• De stelling van deze week luidt:
    Paardrijden zou geen sport genoemd moeten worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Oneens, omdat ik denk dat een ruiter behoorlijk vaardig moet zijn en meer doet dan alleen zitten. Heb lang geleden op een paard gezeten en ik vond het niet bepaald makkelijk. ;p
    Je hebt de soort paardrijden waarbij er gereden wordt om te genieten (in je vrije tijd bijv.) en de soort waarbij er echt gereden wordt om iets te presteren. Ik denk dat je beide soorten een sport kunt noemen, al lijkt me het meedoen aan wedstrijden wel wat intensiever.


    You are beautiful, you are love.

    Oneens. Ik zal heel eerlijk zijn. Ik zit nu al zeker zeven jaar op paardrijden en ik geef heel eerlijk toe, mijn conditie is niet optimaal. Ik zou uren kunnen rijden door de bossen en over het strand, andere ruiters zullen het met me eens zijn dat het flink wat inspanning vergt, maar ik heb moeite op een kwartier hard te lopen. Toch vind ik dat paardrijden echt een sport is. Het doel van een sport is voornamelijk inspanning, mentale of fysieke activiteiten (dat is de reden dat schaken een sport is) en er zouden vastgestelde regels moeten zijn (en daarmee dus wedstrijden). Ik zie paardrijden als een sport en ik heb het altijd zo gezien.

    De stelling wordt vaak genoemd, ook in mijn omgeving, door mensen die er niks vanaf weten. Ik werd er behoorlijk vaak mee gepest... 'Ja je hobbelt alleen maar je doet verder niks'. Nee tuurlijk niet, ik zit alleen maar op een 800 kilo zwaar dier met een eigen wil dat soms wel en soms niet wil luisteren. Paardrijden is als dansen. Het is een wisselwerking tussen twee partners die beiden zich moeten inspannen om een zo hoog mogelijke score te halen. En dansen wordt toch ook gezien als een sport?

    Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:
    -- Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
    -- Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
    -- Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers; of omwille van het prestige van een land, stad,club enzovoorts.
    -- Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen).
    -- Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.

    ~Wikipedia


    Paardrijden voldoet aan alle criteria.

    [ bericht aangepast op 2 maart 2014 - 13:57 ]


    If my velocity starts to make you sweat then never let go - My Chemical Romance

    Op zich gelijk want wat doe jij eigenlijk bijna niks alleen heel ff zitten en op en neer gaan met je benen en verder doet t paard alles !
    Maar verder als mensen het leuk vinden moeten ze t gwn doen


    -

    Oneens!
    Ik heb zelf voor een tijd op paardrijden gezeten, en ik was elke keer helemaal kapot als ik ermee klaar was.
    En ik reed nog niet eens op een hoog niveau.
    Natuurlijk, er zijn paarden die bijna alles voor je doen, maar bij de meeste is het echt wel hard werken.

    Mensen ga eens maar 1uurtje paardrijden en dan
    1: kijk hoelang je blijft zitten
    2: kijk hoe lang je de volgende dag kan lopen zonder spierpijn. Want ja voor paardrijden heb je een goede spierenmassa nodig!!!!!!!
    Een paard kan je met 1 misstap doden. Daar moet je dus wel op kunnen vertrouwen.
    Paardrijden is niet alleen erop zitten maar ook veel ernaast lopen en in de sportschool aan je evenwicht werken!!!!
    Je moet zoveel kracht kunnen brengen in de hulpen die niet gezien mogen worden!!!!!
    Je kan zeggen dat je het niet leuk vind, maar zeg niet dat het geen sport is want Dammen... Is dat dan een sport? een denksport, maar dan kan paardrijden ook een denksport wezen want je moet heel veel weten en je moet precies nadenken over hoe je iets gaat doen anders krijg je het niet voor elkaar!!!!

    xoxo Nadine

    Voor de mensen die denken dat je als ruiter niets doet, moet ik jullie toch teleurstellen. Paardrijden is toch echt fysiek uitputtend, als je het tenminste niet op de pony op de kermis doet die rustig aan een halster loopt. De paarden waar ik op rij zijn echt niet van die gehoorzame dieren die gaan en staan waar jij als ruiter ze wilt hebben. Ze bokken, schieten weg in galop zonder waarschuwing en weigeren vaak genoeg te doen wat je wilt. Natuurlijk verschilt dit per paard, sommige paarden zijn lastiger dan anderen, sommige paarden zorgen ervoor dat je uitgeputter wordt dan andere paarden. De constante aanspanning van spieren terwijl je rijdt is één, ik denk niet dat mensen ooit nadenken over hoeveel energie eigenlijk wel niet nodig is daarvoor.


    Mai lasciare - Never give up. -- If you can't see anything beautiful about yourself, get a better mirror.

    Audacity schreef:
    Ga zelf eerst maar 'ns op hoog niveau paardrijden en zeg dan dat je het met deze stelling eens bent. Serieus, om het hier mee eens te zijn weet je gewoon niks van de sport af.


    Of ga anders ff op een hoog niveau springen. Hetis moeilijker dan je dedenkt. Het paard dowt dat niet allemaal uitzichzelf hoor daarvoor word hij bij gestuurd.

    Ik vind dit een beetje een domme stelling (N)


    take pills or become psycho

    Ja, toch. Beutje achterover leunen 'nzo.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Het is een beetje een onzinnige stelling, want iedereen die er beetje verstand van heeft, weet dat het net iets meer is dan gewoon zitten.
    Iedereen die het hier mee eens is, heeft het nog nooit (deftig) gedaan.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Khaleesi schreef:
    Ja, toch. Beutje achterover leunen 'nzo.


    Precies nuks aan, af en toe wat aan de teugels trekken.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Oneens, van deze stelling snap ik nou eens niets van.
    Je moet ervoor oefenen, trainen, tijd vrijmaken, wedstrijden doen, ... Het is een even sportieve sport als voetbal, maar dan met een dier. Misschien dat het door sommige mensen niet als sport word gezien omdat er meestal zo'n heftige band is tussen mens en paard? Geen idee


    Pewdiepie: " this is not called being gay this is called being FABULOUS !"

    Deilia schreef:
    (...)

    Precies nuks aan, af en toe wat aan de teugels trekken.

    Inderdaad. Met een paar suikerklontjes kom je 'n heel end.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Khaleesi schreef:
    (...)
    Inderdaad. Met een paar suikerklontjes kom je 'n heel end.


    En als lief doen niet helpt gewoon een SM zweep ertegen.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Narry1D schreef:
    Ik vind dee stelling juist, ik vind het zielig voor het paard maakt niet uit of je hard moet trainen of niet, hoe zou jij het vinden als er een paard op jou rug ging zitten!


    Eigenlijk is het totaal niet zielig. Een paard kan ons zomaar van zijn rug afwerpen, dus waarom laat hij ons erop zitten? Een paard ziet ons als de kuddeleider. De paarden nu leven een veel beter leven dan vroeger. ;)

    Ik vind de stelling oneens. Het is hard werken om je paard naar de top te krijgen. Je moet je paard besturen en je oefeningen perfect rijden. Het paard moet ook op het juiste ritme stappen, draven en galopperen en daar moet de ruiter dus voor zorgen met beenhulpen.

    Mairimis schreef:
    Paardrijden is een van die sporten waar heel veel training van zowel paard als ruiter in zit, maar het uiteindelijk plaatje (denk aan: Olympische Spelen) ziet er heel makkelijk uit. Het is ook de bedoeling dat het er makkelijk uit ziet, hoewel er soms bergen verzet zijn om dat niveau te bereiken zoals ook gebeurd bij andere sporten. Mee oneens dus.


    Linger schreef:
    Oneens. Mensen denken er altijd te makkelijk over, maar je krijgt echt een stevige training. Het zit hem vooral in je benen, maar je armen zijn ook zeker nodig. Alleen lijkt het altijd alsof het paard meer doet, omdat het paard beweegt en degene die hem berijdt, zit er enkel op. Alleen doet het paard niks, zeker niet wat jij wilt, als jij als berijdster/berijder hem niet bestuurt en aanspoort. Besides, als je iemand op een paard zet die er zo makkelijk over denkt en zegt dat ze moeten gaan rijden, zullen ze er weinig van bakken.