• SPOILERS: Alles van The Winds of Winter en seizoen 6 onder spoiler knopjes!

    Topic 1
    Topic 2

    Praktische informatie:

    Tot nu toe verschenen:

    A SONG OF ICE AND FIRE / HET LIED VAN IJS EN VUUR
    A Game of Thrones (1996) / Het Spel der Tronen
    A Clash of Kings (1998) / De Strijd der Koningen
    A Storm of Swords (2000) / Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw (1), Bloed en Goud (2)
    A Feast for Crows (2005) / Een Feestmaal voor Kraaien
    A Dance with Dragons (2011) / Een Dans met Draken: Oude Vetes, Nieuwe Strijd (1), Zwaarden tegen Draken (2)

    TALES OF DUNK AND EGG / VERHALEN VAN DUNK EN EI
    The Hedge Knight (1998) / De Hagenridder
    The Sworn Sword (2003) / De Eed van Trouw
    The Mystery Knight (2010) / De Onbekende Ridder
    A Knight of the Seven Kingdoms (2015), bovenstaande novelles gecombineerd in één boek

    NOVELLES
    The Princess and the Queen, or, The Blacks and the Greens (2013), gepubliceerd in Dangerous Women
    The Rogue Prince, or, A King's Brother (2014), gepubliceerd in Rogues

    ANDERE WERKEN
    (The Ice Dragon) (1980), een kinderboek waar discussie over bestaat of het verhaal wel of niet plaatsvindt in dezelfde wereld als ASOIAF
    The Art of George R.R. Martin's A Song of Ice and Fire (2005), verschillende auteurs
    The Lands of Ice and Fire (2012)
    The World of Ice and Fire (2014)
    A Song of Ice and Fire Coloring Book (2015)

    APP
    A World of Ice and Fire, app voor iOS en Android, voor veel informatie moet je echter betalen

    GAME OF THRONES
    Season 1 (2011)
    Season 2 (2012)
    Season 3 (2013)
    Season 4 (2014)
    Season 5 (2015)

    Inside HBO's Game of Thrones: Seasons 1 & 2 (2012), door Bryan Cogman, GRRM, David Benioff en D.B. Weiss
    Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4 (2014), door C.A. Taylor

    Verwacht:

    Game of Thrones S6, half april 2016

    The Winds of Winter (ASOIAF vol. 6), hopelijk ASAP
    Sample Chapters:


    Game of Thrones S7, verwacht 2017
    The She-Wolves of Winterfell (werktitel) (Dunk & Egg vol. 4), TBA
    A Dream of Spring (voormalig: A Time for Wolves) (ASOIAF vol. 7), TBA maar waarschijnlijk rond 2020
    Fire and Blood (geschiedenis van House Targaryen), delen hiervan zijn al gepubliceerd, zie 'Novelles'. Verwacht na afronding van ASOIAF
    _________________________________________________________

    Not a Blog, GRRM's blog
    Interactieve kaart van The Known World, met de reizen die iedereen maakt. Spoiler knopje rechts bovenin.
    A mapped history of A Song of Ice and Fire (met dank aan Maegi)
    A Wiki of Ice and Fire & Game of Thrones Wiki
    A Forum of Ice and Fire, met forums voor zowel de boeken als de tv-serie
    A Search of Ice and Fire, een snelle manier om alle boeken (inclusief de novelles) door te zoeken.







    &



    Deep inside, I've never felt alive

    Olenna really went out like a boss, damn. Al had ik het leuker gevonden als de scene wat subtieler was geweest, toen Jaime het gif er voor haar neus ingoot voelde ik me als kijker wat als peuter behandeld, maar anyway. Ik vond het een leuke episode, maar ik merk wel dat ik de dialogen van de eerdere seizoenen enorm mis. Alles is een beetje rushed en sommige gesprekken voelen echt heel roestig en awkward aan.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Sarai schreef:
    Olenna really went out like a boss, damn. Al had ik het leuker gevonden als de scene wat subtieler was geweest, toen Jaime het gif er voor haar neus ingoot voelde ik me als kijker wat als peuter behandeld, maar anyway. Ik vond het een leuke episode, maar ik merk wel dat ik de dialogen van de eerdere seizoenen enorm mis. Alles is een beetje rushed en sommige gesprekken voelen echt heel roestig en awkward aan.


    Ik vond het juist wel sterk dat het gif er recht voor haar neus in werd gedaan. Olenna was altijd al een straight forward person — dat zag je al aan de manier waarop ze meteen vroeg 'hoe het gedaan zou worden'. Nu had ze toch een beetje zelf de controle over haar dood en kon ze nog een laatste blow uitdelen aan de Lannisters rondom de dood van Joffrey.

    Qua diaglogen ben ik het wel met je eens — er moet ineens héél veel in één episode en dat merk je aan de kwaliteit.


    •

    Ik vond Daenerys echt irritant tbh deze aflevering. Ze was nogal verwaand.
    En meh, I feel so sorry for Yara :c
    Euron is a dick.
    Dat Cersei Ellaria's dochter ging vermoorden zat er al dik aan te komen.
    Love Tyrion tho.
    Sansa was a real queen. Ik snap niet hoe mensen Little Finger en Sansa kunnen shippen. And yaaay, mini-Stark reunion. I cried. Bran was wel behoorlijk creepy.
    And ugh. Ik dacht eindelijk, yaay, they took Castely Rock ~idk hoe je dat schrijft~ , maar nu zijn hun schepen dus verbrandt door Greyjoy D:
    RIP Olenna


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Cranston schreef:
    Ik vond Daenerys echt irritant tbh deze aflevering. Ze was nogal verwaand.
    En meh, I feel so sorry for Yara :c
    Euron is a dick.
    Dat Cersei Ellaria's dochter ging vermoorden zat er al dik aan te komen.
    Love Tyrion tho.
    Sansa was a real queen. Ik snap niet hoe mensen Little Finger en Sansa kunnen shippen. And yaaay, mini-Stark reunion. I cried. Bran was wel behoorlijk creepy.
    And ugh. Ik dacht eindelijk, yaay, they took Castely Rock ~idk hoe je dat schrijft~ , maar nu zijn hun schepen dus verbrandt door Greyjoy D:
    RIP Olenna



    Ik vond het heel sterk dat Jon zei: 'de enige reden die je geeft om op de troon te komen is de naam van je vader'.


    •

    Webster schreef:
    (...)

    Ik vond het juist wel sterk dat het gif er recht voor haar neus in werd gedaan. Olenna was altijd al een straight forward person — dat zag je al aan de manier waarop ze meteen vroeg 'hoe het gedaan zou worden'. Nu had ze toch een beetje zelf de controle over haar dood en kon ze nog een laatste blow uitdelen aan de Lannisters rondom de dood van Joffrey.

    Qua diaglogen ben ik het wel met je eens — er moet ineens héél veel in één episode en dat merk je aan de kwaliteit.


    Hmm, ja, maar ik had het leuker gevonden als ze na Jaime's speech over hoe Cersei haar wilden vermoorden gewoon iets had gevraagd in de trant van "Are you going to drink that wine?" en het dan had leeggedronken met dezelfde conversatie als in de aflevering erop volgend. Olenna is echt een van mijn favoriete personages en ik vind dat er op deze manier wat afbreuk werd gedaan aan haar slimheid ofzo, haha. Al ben ik uiteindelijk nog echt wel blij met haar einde (:


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Webster schreef:
    (...)

    Ik vond het heel sterk dat Jon zei: 'de enige reden die je geeft om op de troon te komen is de naam van je vader'.


    Ik had een beetje iets van, "yo, six kingdoms is still a lot. The Starks just want the North, just let them keep it, they aren't interested in the Iron Throne."

    Also, dat argument van Dany heeft ze probs niks meer aan want Rhaegan was Dany's oudste broer, dus eigenlijk de troonopvolger na hun vader. But, he died, dus, een van zijn kinderen zou dan de volgende troonopvolger zijn, en grootte kans dat dat Jon is.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Cranston schreef:
    (...)

    Ik had een beetje iets van, "yo, six kingdoms is still a lot. The Starks just want the North, just let them keep it, they aren't interested in the Iron Throne."

    Also, dat argument van Dany heeft ze probs niks meer aan want Rhaegan was Dany's oudste broer, dus eigenlijk de troonopvolger na hun vader. But, he died, dus, een van zijn kinderen zou dan de volgende troonopvolger zijn, en grootte kans dat dat Jon is.


    I know right? Waarom per se seven kingdoms? Als je er zes kan krijgen met een goede koning in het noorden — what's the deal? Dany start arrogant te worden omdat ze nu een draken en een leger heeft, maar ze moet wel oog op de zaak blijven houden.

    [ bericht aangepast op 31 juli 2017 - 12:46 ]


    •

    Cranston schreef:
    (...)

    Ik had een beetje iets van, "yo, six kingdoms is still a lot. The Starks just want the North, just let them keep it, they aren't interested in the Iron Throne."

    Also, dat argument van Dany heeft ze probs niks meer aan want Rhaegan was Dany's oudste broer, dus eigenlijk de troonopvolger na hun vader. But, he died, dus, een van zijn kinderen zou dan de volgende troonopvolger zijn, en grootte kans dat dat Jon is.


    Ja inderdaad, ik vind haar "I was born to rule the seven kingdoms" echt heel irritant,
    vooral omdat het ook niet waar is. Zonder Roberts Rebellion was ze vast uitgehuwelijkt aan een of andere lord. Rhaegar en zijn kinderen zijn inderdaad de enigen die recht hebben op de troon.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Webster schreef:
    (...)

    I know right? Waarom per se seven kingdoms? Als je er zes kan krijgen met een goede koning in het noorden — what's the deal? Dany start arrogant te worden omdat ze nu een draken en een leger heeft, maar ze moet wel oog op de zaak blijven houden.


    Als je de promo van volgende week kijkt, dan zie je ook wel dat ze zenuwachtig begint te worden. Ze hadden een sterke vloot, zowel van Yara als de Unsullied, maar volgens mij zijn alle soldaten (?) van Yara dood en de Unsullied schepen zijn verbrand, want Euron's vloot is gewoon te sterk voor hen. Plus, nu The Lannisters The Red Keep hebben, hebben ze geld en kunnen ze de Iron Bank af betalen.

    [ bericht aangepast op 31 juli 2017 - 13:13 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Cranston schreef:
    (...)

    Als je de promo van volgende week kijkt, dan zie je ook wel dat ze zenuwachtig begint te worden. Ze hadden een sterke vloot, zowel van Yara als de Unsullied, maar volgens mij zijn alle soldaten (?) van Yara dood en de Unsullied schepen zijn verbrand, want Euron's vloot is gewoon te sterk voor hen. Plus, nu The Lannisters The Red Keep hebben, hebben ze geld en kunnen ze de Iron Bank af betalen.


    Pssst spoiler.

    Ik denk dat Dany gewoon helemaal bezerk gaat en haar draken ergens op af gaat sturen — omdat ze zegt van 'enough with the clever plans'.


    •

    Webster schreef:
    (...)

    Pssst spoiler.

    Ik denk dat Dany gewoon helemaal bezerk gaat en haar draken ergens op af gaat sturen — omdat ze zegt van 'enough with the clever plans'.


    Jeh. Ik ben er bijna volledig zeker van dat ze momenteel verliest om dan haar triomf de laatste afleveringen nog indrukwekkender te maken.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Dat moment dat ze richting het kasteel op Dragonstone lopen, één van die draken langs vliegt en iedereen blijft staan of doorloopt behalve Jon en Davos. Ik weet niet waarom maar ik vond dat echt hilarisch en super gaaf om te zien.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    HaIe schreef:
    Dat moment dat ze richting het kasteel op Dragonstone lopen, één van die draken langs vliegt en iedereen blijft staan of doorloopt behalve Jon en Davos. Ik weet niet waarom maar ik vond dat echt hilarisch en super gaaf om te zien.


    THIS THIS THIS.
    Super realistisch ook. I loved that.

    Vooral omdat Missandei daar ook echt stond van: bitch please.


    •

    Kunnen we het even hebben over die scene waar Misandei Daenerys voorstelde en toen Davos Jon 'voorstelde'?
    Want HAHAHAHAHAHAHAHAHA.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    HaIe schreef:
    Kunnen we het even hebben over die scene waar Misandei Daenerys voorstelde en toen Davos Jon 'voorstelde'?
    Want HAHAHAHAHAHAHAHAHA.


    '. . .'
    '. . .'
    '. . .'
    'This is Jon Snow.'


    •