• De stelling van deze week luidt:
    Leraren mogen met leerlingen communiceren via sociale media.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Deamon schreef:
    (...)
    Op onze school worden leerkrachten altijd aangesproken met mevrouw of meneer.

    Ik ben het oneens met de stelling omdat er zoals er al verteld is, enige afstand bewaard moet worden. Zeker op social media. Eerlijk gezegd zou ik het maar raar vinden dat mijn leerkrachten alles wat ik post zouden kunnen zien en omgekeerd.


    Ik vind dat je een heel erg goed punt hebt. Het lijkt me ook meer dan logisch wat je zegt.
    Alleen ik denk wel dat het op het mbo veranderd is. We spreken de docenten met de achternaam maar ook gewoon met je en de voornaam.
    Sommige docenten willen niet eens worden aangesproken met mevrouw en meneer of u


    -

    Waarom niet?


    ©1998

    Ik denk dat het wel kan. Ik had op de middelbare school ook een leerkracht geschiedenis op Twitter. Hij liet snel weten als hij dingen had nagekeken op Twitter, maar hij reageerde bijvoorbeeld ook wel eens op je tweet als je een film keek ofzo (ik heb in ieder geval wel eens gesprekken met hem gehad over Downton Abbey of over voetbal) en ik vond dat eigenlijk altijd wel leuk. Dat zou ik overigens niet met alle leraren hebben, maar deze was nog best jong en daarom kon hij zich ook wat meer inleven in ons.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Waarom niet? Zoals al is gezegd, er wordt veel sneller gereageerd met whatsapp. Ik heb ook al wel eens mijn mentor geappt omdat ik iets geregeld wilde hebben, en pas de avond ervoor kwam de indeling (waar ik dus verandering in wilde hebben) er op te staan, en zo kon ik hem tenminste nog op tijd bereiken.
    Mijn mentor heeft wel zoiets van: als je me op facebook wil hebben, moet je mij maar toevoegen, dan accepteer ik wel. Andersom doet hij het niet, zodat je je niet 'verplicht' voelt om te accepteren. Dat vind ik wel goed, want zo heb je als leerling de keuze.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Gaudino schreef:
    Eens, waarom niet?
    Zolang het maar bij schoolzaken blijft.


    "We lose ourselves in books, we find ourselves there too."

    Why not ?
    Op mijn school hebben docenten een 'school' account oo facebook
    En een normaal privé account
    Aan hun de keuze wie ze waar willen toevoegen toch.

    Waarom niet?

    En als je als docent een afstand wil houden tussen leerling en docent moet je het gewoon niet doen en anders om.


    ''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

    Eigen keuze, vind ik.
    Maar ik doe het liever niet xd
    Ik vind niet dat mijn docenten hoeven te weten wat ik allemaal doe in mn vrije tijd.
    Vooral niet omdat bijna al mijn docenten boven de 50 zijn :'p


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Moet kunnen, maar niet als het over schoolzaken gaat, een leraar kan immers niet iedereen toevoegen en niet iedereen heeft sociale media of gebruikt die regelmatig.
    Ik vond het geweldig om in mijn vrije tijd te chatten met mijn leraren en te praten over alle dingen die niets met school te maken hebben. Maar ik begrijp ook goed dat niet iedere leraar graag in zijn vrije tijd contact heeft met leerlingen, dan wordt de grens tussen werk en prive erg vaag.
    Bij mijn vorige school moesten wij iedereen met meneer of mevrouw aanspreken, maar tussen de lessen gebeurde dat ook met de voornaam. Nu moet ik op school de lectoren aanspreken met hun voornaam, maar praten over persoonlijke dingen mag niet, het is heel erg strikt enkel over de les.Het idee van de voornaam te gebruiken zou de afstand tussen lectoren en studenten moeten verkleinen en dan ben je dat al gewend voor als je afgestudeerd bent en een beetje hun collega wordt.


    Tijd staat stil, leven gaat verder, alles is anders, iemand houdt van anders, ik ben iemand.

    Op zich niks mis mee, maar ik vind ook dat er een bepaalde afstand moet bijven tussen de leerkrachten en leerlingen. Op je accounts van social media plaats je wel eens persoonlijke dingen die je liever alleen maar wil delen met vrienden.
    En misschien zullen sommige leerkrachten minder objectief beoordelen, als ze zien hoe je bent "in het echt" adhv de dingen die op je account staan.


    Ik wil een tuin vol egels

    lovelyreads schreef:
    Voor zowel voor als tegen valt er wat te zeggen. Ik ben er persoonlijk geen echte voorstander van. Er mag best een bepaalde afstand bewaard worden tussen leraar en leerling en contact via social media verkleint deze in mijn optiek. Sowieso is het contact veel informeler geworden in de laatste jaren (ik hoor bijna geen enkele scholier nog 'u' of 'meneer of mevrouw' zeggen), dus aan de andere kant hoort dit ook wel bij de tijd van nu. Daarnaast is het natuurlijk wel veel gemakkelijker.
    Ik zou het zelf in ieder geval niet willen.

    Edit: leuke en originele stelling trouwens! Eens wat anders dan de eeuwige discussies over abortus of vervroegde vrijlating.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Ik heb enkele leraren op Facebook. Eentje noem ik gewoon bij de voornaam, ze is de regisseuse van de theaterproductie bij ons op school en ik mail haar amper, via Facebook gaat het veel sneller. Ik heb nog enkele andere leraren op Facebook, ik praat amper met ze. Ik wil ook lerares worden dus ik weet niet of ik dan vriendschapsverzoeken zal accepteren, maar ik doe er niets mee. Ik zie bijvoorbeeld van een docente Frans dat ze afgelopen vrijdag naar Stromae was en zo, dat is grappig. :'D


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Lawl, waarom niet? :Y)
    Ik heb de helft van mijn leraren op Fb, en van een stuk of 7 heb ik op whatsapp, wel voor school natuurlijk.


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Dat ligt er een beetje aan. Ik zou het niet al te leuk vinden als leraren gingen reageren op persoonlijke dingen, maar dingen voor school maakt me niet echt uit. Bij sommige leraren zou het me niet uitmaken, en als ze sneller zouden reageren zou ik het heel fijn vinden, maar leerlingen moeten ook een persoonlijk leven houden, en daar niet voor aangekeken moeten worden door leraren. (Bedankt Facebook voor de optie om een bericht maar door een bepaalde groep mensen te laten zien)


    "Music is the only thing that really makes sense to me" - Shayley Bourget

    Ik vind het prima zolang heg maar bij chatten blijft.