• Ok, ik wil gewoon weten wat jullie er nou precies van vinden dat al die vluchtelingen in ons land zijn.

    Ga belasting betalen zoveel als ik doe en dan zit je niet op meer uitgaven te wachten. Voor veel van de positieve mensen heb ik het idee dat ze nog nooit echt serieus geld in hebben hoeven te leveren en dus de consequenties ook niet echt kennen van hoe een land werkt.
    Ik baal eerlijk gezegd ervan dat ik zoveel werk, daar geld voor krijg en ook veel geld voor weg moet geven, en dat mensen hier komen en het zo cadeau krijgen.

    Nee, maar, ze mogen hier in nood komen. Alleen ga je ze straks heel moeilijk weer weg krijgen en in dit economische klimaat is dat gewoon ronduit problematisch. Dus ja ze moeten terug, ook omdat het cultureel gewoon niet kan hier.

    Oh en haat aan de media die doet alsof het allemaal gezinnen in nood zijn, terwijl het allemaal mannen van mijn leeftijd zijn

    Chroetjes!


    Sarah = ongewoon sexy

    Ik vind dat we de plicht hebben hen een veilig onderkomen aan te bieden zolang de problemen in die streek aanhouden. Al vind ik persoonlijk wel dat we beter zouden investeren in degelijke opvangplaatsen in buurlanden, dan het zo erg te laten worden dat ze naar hier vluchten. Ik ben er van overtuigd dat als de streek van waar ze komen oorlogsvrij is, 95 % van de vluchtelingen op eigen initiatief zal terugkeren, want zeg nu zelf: zou jij graag in een land blijven waarvan je de taal en de cultuur niet kent en waarvan de meeste mensen je als vuil bekijken?


    What would Emma do?

    Laat ze binnenkomen en blijven, het zijn immers mensen die alles achtergelaten hebben om te vluchten van de dood. Mensen lopen altijd te zaniken dat het enkel gelukszoekers zijn, en dat is helemaal niet erg. Klagen dat ze onze banen afpakken? Okay, dus, de Nederlandse mens, met scholing, beheersing van de Nederlandse taal en internet kan géén baan krijgen, maar die vluchtelingen wel? Die baantjes die de vluchtelingen krijgen zijn van die armzalige baantjes waar die uitkeringstrekkers hard nee tegen roepen. Want wie wil er nu propjes prikken op een station? Juist. Wel eens overwogen om rugbrekend werk te doen voor het minimum loon? Die vluchtelingen zijn er verdomme dankbaar voor als ze het überhaupt mogen. En diegenen die er oh zo tegen zijn: Haal je hoofd uit je reet en stop met het geloven van alles wat er op Facebook staat of wat de media je voorschotelt. Ga voor jezelf denken en independent reporters opzoeken. Overweeg het ook eens om in een asielzoekerscentrum te gaan helpen; die mensen zullen je zó vreselijk dankbaar zijn als ze na 4, 5 dagen weer vertrekken naar een ander asielzoekerscentrum, gescheiden van diegenen waar ze mee rezen. Asielzoeker zijn is geen rozengeur en maneschijn, zoals sommigen van jullie denken. En ja, het zijn veel mannen van in de 20. Veel vrouwen en kinderen overleven het vaak niet omdat zij zwakker zijn.

    En voor diegenen die roepen dat ze wel rijk genoeg zijn om een smartphone te kopen, kijk hier eens, staat uitgelegd wat er op hun achtergrond staat en wáárom ze ze nodig hebben.

    [ bericht aangepast op 21 okt 2015 - 22:07 ]


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Duivelsgebroed schreef:
    Ga belasting betalen zoveel als ik doe en dan zit je niet op meer uitgaven te wachten. Voor veel van de positieve mensen heb ik het idee dat ze nog nooit echt serieus geld in hebben hoeven te leveren en dus de consequenties ook niet echt kennen van hoe een land werkt.
    Ik baal eerlijk gezegd ervan dat ik zoveel werk, daar geld voor krijg en ook veel geld voor weg moet geven, en dat mensen hier komen en het zo cadeau krijgen.

    Nee, maar, ze mogen hier in nood komen. Alleen ga je ze straks heel moeilijk weer weg krijgen en in dit economische klimaat is dat gewoon ronduit problematisch. Dus ja ze moeten terug, ook omdat het cultureel gewoon niet kan hier.

    Oh en haat aan de media die doet alsof het allemaal gezinnen in nood zijn, terwijl het allemaal mannen van mijn leeftijd zijn

    Chroetjes!


    Het zuurverdiende geld dat jij moet uitgeven aan belastingen gaat niet alleen naar de vluchtelingen maar ook naar een schilderij van 160 miljoen. Maar ja, daar hoor je niemand over, terwijl dat schilderij écht niet gered hoefde te worden.
    En nee, dat klopt, ik hoef geen belasting te betalen omdat ik nog geen 18 ben en niet werk, maar ik ben heus niet achterlijk.

    [ bericht aangepast op 21 okt 2015 - 22:20 ]


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Dopethrone schreef:
    Laat ze binnenkomen en blijven, het zijn immers mensen die alles achtergelaten hebben om te vluchten van de dood. Mensen lopen altijd te zaniken dat het enkel gelukszoekers zijn, en dat is helemaal niet erg. Klagen dat ze onze banen afpakken? Okay, dus, de Nederlandse mens, met scholing, beheersing van de Nederlandse taal en internet kan géén baan krijgen, maar die vluchtelingen wel? Die baantjes die de vluchtelingen krijgen zijn van die armzalige baantjes waar die uitkeringstrekkers hard nee tegen roepen. Want wie wil er nu propjes prikken op een station? Juist. Wel eens overwogen om rugbrekend werk te doen voor het minimum loon? Die vluchtelingen zijn er verdomme dankbaar voor als ze het überhaupt mogen. En diegenen die er oh zo tegen zijn: Haal je hoofd uit je reet en stop met het geloven van alles wat er op Facebook staat of wat de media je voorschotelt. Ga voor jezelf denken en independent reporters opzoeken. Overweeg het ook eens om in een asielzoekerscentrum te gaan helpen; die mensen zullen je zó vreselijk dankbaar zijn als ze na 4, 5 dagen weer vertrekken naar een ander asielzoekerscentrum, gescheiden van diegenen waar ze mee rezen. Asielzoeker zijn is geen rozengeur en maneschijn, zoals sommigen van jullie denken. En ja, het zijn veel mannen van in de 20. Veel vrouwen en kinderen overleven het vaak niet omdat zij zwakker zijn.

    En voor diegenen die roepen dat ze wel rijk genoeg zijn om een smartphone te kopen, kijk hier eens, staat uitgelegd wat er op hun achtergrond staat en wáárom ze ze nodig hebben.


    Laat ik eerst de Vice link even nuanceren, net als alle media is het vaak gekleurd, positief of negatief. Het kan allemaal. Ik zie dit niet als onafhankelijk onderzoek.

    Verder zijn er op dit moment 53 conflicten in de wereld, in Zuid-Amerika, Afrika, Midden-Oosten en Azië. Miljoenen mensen worden geraakt door deze conflicten en willen graag een beter leven. Het is niet realistisch dat "rijke landen" al die slachtoffers op gaan pakken. Het is een hele mooie gedachte, touche, maar kom op, het kan niet.

    Oh en vanuit mijn werk, veiligheidsdeskundige/crisismanager, ben ik weken geleden al in Nijmegen geweest bij de opvang die ze daar neergezet hebben. Laat ik daarbij maar beperkt zeggen dat ik daar niet voor niets vanuit mijn vakgebied heen ga.

    Wil je mensen, ondanks de wil om te werken en wat kleine werkjes die ze doen, van een uitkering voorzien. Dan zal Nederland dat niet op kunnen blijven brengen, we hebben al een enorme schuld en de werkloosheid is al best hoog.
    Denk aan tientallen duizenden mensen die we dan extra moeten verzorgen.
    Heel wat stappen verder zal Nederland ook voor bedrijven minder aantrekkelijk worden: einde economie.


    Nogmaals een hele mooie gedachte, maar totaal eenzijdig


    Sarah = ongewoon sexy

    Gunnulfsen schreef:
    (...)

    Het zuurverdiende geld dat jij moet uitgeven aan belastingen gaat niet alleen naar de vluchtelingen maar ook naar een schilderij van 160 miljoen. Maar ja, daar hoor je niemand over, terwijl dat schilderij écht niet gered hoefde te worden.
    En nee, dat klopt, ik hoef geen belasting te betalen omdat ik nog geen 18 ben en niet werk, maar ik ben heus niet achterlijk.


    Dat vind ik ook zonde. Net als alle andere kunst en cultuur projecten. Zinloze subsidies.

    Als je de rekensom voor vluchtelingenonderhoud ziet, spreek je wel over hele andere cijfers. Ik hoop dat de EU ons dan even wat geld terug geeft :D


    Sarah = ongewoon sexy

    Hm, normaal gesproken heb ik niks met het nieuws (simpelweg, omdat het vaak negatief is en ik daar alleen depri van wordt als ik er naar kijk), maar ik hoor steeds vaker over dat hele vluchtelingen-gedoe en het komt voorbij op Facebook, dus ik ben er een beetje in gaan verdiepen en vind het erg dat het zover komt dat ze hun eigen land uitvluchten. Natuurlijk is dit al een tijdje bezig, wat ik het nog erger vind.

    Echter zijn er dingen voorbijgekomen die mijn mening radicaal omsloegen, zoals het eten e.d. asociaal afsloegen. Daar kan vanzelfsprekend iets achter zitten waarom ze het afsloegen, maar ik denk persoonlijk dat als het echt zo ernstig is dat je, je eigen land uitvlucht en hulp zoekt bij een ander land, je dat ook kan aannemen. Het is asociaal dat je de dingen dan weigert, waar anderen moeite voor doen om het in te zamelen en het hen te geven.
    Mijn mening was, en dat zal ik heel eerlijk zeggen, toen ook dat ze maar naar hun eigen land toe moesten gaan als ze dit niet eens kunnen aannemen, terwijl ze wel voor onderdak naar een ander land gaan. Ze nemen dingen kieskeurig aan en degenen die het echt nodig hebben, zoals kleine kinderen, kiezen ze ook voor hen en weigeren het voor hen - terwijl zij ook echt wel een eigen stem hebben.
    Dit was natuurlijk fout van me om zo te denken en ik zie echt wel dat er daadwerkelijk mensen zijn die ertussen zitten die hulp nodig hebben, maar er zijn er ook een boel bij die alleen meegaan met de stroom om zo van een wat 'luxer' leven te genieten en die het eigenlijk niet echt nodig hebben.

    Dus met alles samen opgeteld, ben ik van mening dat de vluchtelingen die het echt nodig hebben, kleding, veiligheid en onderdak verdient.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Nazeebo schreef:
    Haters gonna hate. Maar dit is ook een mening. Niet harteloos, mensenhaat of racistisch.

    Mij part zo snel mogelijk allemaal terugsturen. Het is allemaal heel triest wat er in hun landen gebeurd, zeker aangezien dit al jaren zo is. Plots komen met met duizenden mensen de grens over en blijven niet in oost-Europa, nee, ze gaan allemaal naar het rijke west-Europa. Goudzoekers dus. Op het nieuws zie je zo veel zielige arme dingen van die mensen, ontzettend sneu. Maar ga eens goed zoeken en je vindt meer negatieve dingen. Waterflessen weggooien, opvangkampen afkeuren omdat het niet aan hun eisen voldoet, zeuren over het eten, drinken, sanitair, bedden, het geld wat ze krijgen.
    Alsof wij hier op hadden gerekend en allemaal mooie lege flatgebouwen voor hun klaar hadden staan. Wat zullen ze teleurgesteld zijn. Hopelijk houdt de regering alles zo in stand, nog minder geld geven e.d en z.s.m terugsturen. Mensen hersenspoelen met dode kinderen die aanspoelen op het strand etc. heel triest. Waarom posten ze niet wat foto's van Afrika op het net, moeten we die dan ook allemaal opvangen in Europa? Nee.

    Hoe langer je ze hier houdt hoe erger t wordt. "Nee we willen niet terug, het is hier zo veilig" En voor je het weet maken ze kinderen hier, lekker snel, baren baren. "Ja sorry, mijn kind is hier geboren, dus Nederlands, nu mogen wij blijven"
    En ik weet, net als elk mens, dat er ook tussen zullen zitten die echt wat ergs hebben meegemaakt. Die verdienen het beste van allemaal, maar helaas gaat het zoals overal op de wereld: de goeie moeten onder de kwaaie lijden.
    Gelukkig is er nog niet al te veel overlast en daar klaag ik dus zeker niet over. Maar zorg ervoor dat ze dus op tijd teruggestuurd worden voor het wél uit de hand loopt. Ik denk dat elk mens wel weet dat dit vroeg of laat toch uit de hand gaat lopen.
    Dus gewoon z.s.m terugsturen, en die mensen die klagen over de opvang direct op de boot terugzetten, daar heb je helemaal niks aan.


    I totally agree with this.

    Waarom komen de vluchtelingen naar West-Europa? Waarom gaan ze zoveel landen door om er te komen? Waarom gaan ze niet naar Polen, Wit-Rusland, Estland, whatever?

    Een vriendin van me (die pro vluchtelingen is) zei: "Daar is geen geld."

    Ik zei: "Hoezo hebben ze geld nodig?"

    Die vriendin zei: "Anders kunnen ze niks kopen."

    Ik zei: "Moeten ze dingen kopen dan?"

    Die vriendin zei: "Ja, anders kunnen ze niet leven."

    Ik zei: "Vluchtelingen vluchten omdat het in hun eigen land onveilig is, de situatie daar is niet fijn. Vluchtelingen laten alles achter om in een veiligere plek te verblijven, ze hebben behoefte aan een dak boven hun hoofd, voedsel, kleding. Het laatstewaar ze aan zullen denken is geld (ttenzij ze economisch vluchteling zijn). Het is dus raar dat ze in een West-Europees land gaan zitten als er in een Oost-Europees land ook onderdak, voedsel en kleding is."

    Die vriendin: "Wat discrimineer jij zeg! Ik praat niet meer tegen jou."

    Dat vind ik ook raar. In een land zoals Nederland, met vrijheid van meningsuiting, moet je maar pro-vluchteling zijn, de tegenstanders worden genegeerd. Tegen vluchtelingen? Je bent een harteloos mens. In de gemeente waar ik woon was 56,8% TEGEN opvang van vluchtelingen in de sporthal. Niet eens iedereen had gestemd, maar dat terzijde. De vluchtelingen zijn toch gekomen, de tegenstanders 'moesten maar hun mening voor hunzelf houden en niet zo harteloos zijn'.
    Ik vind het niet gek dat Wilders in de peilingen zo omhoog schiet.

    [ bericht aangepast op 21 okt 2015 - 23:47 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Stevenson schreef:
    (...)

    I totally agree with this.

    Waarom komen de vluchtelingen naar West-Europa? Waarom gaan ze zoveel landen door om er te komen? Waarom gaan ze niet naar Polen, Wit-Rusland, Estland, whatever?

    Een vriendin van me (die pro vluchtelingen is) zei: "Daar is geen geld."

    Ik zei: "Hoezo hebben ze geld nodig?"

    Die vriendin zei: "Anders kunnen ze niks kopen."

    Ik zei: "Moeten ze dingen kopen dan?"

    Die vriendin zei: "Ja, anders kunnen ze niet leven."

    Ik zei: "Vluchtelingen vluchten omdat het in hun eigen land onveilig is, de situatie daar is niet fijn. Vluchtelingen laten alles achter om in een veiligere plek te verblijven, ze hebben behoefte aan een dak boven hun hoofd, voedsel, kleding. Het laatstewaar ze aan zullen denken is geld (ttenzij ze economisch vluchteling zijn). Het is dus raar dat ze in een West-Europees land gaan zitten als er in een Oost-Europees land ook onderdak, voedsel en kleding is."

    Die vriendin: "Wat discrimineer jij zeg! Ik praat niet meer tegen jou."

    Dat vind ik ook raar. In een land zoals Nederland, met vrijheid van meningsuiting, moet je maar pro-vluchteling zijn, de tegenstanders worden genegeerd. Tegen vluchtelingen? Je bent een harteloos mens. In de gemeente waar ik woon was 56,8% TEGEN opvang van vluchtelingen in de sporthal. Niet eens iedereen had gestemd, maar dat terzijde. De vluchtelingen zijn toch gekomen, de tegenstanders 'moesten maar hun mening voor hunzelf houden en niet zo harteloos zijn'.
    Ik vind het niet gek dat Wilders in de peilingen zo omhoog schiet.

    Ik wil je niet aanvallen, maar ik geef alleen feiten waarom men nu naar Nederland zou komen (en dat is niet vanwege de redenen die je vriendin zei. Indirect wel, maar dan beter uitgelegd):
    - Die mensen waar we het over hebben zijn oorlogsvluchtelingen (die economische vluchtingen uit Oost-Europa mogen van mij ook direct op het de eerste trein terug naar hun thuisland gezet worden). Zij hebben inderdaad een heleboel verschrikkelijke dingen gemaakt, maar sinds IS deze winter is opgerukt is het gevaar steeds groter geworden en heeft dat blijkbaar een heleboel families overtuigt om te gaan vluchten.
    - Waarom zijn ze niet eerder weggegaan: ze hadden het daar goed, de dreiging was niet zó groot en men had daar hun familie, geld, huis, school, vrienden, etc. Overigens dat ze nu allemaal in de zomer komen is vanwege de zee. In de winter, overgang winter/lente en overgang herfst/winter is de zee te wilt om over te steken.
    - Waarom gaan ze dan niet naar Oost-Europa: omdat het daar ook niet honderd procent veilig is. Ja, wij hebben hier Geert Wilders, maar ik denk niet dat al die vluchtingen blij worden als Putin in hun nek zit te hijgen. En daarbij: als je vlucht, dan vlucht zo ver mogelijk weg van je angst. Zou ik overigens doen.

    Ik vind het echt idioot dat mensen zo met een bord voor hun kop kunnen kijken naar deze situatie. Je mag het niet met me eens zijn, respecteer ik helemaal, maar ik hoop dat je (iedereen die vindt dat vluchtelingen niet hier horen en ergens anders naartoe moeten) je wel bedenkt zij hier komen omdat ze zeker weten dat het hier veilig is. Ik voel me bevoorrecht, omdat ik ook weet dat verdomd veel geluk heb gehad dat ik nu in mijn eentje in mijn eigen kamer kan zitten, dat ik elke dag naar school kan fietsen (in mijn eentje), dat ik om drie uur 's nachts over straat lallen met mijn vrienden als ik iets te veel op heb (sorry voor iedereen die hier last van heeft) en dat nog niemand van mijn naasten heb verloren aan geweld of oorlog.

    Overigens zou hetzelfde probleem als iedere vluchteling in Oost-Europa zijn asiel zou aanvragen, dus ik vind het een beetje raar dat men maar naar een ander land moet gaan, omdat blijkbaar sommigen Nederlanders het niet willen.
    Wij, als Europa zijnde, moeten ze helpen. En nee, natuurlijk kan niet iedereen in Nederland wonen, dat weet iedereen, maar ik vind dat mensen daar iets te overstag door raken. Door allemaal "nee" te zeggen, help je dit probleem ook niet.
    Stel; jij gaat naar de middelbare school in je dorp. Je wordt hier echter gepest en op een moment wordt het zo erg dat je bij je ouders aangeeft dat je naar een andere school wilt. Alles koek en ei en jij en je ouders kiezen een nieuwe school uit. Hardstikke goede aanbevelingen, meer dan genoeg plaatsen en je krijgt er een heel fijn gevoel bij (aantal leerlingen al gezien). Alleen als je je aanmeldt, wordt er gezegd: Nee, je wordt niet aangenomen, ga je maar "daar" aanmelden. Slechtere school, wel redelijk, maar jij wilt bij die ene school én er is plek.
    Aan iedereen die nu gaat zeggen: maar Nederland heeft niet genoeg plek. Bullshit. Wij hebben meer dan genoeg plek, maar dat wordt allemaal niet nuttig gebruikt. En overigens, je kunt het ook vergelijken met West-Europa als de "goede" school en Oost-Europa met de "slechtere" school. Er is toch verdorie gewoon plek? En die Oost-Europese landen hebben al niet goede financiën, hoe gaan ze dat dan hendelen met al die vluchtelingen, die bakken met geld kosten?


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik heb een nogal onpopulaire mening. Ik vind het niet kunnen als mensen vluchten maar niks voor het land waar ze naartoe zijn gevlucht terug doen. En ja, ik snap volledig dat die mensen door hel zijn geweest en alleen naar een veilige plek willen. Maar de regering pakt alles ook verkeerd aan om eerlijk te wezen. Ik heb artikelen gelezen over hoe lokale mensen die hulp van de regering kunnen gebruiken, uit hun huis zijn gezet om plek voor die mensen te maken. Nou is dat eerlijk? Dat je als bewoner, dus iemand die in feite meer rechten heeft dan een 'vreemde' op straat wordt gezet? Nee. En geloof me: als het in hun land weer rustig wordt, gaan de meeste vluchtelingen niet terug. En waarom zullen ze? Ze hebben het hier meer dan goed. Hier hoeven ze niks te doen want er wordt voor hun gezorgd. Daar moeten ze gaan werken en wie heeft daar nou zin in?


    -

    Vind het grappig dat vluchtelingen die liever naar Nederland/Duitslands gaan Dan Rusland en andere oost-bloklanden 'goudzoekers' zijn. Gek hè, dat mensen die alles al achter zich gelaten hebben liever een paar landen verder reizen zodat ze in ieder geval zeker kunnen zijn van een plek waar (tot in zekere mate) politieke en economische stabiliteit is. Als dat al egoïstisch is, wat ben ik dan als ik later in Spanje wil wonen vanwege het zonnige weer? Of Nieuw-Zeeland vanwege het geweldige landschap? Politieke onrust is altijd een goede reden om een land te verlaten, ik hoop dat we het daar over eens mogen zijn. Maar waarom zijn mensen die naar het westen trekken vanwege economische voordelen dan opeens 'goudzoekers' of 'gelukzoekers'? Dat vind ik zulke vreemde termen. Ik ben ook een gelukszoeker als ik naar Spanje verhuizen zou, kan iemand me het kwalijk nemen dat ik graag gelukkig zou willen zijn?
    Het enige verschil tussen deze casus en die van de vluchtelingen, is dat ik vanzelfsprekend maar één persoon ben en de vluchtelingen met massa's mensen zijn. Dat levert zeker problemen op voor ons land en de kans dat onze economie er onder gaat lijden is aanwezig. Ondanks dat we de morele plicht hebben om mensen in nood op te vangen, hebben wij ook het recht als land om een lijn te trekken tussen noodhulp en economische bijstand. Mijn punt is dus niet dat Nederland de plicht heeft om vluchtelingen de kans op meer welvaart (in financiële zin) te bieden, maar simpelweg dat het belachelijk is om mensen het kwalijk te nemen om naar een land te trekken om economische redenen.


    i put the fun in funeral

    Volgens mij ontstaat dat beeld van gelukszoeker/goudzoeker vooral omdat ze helemaal hierheen gaan. Terwijl er omringende landen zijn met dezelfde cultuur, waar vrede is. Dus waarom die extra afstand afleggen?


    Sarah = ongewoon sexy

    Duivelsgebroed schreef:
    Volgens mij ontstaat dat beeld van gelukszoeker/goudzoeker vooral omdat ze helemaal hierheen gaan. Terwijl er omringende landen zijn met dezelfde cultuur, waar vrede is. Dus waarom die extra afstand afleggen?


    Economische stabiliteit? Dat was de crux van mijn bericht.


    i put the fun in funeral

    Ik heb er eigenlijk een dubbele mening over. Ik vind dat we de vluchtelingen moeten helpen. Ze komen uit een oorlogsgebied en zoeken stabiliteit. Aan de andere kant vind ik dat het er wel echt heel veel worden, te veel. Hoe kunnen ze van ons verwachten om ze allemaal een huis te geven, als we niet eens genoeg huizen hebben voor onze eigen volk?

    [ bericht aangepast op 22 okt 2015 - 10:37 ]


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik had totaal geen zin om hierop te reageren, maar ik ga het toch doen, want ik maak me hier steeds bozer om.

    Allereerst vind ik gewoon dat het een normale burgerplicht is om vluchtelingen op te vangen, iets wat gewoon menselijk en nodig is. Dit zijn mensen die vluchten voor een oorlog, zij en hun leven zijn onveilig. Gelukzoekers? Nou ja, het lijkt me logisch dat mensen die in zo'n afschuwelijke situatie zitten op zoek gaan naar geluk in een ander land, hun hoop achterna. Goudzoekers? Hm. Misschien moeten we eerst even naar onszelf en onze voorouders kijken. Wat gingen wij ook alweer in o.a. Amerika en Australië doen? En in landen als Indonesië en Suriname? En die mensen hadden niet eens een keuze. Wij voelden ons zo geweldig en superieur dat we vonden dat we alle recht hadden om de mensen die daar woonden uit te buiten en daar maar even de baas te gaan spelen. En ja, dit is honderden jaren geleden, maar let even op en kijk naar je eigen geschiedenis voor je mensen goudzoeker gaat noemen, los van het feit dat ik helemaal niet denk dat die mensen op zoek zijn naar welvaart. Ze willen veiligheid.
    Verder: draai nou eens even de rollen om, mensen. Stel je voor dat jij in zo'n onveilige situatie zit, jouw leven en dat van jouw vrienden en familie worden bedreigd. Natuurlijk wil je dan vluchten. En hoop je dat een ander land jouw veiligheid kan beiden. Natuurlijk ga je dan naar een West-Europees land als Nederland, wat bekend staat om stabiliteit en welvaart, en niet naar een Oost-Europees land waar het mogelijk ook onveilig is.
    Oh, en dat er conflicten ontstaan; stel je eens even voor dat je met 500 man op een kluitje zit in zo'n noodopvang. Je familie is nog in dat oorlogsland en je weet niet zeker óf of voor hoe lang ze veilig zijn. Natuurlijk is iedereen prikkelbaar en ontstaan er makkelijk ruzies en conflicten. Dat vluchtelingen ondankbaar zijn? Ik zie graag bronnen. Ik geloof er geen fuck van. Dat vluchtelingen dure mobieltjes hebben? Well, denk je dat ze allemaal arm zijn? Het zijn voornamelijk middle class mannen die net als ons een Samsung of een iPhone hebben, en natuurlijk nemen ze die mee; via het internet kun je nog contact met je familieleden en geboorteland houden. Van die foto's op facebook met scherpe teksten eronder? Die zijn vaak zo onwaar als het maar zijn kan; let eens even op waar alles vandaan komt.
    Kortom: zet jezelf nou eens even in hun schoenen en stop met oogkleppen op leven. Je bent tegen het opvangen van vluchtelingen? Prima dan, is jouw probleem, maar denk wel even na over wat je zegt en welke argumenten en bronnen je gebruikt en hoe waar die zijn. Oh, en stop met generaliseren.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)