• De stelling van deze week luidt:
    Paardrijden zou geen sport genoemd moeten worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    ONEENS!!! paardrijden is zeker een sport. Je zit echt niet alleen maar stil. Je kunt er zelfs een goeie conditie van krijgen! Je moet een zwaar dier in bedwang houden, dit gaat zeker niet vanzelf.

    Het is op de Spelen, dus het is sowieso een sport.


    Wanna roll with the wind, bringing distance to everything...

    100% oneens. Paardrijden is, ook al lijkt het niet zo, een heel intensieve sport voor zowel paard als ruiter. Het vergt jaren training voor je aan een bepaald niveau zit. Wij, ruiters riskeren ons leven elke keer we op dat dier van meer dan 700 kilo kruipen. Ik ken er genoeg die vallen en in een coma geraken, waar ze niet zijn uitgekomen.

    Ook even dit: paardrijden is naast zwemmen de enige sport waarbij je AL je spieren gebruikt. Oké, je kan ook gewoon een uur rondhobbelen en niks doen, maar dat is natuurlijk een compleet andere zaak. Paardrijden wordt vaak onderschat, maar wanneer je dan voorstelt om het zelf even uit te proberen dan is er ineens geen commentaar meer.....

    Aangezien vooral voetballers commentaar hebben op paardrijden:
    paardrijden is een olympische sportdiscipline en guess what? Voetbal niet.

    Ik vind het wel ironisch dat iedereen het een levensgevaarlijke sport noemt, terwijl er negen van de tien keer weinig kan gebeuren als je -je bescherming gewoon draagt en je geen gekke dingen op het paard gaat doen. Natuurlijk kan er altijd wat misgaan, maar paardrijden is net zo gevaarlijk als snowboarden of kunstschaatsen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    horansmile schreef:
    100% oneens. Paardrijden is, ook al lijkt het niet zo, een heel intensieve sport voor zowel paard als ruiter. Het vergt jaren training voor je aan een bepaald niveau zit. Wij, ruiters riskeren ons leven elke keer we op dat dier van meer dan 700 kilo kruipen. Ik ken er genoeg die vallen en in een coma geraken, waar ze niet zijn uitgekomen.

    Ook even dit: paardrijden is naast zwemmen de enige sport waarbij je AL je spieren gebruikt. Oké, je kan ook gewoon een uur rondhobbelen en niks doen, maar dat is natuurlijk een compleet andere zaak. Paardrijden wordt vaak onderschat, maar wanneer je dan voorstelt om het zelf even uit te proberen dan is er ineens geen commentaar meer.....

    Aangezien vooral voetballers commentaar hebben op paardrijden:
    paardrijden is een olympische sportdiscipline en guess what? Voetbal niet.


    Voetbal is wel een olympische sport...

    Lacey schreef:
    Ik vind het wel ironisch dat iedereen het een levensgevaarlijke sport noemt, terwijl er negen van de tien keer weinig kan gebeuren als je -je bescherming gewoon draagt en je geen gekke dingen op het paard gaat doen. Natuurlijk kan er altijd wat misgaan, maar paardrijden is net zo gevaarlijk als snowboarden of kunstschaatsen.


    Je vergeet dat er naast zitten op een paardenrug nog allerlei risico's dreigen in de stal, wei etc. :] Wat dus misschien niet heel veel met de sport zelf te maken heeft, maar God wat ben ik vaak getrapt en gebeten als ik even niet goed oplette.


    i put the fun in funeral

    Waneer is een sport een sport. Wandelen is geen sport maar hardlopen wel. Alleen de snelheid verschilt. En vissen? En racen? zijn dat dan ook geen sporten? Het verschil tussen sport en geen sport is dus heel klein. Er zijn wedstrijden dus is het een sport? Misschien. Ik vind dat paardrijden wel een sport is maar of het goed is voor de beweging. dat dan weer niet


    just sm:)e en the world smiles with you

    Audacity schreef:
    (...)

    Je vergeet dat er naast zitten op een paardenrug nog allerlei risico's dreigen in de stal, wei etc. :] Wat dus misschien niet heel veel met de sport zelf te maken heeft, maar God wat ben ik vaak getrapt en gebeten als ik even niet goed oplette.


    Je zegt het zelf; als je niet goed oplet. Als je -je aandacht er telkens bijhoudt en veiligheid voorop stelt, zoals het paard vastmaken in de stal en niet achter zijn achterhand doorlopen, kan er vrij weinig gebeuren. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en kunnen mensen lelijk vallen; mijn nicht is met paard en al achterover geklapt toen het paard steigerde, maar dit is een uitzondering en gebeurt over het algemeen niet zo vaak. Als je echt je leven zou riskeren, zouden niet zoveel kinderen op een paard mogen rijden.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Lacey schreef:
    (...)

    Je zegt het zelf; als je niet goed oplet. Als je -je aandacht er telkens bijhoudt en veiligheid voorop stelt, zoals het paard vastmaken in de stal en niet achter zijn achterhand doorlopen, kan er vrij weinig gebeuren. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en kunnen mensen lelijk vallen; mijn nicht is met paard en al achterover geklapt toen het paard steigerde, maar dit is een uitzondering en gebeurt over het algemeen niet zo vaak. Als je echt je leven zou riskeren, zouden niet zoveel kinderen op een paard mogen rijden.


    Ja maar dat geldt voor bijna alles in het leven :Y). Paarden zijn nou eenmaal onvoorspelbaar. Toen mijn paard mijn tanden brak, was dat omdat hij schrok en ik net op de verkeerde plaats stond. En toen we met kar en al de sloot in reden, was dat ook omdat hij schrok van een blaffende hond (pussy). Dingen die je, als je goed had opgelet, misschien had kunnen voorkomen. Desalniettemin is dat het juist wat het een gevaarlijke sport maakt, je hebt geen controle over de gedachtes van een paard.


    i put the fun in funeral

    Ik word er zo enorm pissig van als mensen dat zeggen. Maar dan ook echt, écht heel pissig, want 99,9% van de mensen die dit zeggen, hebben nog nooit echt paardgereden. Deze mensen kijken alleen naar wat ze op televisie zien en het spijt me dat ik het op deze manier moet zeggen, maar als je een conclusie gaat trekken over hoe intens een sport is op basis van wat je hebt gezien, ben je in mijn ogen niet erg slim bezig. Hoe kan je nou zien hoe het fysiek voelt om iets te doen?
    Neem nou ballet. Balletdansers worden erop getraind dat hun passen er makkelijk en elegant uitzien, maar guess what? Die dansers oefenen kei- en keihard, tot het punt waarop hun voeten bloeden, waarop ze gewoon een verbandje om hun voeten doen en weer doordansen. Maar hé, ik had op TV gezien dat het niet veel meer is dan een beetje hupsen en op je tenen staan, dus zo moeilijk zal het niet zijn, toch?
    Zo wordt paardrijden de hele tijd behandeld, wat ongelofelijk oneerlijk is, want paardrijden is (fysiek en mentaal!) de meest intense sport die ik ooit heb beoefend. Niet alleen ben je het grootste deel van de les aan het lichtrijden (staan en dan weer zitten), maar je zit moet ten alle tijden perfect zijn, wil je het er zo ontspannen uit laten zien als op TV. Dit houdt in dat je een heel uur lang (of langer) je enkels naar beneden moet drukken, je armen in de juiste positie moet houden (tenzij je je paard een andere kant op moet leiden en dat kost nog meer energie), je rug ten alle tijden recht moet houden, hoe moe je ook wordt, en dan ook nog ervoor zorgen dat je niet constant uit het zadel gelanceerd wordt met iedere stap die zo'n beest zet. Dat is dan de basis. Daarnaast is ieder paard anders, dus moet je altijd uitzoeken hoeveel druk je met je kuiten moet geven om het dier aan te sporen, te sturen of te laten ontspannen; je moet uitzoeken hoeveel je moet meebewegen met het ritme van het paard in galop; je moet ervoor zorgen dat als hij gaat klieren je hem weer naar je laat luisteren zonder hem pijn te doen, etc.

    Ik heb nog nooit een ruiter gezien die onbezweet van een paard is afgestapt, zelfs niet in de winter. Ja, het paard doet een groot deel van het werk, maar denk voor geen moment dat hij de enige is. De ruiter zet zich even hard in. Paardrijden is een sport. Punt.

    Pfoeh. Rant over. tl;dr: Oneens. :Y)

    [ bericht aangepast op 2 maart 2014 - 22:46 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Oneens en mee eens, oneens omdat het best wel moeilijk is en ook bij de olympische spelen zit, maar mee eens omdat je het paard veel laat rennen en je het ook als hobby kan doen

    Echt totaal oneens.
    Als paardrijden geen sport zou zijn, dan zou schaken het ook niet mogen zijn. Om maar te zwijgen van duiven'sport' of auto'sport'. Maar als je dat gaat zeggen, dan staan ze opeens allemaal op hun achterpoten alsof je ze vermoord.
    Sorry, ik vind paardrijden echt wel een sport. Een dier van een kilo of 600 met een eigen wil in bedwang houden, dat doe je niet zomaar even. Op een paard zitten is makkelijk, dat kan zelf het kleinste kind, maar een paard rijden is echt heel andere koek hoor. Je hebt werkelijk heel je lichaam nodig om een paard te rijden. Niet enkel je armen om de richting aan te geven, of je benen om hem vooruit te stuwen, maar net zo goed je zit en hoe je je gewicht plaatst in het zadel spelen een rol.
    Lijkt me trouwens ook niet zo dat iedereen zomaar even iets gaat vertrouwen dat je kan doden als je wilt. In hoeveel andere sporten moet je dat doen? Je vertrouwen geven aan iets dat leeft? Iets dat je wat aan kan doen? Al degene die zeggen dat paardrijden geen sport is, zou ik graag eens zelf een poging zien doen om te rijden. Benieuwd wat ze daarna zeggen....


    "Nothing is True. Everything is Permitted"

    Helemaal mee eens, ik vind dat je iets pas een sport mag noemen als je er zelf voor moet bewegen. Als je paardrijden een sport noemt, kan je autorijden even goed een sport noemen.


    Creative soul

    B26 schreef:
    Helemaal mee eens, ik vind dat je iets pas een sport mag noemen als je er zelf voor moet bewegen. Als je paardrijden een sport noemt, kan je autorijden even goed een sport noemen.


    Je zit echt niet stil hoor :Y). Misschien lastig voor te stellen als je nog nooit op een paard hebt gezeten, maar reken er maar op dat je na een uurtje rijden je armen en benen voelt.


    i put the fun in funeral

    Oneens, je krijgt er stevige arm en beenspieren van en het kost vaak nog moeite om goed op een paard te blijven zitten als het over een hek heen moet springen of in galop is. ;)


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    oneens! Ik heb heel lang paardgereden totdat mijn paard stierf.
    Al die mensne zeggen maar paardrijden is gemakkelijk enzo praten bullshit. Het is echt moeilijk om te blijven zitten in het begin.
    Il weet zeker dat het één van de zwaarste sporten is.


    Don't Leave Me