• En ik heb geen idee of ik daar blij moet mee zijn of niet. Want in alle eerlijkheid, Cruz is dan wel niet zo'n openlijk arrogante zak, maar als je je er wat op inleest, is kiezen tussen die twee echt kiezen tussen de cholera en de pest. Maar goed: In elk geval zal z'n ego wel een zware deuk gekregen hebben, want hij was er oh zo zeker van dat hij ging winnen.
    Onderstaand artikel bevat zowat alle nodige informatie. (: Clinton wint net van Sanders.

    In de nek-aan-nekrace bij de Democratische voorverkiezing in Iowa heeft Hillary Clinton een minieme zege van minder dan een procent geboekt op Bernie Sanders, zo claimt haar campagneteam. De ultraconservatieve Ted Cruz won de Republikeinse voorverkiezing. Hij behaalde 28 procent van de stemmen. Donald Trump doet het met 24 procent minder goed dan verwacht in de nationale peilingen, Marco Rubio mag dan weer de morele winnaar genoemd worden.

    De Amerikanen hebben een duidelijke boodschap gegeven aan het politieke en economische establishment en aan de media
    BERNIE SANDERS

    Bij de Democraten zijn intussen 99,9 procent van de stemmen geteld. De race tussen Hillary Clinton (49,9 procent) en Bernie Sanders (49,5 procent) blijft erg nipt, maar Clinton heeft ondertussen wel de overwinning geclaimd. Van één stembureau moet de uitslag nog bekend worden, maar ook als Sanders daar wint zal Clinton hem wellicht voorblijven. Sanders weigert voorlopig echter zijn nederlaag te erkennen. De partijleiding spreekt van de meest nipte overwinning ooit in Iowa. Wellicht zal Clinton 23 afgevaardigden krijgen, Sanders 21. In sommige kiesbureaus was de uitslag zo nipt dat een muntje werd opgegooid om de strijd te beslechten. Hij zou zelfs vragen voor een hertelling.

    Beiden spraken reeds hun aanhangers toe en daarbij kwam vooral de morele winnaar en uitdager Sanders met een zeer brede lach op het podium. Hij had het over een "politieke revolutie" die gisteravond in Iowa is gestart. Volgens hem is er dringend nood aan verandering in de Amerikaanse maatschappij. "De Amerikanen hebben een duidelijke boodschap gegeven aan het politieke en economische establishment en aan de media. Gezien de enorme crisis in ons land (...) kunnen we niet langer een corrupt campagnesysteem hebben."

    Hillary Clinton speechte voor Sanders, maar bleef voorzichtig. Ze had het over "een grote opluchting". "Dank u, Iowa." Ze zei ook "opgetogen te zijn om in debat te gaan met senator Sanders". "Wat een nacht, wat een ongelofelijke campagne!"

    Martin O'Malley, de derde kandidaat bij de Democraten, heeft zich inmiddels teruggetrokken uit de race naar het Witte Huis, zo meldden twee van zijn medewerkers aan de zender CNN. Hij haalde amper 0,5 procent van de stemmen binnen.

    Republikeinen

    Ted Cruz-supporters zijn blij met de goeie cijfers van hun kandidaat.
    Vanavond hebben we een belangrijke stap gezet naar de overwinning

    Marco Rubio (23,1%) is volgens analisten de morele overwinnaar bij de Republikeinen.

    Donald Trump (24%) moet in Iowa de duimen leggen voor de ultraconservatieve Ted Cruz (28%). ©Photo News

    Ben Carson strandde op de vierde plaats met ruim 9 procent van de stemmen.

    Bij de Republikeinen ging Ted Cruz met de zege lopen met 28 procent van de stemmen. Voor Donald Trump is het resultaat (24 procent) een tegenvaller, de controversiële vastgoedmagnaat lag immers op kop in de peilingen. De conservatieve senator Marco Rubio doet het met 23,1 procent van de stemmen dan weer verrassend goed. Analisten wijzen erop dat hij de morele overwinnaar is, omdat hij beter ligt bij het establishment dan Cruz en dus op meer fondsen kan rekenen. "Vanavond hebben we de eerste stap gezet, maar een belangrijke stap, naar de overwinning", triomfeerde Rubio. Hij zal naar verwachting veel meer donors achter zich krijgen na zijn opmerkelijke prestatie.

    Voordat hij vannacht naar New Hampshire vertrok, waar Rubio goed scoort in de peilingen, haalde de senator van Florida nog uit naar de Republikeinen die vonden dat hij nog niet rijp was voor het presidentschap. "Ze zeiden dat we geen kans maakten", aldus Rubio. "Ze zeiden dat ik mijn kans moest afwachten. Ze zeiden dat mijn haar niet grijs genoeg was. Dit is een duidelijke boodschap. We gaan deze partij veranderen."

    De ultraconservatieve Ted Cruz hield na zijn overwinning een toespraak die meer dan een half uur duurde en zoals verwacht begon met een verwijzing naar God. De Tea Party-lieveling wees er ook op dat de presidentiële nominatie niet gekozen wordt door de media, lobbyisten of het partij-establishment, maar door het Amerikaanse volk. "Vanavond is een overwinning van moedige conservatieven", klonk het.

    De 45-jarige Cruz is een van de Republikeinse presidentskandidaten met de meest conservatieve en extreme standpunten. Zo is de senator bijvoorbeeld niet alleen tegen abortus en het homohuwelijk, hij speechte ook op een bijeenkomst waar de organisator ondubbelzinnig opriep voor het executeren van homo's.

    Donald Trump heeft Cruz gefeliciteerd met de zege. Hij zei in een toespraak "zeer vereerd" te zijn met de tweede plek, en "gek te zijn" op de mensen in Iowa.

    Met de stemming in Iowa, zijn de eerste afgevaardigden verdeeld. Senator Ted Cruz heeft met zijn 28 procent van de stemmen nu acht afgevaardigden gewonnen op de Republikeinse conventie in Ohio in juli. Trump en Rubio krijgen er elk zeven, Ben Carson drie en Ron Paul en Jeb Bush elk een. Er konden in Iowa 30 Republikeinse gedelegeerden worden gewonnen. Drie moeten nog verdeeld worden. Om de nominatie in de wacht te slepen, zijn 1.237 gedelegeerden nodig.

    Mike Huckabee, die slechts 1,8 procent van de stemmen achter zich kreeg, kondigde op Twitter aan uit de race te stappen. Bij de vorige caucus in 2008 won de vroegere gouverneur van Arkansas nog in Iowa.

    De vierde plaats bij de Republikeinen ging naar Ben Carson, met 9,3 procent van de stemmen. De gepensioneerde neurochirurg haalde in een persbericht uit naar zijn rivalen, die hij "leugens en vuile truken" verweet. Volgens hem hebben ze nog tijdens de stemming het gerucht verspreid dat hij zich zou terugtrekken. In plaats van campagne te gaan voeren in New Hampshire, waar volgende week voorverkiezingen plaatsvinden, gaat Carson naar huis in Florida.

    Rand Paul staat op de vijfde plaats met 4,5 procent van de stemmen, terwijl Jeb Bush slechts als nummer zes eindigde (2,8 procent).

    Carly Fiorina en John Kasich haalden elk 1,9 procent, Chris Christie moest genoegen nemen met 1,8 procent en Rick Sanctorum met 1 procent.

    Met de goede score van Rubio, is de strijd om de Republikeinse nominatie nu een driemansrace geworden. Cruz en Trump zien een kans om door te breken in de zuidelijke staten die in maart aan de beurt zijn. Rubio heeft nu een goede positie om de gematigde Republikeinse kiezers achter zich te krijgen. Zijn positie zal nog sterker worden als de drie (ex)-gouverneurs die in Iowa geen voet aan de grond kregen, snel de strijd opgeven: Chris Christie, John Kasich en Jeb Bush. Na de uitslag was al volop te horen dat dit drietal snel moet stoppen.

    Zeer hoge opkomst

    Volgens Amerikaanse media is er sprake van een zeer hoge opkomst. Er stonden lange rijen voor de zalen en buurthuizen waar gestemd werd. In totaal gingen 180.000 Republikeinen stemmen. Dat is aanzienlijk meer dan in 2012 toen 122.000 Republikeinen de caucussen bezochten.

    Om 2 uur vannacht (19 uur gisterenavond plaatslijke tijd) gingen in Iowa de stemmingen van start. De voorverkiezingen, die op verschillende data door het hele land worden gehouden, bepalen wie van de presidentskandidaten zijn of haar partij mag vertegenwoordigen in de uiteindelijke strijd om het Witte Huis.

    De caucus in Iowa is de eerste van vijftig voorverkiezingen. Niettemin worden de resultaten als belangrijk signaal voor het verdere verloop van de verkiezingsstrijd beschouwd.

    Symbolisch


    Iowa is een relatief kleine staat, en vertegenwoordigt dus niet zoveel stemmen. Maar doordat het om de eerste voorverkiezing gaat in een lange reeks, is het vooral symbolisch belangrijk, ook door de massale media-aandacht.

    De winnaar in Iowa is niet noodzakelijk de eindwinnaar. Er volgen nog belangrijker voorverkiezingen in grotere deelstaten zoals Texas, New York en Californië en tussendoor haken kandidaten af. Tegen de partijconventies in juli wordt duidelijk wie de presidentskandidaten zijn. De Amerikanen trekken op 8 november naar de stembus om hun president te kiezen.

    Bron


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Square schreef:
    Oké, dus... blijkbaar is er in de VS een systeem waarbij er bij gelijke aantallen stemmen letterlijk een muntje wordt opgegooid om te bepalen wie wint? En blijkbaar stonden Hillary en Bernie in zes kiesgebieden in Iowa gelijk? En blijkbaar heeft Hillary toen alle zes die coin tosses gewonnen??? Ik vind dit echt een ongelofelijk bizarre manier om met een verkiezing om te gaan. Het klinkt als iets uit een parodie.

    Nog belangrijker, met andere woorden, als dit daadwerkelijk allemaal zo klopt en ze hadden de zes gebieden gewoon verdeeld over de twee gelijk staande kandidaten in plaats van er een kansspel van gemaakt, dan zou Bernie juist net van Hillary hebben gewonnen in plaats van andersom.


    Uh, well, dat is minder. :') Ben je zeker dat het anders uitgedraaid zou zijn? Hoe dan ook, ik weet niet of ik blij ben of Hillary "gewonnen" heeft. Langs de ene kant zou ik onmiddellijk haar naam noemen als iemand me vroeg voor wie ik was, maar ik weet ook gewoon niet wat Sanders wil bereiken (buiten dan dat hij ferm tegen het kapitalisme gekant is). Ik moet me er misschien nog even verder in verdiepen, maar goed. Ons leerkracht geschiedenis zei dat ze er een les ging aan spenderen, dus ik heb goede hoop dat ik dan wat meer ga weten over wie waar precies voor staat.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Iemand zei ooit tegen mij: "Je moet het zo zien; progressiviteit in Amerika, is wat conservatief is bij ons. Hun progressieve houding is nog steeds conservatief wat onze standaarden betreft."
    Maar goed, verder weet ik weinig over Amerikaanse politiek - behalve dat ik het naar vind dat de ultra-conservatieve Cruz zo hoog in de peilingen staat. Al is het beter dan Trump, denk ik.


    Tijd voor koffie.

    Dinkleberg schreef:
    Iemand zei ooit tegen mij: "Je moet het zo zien; progressiviteit in Amerika, is wat conservatief is bij ons. Hun progressieve houding is nog steeds conservatief wat onze standaarden betreft."
    Maar goed, verder weet ik weinig over Amerikaanse politiek - behalve dat ik het naar vind dat de ultra-conservatieve Cruz zo hoog in de peilingen staat. Al is het beter dan Trump, denk ik.


    Trump is gematigder dan Cruz, die laatste zegt gewoon niet alles en is een stuk intelligenter in dat soort dingen benaderen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Salam schreef:
    (...)

    Trump is gematigder dan Cruz, die laatste zegt gewoon niet alles en is een stuk intelligenter in dat soort dingen benaderen.

    Daar zat ik ook over te twijfelen. Trump is gematigder, maar zo... Vervelend in politieke aspecten benoemen en bespreken. Wat dat betreft ben ik het met je eens dat het kiezen tussen twee slechte is. :/


    Tijd voor koffie.