• Toen ik in een topic het had over dat ik problemen heb met het maken van perosnages qua karakters, zei Histoire dat je vaak aan iemands lichaamstaal ook kunt zien hoe iemand is (dit waren niet zijn/haar letterlijke woorden, zo heb ik dit opgevat). En dat kijken naar tv-series en films kan kijken, omdat daar lichaamstaal ook belangrijk is.

    Nu heb ik wel een aantal karaktereigenschappen voor perosnages, maar ik weet niet zo goed hoe ik die het beste kan omzetten naar lichaamstaal. Het lijkt mij niet handig om de karaktereigenschappen te gaan noemen, want volgens mij kan je dat beter laten zien door middel van dingen die je personage doet, gesprekken tussen personages en lichaamstaal.

    Dus hoe doe jij dat?

    [ bericht aangepast op 23 maart 2017 - 16:57 ]


    Physics is awesome

    Zoals die persoon die jij noemt ook al vertelt, is het handig om naar series te kijken. Ik speel vaak de scènes als een film af in mijn hoofd en probeer dan te verwoorden wat ik voor me zie.


    oi, suzy

    Euhm, oke ik noem wel een paar eigenschappen en vervolgens een paar voorbeelden van wat je ermee zou kunnen doen:
    - introvert/verlegen/gesloten: gesloten houding (dus voorovergebogen zitten bijvoorbeeld), dromerig kijken, naar buiten kijken
    - extravert: uitbundig, hard praten, erg nadrukkelijk iemand aankijken, drukke/aanwezige kleding (ook een manier van communiceren)

    En daarnaast wat emoties/gemoedstoestanden (heeft niet veel met karaktereigenschappen temaken, maar het kwam in me op haha):
    - niet op het gemak zijn in een gesprek/boos/ontevreden: armen over elkaar, degene niet aankijken, fronsen (gezichtsuitdrukkingen zijn ook lichaamstaal trouwens!) (als iemand snel boos kijkt, of vaak geen uitdrukking op zijn/haar gezicht heeft zegt dat vaak ook wel iets over iemand)
    - ongeïnteresseerd: kijkt naar buiten
    - geïnteresseerd: handen gevouwen, ook erg nadrukkelijk iemand aankijken, knieeën wijzen naar gesprekspartner toe of zit naar gesprekspatner toe gedraaid, etc.

    Maar onthoud dat lichaamstaal ook niet alles zegt over een personage. Ik zou het subtiel, of en toe, eens noemen in een verhaal, maar er niet de nadruk op leggen.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt haha!


    And then we'll see it.

    @Olsson

    Dat gaat dus mis, ik herken min of meer wel de lichaamstaal, maar weet vervolgens niet hoe dat linkt aan een bepaalde karaktereigenschap.

    De basis snap ik wel, als iemand veel glimlacht/lacht is het waarschijnlijk een vrolijk persoon of iemand die vrolijk wil overkomen. Maar bij rustige mensen zijn er zoveel mogelijkheden voor mijn gevoel. Want ik ben zelf ook rustig, maar bij bepaalde mensen juist niet. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen.

    [ bericht aangepast op 20 maart 2017 - 19:33 ]


    Physics is awesome

    Ik doe niet vaak aan lichaamstaal, maar lichaamstaal hoeft niet moeilijk te zijn. Een verlegen iemand kijkt vaker weg, meestal naar de grond. Een boos iemand trekt zijn wenkbrauwen naar beneden. Een bang iemand krijgt grote ogen en deinst misschien terug. En een nerveus, zenuwachtig iemand zit de hele tijd aan zijn kleren, haren, armbandjes en kettinkjes. Ik zal vooral kijken hoe mensen zich gedragen in jouw omgeving en jezelf, daar pik je wel wat van op denk ik.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Je hebt nerveus rustig en op het gemak rustig. Als je iemand voor je hebt zitten die een goede vriendin is, dan zit ze misschien niet recht op haar stoel, maar half gedraaid, misschien een knie onder haar billen. Een hand onder haar hoofd geplaatst, de elleboog op tafel, kijkt ze je aan wanneer je praat. Ze glimlacht op de juiste momenten, humt en knikt op de juiste momenten.
    Omdat ze toch een beetje verlegen is, knippert ze even als je haar een vraag stelt, alsof ze geschrokken is en even moet bekomen. Ze heeft het niet graag over zichzelf, dat zie je in hoe ze naar de tafel kijkt in plaats van naar mij, maar ze weet dat ze alles bij mij kwijt kan. Zachtjes zegt ze dan ook dat het niet heel goed gaat, maar het er nu liever niet over heeft.
    Ik knik, "dat is goed."

    ---

    Probeer niet teveel je karaktereigenschappen te vertalen naar lichaamstaal, maar beeld je in dat je aan tafel zit met je personage en hoe hij/zij zich gedraagt in die situatie. Jij hebt je personage gecreëerd, je weet dus hoe hij reageert op harde geluiden van borden die op grond kletteren, op de zachte muziek uit de radio, op de hond die de keuken binnenkomt en tegen zijn been aan gaat liggen.

    Probeer niet te kunstmatig te werk te gaan, maar laat je karakters zijn in een situatie, laat ze ontwikkelen en groeien.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    MacGyver schreef:
    @Olsson

    Dat gaat dus mis, ik herken min of meer wel de lichaamstaal, maar weet vervolgens niet hoe dat linkt aan een bepaalde karaktereigenschap.

    De basis snap ik wel, als iemand veel glimlacht/lacht is het waarschijnlijk een vrolijk persoon of iemand die vrolijk wil overkomen. Maar bij rustige mensen zijn er zoveel mogelijkheden voor mijn gevoel. Want ik ben zelf ook rustig, maar bij bepaalde mensen juist niet. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen.


    Je hoeft toch niet perce te weten aan welke karaktereigenschap iets linkt?
    Als in jouw hoofd je personage dr ogen rolt, vaak zucht, achterovergeleund is. Dan kan je dat toch gewoon beschrijven? (:

    Of snap ik nou helemaal niet wat je bedoeld? haha

    Ik raad je idd ook aan om aan de situatie te denken en dan kijken naar wat de lichaamstaal van je personage is. Je hoeft niet te weten naar wat het leid. Je maakt onbewust al associaties, dus de eigenschappen zullen sws gelinkt zijn aan hoe de personage zou reageren.

    Mocht je dat niet kunnen, als een filmpje afspelen. Dan zou ik was bekende basisemoties er bij pakken. Misschien zelfs een lijstje maken.
    Ik zou je daarmee niet echt kunnen helpen, helaas. Ik schrijf altijd op gevoel in plaats van op logica ^^


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    MacGyver schreef:
    @Olsson

    Dat gaat dus mis, ik herken min of meer wel de lichaamstaal, maar weet vervolgens niet hoe dat linkt aan een bepaalde karaktereigenschap.

    De basis snap ik wel, als iemand veel glimlacht/lacht is het waarschijnlijk een vrolijk persoon of iemand die vrolijk wil overkomen. Maar bij rustige mensen zijn er zoveel mogelijkheden voor mijn gevoel. Want ik ben zelf ook rustig, maar bij bepaalde mensen juist niet. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen.


    Ik zal wat proberen:
    Verlegen/ teruggetrokken
    -is ongemakkelijk wanneer iemand te dichtbij komt (leunt achterover, zit met z'n vingers te spelen)
    -luisterd meer
    -is soms ongemakkelijk met oogcontact
    -gesloten houding (armen overelkaar, mobiel voor z'n gezicht, ontwijkt oogcontact)

    Eigenwijs/ koppig persoon
    -staat stevig (met twee benen op de grond)
    -armen over elkaar
    -ongemakkelijk wanneer hij zijn plan wil doen, maar iedereen overtuigd van een ander plan
    -zal vaker in de verdediging gaan dan weg gaan




    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    @Koffie

    Bedankt voor de uitleg en alle voorbeelden. Ik wil het graag gebruiken om de karaktereigenschappen te weer geven zonder dat ik een hele lijst ga opnoemen. Want dat wordt dan heel saai, nadruk ligt dan wel op het verhaal. Maar ik wilde de techniek show don't tell proberen. [color]


    Physics is awesome

    @Apfelstrudel

    Dat vind ik dus best wel lastig, want op zich begrijp ik lichaamstaal wel en reageer ik er op. Alleen onder woorden brengen is een ander verhaal. ;)


    Physics is awesome

    @Perffect

    Dat is een goed voorbeeld wat je geeft. Daar moet ik inderdaad vanuit gaan, van de personages zelf. Hoe zouden zij per persoon (zeg maar) in een bepaalde situatie reageren.

    Maar hoe krijg je in vredesnaam een knie onder je billen (tenzij die van iemand anders is)?


    Physics is awesome

    Rohrer schreef:
    (...)

    Je hoeft toch niet perce te weten aan welke karaktereigenschap iets linkt?
    Als in jouw hoofd je personage dr ogen rolt, vaak zucht, achterovergeleund is. Dan kan je dat toch gewoon beschrijven? (:

    Of snap ik nou helemaal niet wat je bedoeld? haha

    Ik raad je idd ook aan om aan de situatie te denken en dan kijken naar wat de lichaamstaal van je personage is. Je hoeft niet te weten naar wat het leid. Je maakt onbewust al associaties, dus de eigenschappen zullen sws gelinkt zijn aan hoe de personage zou reageren.

    Mocht je dat niet kunnen, als een filmpje afspelen. Dan zou ik was bekende basisemoties er bij pakken. Misschien zelfs een lijstje maken.
    Ik zou je daarmee niet echt kunnen helpen, helaas. Ik schrijf altijd op gevoel in plaats van op logica ^^


    Dat is waar. Vaak past lichaamstaal wel bij de persoon in het echte leven of ze doen het expres om op een bepaalde manier over te komen.

    Misschien moet ik er niet teveel over nadenken en gewoon doen?


    Physics is awesome

    Apfelstrudel schreef:
    (...)

    Ik zal wat proberen:
    Verlegen/ teruggetrokken
    -is ongemakkelijk wanneer iemand te dichtbij komt (leunt achterover, zit met z'n vingers te spelen)
    -luisterd meer
    -is soms ongemakkelijk met oogcontact
    -gesloten houding (armen overelkaar, mobiel voor z'n gezicht, ontwijkt oogcontact)

    Eigenwijs/ koppig persoon
    -staat stevig (met twee benen op de grond)
    -armen over elkaar
    -ongemakkelijk wanneer hij zijn plan wil doen, maar iedereen overtuigd van een ander plan
    -zal vaker in de verdediging gaan dan weg gaan





    Dankjewel! Dat klinkt allemaal logisch. Misschien moet ik het weer gaan zien als wat hoort bij wat en ook toch meer gaan kijken wat past bij het personage en niet.


    Physics is awesome

    Ow hahaha. Ik bedoelde een been. Ik wilde eerst zeggen "een knie opgetrokken". Haha.

    Succes nog!!

    Waar je ook nog op kunt letten is hoe iemand loopt. Er zijn mensen die heel springerig lopen, en veel bewegen met hun schouders, maar ook mensen die stevige stappen zetten en echt een doel hebben. Vrouwen die veel met hun heupen bewegen of juist die hele brede passen maken.
    Ook: hoe houden ze hun tas vast.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2017 - 12:25 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    @Perffect

    Ja, ik dacht al dan is ze vast een slangenmens(het meisje die je in je voorbeeld gebruikte) of ze bedoelt iets anders.

    Dankjewel!

    Dat verschil is soms lastig om te zien. Hoewel vrouwen (niet negatief bedoelt) die veel met hun heupen bewegen meestal wel opvallen. Zou bij een van de personages misschien wel passen.

    Ik ken twee manieren van een handtas vasthouden en drie manieren van het dragen van een rugzak. Dus ik begrijp niet helemaal hoe je dat bedoelt.


    Physics is awesome

    Hoe ze bewegen met de tas.
    Sommige mensen hebben een schoudertas en lijken hem als het ware mee te slepen, terwijl sommige mensen vrolijk huppelen met een handtas aan de schouder (en je hand er nog op).
    Zakenmannen lopen recht en hebben hun briefcase stevig vast.
    Sommige mensen lijken net een schildpad met een grote rugzak, terwijl anderen hem met geheven kin dragen, al was het een soldaat geweest.

    Je koppelt er op deze manier iets aan.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.