• Een heel kleine meerderheid van de Turkse bevolking lijkt voor de omstreden grondwetswijziging te hebben gestemd. President Erdogan heeft zojuist zijn partijgenoten gefeliciteerd met hun overwinning. Daarmee krijgt hij nu veel meer macht.

    Inmiddels zijn genoeg stemmen geteld (98,5%) om een beeld te geven van de uiteindelijke uitslag. Daaruit blijkt dat het verschil tussen de ja- en nee-stemmen miniem is, maar wel in het voordeel van president Erdogan lijkt te zijn uitgepakt. 51,5 procent van de Turken stemde voor. Ondertussen wordt de uitslag al door de oppositie betwist. Er zou op grote schaal gesjoemeld zijn.

    Erdogan dankt zijn nipte overwinning vooral aan het platteland. De drie grootste steden Istanbul, Ankara en Izmir stemden allemaal in meerderheid tegen.
    Van de regeringspartij AKP heeft alleen de vicepremier gereageerd."We hebben niet zo veel stemmen gehaald als gedacht, maar wel genoeg", zei Veysi Kaynak.
    De grootste oppositiepartij CHP tekende al eerder op de dag protest aan, omdat een hoop ongeldige stemmen toch zouden zijn meegeteld.
    Ruim 55 miljoen Turken konden vandaag in een referendum hun stem uitbrengen over een grondwetswijziging.

    Door de winst van het 'ja-kamp' krijgt president Erdogan veel meer macht en mag hij langer aanblijven. Het parlement zou een kleinere rol krijgen, en de premier verdwijnt. “Hij gebruikt de democratie, om de democratie af te schaffen”, zegt correspondent Olaf Koens.

    Volgens Erdogan kunnen de grote problemen van het land beter worden aangepakt als de president meer bevoegdheden krijgt. In de huidige situatie is zijn rol vooral ceremonieel, al trekt hij zich daar nu ook al niet veel van aan.


    Ik snap het niet en ga het nooit snappen ook.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    How sad. Ik snap niet dat mensen zijn kont blijven kussen.

    Het doet me langzaam aan denken aan hoe Hitler de macht greep enzo en het maakt me bang


    --

    Waar gaat het heen met de wereld.


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    DNCE schreef:
    Het doet me langzaam aan denken aan hoe Hitler de macht greep enzo en het maakt me bang


    Dit


    26 - 02 - '16

    De Turken zetten met dat kruisje voor 'ja' meteen een kruis door hun democratie. Ze zetten zichzelf gewoon buiten spel. Ik snap echt niet hoe ze zoiets kunnen doen...

    Ik vraag me af in hoeverre de uitslag betrouwbaar is, dat land is ondertussen zo corrupt als de pest.
    Daarbij wil ik eindelijk eens af van die 51% is genoeg regel. Daar waren de Britten ook al zo blij mee.(cat)

    [ bericht aangepast op 16 april 2017 - 23:37 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Ik vraag me af in hoeverre de uitslag betrouwbaar is, dat land is ondertussen zo corrupt als de pest.
    Daarbij wil ik eindelijk eens af van die 51% is genoeg regel. Daar waren de Britten ook al zo blij mee.(cat)


    Stemmen die niet afgestempeld zijn, zijn goedgekeurd. Zoiets las ik net, dus er is inderdaad gesjoemeld :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Dit is eigenlijk de enige uitslag die echt mogelijk leek, naar mijn idee, maar toch. Bah. (no_chears)

    De zin "Er zou op grote schaal gesjoemeld zijn" voelt overigens op een erg duistere manier vrij hilarisch. No shit, Sherlock, de man die leraren en wetenschappers opsluit en ervoor heeft gezorgd dat er geen enkele onafhankelijke persbron meer over is om verslag te doen van deze verkiezingen, zou mogelijk weleens kunnen hebben gesjoemeld in een wedstrijdje waarbij voor hem niet alleen absolute macht, maar ook nog eens zijn reputatie op het spel staat. Wat een enorm onverwachte plottwist die niemand had kunnen zien aankomen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Oh kijk, nog meer briljante ideeën:

    Erdogan staat open voor referendum over herinvoering doodstraf http://nu.nl/onrust-turkije/4625310/erdogan-staat-open-referendum-herinvoering-doodstraf.html (via @NUnl)

    [ bericht aangepast op 16 april 2017 - 23:39 ]


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    Square schreef:
    Dit is eigenlijk de enige uitslag die echt mogelijk leek, naar mijn idee, maar toch. Bah. (no_chears)

    De zin "Er zou op grote schaal gesjoemeld zijn" voelt overigens op een erg duistere manier vrij hilarisch. No shit, Sherlock, de man die leraren en wetenschappers opsluit en ervoor heeft gezorgd dat er geen enkele onafhankelijke persbron meer over is om verslag te doen van deze verkiezingen, zou mogelijk weleens kunnen hebben gesjoemeld in een wedstrijdje waarbij voor hem niet alleen absolute macht, maar ook nog eens zijn reputatie op het spel staat. Wat een enorm onverwachte plottwist die niemand had kunnen zien aankomen.


    Ik weet dat het niet het moment is, maar Inge, je verdient echt een standbeeld voor de manier waarop je de mening van duizenden mensen verwoord. Je bent echt een engel voor de mensen die hun mening niet (goed) kunnen verwoorden.(bloos)


    Queer zijn is gewoon alles

    Apaixonar schreef:
    Oh kijk, nog meer briljante ideeën:

    Erdogan staat open voor referendum over herinvoering doodstraf http://nu.nl/onrust-turkije/4625310/erdogan-staat-open-referendum-herinvoering-doodstraf.html (via @NUnl)


    Dan kan hij een plek in de EU helemaal vergeten.


    26 - 02 - '16

    Weet je, het maakt mij allemaal niet meer uit. Trump die aan de macht komt in Amerika? Brexit? Allemaal terroristische aanslagen in Europa? Kernoorlog in Noord-Korea? Erdogan met z'n dictatuur past prima in dat rijtje. Het lijkt er echt op alsof de wereld zichzelf de laatste paar jaar kwijt is. Ik moet nog eens zien hoe ver dit allemaal gaat komen. Ik heb zo'n idee dat Erdogan zichzelf nog eens gaat tegenkomen op dezelfde manier dat het Verenigd Koninkrijk zichzelf al is tegengekomen. En tot dan kunnen we niets anders doen dan afwachten en toekijken.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik hou dit topic in de gaten


    Denk aan de toekomst, niet aan het verleden

    Patholoog schreef:
    Weet je, het maakt mij allemaal niet meer uit. Trump die aan de macht komt in Amerika? Brexit? Allemaal terroristische aanslagen in Europa? Kernoorlog in Noord-Korea? Erdogan met z'n dictatuur past prima in dat rijtje. Het lijkt er echt op alsof de wereld zichzelf de laatste paar jaar kwijt is. Ik moet nog eens zien hoe ver dit allemaal gaat komen. Ik heb zo'n idee dat Erdogan zichzelf nog eens gaat tegenkomen op dezelfde manier dat het Verenigd Koninkrijk zichzelf al is tegengekomen. En tot dan kunnen we niets anders doen dan afwachten en toekijken.


    Kernoorlog gaat het niet worden, want dan is alles naar de klote. Niemand heeft baat bij een kernoorlog.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Debbaut schreef:
    Ik vraag me af in hoeverre de uitslag betrouwbaar is, dat land is ondertussen zo corrupt als de pest.
    Daarbij wil ik eindelijk eens af van die 51% is genoeg regel. Daar waren de Britten ook al zo blij mee.(cat)

    Volgens een vriendin van mij (haar vader is Turks en houdt het nieuws goed bij) is er in ruim 60 bureaus aangegeven dat er iets fout is gegaan bij het tellen dus daar wordt nog herteld.


    in love with the fictional characters, I'm sorry