• Bij een terreuraanslag op het hoofdkantoor van het satirische blad Charlie Hebdo zijn in Parijs 12 doden gevallen. Verder zijn er mensen gewond geraakt van wie er 4 slecht aan toe zijn. Onder de doden zijn twee politiemannen, waarschijnlijk de twee bewakers van het pand. De andere tien doden werkten voor Charlie Hebdo. Onder die doden zijn hoofdredacteur Stéphane Charbonnier van het blad en drie cartoonisten, meldt de Parijse politie.

    Gewapende mannen

    Drie gemaskerde en gewapende mannen hebben het kantoor aangevallen. Volgens ooggetuigen schoten ze als gekken om zich heen. Daarbij riepen de mannen volgens ooggetuigen dat zij de profeet kwamen wreken.

    Goed voorbereid

    Waarschijnlijk wisten de daders dat er een belangrijke redactievergadering was. De mannen bleken verder verschillende namen van redacteuren te kennen. Zij riepen in het Frans iets over makers van spotprenten die de islam beledigen. Sommige ooggetuigen zeggen dat ze slecht Frans spraken, anderen zeggen dat het accentloos Frans was.
    Twee van de drie terroristen vluchtten na de aanslag in een auto. In het noordoosten van Parijs hebben zij een andere auto genomen. Volgens de jongste berichten zijn de twee spoorloos. En ook van de derde man ontbreekt voor zover bekend elk spoor.

    Veiligheidsmaatregelen

    De Franse autoriteiten hebben het dreigingsniveau voor aanslagen voor het centrum van Parijs verhoogd tot het allerhoogste niveau. Op tal van plaatsen in de Franse hoofdstad zijn extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Redacties van kranten en tijdschriften, grote warenhuizen, culturele instellingen en het openbaar vervoer worden extra beveiligd.

    Beveiliging

    De bedreigingen aan het adres van Charlie Hebdo hadden er al toe geleid dat het hoofdkantoor van het weekblad werd beveiligd. Zeker twee agenten bewaakten het pand.




    Bron: nos
    Beelden van de aanslag


    Je zou toch denken dat mensen vandaag de dag een betere manier hebben gevonden om hun mening aan de wereld te laten horen dan met bruut geweld. Het is misselijkmakend dat dit soort dingen nog gebeuren, en in deze mate. Laat de slachtoffers in vrede rusten en de daders snel gevonden worden. Wanneer stopt deze onzin?


    i put the fun in funeral

    CaptianHook schreef:
    Ik las het al ja. Vreselijk. Gewoon niet te bevatten dat dit gebeurd is en al helemaal niet dat er elf/twaalf doden zijn gevallen. Mogen zij inderdaad in vrede rusten en de daders gepakt worden en ook de doodstraf krijgen.


    Je schreef dat ze de doodstraf moeten krijge en hoewel ik hondert procent snap waarom je dat vind.toch vind ik dat ze levenslang in de gevangenis moeten blijven (niet zoals in ned 20 jaar maar echt tot ze sterfen).dat vind ik omdat ik me zelf ook een moordenaar zou voelen als ik (stel dat ik dat kon) met alle macht die ik heb (stel dat ik macht zou hebben) hun dood zou willen hebben. Mr ja ieder zijn eigen mening.ik vind zoizo dat ze iets bijna onmenselijks hebben gedaan.

    Hard om te zeggen misschien, maar ik vind dat het hele "geloof" (ja tussen dikke aanhalingstekens) zoveel kapot maakt. En dan zijn er dus mensen die blijven beweren dat het geloof in hun God zo goed is.
    Dat is het niet, als er dit soort dingen gebeuren.
    Of je nou katholiek, islamitisch, protestants of wat dan ook bent...Het zorgt voor ellende.
    En natuurlijk zullen er altijd wel mensen zijn die rottigheid uithalen. Maar heel eerlijk;
    Geloven in rituelen, gebedsgebouwen en een boek?

    Sorry. maar ik begin het met de dag belachelijker te vinden


    The Definition of Insanity

    HarrysBum schreef:
    (...)

    Die gijzelaar gijzelnemer (ik haal die woorden altijd door elkaar) heette geen Achmed.


    Ooh ik dacht van wel. Dan ga het toch veranderen.

    Heb hetzelfde probleem daarom heb ik gewoon heel de zin omgebouwd met het woord gijzelde (:


    Today's special moments are tomorrow's memories.

    http://www.demorgen.be/buitenland/lassana-bathily-de-echte-held-van-de-gijzeling-in-parijs-a2177908/
    Dit wilde ik even delen. Een moslim-winkelbediende uit Mali die tijdens de gijzeling in de Joodse supermarkt mensen heeft gered door ze in de koelruimte te steken.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Merchantson schreef:
    Hard om te zeggen misschien, maar ik vind dat het hele "geloof" (ja tussen dikke aanhalingstekens) zoveel kapot maakt. En dan zijn er dus mensen die blijven beweren dat het geloof in hun God zo goed is.
    Dat is het niet, als er dit soort dingen gebeuren.
    Of je nou katholiek, islamitisch, protestants of wat dan ook bent...Het zorgt voor ellende.
    En natuurlijk zullen er altijd wel mensen zijn die rottigheid uithalen. Maar heel eerlijk;
    Geloven in rituelen, gebedsgebouwen en een boek?

    Sorry. maar ik begin het met de dag belachelijker te vinden

    Thisthisthis. Ik krijg altijd zo veel haat als ik dingen zoals dit zeg, maar kom op. Religie is hetgeen wat oorlogen heeft veroorzaakt, duizenden jaren geleden al. En dit is maar weer eens een mooi voorbeeld wat het met je kan doen.


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    Twisty schreef:
    (...)
    Thisthisthis. Ik krijg altijd zo veel haat als ik dingen zoals dit zeg, maar kom op. Religie is hetgeen wat oorlogen heeft veroorzaakt, duizenden jaren geleden al. En dit is maar weer eens een mooi voorbeeld wat het met je kan doen.


    Exactly. Het verwoest ook gezinnen. Denk maar aan kinderen die stoppen met geloven in een 'god' en dat hun ouders dan niets meer met ze te maken willen hebben, eerwraak en dergelijke. Ik ben daardoor nogal tegen religies.


    26 - 02 - '16

    Ik vind het ontzettend mooi dat er 2 miljoen mensen samenkomen in Parijs inclusief 50 wereldleiders, maar het is toch ook wel een beetje dom.
    Er hoeft maar een gek te zijn en we zijn 50 wereldleiders armer? En het hoeft niet eens iemand te zijn die kwaad in de zin heeft. Denk maar aan dodenherdenking, één gek die ik begint te schreeuwen en er breekt paniek uit. Met zoveel mensen bij elkaar kan dat een zeer dodelijke afloop hebben.
    Ik wil geen doemdenker zijn, maar als je iets wilt dan wordt het je op deze manier wel erg makkelijk gemaakt.


    'Nobody said it was easy

    Insouciant schreef:
    (...)

    Exactly. Het verwoest ook gezinnen. Denk maar aan kinderen die stoppen met geloven in een 'god' en dat hun ouders dan niets meer met ze te maken willen hebben, eerwraak en dergelijke. Ik ben daardoor nogal tegen religies.

    Het verwoest een hoop. Ik denk dat het, al met al, meer kwaad doet dan goed.


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    Amiable schreef:
    Ik vind het ontzettend mooi dat er 2 miljoen mensen samenkomen in Parijs inclusief 50 wereldleiders, maar het is toch ook wel een beetje dom.
    Er hoeft maar een gek te zijn en we zijn 50 wereldleiders armer? En het hoeft niet eens iemand te zijn die kwaad in de zin heeft. Denk maar aan dodenherdenking, één gek die ik begint te schreeuwen en er breekt paniek uit. Met zoveel mensen bij elkaar kan dat een zeer dodelijke afloop hebben.
    Ik wil geen doemdenker zijn, maar als je iets wilt dan wordt het je op deze manier wel erg makkelijk gemaakt.


    Same. Dat was ik gisteren ook al aan het denken.
    Bovendien (en echt het zal waarschijnlijk niet gebeuren) is het zo wel erg "makkelijk" om een nieuwe aanslag te plegen. De slachtoffers moeten herdacht worden, daar ben ik het echt 100 procent mee eens, maar als ze nog van plan waren een aanslag te plegen dan is deze gelegenheid daar voor hen ideaal voor.
    Niet dat ik weet hoe er anders een herdenking zou kunnen plaatsvinden waar iedereen heen kan zonder dat het in de wereld verspreid wordt.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Amiable schreef:
    Ik vind het ontzettend mooi dat er 2 miljoen mensen samenkomen in Parijs inclusief 50 wereldleiders, maar het is toch ook wel een beetje dom.
    Er hoeft maar een gek te zijn en we zijn 50 wereldleiders armer? En het hoeft niet eens iemand te zijn die kwaad in de zin heeft. Denk maar aan dodenherdenking, één gek die ik begint te schreeuwen en er breekt paniek uit. Met zoveel mensen bij elkaar kan dat een zeer dodelijke afloop hebben.
    Ik wil geen doemdenker zijn, maar als je iets wilt dan wordt het je op deze manier wel erg makkelijk gemaakt.


    Je hebt gelijk, laten we allemaal de rest van onze dagen bang onder een tafeltje gaan liggen

    Twisty schreef:
    (...)
    Het verwoest een hoop. Ik denk dat het, al met al, meer kwaad doet dan goed.


    Religie is niet zo heel anders dan een ideologie. En om ideologiën zijn heel wat meer mensen gestorven (nationalisme voor WO1, Nazisme/nationalisme voor WO2) en bijna gestorven (het heeft op veel momenten weinig gescheeld of WO3 was uitgebroken vanwege de spanning tussen communisme en capitalisme)

    Als religie ooit verdwijnt komen er andere ideëen voor in de plaats die mensen kunnen gebruiken om anderen voor hun te laten vechten. Religie is net als ideëen zo gevaarlijk als degene die het wil gebruiken om schade mee aan te richten

    [ bericht aangepast op 11 jan 2015 - 13:30 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Religie is niet zo heel anders dan een ideologie. En om ideologiën zijn heel wat meer mensen gestorven (nationalisme voor WO1, Nazisme/nationalisme voor WO2) en bijna gestorven (het heeft op veel momenten weinig gescheeld of WO3 was uitgebroken vanwege de spanning tussen communisme en capitalisme)

    Als religie ooit verdwijnt komen er andere ideëen voor in de plaats die mensen kunnen gebruiken om anderen voor hun te laten vechten. Religie is net als ideëen zo gevaarlijk als degene die het wil gebruiken om schade mee aan te richten

    Oh, ik zeg ook niet dat alléén religie zulke dingen veroorzaakt. Ik weet heel goed dat ideologie net zo goed slechte dingen heeft veroorzaakt en gaat veroorzaken. Maar ik had het over religie vanwege dit onderwerp; het is gewoon weer een bewijs van wat ik eerder heb gezegd erover waar is.

    [ bericht aangepast op 11 jan 2015 - 13:32 ]


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Je hebt gelijk, laten we allemaal de rest van onze dagen bang onder een tafeltje gaan liggen

    Dat lijkt me ook niet zo'n goed idee. En zo bedoel ik het ook niet!
    Ik zeg ook dat ik het mooi vind, maar 2 miljoen mensen zijn niet te beschermen als er wel iets gebeurd.
    Ik zou er niet graag tussen staan ook al vind ik het nog zo mooi. En nee ik kruip ook niet bang weg onder een tafel...


    'Nobody said it was easy

    Amiable schreef:
    (...)
    Dat lijkt me ook niet zo'n goed idee. En zo bedoel ik het ook niet!
    Ik zeg ook dat ik het mooi vind, maar 2 miljoen mensen zijn niet te beschermen als er wel iets gebeurd.
    Ik zou er niet graag tussen staan ook al vind ik het nog zo mooi. En nee ik kruip ook niet bang weg onder een tafel...


    Dus dan moeten we ze maar hun zin geven en binnen blijven? En ze zijn echt niet zo stom vijftig leiders door de kop te schieten of te laten ontploffen, want dan brengen ze zichzelf en ''hun volgers'' in serieus levensgevaar. Nu dreigen de andere landen nog maar wat, maar als ze zoiets zouden doen als die wereldleiders + 2 miljoen personen afmaken dan denk ik dat we nucleaire aanvallen kunnen verwachten.


    Queer zijn is gewoon alles