• Dit is een vraag die gericht is op mensen met (iets zoals) een stoornis (denk aan ADHD, dyslexie, autisme, zwakbegaafdheid... etc.):

    Vind je het erg om "gelabeld" te worden met je stoornis?

    (Vind je het vervelend als jij en je omgeving weten dat jij dit of dat hebt of doet? Maakt het je misschien vrij weinig uit? Vind jij het belangrijk dat je weet dat je dit hebt? Hoe denk je over de vooroordelen?)

    Ik maak dit topic (natuurlijk) met een aanleiding. Een vriendin van mijn moeder heeft een soort aversie tegen dat soort labels en wil om die reden niet graag met haar zoontje naar een psycholoog om te ontdekken of hij misschien iets zoals autisme heeft. Het zoontje zelf heeft een aantal aparte eigenschappen en een bijzondere manier van doen, die soms in zijn of andersmans nadeel kunnen werken. Ik denk zelf dat het juist voor hem beter is om te zien of hij iets heeft (en wat hij dan heeft) of niet. Zelf heb ik ADHD en ik ben behoorlijk blij dat ik dat weet. Ik was benieuwd of veel andere mensen met zo'n soort psychisch probleem het ook beter vinden om dat soort dingen op tijd te weten. Graag hoor ik je mening! [FONT]

    Vind je het erg om "gelabeld" te worden met je stoornis?


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Merrill schreef:
    Ik heb dyscalculie en ik vind het zelf eigenlijk heel fijn dat ik dit weet. Vroeger had ik echt een hekel aan mezelf en ik vond mezelf dom, maar sinds ik weet wat de oorzaak is, kan ik dit voor mezelf en anderen verklaren en dat geeft heel veel rust. Meestal vind ik het ook niet erg om het aan anderen te vertellen, maar af en toe laat ik het gewoon achterwegen, omdat ik dan geen zin heb om die hele zooi weer uit te leggen.


    Misschien een stom vraagje: Houden ze op jouw school/opleiding er rekening mee?


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik stem helemaal mee in met Daryl_Dixon. Dat uitleggen aan mijn vrienden heeft echter niet echt gewerkt. Iedereen blijft vinden dat ik het moet laten vaststellen.


    Geloof niet alles wat je denkt

    Ik was heel blij toen ik eindelijk wist dat ik dyslectisch was. Voornamelijk omdat het mij ontzettend frustreerde dat mij bepaalde dingen gewoon niet lukten, terwijl anderen dat wel gewoon konden (zoals woordjes leren. Ik kan 2 uur leren en 20 uur leren, dan haalde ik alsnog een 1 bij dat soort dingen. Hoe ik het ook probeerde te leren). Ik ben daarnaast op de basisschool nog wel eens dom en lui genoemd. Dat is voor mij een hele nare ervaring geweest als klein kind en nu ik weet dat ik gewoon dyslectisch ben en er dus niks aan kan doen dat ik langzamer ben en geen woordjes etc. kan stampen, kan ik het veel beter accepteren en hier veel beter mee omgaan. Ik ben niet dom en lui en heb met mijn doorzettingsvermogen gewoon het gymnasium gehaald. Bam! Ik gebruik het overigens wel liever niet ls excuus. Ik spel graag zo foutloos mogelijk en doe er gewoon extra mijn best voor. Ik heb het tot en met de vierde klas zonder extra tijd moeten doen en ben dan ook heel handig in het gewoon meedraaien ondanks mijn "stoornis". Op het moment is het voor mij ook gewoon handig als docenten het weten (voor als ik toch in tijdsnood kom of iets niet eerst door anderen kan laten nakijken voor ik het inlever) en ik mag dingen opnemen, omdat ik door luisteren véél meer opneem dan door lezen. Verder ben ik gewoon als ieder andere student bezig, ook al moet ik dan misschien iets meer tijd in mijn studie steken dan anderen. Dat hoort er gewoon bij.


    Happy Birthday my Potter!

    Michonne schreef:
    Daar heb ik echt een ontzettend tegenstrijdige mening over, haha. Sommige labels vind ik namelijk van geen kant kloppen en je loopt er mooi wel voor de rest van je leven mee rond. Daarbij geloof ik zelf niet zo in dingen als ADHD, aangezien ze eerst medicijnen ervoor bedacht hadden en later pas de stoornis zelf. Het is gewoon iets wat kinderen hebben, sommige zijn drukker dan anderen dan vaak gaat het over als ze ouder worden, waardoor je er niet echt ADHD op kan plakken naar mijn mening. Hetzelfde geld voor veel autistische trekjes. Het zijn gewoon karaktereigenschappen die je wel of niet hebt. Dit gaat natuurlijk over de simpele dingen, want je hebt veel ergere soorten van autisme. Maar niet zo sociaal zijn of moeilijk zijn in vrienden maken is gewoon geen autisme, dat is het karakter van je kind en ik heb vaak het idee dat ouders er liever een stoornis op plakken zodat het 'niet de schuld van hun of het kind is' en zich er zo beter onder voelen.
    Daarbij aangekomen vind ik het juist belangrijk als zoiets ontdekt wordt bij kinderen, want dan kan je er iets aan doen of er mee om leren gaan. Je weet dat hoe je een kind het best kan behandelen en kan stimuleren, als het niet werkt zoals bij 'normale' kinderen. Dit kan enorm in hun voordeel werken op latere leeftijd en voor hun ontwikkeling. Bij een psychische stoornis is er namelijk gewoon iets mis met je hersens, net zoals dat er iets mis kan zijn met je been en je moeilijker loopt, of zoals ik minder goed kan horen.

    Ik wil hier niemand mee beledigen of aanvallen, trouwens. Het is gewoon mijn mening.
    7

    Ik denk dat dit heel goed omschrijft hoe ik er over denk.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Er is een boek over autisme met de titel 'Beter vroeg dan laat, en beter laat dan nooit.' Daar sluit ik me bij aan. Zelf heb ik geen diagnose, maar ik werk momenteel als maatschappelijk werker met jongeren en jongvolwassenen met autisme. Het is wel belangrijk om er vanaf te weten. Echter zijn het vooral de vooroordelen die het label ten boze doen.


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Daryl_Dixon schreef:
    (...)

    Misschien een stom vraagje: Houden ze op jouw school/opleiding er rekening mee?

    Ik heb inmiddels mijn vwo diploma binnen, maar ze hebben er altijd rekening mee gehouden. Vooral in de onderbouw, in de bovenbouw mocht ik bijvoorbeeld geen formulekaart meer gebruiken, maar mijn wiskundedocenten en mentoren hielpen me wel altijd erg goed. (;


    Caution first, always.

    Merrill schreef:
    (...)
    Ik heb inmiddels mijn vwo diploma binnen, maar ze hebben er altijd rekening mee gehouden. Vooral in de onderbouw, in de bovenbouw mocht ik bijvoorbeeld geen formulekaart meer gebruiken, maar mijn wiskundedocenten en mentoren hielpen me wel altijd erg goed. (;


    Lucky you, op mijn huidige opleiding wordt er geen fuck mee gedaan


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Daryl_Dixon schreef:
    (...)

    Lucky you, op mijn huidige opleiding wordt er geen fuck mee gedaan


    Ik heb de test niet eens afgenomen om te kijken of ik het had, op de middelbare school wisten ze niet dat het bestond en op het MBO moest ik hem zelf betalen, maar dat geld had ik niet.


    Your make-up is terrible

    Daryl_Dixon schreef:
    (...)

    Lucky you, op mijn huidige opleiding wordt er geen fuck mee gedaan

    Ughh, dat is echt achterlijk. Welke opleiding doe je (als ik dag mag vragen)? De opleiding waar ik in september mee ga beginnen heeft wel van die regelingen, dus ik hoop dat ze zich daar ook echt aan houden.


    Caution first, always.

    Michonne schreef:
    (...)

    Ik heb de test niet eens afgenomen om te kijken of ik het had, op de middelbare school wisten ze niet dat het bestond en op het MBO moest ik hem zelf betalen, maar dat geld had ik niet.


    Dat is ook kut zeg :/ Ja vanaf je 18de moet je het zelf betalen. Ik heb ooit eens in de vierde op havo een kleine test gedaan omdat mijn wiskunde docent al 2 jaar zoiets vermoedde en daar kwam het uit alleen het was niet de officiële test. Ik liet toen wiskunde vallen, ondanks dat ik economie had maar daar had ik geen problemen mee totdat ik moest voorlezen en letterlijk ALLE cijfers onbewust omdraaide. Dat wijf liet mij telkens voorlezen maar dat heeft ze ook geweten.

    Sorry een beetje off topic, ik erger me er nog steeds aan.

    Maar moet je zo'n test niet via de huisarts aanvragen?


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Merrill schreef:
    (...)
    Ughh, dat is echt achterlijk. Welke opleiding doe je (als ik dag mag vragen)? De opleiding waar ik in september mee ga beginnen heeft wel van die regelingen, dus ik hoop dat ze zich daar ook echt aan houden.


    Arcus college zeggt al genoeg, ik heb er echt spijt van dat ik daar ben begonnen. Ik ben aant twijfelen om een 21-jaren test te doen of over te stappen maar dat is ook weer zo'n issue


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik heb NLD, en persoonlijk ondervind ik er geen last van dat mensen me zo labelen, maar ik kan me wel inbeelden dat anderen het wel vervelend vinden en naar mijn mening zijn er wel te veel labels.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Ik heb NLD, en persoonlijk ondervind ik er geen last van dat mensen me zo labelen, maar ik kan me wel inbeelden dat anderen het wel vervelend vinden en naar mijn mening zijn er wel te veel labels.


    Ik ben het met je eens, er zijn echt te veel labels -_-

    Wat is NLD als ik mag vragen?

    [ bericht aangepast op 14 feb 2015 - 17:57 ]


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Daryl_Dixon schreef:
    (...)

    Wat is NLD als ik mag vragen?


    Wat van alles.:'D

    Een motorische stoornis, niet tegen ongeorganiseerde dingen kunnen,...


    Queer zijn is gewoon alles

    Daryl_Dixon schreef:
    (...)

    Dat is ook kut zeg :/ Ja vanaf je 18de moet je het zelf betalen. Ik heb ooit eens in de vierde op havo een kleine test gedaan omdat mijn wiskunde docent al 2 jaar zoiets vermoedde en daar kwam het uit alleen het was niet de officiële test. Ik liet toen wiskunde vallen, ondanks dat ik economie had maar daar had ik geen problemen mee totdat ik moest voorlezen en letterlijk ALLE cijfers onbewust omdraaide. Dat wijf liet mij telkens voorlezen maar dat heeft ze ook geweten.

    Sorry een beetje off topic, ik erger me er nog steeds aan.

    Maar moet je zo'n test niet via de huisarts aanvragen?


    Nee, ik kon het gewoon via school doen. Maar ik was volgens mij nog niet eens 18 toen ik hem aanvroeg, ik moest net 18 worden toen. Want ik moest ervoor naar een andere stad en mijn OV studentending was ook nog niet geldig.


    Your make-up is terrible