• Hebben jullie dat ook wel eens? Er komt uit het niets een leuk idee in je op en je gaat proberen te schrijven, maar er komt niks op papier. Gewoon niks. Het wil gewoon niet. Net of je blokkeert. Dan verdwijnt daarna ook het idee en daarmee de wil om te schrijven. Ook vind ik geen enkel idee goed genoeg of heb ik meerdere losse stukjes die ik niet samen kan krijgen tot een geheel, maar ik wil zó graag weer een story schrijven en iets afronden. Mweh :/

    Wie herkent dit? Heeft iemand tips voor me?


    26 - 02 - '16

    Aan deze tips heb ik heel veel (:
    Dankjulliewel


    26 - 02 - '16

    Perffect schreef:
    (...)

    'Normaal' gezien heeft je verhaal één grote spanningsboog en kunnen daarin kleine boogjes zitten


    Inderdaad! Dit is ook belangrijk dus even erop inhaken nog, in de hoop je dat kan helpen. Je hebt één grote vraag nodig die tot het einde doorspant bijvoorbeeld: komen ze nog samen of gaat Karel echt dood of wie pleegde de moord? Maar je moet mensen hun aandacht echt constant grijpen, niemand is geïnteresseerd genoeg in Karel om 200 pagina's saaie details te doorploeteren over hoe hij gaat vissen en naar de bomen kijkt, om erachter te komen of hij dood zal gaan of niet. Onder die boog kan je dus kleinere boogjes aanbrengen die meerdere Quizlet - hoofdstukken kunnen overkoepelen. Dit kan mensen alsmaar dieper en dieper in het verhaal stuwen. Kleinere vaagjes kunnen zijn van: hoe zou ze reageren op dat belangrijke nieuws of wat is het dat personage X te verbergen heeft... Dat soort dingen. Probeer je verhaal en structuur op te bouwen door van de ene kleine boog naar de andere te werken. Onder de grote boog.

    [ bericht aangepast op 20 maart 2017 - 12:59 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    ^ kleine boogjes kun je ook creëren door flashbacks of terugblikken erin te verwerken. Bijvoorbeeld als de hoofdvraag is "Komen Jan en Piet ooit bij elkaar?" kun je inzoomen op hoe ze elkaar voor het eerst ontmoet hebben en hoe spannend Jan het vond dat hij op z'n eerste blinddate ging en hoe z'n date niks was en hij Piet daar zo zag zitten bij de snackbar.
    Of dat Piet het zo lastig vind met homo-zijn en waarom dan, wat lag erin zijn verleden dat hij zo terughoudend is. Dan kun je teruggaan dat hij gepest werd als kindje. Maar dat hij daar telkens aan terugdenkt wanneer iemand hem ook maar een beetje boos lijkt aan te kijken.

    Duidelijke voorbeelden vind ik Turks Fruit en De Consequenties.

    [ bericht aangepast op 20 maart 2017 - 13:45 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ik herken het wel.
    Wat ik de laatste tijd veel heb, is dat er een kleine creatieve vlaag komt. Dan krijg ik een vaag idee, maar ik krijg het niet concreet.
    En hoe snel het er was, zo snel is het dan ook weer weg. Misschien moet ik er eens wat meer bewust mee bezig zijn, misschien dat er dan wel wat op papier komt.


    Inspiration can hit you any time

    Als je een idee hebt, schrijf dan alleen dat op zodat je het niet kwijt raakt.
    Dus als je wel in de flow zit om te schrijven, kun je misschien wel wat met je idee.

    En zolang je geen woord op papier krijgt, kun je andere verhalen gaan lezen voor inspiratie.
    Of plaatjes kijken op Google, Tumblr, Pinterest , Weheartit. Maak van de plaatjes die jij mooi vindt
    een moodbord voor je verhaal zodat je er snel in zit. Sommige werken zo het beste.
    Ga muziek luisteren, ga naar buiten voor een wandeling (de zomer komt er langzaam aan).
    Wie weet dat je zo weer aan de slag kan.

    Maar forceer het niet, als er even niks op papier komt, dan is dat geen ramp.
    We hebben allemaal onze schrijf buien en ook dat we vast zitten of last hebben van writers block.


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Bij mij helpt feedback van anderen altijd. Helaas voor mij zet ik bijna geen schrijfwerk meer online.


    Alleen maar tranen van geluk

    Monochopsis schreef:
    Hebben jullie dat ook wel eens? Er komt uit het niets een leuk idee in je op en je gaat proberen te schrijven, maar er komt niks op papier. Gewoon niks. Het wil gewoon niet. Net of je blokkeert. Dan verdwijnt daarna ook het idee en daarmee de wil om te schrijven. Ook vind ik geen enkel idee goed genoeg of heb ik meerdere losse stukjes die ik niet samen kan krijgen tot een geheel, maar ik wil zó graag weer een story schrijven en iets afronden. Mweh :/

    Wie herkent dit? Heeft iemand tips voor me?


    Ik loop vast als ik mezelf probeer te dwingen om realistischer te zijn. Dan probeer ik me meer te verdiepen in dingen waar ik eigenlijk een hekel aan heb.
    Het zijn dingen waar ik eigenlijk helemaal niet over wil schrijven, maar de gekke tic heb om te denken zo geloofwaardiger te zijn...


    De tip van mij om je echt alleen te focussen op dingen die je echt WIL schrijven en niet te vroeg te beginnen met zelfkritiek.

    [ bericht aangepast op 31 maart 2017 - 19:30 ]