• Jaja, nog minder dan een maand en dan is het zover voor alle eindexamenklassen van Nederlands: Het centraal eindexamen!

    Zie hier voor de roosters van dit jaar.

    Wij zijn gisteren begonnen met de examentrainingen en vrijdag hebben we onze LSD (laatste schooldag). Hoe staan jullie ervoor?


    Deep inside, I've never felt alive

    BastiIIe schreef:
    Je hebt altijd een marge van 10% bij samenvatten en je kunt niet te weinig woorden hebben (wellicht mis je dan wat).
    Guys, streep liever de laatste paar woorden weg als je te veel woorden heb. Voor te veel woorden krijg je belachelijk veel puntenaftrek, dus liever dat je iets mist dan te veel woorden (;


    Ik streep dan zo veel mogelijk bijvoegelijke naamwoorden weg, of ik verbind zinnen zodat het weliswaar iets minder mooi loopt, maar zodat ik wel onder de woordenlimiet blijf. Ik zou nooit zo maar de laatste paar woorden wegstrepen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    BastiIIe schreef:
    Je hebt altijd een marge van 10% bij samenvatten en je kunt niet te weinig woorden hebben (wellicht mis je dan wat).
    Guys, streep liever de laatste paar woorden weg als je te veel woorden heb. Voor te veel woorden krijg je belachelijk veel puntenaftrek, dus liever dat je iets mist dan te veel woorden (;


    Is het niet maar een paar punten, net zoals spelling?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Miserables schreef:
    (...)

    Ik streep dan zo veel mogelijk bijvoegelijke naamwoorden weg, of ik verbind zinnen zodat het weliswaar iets minder mooi loopt, maar zodat ik wel onder de woordenlimiet blijf. Ik zou nooit zo maar de laatste paar woorden wegstrepen.

    Je krijg vaak meer aftrek voor teveel woorden dan dat er een puntje mist. En pas op met opbouw van je zinnen, want daar kun je ook nog aftrek voor krijgen.
    Alleen het stomme is dat dat niet geldt bij de eerste tekst. Hoezo Nederlands? :W


    Deep inside, I've never felt alive

    Heeft iemand nog tips voor het leren van kunst algemeen? D:


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    Pariah schreef:
    Heeft iemand nog tips voor het leren van kunst algemeen? D:

    Welk niveau doe je? Ik heb namelijk een samenvatting gemaakt door mijn leraar, maar hij is voor VWO.


    Deep inside, I've never felt alive

    Kunstgeschiedenis/tehatex? Dat kun je niet leren. Ff doorlezen :Y)


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    @constante, zou je alsjeblieft die samenvatting met me willen delen? ik heb echt niet duidelijk op een rijtje wat ik nou wel en niet moet weten voor Kubv.


    The night is dark and full of terrors.

    Wie wil mag zijn email in een PB wel sturen voor de KAL-samenvatting . Ik beloof dat ik daar geen misbruik van maak. Weet wel dat het voor VWO is, en dat zijn geloof ik andere onderwerpen als havo.


    Deep inside, I've never felt alive

    BastiIIe schreef:
    Je hebt altijd een marge van 10% bij samenvatten en je kunt niet te weinig woorden hebben (wellicht mis je dan wat).
    Guys, streep liever de laatste paar woorden weg als je te veel woorden heb. Voor te veel woorden krijg je belachelijk veel puntenaftrek, dus liever dat je iets mist dan te veel woorden (;


    Vorig jaar moest een jongen bij mij op school en herkansing Nederlands doen, omdat hij in tijdvak 1 te veel woorden had in zijn samenvatting, daardoor had hij een 4, anders had hij een 8 gehad. Dus inderdaad: tel je woorden goed na.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Constante schreef:
    (...)
    Welk niveau doe je? Ik heb namelijk een samenvatting gemaakt door mijn leraar, maar hij is voor VWO.

    HAVO ):


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    BastiIIe schreef:
    Kunstgeschiedenis/tehatex? Dat kun je niet leren. Ff doorlezen :Y)

    Jawel toch? Gewoon de begrippen en de middelen om te analyseren volgens mij. :'D


    It is better to reign in hell than to serve in heaven.

    Pariah schreef:
    (...)
    Jawel toch? Gewoon de begrippen en de middelen om te analyseren volgens mij. :'D


    Begrippen? Ja woorden zoals utopie, that's it.
    En je zou examen 2013 kunnen oefenen, als je niet zoals wij al alles daarvan op toetsen hebt gekregen. Maar voor de rest: gewoon wat lullen as usual (:


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Handig. Ik wilde leren en toen viel ik in slaap voor een uur of zo.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik wilde iedereen alvast heel veel succes wensen. Dus bij deze: zet 'm op allemaal!


    26 - 02 - '16

    Pariah schreef:
    (...)
    Jawel toch? Gewoon de begrippen en de middelen om te analyseren volgens mij. :'D

    Ik had geleerd voor Kunst Algemeen, maar je kreeg alle informatie die je nodig had op het examen zelf. Een vriendin van me was ook vergeten te leren voor KAL (ook geen slimme zet) en die heeft die toets ook gewoon prima kunnen maken. Achteraf gezien was het dus nogal tijdverspilling om te leren, maar dat was vorig jaar. Geen idee of het dit jaar hetzelfde is. Zo ja, zou ik als ik jou was niet leren ervoor.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."