• De stelling van deze week luidt:
    Men zou plus-size modellen niet moeten aanmoedigen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Lastig. Want in de modellenwereld is alles vanaf maat 40 tot 46 ofzo al plus-size en dat moet zeker blijven. De meerderheid van de vrouwen heeft een maat ergens daartussen en toch hebben de meeste modellen maatje 36. Dat is niet realistisch. Dus ja, in die zin moeten ''plus-size'' modellen blijven.
    Als het gaat om de modellen die je soms ziet met zware obesitas: nee, dat vind ik niet kunnen. Zodra er een ongezond gewicht en ongezond BMI in het spel is vind ik niet dat je model mag staan. En dat geldt voor zowel de dikkere als de dunnere modellen. Dan ga ik niet mierenneuken om een paar kilootjes, want dat zie je bij de één heel duidelijk en de ander bijna niet, maar ik heb het over de extremere. Modellen waarbij de ribben kunt tellen en modellen die echt overduidelijk zwaar overgewicht hebben. Die mogen geen voorbeeld zijn, want eerlijk is eerlijk, veel jonge meiden zoeken naar voorbeelden in de bladen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Als we die hele term "plus-size" nou eens even aan de kant gooien en gewoon eens kijken naar iedereens gezondheid, wat kun je daar dan uit concluderen? Ja, dat overal waar "te" voor staat, niet gezond is. Dus ben je te dik, dan vind ik dat dat niet gepromoot moet worden. Ik kan begrijpen dat mensen die een maatje meer hebben ook graag kleding willen zien waar zij in kunnen passen, maar als dat ten koste gaat van de gezondheid, dan zou ik dat vooral niet gaan aanmoedigen.
    Te dun is natuurlijk ook niet goed. Die modellen zie je ook genoeg helaas. Ik zie het nut er niet zo van in om bijvoorbeeld je kleding te gaan promoten met ongezonde modellen.

    Dus de stelling had net zo goed kunnen zijn; men zou ongezonde modellen niet moeten aanmoedigen.

    Maar even als disclaimer: omdat iemand toevallig dunner is dan de ander en je daardoor bijvoorbeeld de sleutelbenen ziet zitten, wil nog niet zeggen dat diegene ongezond is. Ik heb zelf ook "last" van het feit dat ik alles kan eten wat ik wil, maar niet aankom. Daardoor heb ik ook vaak genoeg mee gemaakt dat mensen zelfs geïrriteerde opmerkingen naar me maakten omdat ik toevallig dun ben en zij dan bijvoorbeeld niet. Iemand heeft me zelfs een keer uitgemaakt voor anorexia-patiënt... nou, dat gaat me echt wel te ver. Maar zo zal dat ook wel zijn als je wat meer spek op de botten hebt zitten, dat wil ook niet altijd zeggen dat je er wat aan kan doen. Zolang je maar goed op jezelf let, gezond eet (met passende hoeveelheden), genoeg beweegt en de risico's op bepaalde ziekten e.d. zo laag mogelijk houdt.

    Brynjolf schreef:
    Lastig. Want in de modellenwereld is alles vanaf maat 40 tot 46 ofzo al plus-size en dat moet zeker blijven. De meerderheid van de vrouwen heeft een maat ergens daartussen en toch hebben de meeste modellen maatje 36. Dat is niet realistisch. Dus ja, in die zin moeten ''plus-size'' modellen blijven.
    Als het gaat om de modellen die je soms ziet met zware obesitas: nee, dat vind ik niet kunnen. Zodra er een ongezond gewicht en ongezond BMI in het spel is vind ik niet dat je model mag staan. En dat geldt voor zowel de dikkere als de dunnere modellen. Dan ga ik niet mierenneuken om een paar kilootjes, want dat zie je bij de één heel duidelijk en de ander bijna niet, maar ik heb het over de extremere. Modellen waarbij de ribben kunt tellen en modellen die echt overduidelijk zwaar overgewicht hebben. Die mogen geen voorbeeld zijn, want eerlijk is eerlijk, veel jonge meiden zoeken naar voorbeelden in de bladen.


    True!

    Het probleem van plus-size modellen is dat ze in vele gevallen niet eens echt plus-size zijn in mijn ogen :') De meeste van die plus-size modellen zijn volgens mij mensen die je in het dagelijkse leven zeker en vast niet als 'dik' zou kunnen beschrijven, eerder 'normaal'. Dus in dat geval mogen ze plus-size modellen wel aanmoedigen van mij. De obesitas modellen waar iedereen hier over zit te spreken, ben ik om eerlijk te zijn nog nooit van mijn leven tegengekomen, dus zo groot kan hun invloed nu ook weer niet zijn.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Nishinoya schreef:
    Het probleem van plus-size modellen is dat ze in vele gevallen niet eens echt plus-size zijn in mijn ogen :') De meeste van die plus-size modellen zijn volgens mij mensen die je in het dagelijkse leven zeker en vast niet als 'dik' zou kunnen beschrijven, eerder 'normaal'. Dus in dat geval mogen ze plus-size modellen wel aanmoedigen van mij. De obesitas modellen waar iedereen hier over zit te spreken, ben ik om eerlijk te zijn nog nooit van mijn leven tegengekomen, dus zo groot kan hun invloed nu ook weer niet zijn.


    Er is zo'n programma op TLC - My Big Fat Fabulous Life. Dat vind ik zo'n voorbeeld van promoten van een ongezond lijf. En ik ken genoeg die dat helemaal geweldig vinden.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Brynjolf schreef:
    (...)

    Er is zo'n programma op TLC - My Big Fat Fabulous Life. Dat vind ik zo'n voorbeeld van promoten van een ongezond lijf. En ik ken genoeg die dat helemaal geweldig vinden.


    Dit dus. Mede op Tumblr zie je feministas helemaal flippen wanneer iemand zegt dat te veel overgewicht niet gezond is. Dan krijg je van die tekstposts die schreeuwen dat het bodyshaming is. Dan wordt er gesproken over zoiets belachelijks als 'thin privilege'. Zij moedigen mensen dan ook aan om vooral niet af te vallen.

    Die Tumblrpagina in kwestie heet This Is Thin Privilege, oftewel TITP. Mocht je even flink willen cringen , dan raad ik je aan om het even te googlen.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Nishinoya schreef:
    Het probleem van plus-size modellen is dat ze in vele gevallen niet eens echt plus-size zijn in mijn ogen :') De meeste van die plus-size modellen zijn volgens mij mensen die je in het dagelijkse leven zeker en vast niet als 'dik' zou kunnen beschrijven, eerder 'normaal'. Dus in dat geval mogen ze plus-size modellen wel aanmoedigen van mij. De obesitas modellen waar iedereen hier over zit te spreken, ben ik om eerlijk te zijn nog nooit van mijn leven tegengekomen, dus zo groot kan hun invloed nu ook weer niet zijn.

    Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ik heb nog nooit een obesitas model gezien. De "plus size" modellen waarover men vaak praat, zijn in mijn ogen "normaal" en verre weg van een echte plus size. Vaak worden maat 42,44 en 46 al als plus size gezien.

    EDIT: Model Tia Duffy word vaak gezien als "plus size", terwijl ik haar helemaal niet plus size vind maar normaal/gewoon.

    [ bericht aangepast op 28 aug 2016 - 17:23 ]


    She wanted a storm to match her rage.

    Filosofem schreef:
    Ligt er een beetje aan wat er onder plus-size verstaan wordt. Modellen tot een maatje of 44-46 vind ik zelf nog wel oké, maar zodra over modellen wordt gesproken die daar boven zitten, ben ik van mening dat zij niet aangemoedigd moeten worden. Zie bijvoorbeeld Tess Munster. Geen idee hoe zwaar ze precies is, maar dat is geen gezond gewicht en zou niet aangemoedigd moeten worden. Mede omdat er ook echt vreselijk veel wordt gephotoshopt om bijvoorbeeld cellulitis en striae weg te werken. Dat geeft een beetje het idee dat hoe stevig je ook bent, je 'geen last hebt van zulke dingen'. Quote van een goede vriendin van me, die zich voorgelogen voelt door plus-size modellen.

    Ik ben all for body-positivity, maar plus-size modellen horen gewoon niet aangemoedigd te worden naar mijn mening. Te magere modellen ook niet trouwens.

    Normal/Healthy size models all the way! Een beetje variatie tussen slank, volslank en sportief gebouwd zal mooi zijn, geen extremen, gewoon mooie vrouwen. Bij zowel magere modellen als dikke modellen worden dingen nog altijd dusdanig gephotoshopt dat zij er niet echt uit zien zoals iemand met hun verhoudingen er normaal uit zal zien :/ Er was laatst een foto van een meisje en haar buik leek te plat; als in hij leek heel 2d, er waren geen ribben, geen spieren en geen vet zichtbaar... zag er heel onnatuurlijk uit.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Deze stelling is toch weleens eerder geweest?

    Magikarp schreef:
    Ikzelf zou een ongezond gewicht niet snel aanmoedigen, ik wens mensen geen enkeltje diabetes toe.

    Dit. Alleen omdat men vooral de magere modellen afkeuren, want dat zie ik echt wel vaak terug, en daarom maar voor de vollere vrouwen gaan rooten, betekend niet dat dit ook net zo slecht is. Het is misschien goed voor ze dat ze vollere vrouwen nu als model nemen, maar niet als het ongezond is en net zo slecht als de magere modellen.

    [ bericht aangepast op 29 aug 2016 - 10:58 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Moeilijk.
    En het is maar wat je onder 'plus size' verstaat. Maar het meeste is al gezegd. Een mooi gezond maatje kan prima. Of zelfs volslank met maatje 44-46.
    Zelf schommel ik tussen 46-48 (broekmaat bedoel ik) en ik weet dat ik overgewicht heb, daartegen moet gezegd worden dat ik een eetstoornis heb.
    En die eetstoornissen (BED voor mij) zijn ook niet te onderschatten. (en op een leeftijd van (bijna) 33 jaar, wordt het lastiger om af te vallen)
    Aan de andere kant, je moet niet overdrijven. Dus inderdaad geen modellen die maatje 52 hebben bijvoorbeeld. Datzelfde geld voor de te slanke modellen.
    Schijnbaar hebben we ongeveer wel dezelfde mening en dat het niet overdreven moet worden.


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Ik vind zodra het model een ongezonde bmi heeft eigenlijk niet aan modellenwerk moet beginnen of doorzetten. Niet per se omdat de vrouwen lelijk zijn , want er zijn echt mooie modellen die plus size zijn maar omdat het ongezonde leefstijlen creërt.

    We moeten natuurlijk geen hart en vaatziekten (en andere ziektes) toestaan als gevolg van een model op de wat jongere en beïnvloedbare meiden en jongens van dit tijdperk, en dit is niet per definitie gebonden alleen aan meisjes die wat molliger zijn in deze industrie maar ook aan de meisjes en jongens die te dun zijn.

    Voor de mensen die over het gezonde of er onder het gewicht zijn voor wat voor reden dan ook wens ik veel sterkte om op het juiste gewicht te komen voor wat voor reden dan ook.


    Never forget who you are and where you come from

    Zolang de modellen gezond zijn moedig ik ze aan. Daarnaast is het fijn als niet alle modellen lange benen hebben en een dunne taille. -daarin al wat meer variatie moeten komen.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    How about vrouwen met een normaal en gezond lichaam aanmoedigen?


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    How about vrouwen met een normaal en gezond lichaam aanmoedigen?


    tja beetje moeilijk als deze industrie die vrouwen niet toelaat 9/10 keer.


    Never forget who you are and where you come from

    As long as it's healthy. Modellen moeten een gezond gewicht hebben, dus niet te dik maar zeker ook niet te dun.