• Jaja, nog minder dan een maand en dan is het zover voor alle eindexamenklassen van Nederlands: Het centraal eindexamen!

    Zie hier voor de roosters van dit jaar.

    Wij zijn gisteren begonnen met de examentrainingen en vrijdag hebben we onze LSD (laatste schooldag). Hoe staan jullie ervoor?


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik vind dat wel goed te doen eigenlijk. Heel nl overigens. Lekker lezen en krassen en arceren :p


    Happy Birthday my Potter!

    Ik ben echt veel te blij dat wij nog een geleide samenvatting krijgen. Ik vind dat namelijk veel te handig, en ik haal makkelijker punten voor de samenvatting dan voor de eerste tekst. :W


    Deep inside, I've never felt alive

    De eerste tekst heb ik vaak maar circa 2 foutjes, maar dan komt de samenvatting waar ik echt bar slecht in ben :c


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Kairos schreef:
    De eerste tekst heb ik vaak maar circa 2 foutjes, maar dan komt de samenvatting waar ik echt bar slecht in ben :c

    Hoe komt dat dan? Zie je de antwoorden op de vragen niet of iets anders? Wij hebben namelijk een hele goede uitleg gehad en misschien dat ik je nog even kan helpen In deze twee dagen.


    Deep inside, I've never felt alive

    Merrill schreef:
    Mijn topics, sadly enough...
    Ik heb elke keer het gevoel dat ik niet genoeg doe. Dat is zo irritant... :l


    Same here. Ik werk al sinds begin eind maart aan mijn examentrainingen en leerstof, maar nog heb ik het gevoel dat ik het niet goed doe, ondanks dat ik elke dag van 1 tot half 9 leer. :(


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik hoef over drie jaar pas mijn examen te doen, maar toch wil ik iedereen veel succes wensen. Jullie kunnen het! ^^

    Constante schreef:
    (...)
    Hoe komt dat dan? Zie je de antwoorden op de vragen niet of iets anders? Wij hebben namelijk een hele goede uitleg gehad en misschien dat ik je nog even kan helpen In deze twee dagen.


    Ik haal bij de samenvatting meestal maar de helft van de punten, dus wat tips zijn welkom ^^


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik krijg de kriebels als ik het woord "examen" lees of hoor. Damn, wat was dat een stressvolle periode. Ik leef met jullie mee, terwijl ik donderdag lekker aan het feesten ben. :Y)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Ik heb een proefexamen voor bio gedaan en ik haalde een negen *O*


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    JamesPotter schreef:
    Ik heb een proefexamen voor bio gedaan en ik haalde een negen *O*


    Zo, doe je goed!


    Happy Birthday my Potter!

    Jafar schreef:
    (...)

    Zo, doe je goed!


    Hahah ja, maar bio is ook een van de weinige dingen waar ik zo goed in ben(:


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Kairos schreef:
    (...)

    Ik haal bij de samenvatting meestal maar de helft van de punten, dus wat tips zijn welkom ^^

    Wat mijn lerares zegt (met een aantal aanvullingen van mijzelf):
    - Verdeel elke vraag en schrijf deze letterlijk (vragend) op.
    Dus je hebt een punt, maar dat is onderverdeeld in meerdere punten dan kun je deze het beste nog onderverdelen. Nummer ze, dat is handig met in de tekst zoeken.
    - Lees de tekst en ga op zoek naar antwoorden op de vragen. Markeer deze en zet het nummer ernaast.
    - Ga kijken wat het beste een antwoord geeft op je vraag en maak dan een kladversie van je samenvatting. Pak per punt (zoals het op het examen staat) één alinea. Heb je dus een punt onverdeeld in meerdere punten, dan moet je deze punten dus in één alinea zetten.
    - Ga woorden tellen. Heb je te veel? Streep onbenullige woorden zoals niet belangrijke bijvoeglijke naamwoorden of vervang twee woorden door één woord, etc, etc. Heb je er genoeg, dan is het goed, maar als je er heel erg onder zit (dus je kunt nog wel een regel of drie vier schrijven), kijk dan nog goed of je iets erbij kan zetten.

    Kleine tips:
    - Gebruik nooit voorbeelden, tenzij hier specifiek naar gevraagd word.
    - Conclusies zijn vaak aan het einde van de tekst te vinden.
    - Let goed op signaalwoorden.
    - Staat er in een punt iets als gevolgen of oorzaak, dan kan het heel goed zijn dat de tekst ook zo bewerkt is dat er ergens gevolgen of oorzaak staat. Let er dan wel op dat je het goede gevolg of de goede oorzaak pakt.


    Deep inside, I've never felt alive

    Constante schreef:
    (...)
    Wat mijn lerares zegt (met een aantal aanvullingen van mijzelf):
    - Verdeel elke vraag en schrijf deze letterlijk (vragend) op.
    Dus je hebt een punt, maar dat is onderverdeeld in meerdere punten dan kun je deze het beste nog onderverdelen. Nummer ze, dat is handig met in de tekst zoeken.
    - Lees de tekst en ga op zoek naar antwoorden op de vragen. Markeer deze en zet het nummer ernaast.
    - Ga kijken wat het beste een antwoord geeft op je vraag en maak dan een kladversie van je samenvatting. Pak per punt (zoals het op het examen staat) één alinea. Heb je dus een punt onverdeeld in meerdere punten, dan moet je deze punten dus in één alinea zetten.
    - Ga woorden tellen. Heb je te veel? Streep onbenullige woorden zoals niet belangrijke bijvoeglijke naamwoorden of vervang twee woorden door één woord, etc, etc. Heb je er genoeg, dan is het goed, maar als je er heel erg onder zit (dus je kunt nog wel een regel of drie vier schrijven), kijk dan nog goed of je iets erbij kan zetten.

    Kleine tips:
    - Gebruik nooit voorbeelden, tenzij hier specifiek naar gevraagd word.
    - Conclusies zijn vaak aan het einde van de tekst te vinden.
    - Let goed op signaalwoorden.
    - Staat er in een punt iets als gevolgen of oorzaak, dan kan het heel goed zijn dat de tekst ook zo bewerkt is dat er ergens gevolgen of oorzaak staat. Let er dan wel op dat je het goede gevolg of de goede oorzaak pakt.

    Dit zijn hele goede tips! Ik wil er zelf graag ook nog wat aan toevoegen.
    - Ik heb net gehoord dat je 5% eronder en 10% boven het aantal woorden uit mag komen.
    - Herhaal de vraag in antwoord in de samenvatting. Zo dwaal je niet af. Bijv. Waarom is het zo belangrijk dat...? en dan zet je in je antwoord: het is belangrijk dat .... want.... (let goed op de signaalwoorden! Vaak krijg je namelijk alleen al een punt voor het woord 'omdat' of 'want')
    - Bij het tellen van het aantal woorden kun je beter per alinea tellen en dan voor de alinea in potlood zetten hoeveel woorden die alinea bevat. Ten eerste maak je zo minder fouten en raak je de tel minder snel kwijt en ten tweede helpt dit bij het wegstrepen of toevoegen van woorden. Je kunt dan namelijk precies zien welke alinea veel woorden en welke alinea weinig woorden heeft.

    Voor iedereen met examens: heel veel succes!


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Wyrd schreef:
    (...)
    Dit zijn hele goede tips! Ik wil er zelf graag ook nog wat aan toevoegen.
    - Ik heb net gehoord dat je 5% eronder en 10% boven het aantal woorden uit mag komen.
    - Herhaal de vraag in antwoord in de samenvatting. Zo dwaal je niet af. Bijv. Waarom is het zo belangrijk dat...? en dan zet je in je antwoord: het is belangrijk dat .... want.... (let goed op de signaalwoorden! Vaak krijg je namelijk alleen al een punt voor het woord 'omdat' of 'want')
    - Bij het tellen van het aantal woorden kun je beter per alinea tellen en dan voor de alinea in potlood zetten hoeveel woorden die alinea bevat. Ten eerste maak je zo minder fouten en raak je de tel minder snel kwijt en ten tweede helpt dit bij het wegstrepen of toevoegen van woorden. Je kunt dan namelijk precies zien welke alinea veel woorden en welke alinea weinig woorden heeft.

    Voor iedereen met examens: heel veel succes!

    Die was ik vergeten, ik wist dat ik iets vergeten was, haha. Je krijgt ook gewoon vaak punten voor het herhalen van de vraag, als ik eens naar de antwoordmodellen kijk ^^
    Ik was trouwens nog iets vergeten: vermeld het aantal woorden onderaan je tekst. Zo wek je minder argwaan op voor je leraar en tweede corrector ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Je hebt altijd een marge van 10% bij samenvatten en je kunt niet te weinig woorden hebben (wellicht mis je dan wat).
    Guys, streep liever de laatste paar woorden weg als je te veel woorden heb. Voor te veel woorden krijg je belachelijk veel puntenaftrek, dus liever dat je iets mist dan te veel woorden (;


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.