• De stelling van deze week luidt:
    Grappen maken over (chronische/ernstige) ziektes is eigenlijk gewoon discriminatie.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Tolstoy schreef:
    Discriminatie zou ik het niet noemen, gezien dat meer iemand achteruit duwen is. Maar het is sowieso beledigend en not-done.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Celebration schreef:
    Oneens, persoonlijk vind ik het geen discriminatie wanneer je grappen maakt over ziektes, maar het is wel ontzettend respectloos en kwetsend.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    maar het licht toch echt aan de grap (zelf heb ik een chronische ziekte.)


    I tried so hard and get so far but in the end, it doesn't even matter - Linkin Park

    het hoeft niet discriminatie te zijn.
    Het ligt eraan wat je zegt er over(cool)


    tiptoe through the tulips...

    Het is gewoon heel erg dat je dat doet, want de mensen die die ziektes hebben worden dan erg gekwetst en dan moeten diegene die het zeggen ff beseffen dat ze het zelf ook niet leuk zouden vinden om zulke ziektes te hebben en al helemaal als mensen dat gebruiken als ''scheldwoord''! Ik vind het gewoon heel erg!(huil)

    Ja het is discrimineren je bent om iemand anders zijn/haar uiterlijk aan het lachen terwijl die persoon zo is geboren of later. later komt het allemaal wel terug naar hun karma bitch!


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.

    Oneens. Vele zieken vinden het net discriminatie als niemand over hen een grap durft te maken, wat ik ook zou hebben. Een grap is oké, zolang ze een grap blijft en ze niet gemeend wordt van aard.

    [ bericht aangepast op 23 maart 2014 - 20:12 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    [ bericht aangepast op 25 maart 2014 - 19:01 ]


    BANDS

    Derpymofo schreef:
    Dat ligt wel een beetje aan de ziekte.
    als je een grap maakt over iemand met kanker dan is het hard
    als je een grap maakt over iemand met alzheimer is het nog steeds hard maar die mensen zullen het niet onthouden.
    net zoals met mensen die geestelijk gehandicapt zijn. als je het niet snapt dan is het minder erg.


    ... Echt waar? Je vindt het oké om grappen over Alzheimer te maken omdat de mensen over wie het gaat "het toch niet onthouden"? :') Om eerlijk te zijn weet ik niet eens hoe ik daar goed op moet antwoorden, want het spijt me, maar dat is echt ontzettend gemeen en heel erg fout.
    Bovendien zijn de mensen die een bepaalde ziekte hebben niet de enigen die gekwetst kunnen worden door grappen over die ziekte, en zeker niet de enigen die erdoor beïnvloed worden. Als er veel disrespectvolle grappen over, om maar even bij het voorbeeld te blijven, Alzheimer gemaakt worden, creëer je bij mensen die misschien totaal niets met de ziekte te maken hebben de illusie dat het oké is om mensen met Alzheimer op die manier te behandelen. Dat is niet zo, want iedereen verdient hetzelfde respect, ziekte/handicap of niet, en zo'n instelling kan ontzettend schadelijk en gevaarlijk zijn.

    Daarnaast is de opvatting dat mensen met een geestelijke handicap een grap toch niet snappen en het daarom geen probleem is als je over ze lacht echt onzin. Ten eerste betekent een geestelijke handicap niet dat je nergens iets van snapt, en ten tweede zullen ze zelfs als ze de grap niet snappen, vaak wel door hebben om wie er nou eigenlijk gelachen wordt, want zoiets voel je gewoon aan. Juist dat soort kwetsbare mensen moet je niet nog een extra trap in hun gevoel van eigenwaarde geven omdat je dat zelf stoer of grappig vindt. Dat is erg laag en kan zo iemand diepongelukkig maken.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    ... Echt waar? Je vindt het oké om grappen over Alzheimer te maken omdat de mensen over wie het gaat "het toch niet onthouden"? :') Om eerlijk te zijn weet ik niet eens hoe ik daar goed op moet antwoorden, want het spijt me, maar dat is echt ontzettend gemeen en heel erg fout.
    Bovendien zijn de mensen die een bepaalde ziekte hebben niet de enigen die gekwetst kunnen worden door grappen over die ziekte, en zeker niet de enigen die erdoor beïnvloed worden. Als er veel disrespectvolle grappen over, om maar even bij het voorbeeld te blijven, Alzheimer gemaakt worden, creëer je bij mensen die misschien totaal niets met de ziekte te maken hebben de illusie dat het oké is om mensen met Alzheimer op die manier te behandelen. Dat is niet zo, want iedereen verdient hetzelfde respect, ziekte/handicap of niet, en zo'n instelling kan ontzettend schadelijk en gevaarlijk zijn.

    Daarnaast is de opvatting dat mensen met een geestelijke handicap een grap toch niet snappen en het daarom geen probleem is als je over ze lacht echt onzin. Ten eerste betekent een geestelijke handicap niet dat je nergens iets van snapt, en ten tweede zullen ze zelfs als ze de grap niet snappen, vaak wel door hebben om wie er nou eigenlijk gelachen wordt, want zoiets voel je gewoon aan. Juist dat soort kwetsbare mensen moet je niet nog een extra trap in hun gevoel van eigenwaarde geven omdat je dat zelf stoer of grappig vindt. Dat is erg laag en kan zo iemand diepongelukkig maken.


    ik denk dat je me een beetje verkeerd begrepen hebt.
    ik maak zelf geen grappen over mensen met van die ziektes maar wat ik zei is nou gewoon een harde waarheid.
    ik vind ook wel dat mensen het niet moeten doen.
    met geestelijk gehandicapt doelde ik eigenlijk meer op mensen die echt geen woord snappen van wat je zegt.
    en ja mensen met alzheimer onthouden die dingen nou eenmaal niet. dat wil niet zeggen dat je er grappen over mag maken maar het zal minder schade(ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen.) hebben dan bij een kanker patiënt.


    BANDS

    Derpymofo schreef:
    (...)

    ik denk dat je me een beetje verkeerd begrepen hebt.
    ik maak zelf geen grappen over mensen met van die ziektes maar wat ik zei is nou gewoon een harde waarheid.
    ik vind ook wel dat mensen het niet moeten doen.
    met geestelijk gehandicapt doelde ik eigenlijk meer op mensen die echt geen woord snappen van wat je zegt.
    en ja mensen met alzheimer onthouden die dingen nou eenmaal niet. dat wil niet zeggen dat je er grappen over mag maken maar het zal minder schade(ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen.) hebben dan bij een kanker patiënt.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Tolstoy schreef:
    Discriminatie zou ik het niet noemen, gezien dat meer iemand achteruit duwen is. Maar het is sowieso beledigend en not-done.


    26 - 02 - '16

    Derpymofo schreef:
    (...)

    ik denk dat je me een beetje verkeerd begrepen hebt.
    ik maak zelf geen grappen over mensen met van die ziektes maar wat ik zei is nou gewoon een harde waarheid.
    ik vind ook wel dat mensen het niet moeten doen.
    met geestelijk gehandicapt doelde ik eigenlijk meer op mensen die echt geen woord snappen van wat je zegt.
    en ja mensen met alzheimer onthouden die dingen nou eenmaal niet. dat wil niet zeggen dat je er grappen over mag maken maar het zal minder schade(ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen.) hebben dan bij een kanker patiënt.


    Misschien heb jij mij verkeerd begrepen, want wat je hier poogt uit te leggen is precies wat ik begreep uit je vorige post en waar ik dus ook op reageerde. :'D

    Zelfs als mensen geen woord snappen van wat je zegt, is het niet oké om grappen over ze te maken. Juist dan niet, in feite, want dat zijn echt de meest kwetsbare mensen die er zijn en hen gebruiken voor grapjes is heel erg laf, naast nog een hele hoop andere slechte dingen. Ook heb jij volgens mij niet helemaal een goed beeld van wat een geestelijke handicap inhoudt als je met "mensen die geestelijk gehandicapt zijn" (want dat waren jouw exacte woorden) mensen bedoelt die geen woord begrijpen van wat je zegt. Er zijn ook veel lichtere geestelijke handicaps. Ik heb bijvoorbeeld een neefje met Downsyndroom. Hij is echt wel gehandicapt, maar hij begrijpt ook precies wat er om hem heen wordt gezegd, en als je grapjes over hem zou maken zou hij dondersgoed doorhebben dat hij wordt uitgelachen. Om eerlijk te zijn is dat iets waar ik niet eens over wil nadenken, want het maakt me echt ongelofelijk kwaad.
    Daarnaast is je idee van mensen met Alzheimer duidelijk ook niet helemaal juist. Mensen met die ziekte vergeten echt niet altijd direct weer wat er tegen hen wordt gezegd en grapjes maken over de situatie van zo iemand is, precies zoals ik in mijn vorige reactie probeerde uit te leggen, nog steeds enorm schadelijk en doet mensen gewoon echt pijn. Zelfs als die persoon zelf er niets van zou begrijpen, raak je er nog steeds mensen in hun omgeving mee en normaliseer je door het maken van dat soort grapjes een disrespectvolle behandeling van mensen die zich niet goed kunnen verweren tegen dat soort dingen.

    Tot slot maakt het eigenlijk niet eens echt uit of jij zelf grappen maakt over zwaar gehandicapte of ernstige zieke mensen of niet. Dat je überhaupt vindt dat het onder sommige omstandigheden minder erg is en dat dat "de harde waarheid" is (en dus blijkbaar ook niet openstaat voor andere ideeën), vind ik al behoorlijk schokkend.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Derpymofo schreef:
    (...)

    ik denk dat je me een beetje verkeerd begrepen hebt.
    ik maak zelf geen grappen over mensen met van die ziektes maar wat ik zei is nou gewoon een harde waarheid.
    ik vind ook wel dat mensen het niet moeten doen.
    met geestelijk gehandicapt doelde ik eigenlijk meer op mensen die echt geen woord snappen van wat je zegt.
    en ja mensen met alzheimer onthouden die dingen nou eenmaal niet. dat wil niet zeggen dat je er grappen over mag maken maar het zal minder schade(ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen.) hebben dan bij een kanker patiënt.

    Mijn neef met het syndroom van Down heeft het echt wel door als er om hem gelachen wordt. En dan nog is het ongelofelijk respectloos om met iemand te lachen, "want hij snapt het toch niet."
    Sorry, je moet het niet persoonlijk opnemen en ik geloof je heus wel als je zegt dat je zelf niet meedoet aan zoiets belachelijks, maar ik maak me nogal makkelijk kwaad om zulke dingen. :x

    [ bericht aangepast op 23 maart 2014 - 21:25 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Derpymofo schreef:
    Dat ligt wel een beetje aan de ziekte.
    als je een grap maakt over iemand met kanker dan is het hard
    als je een grap maakt over iemand met alzheimer is het nog steeds hard maar die mensen zullen het niet onthouden.
    net zoals met mensen die geestelijk gehandicapt zijn. als je het niet snapt dan is het minder erg.


    Misschien is dit een vreemd voorbeeld, maar volgens mij ben ik niet de enige die zich nog kan herinneren dat ik als kleuter me heel vaak schaamde, wanneer volwassenen of anderen om me lachten. Niet omdat ik begreep waarom, maar omdat ik wist dat het over mij ging. En dat is precies hetzelfde met de mensen die 'het toch niet snappen'.
    Discriminatie wil ik het niet noemen, want met een grap ben je niet bezig om de mensen met een ziekten als een aparte groep te zien. Het is net als met een domme blondjes grap. Dat is naar mijn mening geen discriminatie.


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman