• Bij een terreuraanslag op het hoofdkantoor van het satirische blad Charlie Hebdo zijn in Parijs 12 doden gevallen. Verder zijn er mensen gewond geraakt van wie er 4 slecht aan toe zijn. Onder de doden zijn twee politiemannen, waarschijnlijk de twee bewakers van het pand. De andere tien doden werkten voor Charlie Hebdo. Onder die doden zijn hoofdredacteur Stéphane Charbonnier van het blad en drie cartoonisten, meldt de Parijse politie.

    Gewapende mannen

    Drie gemaskerde en gewapende mannen hebben het kantoor aangevallen. Volgens ooggetuigen schoten ze als gekken om zich heen. Daarbij riepen de mannen volgens ooggetuigen dat zij de profeet kwamen wreken.

    Goed voorbereid

    Waarschijnlijk wisten de daders dat er een belangrijke redactievergadering was. De mannen bleken verder verschillende namen van redacteuren te kennen. Zij riepen in het Frans iets over makers van spotprenten die de islam beledigen. Sommige ooggetuigen zeggen dat ze slecht Frans spraken, anderen zeggen dat het accentloos Frans was.
    Twee van de drie terroristen vluchtten na de aanslag in een auto. In het noordoosten van Parijs hebben zij een andere auto genomen. Volgens de jongste berichten zijn de twee spoorloos. En ook van de derde man ontbreekt voor zover bekend elk spoor.

    Veiligheidsmaatregelen

    De Franse autoriteiten hebben het dreigingsniveau voor aanslagen voor het centrum van Parijs verhoogd tot het allerhoogste niveau. Op tal van plaatsen in de Franse hoofdstad zijn extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Redacties van kranten en tijdschriften, grote warenhuizen, culturele instellingen en het openbaar vervoer worden extra beveiligd.

    Beveiliging

    De bedreigingen aan het adres van Charlie Hebdo hadden er al toe geleid dat het hoofdkantoor van het weekblad werd beveiligd. Zeker twee agenten bewaakten het pand.




    Bron: nos
    Beelden van de aanslag


    Je zou toch denken dat mensen vandaag de dag een betere manier hebben gevonden om hun mening aan de wereld te laten horen dan met bruut geweld. Het is misselijkmakend dat dit soort dingen nog gebeuren, en in deze mate. Laat de slachtoffers in vrede rusten en de daders snel gevonden worden. Wanneer stopt deze onzin?


    i put the fun in funeral

    Assassin schreef:
    (...)

    Waren er maar meer die zo denken hier... Iedereen blijft maar roepen dat onze vrijheid van meningsuiting nu is aangetast en ik word er echt misselijk van.

    Dat slaat ook nergens op. Vrijheid van meningsuiting is naar mijn mening tot een bepaalde hoogte goed. Verder dan dit vind ik het gewoon een belediging worden, dan vind ik het (om even hard en cru over te komen) wel logisch dat hier ruzie van komt. Je wilt dat iets op een normale, goede manier tegen je gezegd word? Houd het dan ook netjes voor de ander en laat je meningsuiting geen belediging worden.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Debbaut schreef:
    (...)

    Ik snap je en ben het eigenlijk zelfs voor 90% eens met je, dat recht mag idd niet gebruikt worden om beledigen goed te praten.

    Nja, ik grijp het vooral aan om alle slachtoffers van dit soort geweld te herdenken.


    Dat vind ik heel lief van je. (bloos)


    Your make-up is terrible

    Satire is niet voor niets satire. Daar moet je tegen kunnen, vind ik. Charlie Hebdomadaire maakte echt niet enkel satires over moslims, maar ook over o.a. de paus, de rechtse partijen in Frankrijk (Front National), joden en Hollande. Ik vind dat een deel van de moslims, die overigens gelijk een discussie voeren over deze aanslag, heel gemakkelijk de slachtofferrol spelen en snel met vingertje naar de Verenigde Staten gaan wijzen, omdat het een conspiracy zou zijn die door de CIA in elkaar is gezet. Ik word daar zo moe van. De grootste slachtoffers zijn de 12 onschuldige doden en de nabestaanden van deze mensen. Natuurlijk is het verschrikkelijk als een stelletje psychopaten dit uit naam van een religie (lees: Islam) doen, maar nog veel erger is dat er mensen in koelen bloede zijn vermoord, vanwege een beetje satire. Dat wordt echter al gauw "vergeten", een deel van de moslim(jongeren) acht het belangrijker om hun religie te verdedigen en over de rug van de doden en nabestaanden allerlei verontrustende uitspraken te doen. Vreselijk.


    -

    Vrijheid van meningsuiting is ontzettend belangrijk, en zoals NIETONLINE zegt, satire is niet voor niets satire. Satire is dan ook niet alleen het beledigen van mensen van bepaalde geloven of bevolkingsgroepen, maar de bedoeling van satire is het voorhouden van een spiegel. Hoe beledigd men zich dan ook mag voelen door een spotprent, geweld is hierbij niet de oplossing. Daardoor vind ik het goed dat mensen opstaan voor deze vrijheid van meningsuiting, want dat blijft een recht, en moet beschermd worden.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Chandler schreef:
    Vrijheid van meningsuiting is ontzettend belangrijk, en zoals NIETONLINE zegt, satire is niet voor niets satire. Satire is dan ook niet alleen het beledigen van mensen van bepaalde geloven of bevolkingsgroepen, maar de bedoeling van satire is het voorhouden van een spiegel. Hoe beledigd men zich dan ook mag voelen door een spotprent, geweld is hierbij niet de oplossing. Daardoor vind ik het goed dat mensen opstaan voor deze vrijheid van meningsuiting, want dat blijft een recht, en moet beschermd worden.


    Respectloos zijn is geen recht en geen vorm van meningsuiting. De wereld verliest zijn respect en dit is hoe erop gereageerd wordt.


    Your make-up is terrible

    Of het nou een satire is of niet, over sommige dingen hoor je geen 'grap' te maken. En dan wil ik degenen die deze aanslag gepleegd hadden niet verdedigen, maar ik vind het niet normaal dat sommige mensen denken dat dát juist normaal is. Kom op, als er een satire gemaakt word over jouw levensstijl of iets wat jou raakt, zou je het ook niets vinden. Een beetje kortzichtig allemaal.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Tsuchiya schreef:
    Of het nou een satire is of niet, over sommige dingen hoor je geen 'grap' te maken. En dan wil ik degenen die deze aanslag gepleegd hadden niet verdedigen, maar ik vind het niet normaal dat sommige mensen denken dat dát juist normaal is. Kom op, als er een satire gemaakt word over jouw levensstijl of iets wat jou raakt, zou je het ook niets vinden. Een beetje kortzichtig allemaal.


    Hoezo kortzichtig? Natuurlijk zou ik dat niet leuk vinden, maar ik zou niet een gebouw binnenvallen en 12 mensen door hun kop knallen. Er wordt de spot gedreven met zo'n beetje alle aspecten van de Franse maatschappij. Je kan je daardoor beledigd voelen, maar daar hoort het bij te blijven. De probleemstelling wordt verplaatst: in plaats van dat er wordt gekeken naar wat Charlie Hebdo in hun blad plaatste, moet er gekeken worden naar wat een stel psychopaten heeft aangericht, omdat er iets wordt gezegd wat ze niet aanstaat.


    -

    NIETONLINE schreef:
    (...)

    Hoezo kortzichtig? Natuurlijk zou ik dat niet leuk vinden, maar ik zou niet een gebouw binnenvallen en 12 mensen door hun kop knallen. Er wordt de spot gedreven met zo'n beetje alle aspecten van de Franse maatschappij. Je kan je daardoor beledigd voelen, maar daar hoort het bij te blijven. De probleemstelling wordt verplaatst: in plaats van dat er wordt gekeken naar wat Charlie Hebdo in hun blad plaatste, moet er gekeken worden naar wat een stel psychopaten heeft aangericht, omdat er iets wordt gezegd wat ze niet aanstaat.

    Omdat er met satires soms ook agressie en provocatie bedoeld is. Zoiets kunnen ze ook van tevoren bedenken. Dat is het beledigen wat ik eerder zei.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik zag net dit: klik

    Een babyvuist met een bandje van 'je suis Charlie' die nu als een of ander symbool tegen extremisme wordt gezien.
    Kom op, het is een baby -_- betrek die er nou nu niet alvast in...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Het enige dat ik kwijt kan is dat ik me vragen stel bij het begrip vrije meningsuiting en dat wapens niet gebruikt kunnen worden tegenover cartoons, dat is gewoon belachelijk.


    Take me to wonderland

    Tsuchiya schreef:
    Of het nou een satire is of niet, over sommige dingen hoor je geen 'grap' te maken. En dan wil ik degenen die deze aanslag gepleegd hadden niet verdedigen, maar ik vind het niet normaal dat sommige mensen denken dat dát juist normaal is. Kom op, als er een satire gemaakt word over jouw levensstijl of iets wat jou raakt, zou je het ook niets vinden. Een beetje kortzichtig allemaal.


    Hier ben ik het mee eens.


    wat was dit ookalweer

    NIETONLINE schreef:
    Satire is niet voor niets satire. Daar moet je tegen kunnen, vind ik. Charlie Hebdomadaire maakte echt niet enkel satires over moslims, maar ook over o.a. de paus, de rechtse partijen in Frankrijk (Front National), joden en Hollande. Ik vind dat je en deel van de moslims, die overigens gelijk een discussie voeren over deze aanslag, heel gemakkelijk de slachtofferrol spelen en snel met vingertje naar de Verenigde Staten gaan wijzen, omdat het een conspiracy zou zijn die door de CIA in elkaar is gezet. Ik word daar zo moe van. De grootste slachtoffers zijn de 12 onschuldige doden en de nabestaanden van deze mensen. Natuurlijk is het verschrikkelijk als een stelletje psychopaten dit uit naam van een religie (lees: Islam) doen, maar nog veel erger is dat er mensen in koelen bloede zijn vermoord, vanwege een beetje satire. Dat wordt echter al gauw "vergeten", een deel van de moslim(jongeren) acht het belangrijker om hun religie te verdedigen en over de rug van de doden en nabestaanden allerlei verontrustende uitspraken te doen. Vreselijk.


    Ik irriteer me er een beetje aan dat het 'moslims en Islam' is in jouw ogen. Want ik kan je vertellen dat in de Koran staat dat dit soort gedrag absoluut niet goed is, dus overal moslim/Islam voorzetten vind ik ook onzinnig. Die mensen hebben niets met het Islam te maken, een goed gezonde moslim zou er namelijk niet eens aan denken. Dus ik denk dat psychopaten of zo iets dergelijks een eerlijkere naam zou zijn dan moslims.

    Mja. Niet gemeen bedoelt :'d


    wat was dit ookalweer

    Wat deze mensen gedaan hebben, heeft helemaal niets met geloof te maken. Deze mensen zijn een stel psychopaten die hun connectie met de realiteit verloren zijn. Ze hebben niets te maken met moslims en de islam, want iedere normale gelovige wéét dat dit niet kan. Of het nu een moslim, christen of zoals mij iemand die niet gelooft is. Geweld staat los van iemands geloof, maar geloof kan wel misbruikt worden als reden om zulke dingen te doen.
    Ik vind het erg voor de families van de slachtoffers en de familie van de daders. En ik vrees persoonlijk dat sommige mensen dit voorval zullen aangrijpen om geweld te plegen tegen normale moslims. Niets rechtvaardigt geweld.


    What would Emma do?

    NIETONLINE schreef:
    Satire is niet voor niets satire. Daar moet je tegen kunnen, vind ik. Charlie Hebdomadaire maakte echt niet enkel satires over moslims, maar ook over o.a. de paus, de rechtse partijen in Frankrijk (Front National), joden en Hollande. Ik vind dat een deel van de moslims, die overigens gelijk een discussie voeren over deze aanslag, heel gemakkelijk de slachtofferrol spelen en snel met vingertje naar de Verenigde Staten gaan wijzen, omdat het een conspiracy zou zijn die door de CIA in elkaar is gezet. Ik word daar zo moe van. De grootste slachtoffers zijn de 12 onschuldige doden en de nabestaanden van deze mensen. Natuurlijk is het verschrikkelijk als een stelletje psychopaten dit uit naam van een religie (lees: Islam) doen, maar nog veel erger is dat er mensen in koelen bloede zijn vermoord, vanwege een beetje satire. Dat wordt echter al gauw "vergeten", een deel van de moslim(jongeren) acht het belangrijker om hun religie te verdedigen en over de rug van de doden en nabestaanden allerlei verontrustende uitspraken te doen. Vreselijk.

    This.

    StephenFry schreef:
    Wat deze mensen gedaan hebben, heeft helemaal niets met geloof te maken. Deze mensen zijn een stel psychopaten die hun connectie met de realiteit verloren zijn. Ze hebben niets te maken met moslims en de islam, want iedere normale gelovige wéét dat dit niet kan. Of het nu een moslim, christen of zoals mij iemand die niet gelooft is. Geweld staat los van iemands geloof, maar geloof kan wel misbruikt worden als reden om zulke dingen te doen.
    Ik vind het erg voor de families van de slachtoffers en de familie van de daders. En ik vrees persoonlijk dat sommige mensen dit voorval zullen aangrijpen om geweld te plegen tegen normale moslims. Niets rechtvaardigt geweld.

    Behalve dan dat deze aanval gepleegd is in naam van Allah. Het irriteert me een beetje dat iedereen na zo'n aanval gelijk schreeuwt hoe dit helemaal losstaat van geloof, terwijl dit juist alles met geloof te maken heeft. Niet dat ik hiermee alle Moslims probeer aan te vallen, maar feit blijft wel dat de laatste tijd terroristische aanslagen vooral worden gepleegd uit naam van de Profeet/Allah. Door vervolgens te zeggen dat dit niks met de Islam te maken heeft, negeer je het feit dat deze aanvallen een duidelijk religieus karakter hebben en maak je het ook lastiger om zulke acties te doorgronden en erachter te komen waarom mensen zulke acties plegen.