• De stelling van deze week luidt:
    Een corrigerende tik bij de opvoeding van kinderen is soms nodig.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Oneens. Ik heb zo'n ongelooflijke hekel gekregen aan deze hele "een corrigerend tikje is oké"-bullshit door mijn slechte ervaringen hiermee. Je kind een duw geven zodat het op de grond valt of armen die beschermend voor zich worden gehouden wegslaan, is alleen maar een manier om het naar je te laten luisteren als je geniet van de gedachte dat je iemand in jouw greep hebt door angst. En dat is zo verschrikkelijk fout, want als ouder heb je het vertrouwen en de veiligheid van je kind in handen. Zelfs een schijnbeweging die hoogstens voor de schrik is bedoeld, is een teken van agressie en dat kun je met zo'n machtspositie echt niet maken. Je gaat me niet zeggen dat je het als geliefde oké vindt dat je partner je een "corrigerend tikje" geeft - geweld pleegt dus, hoe klein dan ook - maar voor kinderen is het natuurlijk helemaal oké. Ik ben hier misschien heel erg fel in, maar ik heb zelf al ondervonden hoe snel de situatie na zo'n corrigerend tikje kan escaleren en hoe zelfs zoiets enkel is bedoeld om de angst erin te houden. Is het dan echt zo "soft" en "voor doetjes" om een kind gewoon een straf te geven waarbij het iets leert?

    [ bericht aangepast op 26 juli 2015 - 6:07 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik ben er zelf mee opgegroeid. Was ik stout, kreeg ik een corrigerende tik. Ik dacht dus ook dat het op die manier werkte.

    Ik ben nu klaar met mijn opleiding (Pedagogisch medewerker niveau 4 kinderopvang), en heb echt geleerd dat je het ook op andere manieren kan laten merken dat het gedrag ongewenst is.

    Waarom zou je een kind slaan, als je het ook kan oplossen door praten? Waarom niet het goede gedrag belonen, in plaats van je altijd maar op het negatieve gedrag te letten?


    Stop holding me under and let me breathe.

    Neeeee, laten we dat alsjeblieft niet doen. Er zijn een hoop betere manieren om je kind te laten merken dat het iets verkeerd doet dan het te slaan en de indruk te geven dat dat doodnormaal is.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik zie altijd mensen zeggen dat 'slaan' en een 'corrigerende tik' hetzelfde zijn, maar ik zie daar wel degelijk verschil in? Mijn ouders hebben me nooit geslagen toen ik klein was, maar als ik écht niet wilde luisteren, kreeg ik ook wel eens een tikje tegen mijn arm. Dat tikje heeft nooit pijn gedaan, maar ik besefte dan wel dat ik nu écht moest ophouden. Ik wil hiermee niet zeggen dat het correct is om je kind op de grond te duwen of echt te slaan, maar ik heb nooit problemen ervaren met een corrigerende tik. Ik denk dat dit ook een beetje aan ieders interpretatie ligt. Ik heb hier namelijk niks aan overgehouden, en ik was en ben ook nog nooit bang voor mijn ouders geweest. Dat tikje voelde ik namelijk amper, maar ik luisterde er wel degelijk naar.

    Daarbij werd ik heus wel beloond voor goed gedrag, en kreeg ik niet direct een tikje bij slecht gedrag. Het is dus niet zo dat mijn ouders altijd en alleen maar naar dat tikje grepen als ik niet luisterde.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Parada schreef:
    Ik zie altijd mensen zeggen dat 'slaan' en een 'corrigerende tik' hetzelfde zijn, maar ik zie daar wel degelijk verschil in? Mijn ouders hebben me nooit geslagen toen ik klein was, maar als ik écht niet wilde luisteren, kreeg ik ook wel eens een tikje tegen mijn arm. Dat tikje heeft nooit pijn gedaan, maar ik besefte dan wel dat ik nu écht moest ophouden. Ik wil hiermee niet zeggen dat het correct is om je kind op de grond te duwen of echt te slaan, maar ik heb nooit problemen ervaren met een corrigerende tik. Ik denk dat dit ook een beetje aan ieders interpretatie ligt. Ik heb hier namelijk niks aan overgehouden, en ik was en ben ook nog nooit bang voor mijn ouders geweest. Dat tikje voelde ik namelijk amper, maar ik luisterde er wel degelijk naar.

    Daarbij werd ik heus wel beloond voor goed gedrag, en kreeg ik niet direct een tikje bij slecht gedrag. Het is dus niet zo dat mijn ouders altijd en alleen maar naar dat tikje grepen als ik niet luisterde.


    Hier ben ik het mee eens. Ik heb best wel eens zo'n tik op mijn arm of billen gehad. Mijn oma stak mijn kop altijd onder de koude kraan. Maar dan was ik ook echt vervelend geweest. Ik denk dat het nauwelijks 4 keer per jaar gebeurde. Maar ik wist dan wel goed dat ik over een lijn heen was geschreden. Ik vind dus dat het op deze manier helpt. Maar alles harder en pijnlijker dan dat niet.


    The truth is out there.

    Parada schreef:
    Ik zie altijd mensen zeggen dat 'slaan' en een 'corrigerende tik' hetzelfde zijn, maar ik zie daar wel degelijk verschil in? Mijn ouders hebben me nooit geslagen toen ik klein was, maar als ik écht niet wilde luisteren, kreeg ik ook wel eens een tikje tegen mijn arm. Dat tikje heeft nooit pijn gedaan, maar ik besefte dan wel dat ik nu écht moest ophouden. Ik wil hiermee niet zeggen dat het correct is om je kind op de grond te duwen of echt te slaan, maar ik heb nooit problemen ervaren met een corrigerende tik. Ik denk dat dit ook een beetje aan ieders interpretatie ligt. Ik heb hier namelijk niks aan overgehouden, en ik was en ben ook nog nooit bang voor mijn ouders geweest. Dat tikje voelde ik namelijk amper, maar ik luisterde er wel degelijk naar.

    Daarbij werd ik heus wel beloond voor goed gedrag, en kreeg ik niet direct een tikje bij slecht gedrag. Het is dus niet zo dat mijn ouders altijd en alleen maar naar dat tikje grepen als ik niet luisterde.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Dit ligt dubbel, want zoals Fabiënne zegt, is het moeilijk om de lijn te leggen tussen 'corrigerende tik' en slaan. Maar hoe interpreteer je dat? Is dat een zachte tik of een harde? Ook de plaats is van belang.

    Ik geloof dat pedagogische tik een synoniem is? Ik ging eens op een kamp waar ze dat dus deden als je iets fout deed. Dan sloeg de begeleiding op je achterhoofd als je niet luisterde. Die pedagogische tikken waren wel redelijk hard, to be honest. Ja :') Ik kreeg er één omdat ik aan het praten was in de zone waar dat niet meer mocht :x Anyway, dat valt ook niet echt onder opvoeding, maar toch vind ik het niet kunnen. Al is het 'maar' een pedagogische tik.

    In de opvoeding geef ik Lotta gelijk, als de tik puur is voor de persoon pijn te doen of de angst erin te houden in die machtspositie, dan vind ik dat niet oké. Ik zie vaker op straat kinderen die luid aan het huilen zijn of het echt aan het uithangen zijn waar hun ouders hun hand dan zo heel dreigend klaarhouden of dan zelfs ook echt die tik geven. Volgens mij is dat ook gewoon niet oké voor de opvoeding; je kind groeit dan quasi op met de gewoonte 'geweld'.

    Echter als het zo bij Fabiënne is, dat de tik puur voor de aandacht is dat je moet ophouden plus niet de intentie te hebben je kind pijn te doen; dat is een verschil. Maar waar leg je die lijn? Voor hetzelfde geld kan je eens met je vingers knippen, de naam streng uitspreken, in de hoek zetten, etc. want als dir corrigerende tik dan zo simpel is, waarom kan je die dan niet vervangen door een andere methode?

    De naam 'corrigerende tik' wordt volgens mij ook te vaak gebruikt om achter te schuilen zodat je anderen gewoon kunt slaan zonder te weten wat er echt mee bedoeld wordt. Alsnog, als hij dan uitgevoerd wordt zoals de intentie luidt, vind ik hem overbodig.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Painkiller schreef:
    Dit ligt dubbel, want zoals Fabiënne zegt, is het moeilijk om de lijn te leggen tussen 'corrigerende tik' en slaan. Maar hoe interpreteer je dat? Is dat een zachte tik of een harde? Ook de plaats is van belang.

    Ik geloof dat pedagogische tik een synoniem is? Ik ging eens op een kamp waar ze dat dus deden als je iets fout deed. Dan sloeg de begeleiding op je achterhoofd als je niet luisterde. Die pedagogische tikken waren wel redelijk hard, to be honest. Ja :') Ik kreeg er één omdat ik aan het praten was in de zone waar dat niet meer mocht :x Anyway, dat valt ook niet echt onder opvoeding, maar toch vind ik het niet kunnen. Al is het 'maar' een pedagogische tik.

    In de opvoeding geef ik Lotta gelijk, als de tik puur is voor de persoon pijn te doen of de angst erin te houden in die machtspositie, dan vind ik dat niet oké. Ik zie vaker op straat kinderen die luid aan het huilen zijn of het echt aan het uithangen zijn waar hun ouders hun hand dan zo heel dreigend klaarhouden of dan zelfs ook echt die tik geven. Volgens mij is dat ook gewoon niet oké voor de opvoeding; je kind groeit dan quasi op met de gewoonte 'geweld'.

    Echter als het zo bij Fabiënne is, dat de tik puur voor de aandacht is dat je moet ophouden plus niet de intentie te hebben je kind pijn te doen; dat is een verschil. Maar waar leg je die lijn? Voor hetzelfde geld kan je eens met je vingers knippen, de naam streng uitspreken, in de hoek zetten, etc. want als dir corrigerende tik dan zo simpel is, waarom kan je die dan niet vervangen door een andere methode?

    De naam 'corrigerende tik' wordt volgens mij ook te vaak gebruikt om achter te schuilen zodat je anderen gewoon kunt slaan zonder te weten wat er echt mee bedoeld wordt. Alsnog, als hij dan uitgevoerd wordt zoals de intentie luidt, vind ik hem overbodig.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Sommige kinderen en ook mensen hebben een high five nodig, in hun gezicht, met een stoel, zoals die uitdrukking gaat. Maar dan is het al heel erg ver. Het zou in eerste instantie niet nodig moeten zijn. En ja, ik ben er ook mee opgegroeid en er zijn zoveel andere manieren waarop dat beter had gekund, maar daarmee zijn mijn ouders nog geen slechte ouders. Ik denk dat het ligt aan het kind zelf en aan de ouders, maar dat ze het ten eerste moeten vermijden.
    Het moet niet nodig moeten zijn, maar het zou wel moeten mogen, oppassend voor misbruik of agressiviteit van de ouders.

    [ bericht aangepast op 26 juli 2015 - 11:19 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Square schreef:
    Neeeee, laten we dat alsjeblieft niet doen. Er zijn een hoop betere manieren om je kind te laten merken dat het iets verkeerd doet dan het te slaan en de indruk te geven dat dat doodnormaal is.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik ben het er wel mee eens, vroeger deden ze niet anders en als het nu gebeurd is het meteen 'kindermishandeling'. Wat moeten we anders doen, het kind alleen maar liefkozen en alleen maar schreeuwen als het niet luistert? Nee, daar wordt het kind vrolijk van. Eén tikJE kan echt geen kwaad of zo, ik kreeg ze zelf ook als er niet goed luisterde en ze doen niet eens pijn, het was zodat ik oplette wat ze zeiden en niet om me echt te straffen. Heb er geen trauma aan over of whatever.

    Maar goed, gaat deze stelling over een tikje of over hard slaan, want veel mensen hebben het hier over slaan terwijl de stelling volgens mij gewoon over een tikje gaat.

    [ bericht aangepast op 26 juli 2015 - 11:40 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Parada schreef:
    Ik zie altijd mensen zeggen dat 'slaan' en een 'corrigerende tik' hetzelfde zijn, maar ik zie daar wel degelijk verschil in? Mijn ouders hebben me nooit geslagen toen ik klein was, maar als ik écht niet wilde luisteren, kreeg ik ook wel eens een tikje tegen mijn arm. Dat tikje heeft nooit pijn gedaan, maar ik besefte dan wel dat ik nu écht moest ophouden. Ik wil hiermee niet zeggen dat het correct is om je kind op de grond te duwen of echt te slaan, maar ik heb nooit problemen ervaren met een corrigerende tik. Ik denk dat dit ook een beetje aan ieders interpretatie ligt. Ik heb hier namelijk niks aan overgehouden, en ik was en ben ook nog nooit bang voor mijn ouders geweest. Dat tikje voelde ik namelijk amper, maar ik luisterde er wel degelijk naar.

    Daarbij werd ik heus wel beloond voor goed gedrag, en kreeg ik niet direct een tikje bij slecht gedrag. Het is dus niet zo dat mijn ouders altijd en alleen maar naar dat tikje grepen als ik niet luisterde.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Op zich heb ik er geen probleem mee, alleen denk ik dat we naar het kind zelf moeten kijken. Het hangt van het kind af. Luisterd die altijd alleen deze keer niet, dan is het echt niet nodig. Als het kind echt nooit luisterd man een zachte tik tegen je arm bijvoorbeeld denk ik wel helpen.
    Zelf zou ik het nooit echt doen, ik ben veel te bang dat ik dan doorsla ofzo (al gaat dat echt nooit gebeuren :')) al denk ik dat het ook een deel cultureel bepaald is. Mensen die uit bepaalde landen komen zullen het sneller doen, want zo zijn zij ook opgevoed..

    Conclusie: Laten we het gewoon niet doen er is al genoeg geweld en oorlog in de wereld. En hoe kunnen we andere landen helpen als er in ons land nog geweld is?


    Alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome. Dag irritatie, hallo inspiratie!

    Oh, mijn stelling! ^^ Ik ga straks antwoorden. :')


    Ik wil een tuin vol egels

    Square schreef:
    Neeeee, laten we dat alsjeblieft niet doen. Er zijn een hoop betere manieren om je kind te laten merken dat het iets verkeerd doet dan het te slaan en de indruk te geven dat dat doodnormaal is.


    This.


    26 - 02 - '16