• De stelling van deze week luidt:
    Zwarte Piet is discriminerend.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    katl1 schreef:
    Ik kan begrijpen dat sommige mensen hem racistisch vinden, maar het hangt er allemaal vanaf hoe je het bekijkt.
    Veel mensen zeggen gewoon dat hij een blanke is die te veel door de schoorsteen is gekropen, niks racistisch aan dus. Al moet ik toegeven dat als ze een zwarte piet opvoeren met een Afrikaans accent ofzo, dat me wel stoort.
    Maar de grote vraag is volgens mij waar het vandaan komt. Kijk naar de geschiedenis en vraag je af of zwarte piet komt van het idee van slaverij. Antwoord: nee, integendeel zelfs. Sinterklaas was ooit een Turkse bisschop die naar Spanje is gevlucht. Daar heeft hij zwarte kinderen die voor de slavenmarkt bestemd waren gekocht en vrijgelaten. Ze mochten als zijn knechten werken als ze wilden en kregen daar dan voor betaald. Is dat racistisch?
    Trouwens, hij is niet voor niets heilig verklaard, dat gebeurt heus niet met iemand die niets goeds doet en er gewoon een hoop slaven op nahoudt.

    Dat is een verklaring voor één van de zovele herkomsten van Zwarte piet. Het is nooit bewezen dat dit ook werkelijk de herkomst van de Zwarte Piet is.


    Take me to wonderland

    Lucrezia schreef:
    Ja, ik had deze stelling ingegeven nog voordat het sinterklaas was, maar de stelling werd niet meteen uit de lijst gehaald, daar kan ik ook niets aan doen. :')
    En daarbij was het een verzoekje.

    [ bericht aangepast op 5 jan 2014 - 14:46 ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ach wel nee, zijn we trouwens allemaal vergeten waarom Zwarte Piet zwart is? : Hij kruipt door de schoorsteen -,-


    'Life's too short to sit and wait for luck to come our way.' - Big Time Rush

    Ik vind het niet racistisch. Ik vind dat we overal te veel zorgen om maken. Dan doet de kerstman zeker ook aan slavernij en daarbij ook nog dierenmishandeling. Voor mij zijn het mensen die zwart zijn geworden door het roet van de schoorsteen en wat willen ze er anders van maken? Als er blanken pieten bij komen, moeten wij ons dan ook beledigd voelen? En zwarte drop dan? En blackberry, bruin glas, zwarte zwanen? moeten die dan ook weg?


    There's nothing the matter with my face! I got character! ~ Hatchet-face

    Ik vind het eigenlijk best discriminerend dat je jezelf zwart móét schminken om überhaupt zwarte piet te mogen spelen (cat)


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Oneens, zwarte Piet is zwart van het roet en niet omdat hij een buitenlander is.
    Ik heb namelijk ook nog nooit gehoord dat een donker iemand Piet heet. Dat is een typisch, Hollandse naam.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Oneens.
    Altijd al die herrie daarover;


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.

    Wyrd schreef:
    Ik vind het eigenlijk best discriminerend dat je jezelf zwart móét schminken om überhaupt zwarte piet te mogen spelen (cat)


    Duh. Anders ben je geen echte Zwarte Piet :'D


    Some people are art and do art at the same time

    Gifts schreef:
    (...)

    Duh. Anders ben je geen echte Zwarte Piet :'D


    Tenzij je liever 20 keer door de schoorsteen valt. :W


    Queer zijn is gewoon alles

    Mensen moeten eerst eens het verhaal lezen ,
    Het verhaal is gewoon dat witte mensen zo danig veel door de schoorsteen glijden en de as die gewoon niet meer van hun lichaam kan , dus dit is niet racistisch


    Lang Leve Pizza

    EIias schreef:
    (...)


    Natuurlijk is het niet discriminerend
    Het is onze traditie ^-^


    Love your life because your life is what you have to give ~ Tom Hiddleston

    zwarte piet hoort er bij traditie inderdaad. de meesten hebben blauwe ogen. hier een nieuw liedje:

    zwarte pietje zo zwart als roet
    klimt door de schoorsteen om dat hij wil en het niet moet.
    helpt de sint met plezier
    anders komen de cadeautjes niet hier.

    [ bericht aangepast op 5 jan 2014 - 17:50 ]


    Als je een boom was dan zal ik je omhelzen als een koala beertje.

    xHappinessx schreef:
    Ik vind het niet racistisch. Ik vind dat we overal te veel zorgen om maken. Dan doet de kerstman zeker ook aan slavernij en daarbij ook nog dierenmishandeling. Voor mij zijn het mensen die zwart zijn geworden door het roet van de schoorsteen en wat willen ze er anders van maken? Als er blanken pieten bij komen, moeten wij ons dan ook beledigd voelen? En zwarte drop dan? En blackberry, bruin glas, zwarte zwanen? moeten die dan ook weg?


    je en de blanke vla.


    Als je een boom was dan zal ik je omhelzen als een koala beertje.

    Dooddoener schreef:
    (...)

    je en de blanke vla.

    Ik vind die vergelijking met zulke dingen echt onzin, maar goed. :')


    Take me to wonderland

    Nee.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.