• De stelling van deze week luidt:
    Grappen maken over (chronische/ernstige) ziektes is eigenlijk gewoon discriminatie.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Aidan schreef:
    Oneens en eens, een grap maken kan zijn van "Kijk hem nou" tot "Er is niks normaal aan jou", dus het ligt aan de 'grap' wat discriminatie is. Maar het is in ieder geval wel heel erg kwetsend.


    You dare to gaze upon me?

    Het is niet gelijk discriminatie, ik vind dat iets discriminatie is als je iemand buitensluit/ raar vind/ niet mee omgaat omdat hij of zij zogenaamd 'anders' is. Ik vind discriminatie zo raar, iedereen is gewoon gelijk!


    Why do people judge on sexuality when they can judge on personality?

    Ik vind het eerlijk gezegd totaal geen discriminatie. Ik vind dat het meer vertoon van een laag zelfbeeld is en vooral heel zielig. Een vriendin van me heeft pfeiffer gehad, dit is nu niet een ernstige ziekte, maar ik zei ook wel eens: "Muuge pony" (Muug is bij ons dialect voor moe) en daar kon ze ook mee lachen. Maar als er iemand langs komt in een rolstoel, en die wordt vervolgens uitgelachen, nee dat vind ik niet acceptabel.

    Urquhart schreef:
    (...)
    Dat was volgens mij een typfout. Wat zij bedoelt (denk ik) is dat je Geert Wilders maar na moet doen, als je wilt discrimineren. Niet dat je hem gaat discrimineren.


    Ja, nu begrijp ik hem haha. Bedankt x


    We can learn to love again.

    CatchADreamx schreef:
    Er grappen over maken is geen discriminatie. Hen benadelen om die ziekte wel.
    Wat niet wegneemt dat het heel erg kwetsend is en een voorbeeld van pesten.
    Zulke mensen hebben vaak al een laag zelfbeeld omdat ze bij wijzen van spreken niet "normaal" zijn. (Gosh, dat klinkt echt cru)
    Hen verder pesten, duwt hen juist alleen maar verder weg terwijl mensen met een chronische ziekte meestal nood hebben aan een beetje begrip.

    Maar ik ben her eens met Assassin, dit is echt een slechte stelling.


    not to spoil the ending, but everything is going to be okay —

    Het is niet discriminatie, maar het is wel zeer kwetsend.
    Mensen met een chronische/ernstige ziekte kunnen er 9/10 keer zelf niks aan doen en hebben er niet voor gekozen om zo te zijn.
    Meestal willen zij zichzelf ook veranderen, gezond zijn, maar dat kan niet.
    Als iemand dan opmerkingen maakt die voor hun grappig zijn (maar voor jou enorm kwetsend), is dat moeilijk.
    Gezonde mensen zullen zich nooit 100% kunnen verplaatsen in een ziek iemand, of het helemaal kunnen begrijpen.

    Als je zelf ziek bent kun je er het beste over hebben met de mensen die die grappen/opmerkingen maken (als het mensen zijn die dicht bij je staan of waar je vaker mee te maken kan krijgen.)
    Ik vind ook dat als de persoon zelf er grapjes over maakt, dat je er ook langzaam een beetje in mee kan gaan, maar niet meteen een opmerking die die persoon zelf zou maken.


    You can't judge a book by it's cover.

    Aidan schreef:
    Oneens en eens, een grap maken kan zijn van "Kijk hem nou" tot "Er is niks normaal aan jou", dus het ligt aan de 'grap' wat discriminatie is. Maar het is in ieder geval wel heel erg kwetsend.


    take pills or become psycho