• Jaja, nog minder dan een maand en dan is het zover voor alle eindexamenklassen van Nederlands: Het centraal eindexamen!

    Zie hier voor de roosters van dit jaar.

    Wij zijn gisteren begonnen met de examentrainingen en vrijdag hebben we onze LSD (laatste schooldag). Hoe staan jullie ervoor?


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik hoef gelukkig pas over 3 jaar examen te doen, maar ik wil jullie allemaal heel veel succes wensen! Jullie kunnen het!


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman

    Miserables schreef:
    Heeft iemand tips om biologie te leren, naast het oefenen van examens?

    Op biologiepagina.nl is heel veel te vinden.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Ik heb m'n eindexamens vorig jaar gedaan en geloof dat ik voor de meeste vakken pas 1/2 dagen van te voren begonnen ben. Die trend zet ik nu voort bij mijn tentamens, ben benieuwd wanneer het me tegen gaat werken.

    Ik had totaal geen stress, ik kreeg al cadeautjes voor ik examens had gemaakt :') (ja, echt), maar toch vond ik het nog wel spannend. Zenuwachtige kriebels. Achteraf is het echt peanuts, maar daar hebben jullie verder natuurlijk vrij weinig aan. Mijn ervaring leerde wel: niet te snel stressen als een examen niet goed is gegaan, vaak valt de norm dan echt voordelig uit. Het aantal klachten per examen is een goede indicatie over hoe de rest van Nederland het vond.

    Hoop ook dat er dit jaar geen grapjassen zijn die weer examens gaan stelen, dat was namelijk echt niet tof.

    @Wyrd, dankjewel! Ik zal morgen even een kijkje nemen! (:

    En wat leren jullie allemaal lang. Ik heb vandaag misschien twee tot drie uurtjes achter de boeken gezeten, met af en toe een pauze tussendoor als ik geen zin meer had. Volgende week ga ik pas echt aan de gang, maar dan leer ik nog steeds maar maximaal vier uur per dag.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Miserables schreef:
    @Wyrd, dankjewel! Ik zal morgen even een kijkje nemen! (:

    En wat leren jullie allemaal lang. Ik heb vandaag misschien twee tot drie uurtjes achter de boeken gezeten, met af en toe een pauze tussendoor als ik geen zin meer had. Volgende week ga ik pas echt aan de gang, maar dan leer ik nog steeds maar maximaal vier uur per dag.


    Wat doe je dan? Want op vwo heb je meer vakken dan op havo, en op havo weer meer dan op vmbo, dus als iemand vwo doet is het ook wel logischer dat hij/zij optijd begint :')


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik had een leerschema gemaakt maar ik loop vreselijk achter.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Kairos schreef:
    (...)

    Wat doe je dan? Want op vwo heb je meer vakken dan op havo, en op havo weer meer dan op vmbo, dus als iemand vwo doet is het ook wel logischer dat hij/zij optijd begint :')


    Ik doe dit jaar TL, omdat ik wegens privéomstandigheden mijn havo niet kon afmaken. Wel vind ik het persoonlijk een beetje beledigend overkomen dat je in principe zegt dat iemand met een hoger niveau veel meer moet doen dan iemand met een lager niveau, terwijl het niveau dat je doet op je eigen capaciteiten en kunnen is afgestemd. Een vmbo'er die moet knokken om goede cijfers te halen, zal net zo veel moeten doen als een havist die alles op zijn sloffen behaalt.
    Mijn excuses als dit een beetje bot overkomt, maar ik heb vorig jaar erg moeten opboksen tegen mijn klasgenoten én mijn kansen om naar de vierde klas van de havo te mogen, waardoor dit nogal gevoelig ligt. En alsnog is het me niet gelukt, waardoor ik naar het vmbo moest en mijn hele klas in zijn vuistje lachte. Ik vind het altijd zo benadelend om te zeggen dat een vmbo'er minder hoeft te doen, terwijl diegene misschien al meer doet dan hij of zij aankan.
    Maar enfin, dit is mijn mening, en misschien denk ik er zo over omdat ik vorig jaar zo veel rottigs heb meegemaakt. Even goede vrienden. c:

    [ bericht aangepast op 29 april 2014 - 23:34 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Miserables schreef:
    (...)

    Ik doe dit jaar TL, omdat ik wegens privéomstandigheden mijn havo niet kon afmaken. Wel vind ik het persoonlijk een beledigend overkomen dat je in principe zegt dat iemand met een hoger niveau veel meer moet doen dan iemand met een lager niveau, terwijl het niveau dat je doet op je eigen capaciteiten en kunnen is afgestemd. Een vmbo'er die moet knokken om goede cijfers te halen, zal net zo veel moeten doen als een havist die alles op zijn sloffen behaalt.
    Mijn excuses als dit een beetje bot overkomt, maar ik heb vorig jaar erg moeten opboksen tegen mijn klasgenoten én mijn kansen om naar de vierde klas van de havo te mogen, waardoor dit nogal gevoelig ligt. En alsnog is het me niet gelukt, waardoor ik naar het vmbo moest en mijn hele klas in zijn vuistje lachte. Ik vind het altijd zo benadelend om te zeggen dat een vmbo'er minder hoeft te doen, terwijl diegene misschien al meer doet dan hij of zij aankan.
    Maar enfin, dit is mijn mening, en misschien denk ik er zo over omdat ik vorig jaar zo veel rottigs heb meegemaakt. Even goede vrienden. c:

    Sorry, ik zit op mijn mobiel, dus ik postte het al voordat ik überhaupt kon typen.
    Het is meer dat ze bedoeld dat vwo'ers gewoon echt meer vakken hebben. Dan moet je gewoon met leren. Ook hoor ik van veel leraren dat havo-vakken vaak (ik zeg niet altijd, maar vaak) in een week te leren zijn. Voor vwo geldt dit echter niet.
    Maar jouw punt geldt evenmin: wij hebben een havo/vwo school, dus veel havo'ers bij ons zijn luie vwo'ers, die zijn overgestapt.
    Ik moet trouwens zeggen dat sommige mensen absurde leertijden aannemen. Ik heb er gewoon voor gekozen om de examentijden aan te houden en dan telkens in die tijd een vak te leren. Ik doe 's avonds niets, want dan wil ik me ontspannen ^^

    [ bericht aangepast op 29 april 2014 - 23:35 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    @Kairos: Dat is niet per definitie waar, hoor. Ik had klasgenoten die drie weken van te voren al moesten beginnen (vwo) en ik heb zelf dus 1/2 dagen geleerd. Ik ben het inderdaad eens met Miserables dat je niveau afgestemd is op je eigen capaciteiten, kunnen en inzet en dat vmbo halen net zo'n opgave kan zijn als je vwo halen of andersom. Bovendien geloof ik er ook in dat externe omstandigheden van enorme invloed zijn. Een stabiele thuissituatie of financiële situatie bepalen ook je concentratieniveau of de mate waarin je gemotiveerd bent.

    Miserables schreef:
    (...)

    Ik doe dit jaar TL, omdat ik wegens privéomstandigheden mijn havo niet kon afmaken. Wel vind ik het persoonlijk een beledigend overkomen dat je in principe zegt dat iemand met een hoger niveau veel meer moet doen dan iemand met een lager niveau, terwijl het niveau dat je doet op je eigen capaciteiten en kunnen is afgestemd. Een vmbo'er die moet knokken om goede cijfers te halen, zal net zo veel moeten doen als een havist die alles op zijn sloffen behaalt.
    Mijn excuses als dit een beetje bot overkomt, maar ik heb vorig jaar erg moeten opboksen tegen mijn klasgenoten én mijn kansen om naar de vierde klas van de havo te mogen, waardoor dit nogal gevoelig ligt. En alsnog is het me niet gelukt, waardoor ik naar het vmbo moest en mijn hele klas in zijn vuistje lachte. Ik vind het altijd zo benadelend om te zeggen dat een vmbo'er minder hoeft te doen, terwijl diegene misschien al meer doet dan hij of zij aankan.
    Maar enfin, dit is mijn mening, en misschien denk ik er zo over omdat ik vorig jaar zo veel rottigs heb meegemaakt. Even goede vrienden. c:


    Ik bedoelde het ook niet zozeer beledigend, maar wanneer je meer stof hebt, vind ik het gewoon het logischer dat je wat eerder begint/moet beginnen. Een meisje uit mijn team heeft bijvoorbeeld maar vier vakken waar ze CE in doet, waaronder Engels en Nederlands. Er blijven dan twee leervakken over. Ik heb vijf leervakken, dus meer leerstof, waardoor het logischer zou zijn dat ik eerder zou beginnen met leren dan zij dat doet. Ik bedoelde niet zo zeer dat iemand vwo veel meer moet doen, maar een vwo'er heeft wel meer stóf die ze moeten kennen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Kairos schreef:
    (...)

    Wat doe je dan? Want op vwo heb je meer vakken dan op havo, en op havo weer meer dan op vmbo, dus als iemand vwo doet is het ook wel logischer dat hij/zij optijd begint :')

    Zij doet meer dan ik deed vorig jaar, en ik deed vwo. Hangt meer van de persoon af dan het niveau. En ik heb het gewoon ruim gehaald, fyi.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Je hoeft niet gelijk zo bitchy te doen.
    Als je verder had gelezen, dan had je gelezen dat ík het vind, niet dat het gelijk een feit is en daarnaast dat ik meer de hoeveelheid stof die je moet leren bedoelde.

    [ bericht aangepast op 30 april 2014 - 1:08 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik wilde er gewoon niet zoveel woorden aan vuilmaken, kortaf =/= bitchy. Ik bedoel maar dat het verschilt per persoon. :')


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."





    Uuurgh, mijn motivatie en vertrouwen beginnen wat te verdwijnen nu de tijd meer begint te dringen TT^TT

    [ bericht aangepast op 30 april 2014 - 10:53 ]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Awh succes allemaal!
    Ik heb twee jaar geleden examen gedaan en het stelt helemaal niet zoveel voor allemaal. (:


    Regret is for pussies. Shit happens. Deal with it.