• Iedere schrijver heeft blinde vlekken bij het schrijven zijn eigen verhaal. Soms kan het een fijn idee zijn als er iemand naar je plot kijkt, een blik werpt op je personagebeschrijvingen of de geschiedenis die jij voor je wereld hebt bedacht. Uit ervaring kan ik zeggen dat feedback op zulke dingen een verhaal vaak alleen maar beter maakt. Maar het is niet altijd makkelijk om je fictieve kindje aan iemand anders te geven.

    Toen ik begon met het schrijven van Luotisade heb ik het bijna met niemand gedeeld. Inmiddels heb ik wel geleerd om het een en ander eens door anderen te laten lezen en daar zijn zoveel goede en nieuwe ideeën uit voortgekomen.

    Voor verschillende Q’ers heb ik weleens naar het plot gekeken en daar suggesties bij gegeven. Dat doe ik vaak in de vorm van vragen. Hoe zit dit? Waarom heb je hiervoor gekozen? Wat is het verband hiertussen? Ik vind het niet alleen heel leuk en leerzaam om te doen, maar ik heb het gevoel dat veel mensen het fijn vinden dat iemand eens met een frisse blik naar hun ideeën kijkt. En dat wil ik dus graag aanbieden.

    Ik heb geen zeeën van tijd, helaas, dus hou er rekening mee dat het zeker een paar weken kan duren voordat je reactie krijgt. Ik hoop ook dat er anderen zijn die het leuk vinden om hieraan mee te werken. Ik ben flink wat ouder dan sommigen en ik kan me voorstellen dat je liever feedback krijgt van iemand van je eigen leeftijd dan van mij.

    Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus niet om complete manuscripten, maar eigenlijk om het voorwerk. Het plot, de personages, de worldbuilding… waar je ook maar tegenaan loopt.

    Ben jij iemand die schrijvers graag vooruit wil helpen?
    Stuur mij dan even een privéberichtje en vermeld daarbij wat jouw expertise is. (:
    (van welk genre heb je verstand, wat zijn jouw sterke kanten)

    Ben jij een schrijver en vind je het fijn als iemand eens kijkt naar wat jij hebt uitgedacht? Vul dan dit lijstje in.
    Naam:
    Leeftijd:
    Genre:
    Hulpvraag:
    Voorkeur voor een user:

    Je kunt dus zelf kiezen door wie je geholpen wilt worden, mochten meer mensen dit willen doen. (:

    Er zal een wachtlijst worden gemaakt van iedereen die zich heeft opgegeven. Wanneer jij aan de beurt bent, zul je een privébericht krijgen. Jullie kunnen dan e-mailadressen uitwisselen, zodat de opmerkingen in het Word-document zelf gemaakt kunnen worden, wat een stuk overzichtelijker is dan in een PB-bericht. (Tenzij degene die helpt dat niet wil, die zal dat even moeten vermelden.)

    Team
    Tracker || Natas || 26 ||
    Expertise: world building, geloofwaardigheid, interne logica.
    Ik ben niet zo sterk in bekijken of iets origineel is buiten het fantasy genre, want ik lees niet zo veel.

    ProngsPotter || Froukje || 16 ||
    Expertise: ik kan vooral helpen op het gebied van Fantasy, met daarin eigenlijk alles wel. Verhaallijn, plot problemen, zinsvormingen, etc. Ook over emotie in je stuk stoppen en ‘’show don’t tell’’ kan ik nog wel enige nuttige dinge opmerken ^^

    Pullae || Ashley || 18 ||
    Expertise: Ik ben vooral bekend met drama, romantiek, (fanfictie/onbekende personen). Ik weet veel van emotie en (origineel) plot en een beetje van personages. Vooral van realistische verhalen. (maar ben dol op fantasiewerelden want kan dat zelf niet maar echt super tof als je dat zelf helemaal kunt uitdenken).

    Nikiforov || Xanthe || 18 ||
    Expertise: Mijn expertise ligt in het maken van (vooral mannelijke) rollen. Ik kan tips geven over uitbreidingen en meer diepgang brengen in een personage. Ook er een beetje overzicht in krijgen is een van de dingen waar ik beste goed in ben. Dit is vooral toegepast op menselijke personages, of menslike personages.

    GinnyWeasley8 || Lilly || 13 ||
    Expertise: Ik kan vooral helpen op het gebied van Fan-Fiction (met name HP, THG, TH, Percy Jackson en 1D), daarin kan ik eigenlijk alles wel. Ook ben ik wel goed op het gebied van Fantasy en Avontuur. Verder kan ik vaak wel helpen met een personage.

    Mijn minder goede kanten:
    Ik ben niet goed in Sci-Fi, Horror, Komedie en Detective.


    Wachtlijst
    Schorriemorrie
    Naam: Erieka
    Leeftijd: 20 (bijna 21)
    Genre: Avontuur / sci-fi / post-apocalyse-ish (qua setting) / ook wel iets met fantasy (bepaalde krachten en spirituele shizzle)
    Hulpvraag: Ik heb een fantastisch idee, ook wel een eventueel plot, maar ik zit heel erg met hoe ik het tot een mooi geheel maak. Hoe maak ik goede personages, world building (ik heb wel een setting in gedachten, maar hoe maak je dat zeg maar tot een mooi geheel), perspectieven etc.
    Voorkeur voor een user: Een voorkeur heb ik niet echt. Degene die mij kan helpen, mag mij helpen (:

    Kelmeckis
    Naam: Kim
    Leeftijd: 22
    Genre: Onbekende Personen en Romantiek
    Hulpvraag: Ik wil graag goede personages neer zetten/in mijn verhaal hebben, maar ik weet niet zo goed hoe ik er geen dertien in een dozijn van maak of zo dat ze allemaal op elkaar lijken. Daarnaast zou ik graag hulp hebben bij niet teveel in een keer laten gebeuren en de "actie" wat meer verspreiden over het verhaal. Mischien ook hulp om plotholes te vermijden.
    Voorkeur voor een user: Nee

    Lucens
    Naam: Brechtje
    Leeftijd: In februari 13
    Genre: Drama/thriller/misdaad
    Hulpvraag: Nou ik zit heel erg te dubben over het plot. Ik vind het lastig te bepalen of ik het te 'dramatisch' of te voorspelbaar maak. Ik zou graag van iemand horen hoe ik mijn plot kan perfectioneren.
    Voorkeur voor een user: Nee

    Overkill
    Naam: Sarah
    Leeftijd: 19
    Genre: science fiction
    Hulpvraag: ik zou het erg fijn vinden als mensen commentaar konden geven op het begin van mijn verhaal (ca 4000 woorden)
    Voorkeur voor een user: als Natas tijd heeft... anders maakt het me niet zoveel uit.

    [ bericht aangepast op 17 nov 2016 - 20:16 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Hee leuk topic Natas! c:


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Diable schreef:
    Hee leuk topic Natas! c:


    16 - 09 - '17

    Kuch mt kuch


    oi, suzy

    Even een MT. ^^


    obsessive rage

    Wat een leuk idee! Hier ga ik zeker eens over nadenken. :Y)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    MT, dit is echt heel handig .

    Alleen als je wil dat iemand een feedback geeft over wat jij hebt uitgedacht, maakt het dan heel veel uit hoe oud je bent?

    [ bericht aangepast op 11 nov 2016 - 17:05 ]


    i wanna die with you once or twice.

    Lucens schreef:
    MT, dit is echt heel handig .

    Alleen als je wil dat iemand een feedback geeft over wat jij hebt uitgedacht, maakt het dan heel veel uit hoe oud je bent?

    Nee hoor! Maar ik vind het altijd wel fijn om te weten hoe oud iemand is, want ik kijk op een andere manier naar een tekst als die door een dertienjarige is geschreven dan wanneer hij door een drieëntwintigjarige is geschreven. :)


    Every villain is a hero in his own mind.

    Tracker schreef:
    (...)
    Nee hoor! Maar ik vind het altijd wel fijn om te weten hoe oud iemand is, want ik kijk op een andere manier naar een tekst als die door een dertienjarige is geschreven dan wanneer hij door een drieëntwintigjarige is geschreven. :)

    Nee, dat snap ik. Maar ik dacht ik vraag het maar voor de zekerheid. Bedankt voor je antwoord in ieder geval. (:


    i wanna die with you once or twice.

    Enorm leuk idee! Ik twijfel nog om mee te doen, want stiekem heb ik hier niet zo veel tijd voor :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik vind dit een heel leuk en geweldig idee! Ik ga nu al van de site houden! Wat een gezelligheid voel ik hier, ik hou hem in MT voor eventueel later!


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Hoii! Ik heb een mailtje gestuurd. Ben alleen m'n leeftijd vergeten oeps! Ik ben achttien ^^

    En met realistisch bedoelde ik een beetje geloofwaardigheid (sort of)

    [ bericht aangepast op 12 nov 2016 - 18:41 ]

    MT


    26 - 02 - '16

    Naam: Erieka
    Leeftijd: 20 (bijna 21)
    Genre: Avontuur / sci-fi / post-apocalyse-ish (qua setting) / ook wel iets met fantasy (bepaalde krachten en spirituele shizzle)
    Hulpvraag: Ik heb een fantastisch idee, ook wel een eventueel plot, maar ik zit heel erg met hoe ik het tot een mooi geheel maak. Hoe maak ik goede personages, world building (ik heb wel een setting in gedachten, maar hoe maak je dat zeg maar tot een mooi geheel), perspectieven etc.
    Voorkeur voor een user: Een voorkeur heb ik niet echt. Degene die mij kan helpen, mag mij helpen (:


    26 - 02 - '16

    Even een toevoeging op mijn vorige post; ik ben geen ster in samenvattingen voor een eventuele lay-out van de story. Als iemand mij daarbij zou kunnen helpen? Graag! (:


    26 - 02 - '16

    Ik ben benieuwd! Kun je me een pbtje sturen?

    Ook met een flaptekst kan ik wel helpen!

    // Ow grapje, er wordt een wachtlijst gemaakt.

    Maar is het niet handiger als iemand die tijd heeft direct reageert? (met wachtlijst kan dat wel ofc)

    [ bericht aangepast op 14 nov 2016 - 17:48 ]