• De stelling van deze week luidt:
    Paardrijden zou geen sport genoemd moeten worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Oneens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Mensen denken dat er geen tijd en moeite in wordt gestoken, ze zien alleen de buiten kant natuurlijk zeggen ze dat


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.

    Wiarda schreef:
    Ik word er zo enorm pissig van als mensen dat zeggen. Maar dan ook echt, écht heel pissig, want 99,9% van de mensen die dit zeggen, hebben nog nooit echt paardgereden. Deze mensen kijken alleen naar wat ze op televisie zien en het spijt me dat ik het op deze manier moet zeggen, maar als je een conclusie gaat trekken over hoe intens een sport is op basis van wat je hebt gezien, ben je in mijn ogen niet erg slim bezig. Hoe kan je nou zien hoe het fysiek voelt om iets te doen?
    Neem nou ballet. Balletdansers worden erop getraind dat hun passen er makkelijk en elegant uitzien, maar guess what? Die dansers oefenen kei- en keihard, tot het punt waarop hun voeten bloeden, waarop ze gewoon een verbandje om hun voeten doen en weer doordansen. Maar hé, ik had op TV gezien dat het niet veel meer is dan een beetje hupsen en op je tenen staan, dus zo moeilijk zal het niet zijn, toch?
    Zo wordt paardrijden de hele tijd behandeld, wat ongelofelijk oneerlijk is, want paardrijden is (fysiek en mentaal!) de meest intense sport die ik ooit heb beoefend. Niet alleen ben je het grootste deel van de les aan het lichtrijden (staan en dan weer zitten), maar je zit moet ten alle tijden perfect zijn, wil je het er zo ontspannen uit laten zien als op TV. Dit houdt in dat je een heel uur lang (of langer) je enkels naar beneden moet drukken, je armen in de juiste positie moet houden (tenzij je je paard een andere kant op moet leiden en dat kost nog meer energie), je rug ten alle tijden recht moet houden, hoe moe je ook wordt, en dan ook nog ervoor zorgen dat je niet constant uit het zadel gelanceerd wordt met iedere stap die zo'n beest zet. Dat is dan de basis. Daarnaast is ieder paard anders, dus moet je altijd uitzoeken hoeveel druk je met je kuiten moet geven om het dier aan te sporen, te sturen of te laten ontspannen; je moet uitzoeken hoeveel je moet meebewegen met het ritme van het paard in galop; je moet ervoor zorgen dat als hij gaat klieren je hem weer naar je laat luisteren zonder hem pijn te doen, etc.

    Ik heb nog nooit een ruiter gezien die onbezweet van een paard is afgestapt, zelfs niet in de winter. Ja, het paard doet een groot deel van het werk, maar denk voor geen moment dat hij de enige is. De ruiter zet zich even hard in. Paardrijden is een sport. Punt.

    Pfoeh. Rant over. tl;dr: Oneens. :Y)


    Amen.


    :)

    Super oneens! Paardrijden is een sport. Een van de gevaarlijkste en riskantst sporten!


    I didn't fall. The floor just needed a hug.

    Oneens en eens. Moeilijke deze.


    Miep

    Oneens, ik heb zelf nog aan paardrijden gedaan en al was het nog meer amateuristisch dan mijn schrijven toen ik tien jaar oud was, je wilt niet weten hoeveel rugpijn ik had na elke les. Mijn pony was dan nog niet eens een paard, net niet.
    Daarnaast heb je "lastige" paarden, waar je niet gemakkelijk blijft op zitten. Ik had het geluk een "gemakkelijk" paard te hebben en ik ben er ook afgevallen omdat ze begon te steigeren en het paard voor me ook. En wij moesten enkel toertjes rijden en even in draf of galop gaan. Parcours rijden met een paard is ook wel iets heel anders.
    Voor je "eens" zegt, probeer het zelf maar eens en je zult snel van gedachten veranderen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Lacey schreef:
    Ik vind het wel ironisch dat iedereen het een levensgevaarlijke sport noemt, terwijl er negen van de tien keer weinig kan gebeuren als je -je bescherming gewoon draagt en je geen gekke dingen op het paard gaat doen. Natuurlijk kan er altijd wat misgaan, maar paardrijden is net zo gevaarlijk als snowboarden of kunstschaatsen.

    Het wordt een gevaarlijke sport omdat áls er iets gebeurt het vaak meteen goed fout is. De hoeveelheid ernstige (vaak fatale) verwondingen en blessures tegenover de hoeveelheid ongelukken in totaal is vrij groot, waardoor het een levensgevaarlijke sport wordt genoemd. We kunnen nog zo voorzichtig zijn, maar het blijven levende wezens.

    En voor de mensen die nu serieus zeggen dat je er "alleen maar zit": Jij hebt echt nog nooit serieus paard gereden, want dan had je niet zo gereageerd. Het is niet alsof ik even een knopje indruk en dat paard doet wat ik zeg.


    From these ashes, I will rise

    Zonder zadel bitches.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Deilia schreef:
    Zonder zadel bitches.

    Netjes! Eigen paard?


    From these ashes, I will rise

    Mairimis schreef:
    (...)
    Netjes! Eigen paard?


    Van een vriendin, rij normaal een andere pony :Y)


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Deilia schreef:
    (...)

    Van een vriendin, rij normaal een andere pony :Y)

    Zat dat wel lekker? Ik krijg vaak zo'n spierpijn van zonder zadel rijden. En pijn in mijn kruis als dat paard een wat uitstekende ruggengraat heeft (cat)


    From these ashes, I will rise

    Mairimis schreef:
    (...)
    Zat dat wel lekker? Ik krijg vaak zo'n spierpijn van zonder zadel rijden. En pijn in mijn kruis als dat paard een wat uitstekende ruggengraat heeft (cat)


    Nee ze zit echt vreselijk zonder zadel, maar de eigenaar wil haar van der singelnijd afhelpen.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    idk, het paard doet het werk, dus ik denk eerder een hobby xD


    Love your life because your life is what you have to give ~ Tom Hiddleston

    Wat is dit nu weer voor ---stelling. Hier lok je me helemaal mee uit mijn kot aangezien ik elke dag met mijn schatjes van paarden bezig ben haha. God. Oke, om te beginnen is het niet wat het lijkt,( zoals hier al wel zal staan.) En is het wel degelijk vermoeiend. Als karabijnschieten een sport is, waarom paardrijden dan niet? het is topsport, zowel mentaal als fysiek moet je in staat zijn om te kunnen presteren. Ik ben echt slecht in mezelf verdedigen maar goed :p

    Dus oneens.


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.

    Wiarda schreef:
    Ik word er zo enorm pissig van als mensen dat zeggen. Maar dan ook echt, écht heel pissig, want 99,9% van de mensen die dit zeggen, hebben nog nooit echt paardgereden. Deze mensen kijken alleen naar wat ze op televisie zien en het spijt me dat ik het op deze manier moet zeggen, maar als je een conclusie gaat trekken over hoe intens een sport is op basis van wat je hebt gezien, ben je in mijn ogen niet erg slim bezig. Hoe kan je nou zien hoe het fysiek voelt om iets te doen?
    Neem nou ballet. Balletdansers worden erop getraind dat hun passen er makkelijk en elegant uitzien, maar guess what? Die dansers oefenen kei- en keihard, tot het punt waarop hun voeten bloeden, waarop ze gewoon een verbandje om hun voeten doen en weer doordansen. Maar hé, ik had op TV gezien dat het niet veel meer is dan een beetje hupsen en op je tenen staan, dus zo moeilijk zal het niet zijn, toch?
    Zo wordt paardrijden de hele tijd behandeld, wat ongelofelijk oneerlijk is, want paardrijden is (fysiek en mentaal!) de meest intense sport die ik ooit heb beoefend. Niet alleen ben je het grootste deel van de les aan het lichtrijden (staan en dan weer zitten), maar je zit moet ten alle tijden perfect zijn, wil je het er zo ontspannen uit laten zien als op TV. Dit houdt in dat je een heel uur lang (of langer) je enkels naar beneden moet drukken, je armen in de juiste positie moet houden (tenzij je je paard een andere kant op moet leiden en dat kost nog meer energie), je rug ten alle tijden recht moet houden, hoe moe je ook wordt, en dan ook nog ervoor zorgen dat je niet constant uit het zadel gelanceerd wordt met iedere stap die zo'n beest zet. Dat is dan de basis. Daarnaast is ieder paard anders, dus moet je altijd uitzoeken hoeveel druk je met je kuiten moet geven om het dier aan te sporen, te sturen of te laten ontspannen; je moet uitzoeken hoeveel je moet meebewegen met het ritme van het paard in galop; je moet ervoor zorgen dat als hij gaat klieren je hem weer naar je laat luisteren zonder hem pijn te doen, etc.

    Ik heb nog nooit een ruiter gezien die onbezweet van een paard is afgestapt, zelfs niet in de winter. Ja, het paard doet een groot deel van het werk, maar denk voor geen moment dat hij de enige is. De ruiter zet zich even hard in. Paardrijden is een sport. Punt.

    Pfoeh. Rant over. tl;dr: Oneens.


    Dankje


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.