• De stelling van deze week luidt:
    Grappen maken over (chronische/ernstige) ziektes is eigenlijk gewoon discriminatie.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Aidan schreef:
    Oneens en eens, een grap maken kan zijn van "Kijk hem nou" tot "Er is niks normaal aan jou", dus het ligt aan de 'grap' wat discriminatie is. Maar het is in ieder geval wel heel erg kwetsend.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Oneens. Grappen over zoiets maken kan kwetsend zijn, maar het is niet per direct discriminatie. Het is pas discriminatie als je mensen met een bepaalde ziekte of aandoening op een negatieve manier anders behandeld.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Oneens , ik zou het geen discriminatie noemen maar het is wel zeer kwetsend en respect loos , dus ik zou het niet doen.


    ~never say you're happy if your eyes still cry...

    Oneens, persoonlijk vind ik het geen discriminatie wanneer je grappen maakt over ziektes, maar het is wel ontzettend respectloos en kwetsend.


    Aerials, in the sky. When you lose small mind you free your life .

    Ik ben het er niet mee eens, ik vind het geen discriminatie maar wel kwetsend en respectloos. Maar als je iemand anders gaat behandelen (in negatieve zin) dan vind ik het wel discriminatie.


    Kus van mij..

    Eens


    I'm Not Going To let Momo Touch You, Not Even A Finger Tip. - Yuzu to Alice - Fukumenkei Noise

    CatchADreamx schreef:
    Er grappen over maken is geen discriminatie. Hen benadelen om die ziekte wel.
    Wat niet wegneemt dat het heel erg kwetsend is en een voorbeeld van pesten.
    Zulke mensen hebben vaak al een laag zelfbeeld omdat ze bij wijzen van spreken niet "normaal" zijn. (Gosh, dat klinkt echt cru)
    Hen verder pesten, duwt hen juist alleen maar verder weg terwijl mensen met een chronische ziekte meestal nood hebben aan een beetje begrip.

    Maar ik ben her eens met Assassin, dit is echt een slechte stelling.


    Mee eens ^


    I wish that I could wake up with amnesia...

    Het is geen discriminatie, het betuigt gewoon van een gebrek aan humor en respect.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Het is walgelijk en absoluut niet oké en zou gewoon écht, écht niet gedaan moeten worden, maar om heel eerlijk te zijn zou ik het geen discriminatie noemen. Grappen maken over ziektes of handicaps is iets dat discriminatie op basis van die dingen normaliseert en de indruk kan geven dat zoiets sociaal acceptabel is, maar het is op zich geen discriminatie. Het zet daar alleen toe aan, bewust of onbewust, en het is ongelofelijk kwetsend.

    Het echte punt is eigenlijk dat het geen zak uitmaakt of het discriminatie is of niet. Grappen maken over dit soort dingen is gewoon iets wat je niet moet doen, einde conversatie.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Aidan schreef:
    Oneens en eens, een grap maken kan zijn van "Kijk hem nou" tot "Er is niks normaal aan jou", dus het ligt aan de 'grap' wat discriminatie is. Maar het is in ieder geval wel heel erg kwetsend.


    Dit, denk ik.


    Tijd voor koffie.

    Het ligt er, vind ik, heel erg aan in welke aard de grap wordt gemaakt. Mijn oma is momenteel bijna 90 jaar en heeft diabetes. Als ze dan 's avonds moet spuiten, zegt ze zelf lachend: de junk moet even bijspuiten. En wij maken die grap soms ook. Daarentegen heb je natuurlijk ook mensen die het echt doen om mensen te kwetsen.
    Ik weet niet of ik het echt discriminatie vind, want letterlijk betekent het: "het maken van onderscheid". Dus het is lastig. Aan de ene kant is het waar, want je maakt een grap over iets waarin iemand verschilt van veel mensen, maar dat doet iedereen. Dan zouden de 'domme blondjes' grappen ook discriminerend zijn etc.


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman

    Dat hangt af van de grap en wat je relatie is met de persoon die die chronische ziekte heeft. En tegen wie je 'm maakt natuurlijk. Onschuldige grappen vind ik oké, als ze kwetsend zijn is dat natuurlijk een ander verhaal, maar nog steeds geen discriminatie. Oneens met de stelling dus.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ligt eraan waar je de grens trekt qua 'Chronische ziektes'
    Als ADHD wordt wel eens geteld als chronische ziekte, dan maak ik grappen over chronische ziektes. Maar ik heb zelf ADHD, dus ik maak grappen over mijn eigen "chronische ziekte".

    Al zou ik het geen discriminatie willen noemen. Het kan lullig zijn, het kan kwetsend zijn, maar het ligt eraan wie het maakt en tegen/over wie de grap wordt gemaakt.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    discriminatie zou ik het niet noemen maar het kan wel zeer disrespectvol zijn. Het verschilt heel erg per persoon en ook of je OVER iemand grappen maakt of MET. ik maak zelf ook altijd grappen over mijn ziekte omdat ik het geaccepteerd heb en ik zou het prima vinden om samen met iemand er grappen over te maken. maar zou iemand die grappen over mijn ziekte maken dan zou dat zeer kwetsend zijn.


    I am the master of my fate, I am the captain of my soul

    Discriminatie zou ik het niet noemen, gezien dat meer iemand achteruit duwen is. Maar het is sowieso beledigend en not-done.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.