• Waar men zich in Nederland drukmaakt om Zwarte Piet, is er in Zweden sinds enige tijd ophef om Pippi Langkous. Veel Zweden vonden het na jaren ineens racistisch dat Pippi haar vader de 'negerkoning' van Taka-Tukaland noemde. De Zweedse publieke omroep SVT heeft daarvoor nu een oplossing gevonden.

    Negerkoning in het Zweeds is negerkung. De omroep heeft bij alle afleveringen waarin dat woord wordt gezegd het gedeelte 'neger' weggeknipt. Er wordt nu dus alleen nog 'kung' gezegd door Pippi. Ook een aantal andere racistisch overkomende scènes is aangepast, schrijft De Volkskrant.



    Bron: http://www.spitsnieuws.nl/raar/2014/10/pippi-langkous-racistisch-dus-alles-gecensureerd


    Ik geef de mensheid hier echt op hoor -.-''

    En een nieuw bericht:

    Wie Tom & Jerry wil kijken via de videodienst Amazon Instant Video, krijgt voortaan een waarschuwing te zien. De tekenfilmserie is namelijk racistisch, vindt Amazon.

    Het bedrijf kreeg klachten binnen van kijkers over een scène met een zwart dienstmeisje. In de waarschuwing zegt Amazon dat daarin stereotypen en karikaturen voorkomen die geaccepteerd waren toen de serie begon, zo'n zeventig jaar geleden. "Maar zulke tekeningen waren in wezen fout en zijn dat nog steeds", schrijft Amazon.

    Censuur
    De eerste Tom & Jerry werd gemaakt in 1940. De oorspronkelijke serie liep tot 1957 en won zeven Oscars.

    Het is niet de eerste keer dat Tom & Jerry racistisch wordt bevonden. In de jaren 60, toen zwarte Amerikanen steeds meer rechten kregen, werden verschillende scènes uit de serie om die reden gecensureerd.

    De afgelopen jaren zijn er ook scènes uit Tom & Jerry geknipt. Het ging toen om scènes waarin wordt gerookt.

    Bron: http://m.nos.nl/artikel/705036-amazon-tom-jerry-zijn-racistisch.html

    [ bericht aangepast op 2 okt 2014 - 17:22 ]


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Donar schreef:
    Persoonlijk word ik steeds racistischer door al dit soort gezeik. Ik heb steeds meer zoiets van don't like it? Pleur dan op naar je eigen land. Terwijl ik niet zo in elkaar zit.


    Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat echt maar om een klein groepje die zo denkt. Ik bedoel, er zullen genoeg mensen zijn die niet tegen Zwarte Piet zijn (of niet tegen Pippi Langkous) die wél donkergekleurd zijn. Maar ja, door dat kleine groepje worden zij hier ook op aangekeken.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ron_Weasley schreef:
    (...)

    Dat weet ik :') Maar hoe noem je 'negers' dan? Zwarten? Gekleurden? 'Witte' mensen zijn blanken.


    Zwarten, negers, kleurlingen, het heeft allemaal een negatieve bijklank. En wanneer een woord dat eenmaal heeft, komt die negatieve connotatie er niet meer van af.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Mulleroni schreef:
    Het is wel logisch, maar ze zijn er nogal... laat mee. :W


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Eigenlijk vind ik het wel jammer dat er zoveel negatieve reacties op dit soort nieuws komen. :c
    De bedoeling van het wegknippen van die kleine stukjes is om mensen niet te beledigen; ik zie niet in hoe dat iets slechts is. Als je de optie hebt op zo'n gemakkelijke manier een woord met een erg negatieve bijsmaak weg te halen uit kindertelevisie en daarmee uit de lijst met woorden die kleine kinderen te horen krijgen alsof ze normaal zijn, vind ik het niet raar dat dat ook wordt gedaan, maar juist goed. Het is inderdaad laat, maar dat is omdat we nu, in 2014, ons er nou eenmaal meer bewust van zijn dat je sommige woorden beter niet kunt gebruiken dan veertig jaar geleden.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Tja, vroeger was neger een heel normaal woord. Tegenwoordig zit daar een negatieve klank aan, maar ik vind het allemaal maar lastig hoor. Je mag geen neger zeggen of zwarte, wat blijft dan over? Ik zeg ook gewoon dat ik een blanke/witte huid heb, en daar is dan weer niks mis mee. Plus zwarten (srsly, welk woord) mogen wel gewoon neger zeggen. Like wtf. Maar goed, voor de rest vind ik het geen slechte maatregel van de Zweedse regering.

    Trouwens vind ik het ook prachtig dat er zoveel kritiek is op Zwarte Piet, terwijl er niks wordt gezegd over het hevig 'racistische' (naar deze tijden gemeten) liedje over witte Zwarte Pieten. :W


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Donar schreef:
    Mensen zijn tegenwoordig gewoon te snel op hun pik getrapt. De enige die er racisme van maken zijn degene die het hardste roepen dat het racisme is.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Er is ook altijd wel iets racistisch he...
    Sodemieter op naar je eigen land als je het niet eens bent met onze gewoontes. Eerst Sinterklaas en nu Pippi, mensen hebben altijd wat te zeiken.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    nerveus schreef:
    Er is ook altijd wel iets racistisch he...
    Sodemieter op naar je eigen land als je het niet eens bent met onze gewoontes. Eerst Sinterklaas en nu Pippi, mensen hebben altijd wat te zeiken.


    Meid, het speelt zich niet hier af, maar in Zweden.

    Waar men zich in Nederland drukmaakt om Zwarte Piet, is er in Zweden sinds enige tijd ophef om Pippi Langkous. Veel Zweden vonden het na jaren ineens racistisch dat Pippi haar vader de 'negerkoning' van Taka-Tukaland noemde. De Zweedse publieke omroep SVT heeft daarvoor nu een oplossing gevonden.


    26 - 02 - '16

    Hikikomori schreef:
    (...)

    Meid, het speelt zich niet hier af, maar in Zweden.

    Waar men zich in Nederland drukmaakt om Zwarte Piet, is er in Zweden sinds enige tijd ophef om Pippi Langkous. Veel Zweden vonden het na jaren ineens racistisch dat Pippi haar vader de 'negerkoning' van Taka-Tukaland noemde. De Zweedse publieke omroep SVT heeft daarvoor nu een oplossing gevonden.


    Alsnog, ook al komt Pippi oorspronkelijk uit Zweden, mensen zeiken tegenwoordig over alles en vinden alles maar racistisch, volgens mij weten ze geen eens meer wat dat woord inhoudt.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Hikikomori schreef:
    Ik zit nu te wachten tot de film 'Wit licht' zijn titel zal moeten wijzigen, blanke vla uit de schappen zal verdwijnen en nog meer van dat soort fratsen, gewoon omdat alles tegenwoordig als racistisch ervaren wordt.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Volgens mij weet geen van jullie gewoon hoe het is om gediscrimineerd te worden :'). Iedereen loopt altijd over Nederland te zaniken, maar als er kritiek op Nederlandse tradities is dan zijn we allemaal opeens toch wel zó oranjegezind. Beetje jammer.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    Volgens mij weet geen van jullie gewoon hoe het is om gediscrimineerd te worden :'). Iedereen loopt altijd over Nederland te zaniken, maar als er kritiek op Nederlandse tradities is dan zijn we allemaal opeens toch wel zó oranjegezind. Beetje jammer.


    Ik ben nooit gediscrimineerd, nee. Maar ik begrijp nog steeds niet hoe mensen zich druk kunnen maken om Zwarte Piet, terwijl die zo geliefd wordt door kinderen. Ik zal nooit racistisch zijn of discrimineren want ik ben ervan overtuigd dat ieder mens evenveel waard is. En het maakt dus niet uit of je een donkere huid hebt of niet, want dat maakt jou verder niet een beter of een slechter mens. Maar ik vind wel dat mensen die in Nederland komen te wonen, of die al in Nederland wonen, zich tot zekere hoogte moeten aanpassen aan de maatschappij. En nee, zij hoeven niet precies hetzelfde te leven als wij, want dat zou onzin zijn. Ik vind dat wij hun gewoontes moeten respecteren, maar dan moeten zij die van ons ook respecteren. Als ze tegen Zwarte Piet zijn en hem niet 'goedkeuren', dat mag, dat is een mening. Maar vier dan gewoon lekker zelf geen Sinterklaas en laat de mensen die dat wél willen vieren, met rust. Want Zwarte Piet is Zwart door de roet. Ik heb Zwarte Piet nooit als een neger/zwarte/kleurling of hoe je een donkere man ook wilt noemen, gezien. Mogen ze dan ook geen rode lipstick meer dragen omdat vrouwen dat dragen? Of gouden oorbellen dragen?
    Dan zouden we de kerstman z'n hulpjes ook moeten afschaffen. Dat zijn namelijk kleine dwergjes en dat is wel behoorlijk racistisch tegenover lilliputters.

    Anyhow, ik zal even stoppen met off-topic gaan want nu komen we weer in de Zwarte Pieten-discussie en dat verhaal is inmiddels wel héél erg uitgemolken. Dus punt is dat ik begrijp dat het vervelend is dat er aan neger een negatieve lading is gegeven, maar dat is er inmiddels eigenlijk ook aan homo. Ik bedoel, daar wordt ook mee gescholden... Dat vind ik ook triest. Maar dat ligt niet aan de betekenis van het woord, maar hoe ermee omgegaan wordt.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Wauw, wat is dat tegenwoordig allemaal met 'Dit en dat is racistisch'... -.-


    16 - 09 - '17

    Overkill schreef:
    Volgens mij weet geen van jullie gewoon hoe het is om gediscrimineerd te worden :'). Iedereen loopt altijd over Nederland te zaniken, maar als er kritiek op Nederlandse tradities is dan zijn we allemaal opeens toch wel zó oranjegezind. Beetje jammer.


    Oh jawel hoor, als moslim met Arabisch bloed zijnde weet ik maar al te goed hoe het voelt om gediscrimineerd te worden. Ik denk alleen dat het woord discriminatie en racisme tegenwoordig overal voor wordt toegepast. Ik verbaas me ook over het fanatisme dat hiermee gepaard gaat (dan heb ik het bijv. over zowel voor- als tegenstanders van zwarte piet). Laten we onze aandacht en energie richten op echte discriminatie en racisme in Nederland: homostellen die worden weggepest uit hun eigen wijk, allochtonen die worden geweigerd voor sollicitatiegesprekken en gekleurde mensen die worden uitgescholden voor alles en nog wat. Daar liggen de echte problemen, en niet bij een filmpje van Pippi Langkous van weet-ik-veel-hoeveel-jaar-oud en nationale feesten die al tientallen jaren worden gevierd (:


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Ik blijf het ontzettend ironisch vinden dat jongeren met een zwarte huidskleur elkaar "nigga" noemen en dat als een broederlijke benaming beschouwen, maar zodra een blanke iemand een neger noemt het een dikke racist is die in de bak zou moeten vliegen. Ja, dag. :')

    [ bericht aangepast op 1 okt 2014 - 22:48 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it