• De stelling van deze week luidt:
    Een corrigerende tik bij de opvoeding van kinderen is soms nodig.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Square schreef:
    Neeeee, laten we dat alsjeblieft niet doen. Er zijn een hoop betere manieren om je kind te laten merken dat het iets verkeerd doet dan het te slaan en de indruk te geven dat dat doodnormaal is.


    Dit. Als Pabo-student heb ik wel degelijk ervaren dat er veel meer manieren zijn om een kind te laten merken dat bepaald gedrag niet gewenst is. Daarbij is de docent natuurlijk niet in dezelfde positie als een ouder en is een tik dus ook niet toegestaan.


    Tell me about it, stud.

    Chrysalism schreef:
    (...)

    Dat is helemaal niet waar. Kinderen kunnen best goed begrijpen wanneer je ze wat uitlegt. Het ligt ook aan de manier waarop je iets uitlegt en dat is iets waar nog wel eens verkeerd naar gekeken wordt. Het is namelijk een groot verschil als je een kind zegt dat hij/zij niet aan een stopcontact mag komen waarbij je niet vermeld waarom, of dat je dat juist wel doet.


    Als een dreumes aan een stopcontact zit, begrijpen ze niet dat -dat niet mag als je het uitlegt. Ik heb zelf een stage meegelopen op een kinderdagverblijf, en daar lukte het gewoon niet om een éénjarige zoiets uit te leggen. Natuurlijk zeg je wel dat het niet mag en dat het gevaarlijk is, maar zo'n kind is nieuwsgierig en begrijpt dan niet dat een stopcontact gevaarlijk kan zijn. Misschien zijn er kindjes die het wel snappen, maar over het algemeen heb ik gezien dat -dat niet helemaal klopt.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik heb zowel de Pabo als Pedagogische Wetenschappen gedaan en ik ben honderd procent vóór de corrigerende tik.


    •

    Elvenking schreef:
    Eens. Ik en mijn tweelingbroer kregen dat vroeger zo vaak. En daar ben ik echt niet slechter van geworden hoor. Hoe wil je anders een klein kind zonder besef duidelijk maken dat iets niet mag. Die kunnen heel lang door blijven gaan tot ze hun zin krijgen.

    Lol ik kan me zelfs nog wel herinneren dat ik eens met mijn hoofd onder de koude kraan moest. Maar toen was ik ook echt wel donders irritant geweest.

    Wat ik wel vervelend vind is dat men een corrigerende tik gelijk onder kindermishandeling gooien. Iedere ouder voed zijn of haar kind op een eigen manier op. Zolang je een kind niet opzettelijk pijn doet of mentaal aanvalt, moet iedereen het voor zich weten. Het moet niet gekker worden dat we straks nog een keer voorschriften gaan krijgen van hoe je je kinderen moet opvoeden. Maar goed, dat is dan wel weer heel ver doordacht.


    Hier ben ik het ook wel weer deels mee eens, als ik het in verband breng met de stelling. Als de opvoeding met corrigerende tik bij jou prima verloopt, waarom zou ik daar dan wat tegenin brengen? Mijn voorkeur gaat dan wel naar opvoedmethodes zonder corrigerende tik, maar ik ben er niet helemaal op zo'n manier tegen dat ik vind dat niemand het mag gebruiken (nou ja, nu wel, want nu is dat volgens mij verboden).


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ik ben het hier niet mee eens, om persoonlijke redenen.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Eens.

    Mits er eerst gecommuniceerd is voordat die corrigerende tik uitgedeeld wordt. Communicatie is belangrijk, en ik ben van mening dat je een kind eerst uitleg moet geven over waarom iets niet mag. Mocht praten niet helpen en het kind is gewoon stronteigenwijs en wil niet luisteren, dan ben ik van mening dat een corrigerende tik geen kwaad kan. Er zit immers een verschil tussen een corrigerende tik en kindermishandeling.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Sonyara schreef:
    Ho wacht: Eens!!
    Ik ben der ook niet slechter op geworden, "wanneer ik iets deed wat niet mocht, kreeg ik ook gewoon een 'klets' en geloof me ik ben der echt niet slechter van geworden, tegenwoordig vinden 'kinderen' al als hun met een bepaalde blik worden aangekeken al dat ze half mishandeld worden, en of wanneer je je stem verheft, en of wanneer je de gene straf geeft zoals 'huisarrest, of klusje in huis zoals prullebak buiten zetten' sorry maar de jeugd van tegenwoordig, is erger gewoorden met de jaren. Ze hebben 'soms' het respect niet eens meer om naar je te luisteren, en of iets waarvoor je ze behoed, geven ze je al een grote waffel en of ben je al half uitgescholden met woorden waarvan ze de 'betekenis' vaak niet eens weten.
    Dus, als ze iets gedaan hebben wat echt niet door de beugel kan, 'vind ik, dat je ze best een tik op de hand, kont, kan geven, wat is daar slecht aan? Niets, ze weten dan voor de next time, dat ze het niet meer moeten doen omdat der concequenties aan verbonden zitten.
    Het zelfde geld, dat ze tegenwoordig, je uitdagen met straffen, ze in de hoek zetten werkt niet meer, speelgoed afpakken werkt niet meer, nee, niets werkt, tenzij je het juiste pakt. Zoals hen telefoon, mp3 speler, computer, of iets met een tablet, dan pas snappen ze wat er fout is.
    Ik zie het in mijn omgeving dagelijks gebeuren, vrienden van mij met kinderen weten geen raad want ze willen geen corrigerende mep of straf geven, want het lijkt niet te werken.. Wanneer ik op de kinderen pas, ik hoef ze maar met een blik van 'wat ga jij doen' aan te kijken en ze stoppen al, nooit de kinderen pijn gedaan, nee ik heb het zo gespeelt, jij behandeld mij zo ik doe je na, daar pak je ze mee.
    Jengelen in een supermarkt voor snoep, doe het zelfde ga ook op de grond leggen en jengelen, kind snapt er niets van staat op en vraag "maar wat doet u nou?" ongeacht de leeftijd, mijn antwoord is dan heel droog, "ja jouw na doen, kijken of het werkt" dan snappen ze gelijk BOEM.
    Thuis, als ze niet aan kaarsen mogen komen die branden geef tik op tafel naast de hand, werkt ook ze schrikken, en als ze je dan aankijken zeg je "heet, doet pijn" snappen ze ook super, werkt tegenwoordig nog beetje..
    Maar het is echt puur aan de opvoeding, hoe los, en wat ieder toloreert. Het is niet van o jij steelt ik ros je in elkaar, nee!!!

    Sorry voor hier boven maar ik ben het volkomen er mee eens, dat ze soms nog wel eens een pets of corrigerende tik kunnen geven, het is niet dat ze het kind in elkaar rossen of iets. Ik ben der ook niet slechter op geworden, ik ben der juist beter van geworden!!
    Het is mijn mening, en ik ben met "OUDE STEMPEL" opgevoed.


    Hier ben ik het mee eens! Kinderen gaan vaak veel te ver, volgens mij vergeet iedereen dat. Vooral tegenwoordig met dat softe gedoe is er geen ontzag meer voor hun ouders. Hoe vaak zie je wel niet dat een kind z'n zin door kan drijven en een ouder er niks op te zeggen heeft? Waar gaat het dan nog heen met deze wereld? Vroeger werden ze met de mattenklopper geslagen, en ja, dat vind ik zeker te ver gaan, maar als je die kinderen van toen vraagt hoe ze dat ervaren hebben? Die zien dat niet als mishandeling en die kijken ook niet naar hun ouders als slechte personen. Ik weet dat mijn opa zegt dat het voor hem ook zeer zeker nodig was.

    Een kind hoeft niet de halve kamer door geslagen te worden, het gaat om een corrigerende tik en dat is wel eens vaker nodig als er niet naar waarschuwingen wordt geluisterd. Een klap op je kont of aan je oren getrokken worden, kom op, doe je niet zo zielig. Zo ben ik ook opgevoed geworden en het werkt beter dan dat mijn spullen afgepakt werden, of paar minuutjes in de gang werd gezet. Ik wist tenminste waar ik aan toe was, waar de grens was en hoe ik met mijn ouders om moet gaan. En daar werd later samen ook nog over gepraat, dat wat ik had gedaan niet goed was.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2015 - 11:53 ]


    Brave like a cheetah ~ Dorothy & Manila

    Oneens. Ik sla toch ook niemand als hij of zij iets doet wat eigenlijk niet mag?
    En al helemaal geen kinderen!

    Witpoot schreef:
    Oneens. Ik sla toch ook niemand als hij of zij iets doet wat eigenlijk niet mag?
    En al helemaal geen kinderen!


    Het geven van een corrigerende tik is wat anders dan slaan.
    Dat schijnen meerderen zich hier niet te beseffen.


    •

    Witpoot schreef:
    Oneens. Ik sla toch ook niemand als hij of zij iets doet wat eigenlijk niet mag?
    En al helemaal geen kinderen!


    Slaan doe je met de intentie om een kind pijn te doen. Daar ben ik volledig tegen want dat vind ik ziek. Een corrigerende tik geef je om het kind te waarschuwen of te corrigeren voor wat het fout gedaan heeft en is dus iets heel anders dan slaan.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Patriots schreef:
    (...)

    Het geven van een corrigerende tik is wat anders dan slaan.
    Dat schijnen meerderen zich hier niet te beseffen.


    Tegen beter weten in, ga ik hier toch op in.

    Kijk, jij beseft misschien heel goed wat het verschil is tussen deze twee dingen, maar dit geldt niet voor iedereen. Hiermee bedoel ik dan ook dat de ouder soms niet goed in kan schatten hoe hard zo'n "tik" aan kan komen. Daarom vind ik dat je het beter gewoon niet kunt doen, voordat je je kind wel echt pijn doet.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Ah kom op, als je een kind gewoon een tikje op zijn vingers geeft en zeg afblijven, kijken ze wat beteuterd, maar leren ze het effectief af. Daar doe je een kind echt geen pijn mee. Ik heb daar echt geen trauma's van opgelopen ofzo. Als ik hier sommige mensen hoor, lijkt het net op een corrigerende tik je kind tegen de muur slaan is. Ik heb zelf ook af een toe een harde klets op mijn bibs gehad en weet je die was op dat moment verdient en ik wist dat als kind ook dondergoed. Zolang je er maar geen gewoonte van maak om bij alles te tikken en de positieve dingen beloond worden, is er echt geen probleem hoor. En niet slecht bedoelt, maar als je kijkt hoe de kinderen nu met hun ouders omgaan en hoe ze dat in mijn kindertijd deden, besef je echt wel dat overal 'mooi afblijven' zeggen echt wel niet helpt. Ik heb mijn mama nooit geslagen toen ik klein was, maar tegenwoordige is dat algemene koek geworden.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2015 - 13:01 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Backbiter schreef:
    (...)

    Tegen beter weten in, ga ik hier toch op in.

    Kijk, jij beseft misschien heel goed wat het verschil is tussen deze twee dingen, maar dit geldt niet voor iedereen. Hiermee bedoel ik dan ook dat de ouder soms niet goed in kan schatten hoe hard zo'n "tik" aan kan komen. Daarom vind ik dat je het beter gewoon niet kunt doen, voordat je je kind wel echt pijn doet.


    Het gaat hier niet om ouders die niet goed kunnen inschatten hoe hard ze moeten slaan. Het gaat hier om het algemeen over een "corrigerende tik" — wat niet meer is dan een zachte tik / pets op de vingers o.i.d.


    •

    Avandra schreef:
    Ah kom op, als je een kind gewoon een tikje op zijn vingers geeft en zeg afblijven, kijken ze wat beteuterd, maar leren ze het effectief af. Daar doe je een kind echt geen pijn mee. Ik heb daar echt geen trauma's van opgelopen ofzo. Als ik hier sommige mensen hoor, lijkt het net op een corrigerende tik je kind tegen de muur slaan is. Ik heb zelf ook af een toe een harde klets op mijn bibs gehad en weet je die was op dat moment verdient en ik wist dat als kind ook dondergoed. Zolang je er maar geen gewoonte van maak om bij alles te tikken en de positieve dingen beloond wordt, is er echt geen probleem hoor. En niet slecht bedoelt, maar als je kijkt hoe de kinderen nu met hun ouders omgaan en hoe ze dat in mijn kindertijd deden, besef je echt wel dat overal 'mooi afblijven' zeggen echt wel niet helpt. Ik heb mijn mama nooit geslagen toen ik klein was, maar tegenwoordige is dat algemene koek geworden.


    Precies dit.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Volgens mij denken sommige mensen dat de stelling is: Een corrigerende klap naar de andere kant van de kamer bij de opvoeding van kinderen is soms nodig -.-

    [ bericht aangepast op 28 juli 2015 - 13:19 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.