• Waar men zich in Nederland drukmaakt om Zwarte Piet, is er in Zweden sinds enige tijd ophef om Pippi Langkous. Veel Zweden vonden het na jaren ineens racistisch dat Pippi haar vader de 'negerkoning' van Taka-Tukaland noemde. De Zweedse publieke omroep SVT heeft daarvoor nu een oplossing gevonden.

    Negerkoning in het Zweeds is negerkung. De omroep heeft bij alle afleveringen waarin dat woord wordt gezegd het gedeelte 'neger' weggeknipt. Er wordt nu dus alleen nog 'kung' gezegd door Pippi. Ook een aantal andere racistisch overkomende scènes is aangepast, schrijft De Volkskrant.



    Bron: http://www.spitsnieuws.nl/raar/2014/10/pippi-langkous-racistisch-dus-alles-gecensureerd


    Ik geef de mensheid hier echt op hoor -.-''

    En een nieuw bericht:

    Wie Tom & Jerry wil kijken via de videodienst Amazon Instant Video, krijgt voortaan een waarschuwing te zien. De tekenfilmserie is namelijk racistisch, vindt Amazon.

    Het bedrijf kreeg klachten binnen van kijkers over een scène met een zwart dienstmeisje. In de waarschuwing zegt Amazon dat daarin stereotypen en karikaturen voorkomen die geaccepteerd waren toen de serie begon, zo'n zeventig jaar geleden. "Maar zulke tekeningen waren in wezen fout en zijn dat nog steeds", schrijft Amazon.

    Censuur
    De eerste Tom & Jerry werd gemaakt in 1940. De oorspronkelijke serie liep tot 1957 en won zeven Oscars.

    Het is niet de eerste keer dat Tom & Jerry racistisch wordt bevonden. In de jaren 60, toen zwarte Amerikanen steeds meer rechten kregen, werden verschillende scènes uit de serie om die reden gecensureerd.

    De afgelopen jaren zijn er ook scènes uit Tom & Jerry geknipt. Het ging toen om scènes waarin wordt gerookt.

    Bron: http://m.nos.nl/artikel/705036-amazon-tom-jerry-zijn-racistisch.html

    [ bericht aangepast op 2 okt 2014 - 17:22 ]


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Novoselic schreef:
    Ik blijf het ontzettend ironisch vinden dat jongeren met een zwarte huidskleur elkaar "nigga" noemen en dat als een broederlijke benaming beschouwen, maar zodra een blanke iemand een neger noemt het een dikke racist is die in de bak zou moeten vliegen. Ja, dag. :')


    Iedereen noemt iedereen nigga.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Square schreef:
    Eigenlijk vind ik het wel jammer dat er zoveel negatieve reacties op dit soort nieuws komen. :c
    De bedoeling van het wegknippen van die kleine stukjes is om mensen niet te beledigen; ik zie niet in hoe dat iets slechts is. Als je de optie hebt op zo'n gemakkelijke manier een woord met een erg negatieve bijsmaak weg te halen uit kindertelevisie en daarmee uit de lijst met woorden die kleine kinderen te horen krijgen alsof ze normaal zijn, vind ik het niet raar dat dat ook wordt gedaan, maar juist goed. Het is inderdaad laat, maar dat is omdat we nu, in 2014, ons er nou eenmaal meer bewust van zijn dat je sommige woorden beter niet kunt gebruiken dan veertig jaar geleden.


    Ja, dat ben ik met je eens. Er zit natuurlijk een nare bijsmaak aan nu. Wat in de jaren veertig kon, kan nu niet meer. En aan deze aanpassing zal geen kind zich storen. Ikzelf herinner me Pippi's vader ook alleen als koning, zonder het woord 'neger' ervoor. Als het op deze manier opgelost kan worden, is dat toch prima? De zwarte pieten die hier bij worden gehaald, behoren tot een heel andere discussie (waar ik me niet verder in zal mengen).
    Ik begrijp de frustratie over hoe lastig en geforceerd politieke correctheid soms kan zijn, maar ik denk dat de meeste mensen werkelijk geen idee hebben hoe zoiets aan kan komen. Ikzelf ook niet, trouwens, maar ik heb verhalen gehoord. Dat geldt ook voor de reacties op dit forum. Waarom is de mening van mensen met een andere huidskleur dan blank minder waard? Ze horen hier net zo goed als blanke Nederlanders, en dit is hun land, Er is niets om terug naar te gaan, want dit is (vaak) waar ze zich thuis voelen, welke nationaliteit ze hebben en in sommige gevallen waar ze al generaties wonen. Het is niet eerlijk hun stemmen niet te willen horen, omdat ze niet blank zijn. Dat is wat we noemen racisme.

    (als je wilt discussiëren, graag!)


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Armoede, crisis, ziektes.
    Maar waar de wereld zich op dit moment mee bezig houdt? Een kinderserie van weet ik veel hoe oud. Alsjeblieft zeg, alles is tegenwoordig racisme.


    Dear Molly. Watching over Fred like you have been watching over Harry all these years. Love, Lily.

    Overkill schreef:
    Volgens mij weet geen van jullie gewoon hoe het is om gediscrimineerd te worden :'). Iedereen loopt altijd over Nederland te zaniken, maar als er kritiek op Nederlandse tradities is dan zijn we allemaal opeens toch wel zó oranjegezind. Beetje jammer.
    dankje wel voor je conclusie. Ik ben misschien blank maar ik weet HEEL goed hoe het is om gediscrimineert te worden. Trek je conclusies op feiten niet op vermoedens.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    SonOfGondor schreef:
    (...)

    Ja, dat ben ik met je eens. Er zit natuurlijk een nare bijsmaak aan nu. Wat in de jaren veertig kon, kan nu niet meer. En aan deze aanpassing zal geen kind zich storen. Ikzelf herinner me Pippi's vader ook alleen als koning, zonder het woord 'neger' ervoor. Als het op deze manier opgelost kan worden, is dat toch prima? De zwarte pieten die hier bij worden gehaald, behoren tot een heel andere discussie (waar ik me niet verder in zal mengen).
    Ik begrijp de frustratie over hoe lastig en geforceerd politieke correctheid soms kan zijn, maar ik denk dat de meeste mensen werkelijk geen idee hebben hoe zoiets aan kan komen. Ikzelf ook niet, trouwens, maar ik heb verhalen gehoord. Dat geldt ook voor de reacties op dit forum. Waarom is de mening van mensen met een andere huidskleur dan blank minder waard? Ze horen hier net zo goed als blanke Nederlanders, en dit is hun land, Er is niets om terug naar te gaan, want dit is (vaak) waar ze zich thuis voelen, welke nationaliteit ze hebben en in sommige gevallen waar ze al generaties wonen. Het is niet eerlijk hun stemmen niet te willen horen, omdat ze niet blank zijn. Dat is wat we noemen racisme.

    (als je wilt discussiëren, graag!)

    Al dat gedoe alleen omdat mensen met een donkere huidskleur beter zijn aangepast tegen de felle en hete zon van rond de evenaar, terwijl blanken zo zijn aangepast dat we meer vitamine D(?) uit de zon kunnen halen. Bull-shit.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    DAWSONS schreef:
    Een enkeltje ver weg van hier A.U.B?


    Maak dat twee enkeltjes.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    SonOfGondor schreef:
    (...)

    Ja, dat ben ik met je eens. Er zit natuurlijk een nare bijsmaak aan nu. Wat in de jaren veertig kon, kan nu niet meer. En aan deze aanpassing zal geen kind zich storen. Ikzelf herinner me Pippi's vader ook alleen als koning, zonder het woord 'neger' ervoor. Als het op deze manier opgelost kan worden, is dat toch prima? De zwarte pieten die hier bij worden gehaald, behoren tot een heel andere discussie (waar ik me niet verder in zal mengen).
    Ik begrijp de frustratie over hoe lastig en geforceerd politieke correctheid soms kan zijn, maar ik denk dat de meeste mensen werkelijk geen idee hebben hoe zoiets aan kan komen. Ikzelf ook niet, trouwens, maar ik heb verhalen gehoord. Dat geldt ook voor de reacties op dit forum. Waarom is de mening van mensen met een andere huidskleur dan blank minder waard? Ze horen hier net zo goed als blanke Nederlanders, en dit is hun land, Er is niets om terug naar te gaan, want dit is (vaak) waar ze zich thuis voelen, welke nationaliteit ze hebben en in sommige gevallen waar ze al generaties wonen. Het is niet eerlijk hun stemmen niet te willen horen, omdat ze niet blank zijn. Dat is wat we noemen racisme.

    (als je wilt discussiëren, graag!)


    Ik weet niet of die laatste opmerking aan mij gericht was, maar volgens mij hebben wij niet veel om over te discussiëren. Ik ben het eigenlijk volledig met je eens. ^^ Stiekem vind ik dat geweldig, want dat overkomt me niet vaak als het op Q over dit soort onderwerpen gaat, haha.
    Maar inderdaad, het is heel gemakkelijk om dingen als overdreven of als "politieke correctheid" (wat ik overigens een hele rare term vind) te bestempelen als de negatieve effecten die men probeert tegen te gaan je zelf niet raken. Sommige problematische dingen lijken en voelen zo normaal voor de gemiddelde Nederlander dat we helemaal niet door hebben dat er iets mis mee is. Dat iets voor ons gevoel altijd al een bepaalde manier geweest is, wil echter niet zeggen dat het daardoor automatisch oké is, en dat is iets wat helaas nog niet op nationaal niveau tot ons bewustzijn is doorgedrongen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Overkill schreef:
    Volgens mij weet geen van jullie gewoon hoe het is om gediscrimineerd te worden :'). Iedereen loopt altijd over Nederland te zaniken, maar als er kritiek op Nederlandse tradities is dan zijn we allemaal opeens toch wel zó oranjegezind. Beetje jammer.



    Ik ben voor kanker Nederlander uitgescholden omdat ik in een Gemengde MBO klas zat waar ze letterlijk je geloof op je pushen. (Het maakt niet uit welk geloof ze deden het gewoon.) ik ben bespuugd bedreigt met een mes ze zeiden dat ik maar naar Israel moest omdat "wij" Nederlanders niks doen aan Palestina. Wat ik overigens belachelijk vind, er werd tegen mij gezegd dar ik naar een concentratie kamp moest omdat ik probeerde uit te leggen dat niet elke joodse slecht is! Ik ben slavendrijver genoemd omdat ik met een donkere jongen omging, dat vonden ze niet goed. En dan krijg je nog naar je hoofd geslingerd van; "Ja Nederland is een kankerland jullie zijn allemaal hetzelfde." En dan lopen ze je voor vieze tering katholiek en pedofielen lover uit te schelden omdat je erachter komen dat je opa katholiek is. Ze associeren gelijk dat ik christenen ben omdat ik blank ben o_- . Ik ben een atheïst maar ik heb wel op een Christelijke basisschool gezeten waar allerlei verschillende culturen opzaten. Ook op een middelbare school waar al die culturen zaten, en ik zeg je ik heb een vriend gehad die moslim was en ik had er toen ZELF voor gekozen een hoofddoek te dragen uit respect voor zijn familie als ik daar was.

    Gaan ze straks haar rode haren ook nog inkleuren met een andere kleur omdat roodharige het dan niet leuk vinden.

    Heb niets tegen roodharige!


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    KillianHook schreef:
    Gaan ze straks haar rode haren ook nog inkleuren met een andere kleur omdat roodharige het dan niet leuk vinden.

    Heb niets tegen roodharige!
    Ik heb juist mn haar rood geverfd omdat ik het een mooie kleur vond xD Maar ik begrijp je standpunt wel heb je ooit eens gehoord van kick a ginger day?

    Galatea schreef:
    (...) Ik heb juist mn haar rood geverfd omdat ik het een mooie kleur vond xD Maar ik begrijp je standpunt wel heb je ooit eens gehoord van kick a ginger day?


    Ik wil mijn haar ook graag rood hebben, ik vind het ook een hele mooie kleur, hahah. Maar nee, nog niet van gehoord. Mag je daar roodharige schoppen?


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    KillianHook schreef:
    (...)

    Ik wil mijn haar ook graag rood hebben, ik vind het ook een hele mooie kleur, hahah. Maar nee, nog niet van gehoord. Mag je daar roodharige schoppen?
    Ja, heel veel roodharigen worden ook gewoon gediscrimineerd vanwege de pigment in hun huid en de kleur van hun haar.

    Nevermind.

    [ bericht aangepast op 2 okt 2014 - 10:59 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Galatea schreef:
    (...) Ja, heel veel roodharigen worden ook gewoon gediscrimineerd vanwege de pigment in hun huid en de kleur van hun haar.


    Pff... ik vind het echt vreselijk allemaal hoor


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    KillianHook schreef:
    (...)

    Pff... ik vind het echt vreselijk allemaal hoor
    Is het ook en dat komt gewoon omdat er overal idealen etc worden gevormd maar ook dat we elkaar moeten accepteren ongeacht verschillen. Behandel mij met respect krijg je het terug doe je het niet heb je pech.