• De stelling van deze week luidt:
    Seks in een relatie is niet per se nodig.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Queer zijn is gewoon alles

    like y'all do realise dat sommige mensen geen seks kúnnen hebben right
    Vind het een beetje cru om te zeggen dat mensen met een verlamd onderlichaam geen relatie kunnen hebben. Ik zie hier veel mensen denken vanuit een ik-perspectief, oftewel dat zij zelf geen seksloze relatie zouden willen hebben, maar daar draait de stelling niet om. Heb ook het woord 'moeten' horen vallen (het moet er een keer van komen). Daar krijg ik wel een beetje kippenvel van. Sinds wanneer is seksualiteit niet je eigen keuze meer? Sommige mensen hebben seks, sommige mensen hebben poepseks, sommige mensen hebben geen seks. Zolang iedereen gelukkig is: leef en laat leven.


    i put the fun in funeral

    Sanvers schreef:
    Eens. Het verschilt per persoon, maar zoals iemand anders al eerder had opgemerkt staat er "per se" en aangezien het voor sommige mensen dus niet nodig is ben ik het er mee eens. Ik vind trouwens ook (en dit is niet aanvallend bedoeld hoor) het een beetje raar dat mensen het er mee oneens zijn, omdat ze daarmee eigenlijk zeggen dat aseksuele mensen niet bestaan/geen goede relaties kunnen hebben en dat is niet waar. Nogmaals, ik wil hier niemand mee beledigen. Het viel me gewoon op.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Overkill schreef:
    like y'all do realise dat sommige mensen geen seks kúnnen hebben right
    Vind het een beetje cru om te zeggen dat mensen met een verlamd onderlichaam geen relatie kunnen hebben. Ik zie hier veel mensen denken vanuit een ik-perspectief, oftewel dat zij zelf geen seksloze relatie zouden willen hebben, maar daar draait de stelling niet om. Heb ook het woord 'moeten' horen vallen (het moet er een keer van komen). Daar krijg ik wel een beetje kippenvel van. Sinds wanneer is seksualiteit niet je eigen keuze meer? Sommige mensen hebben seks, sommige mensen hebben poepseks, sommige mensen hebben geen seks. Zolang iedereen gelukkig is: leef en laat leven.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Ik ben het eens met de stelling.

    Per persoon verschilt het of seks in de relatie belangrijk is. Zolang je maar met elkaar bent, omdat je van elkaar houdt. Anders kan het nooit een goede gezonde relatie zijn.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Overkill schreef:
    like y'all do realise dat sommige mensen geen seks kúnnen hebben right
    Vind het een beetje cru om te zeggen dat mensen met een verlamd onderlichaam geen relatie kunnen hebben. Ik zie hier veel mensen denken vanuit een ik-perspectief, oftewel dat zij zelf geen seksloze relatie zouden willen hebben, maar daar draait de stelling niet om. Heb ook het woord 'moeten' horen vallen (het moet er een keer van komen). Daar krijg ik wel een beetje kippenvel van. Sinds wanneer is seksualiteit niet je eigen keuze meer? Sommige mensen hebben seks, sommige mensen hebben poepseks, sommige mensen hebben geen seks. Zolang iedereen gelukkig is: leef en laat leven.

    Amen.


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Overkill schreef:
    like y'all do realise dat sommige mensen geen seks kúnnen hebben right
    Vind het een beetje cru om te zeggen dat mensen met een verlamd onderlichaam geen relatie kunnen hebben. Ik zie hier veel mensen denken vanuit een ik-perspectief, oftewel dat zij zelf geen seksloze relatie zouden willen hebben, maar daar draait de stelling niet om. Heb ook het woord 'moeten' horen vallen (het moet er een keer van komen). Daar krijg ik wel een beetje kippenvel van. Sinds wanneer is seksualiteit niet je eigen keuze meer? Sommige mensen hebben seks, sommige mensen hebben poepseks, sommige mensen hebben geen seks. Zolang iedereen gelukkig is: leef en laat leven.



    Tijd voor koffie.

    Overkill schreef:
    like y'all do realise dat sommige mensen geen seks kúnnen hebben right
    Vind het een beetje cru om te zeggen dat mensen met een verlamd onderlichaam geen relatie kunnen hebben. Ik zie hier veel mensen denken vanuit een ik-perspectief, oftewel dat zij zelf geen seksloze relatie zouden willen hebben, maar daar draait de stelling niet om. Heb ook het woord 'moeten' horen vallen (het moet er een keer van komen). Daar krijg ik wel een beetje kippenvel van. Sinds wanneer is seksualiteit niet je eigen keuze meer? Sommige mensen hebben seks, sommige mensen hebben poepseks, sommige mensen hebben geen seks. Zolang iedereen gelukkig is: leef en laat leven.

    Held.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Overkill schreef:
    like y'all do realise dat sommige mensen geen seks kúnnen hebben right
    Vind het een beetje cru om te zeggen dat mensen met een verlamd onderlichaam geen relatie kunnen hebben. Ik zie hier veel mensen denken vanuit een ik-perspectief, oftewel dat zij zelf geen seksloze relatie zouden willen hebben, maar daar draait de stelling niet om. Heb ook het woord 'moeten' horen vallen (het moet er een keer van komen). Daar krijg ik wel een beetje kippenvel van. Sinds wanneer is seksualiteit niet je eigen keuze meer? Sommige mensen hebben seks, sommige mensen hebben poepseks, sommige mensen hebben geen seks. Zolang iedereen gelukkig is: leef en laat leven.


    Je haalt de woorden uit me mond!
    Seks is wel belangrijk als je er waarden aan hecht, maar moeten? no way, er is niks mis met mensen die geen seks willen of kunnen hebben.


    Never forget who you are and where you come from

    Frodo schreef:
    Oneens, je verbindt met elkaar op een volledig andere manier die niet te vergelijken is. Je leert elkaar volledig kennen.
    En ik denk stiekem ook dat mensen die nog geen seks hebben gehad, dit niet kunnen begrijpen.


    Dit. Je kunt heel veel verschillende soorten seks hebben, maar één ding wat vooral is tijdens seks, is dat je je (letterlijk) bloot geeft, je die ander een bepaald vertrouwen moet geven en daarnaast intiem met die ander bent op een manier dat je met niemand anders intiem bent. Daarbij zorgt seks voor ontlading, dus werkt het heel rustgevend na bijvoorbeeld een stressvolle periode of een ruzie.

    Als ik ruzie heb met mijn vriend hebben wij vaak snel seks, dat bevestigt dan dat wij ondanks het schreeuwen en de ruzie heel veel van elkaar houden en elkaar niet kwijt willen en naderhand is het rustiger, gekalmeerd en kunnen wij veel beter praten omdat de hoge emotie, de woede/teleurstelling, weg is.

    Ik denk dat het voor een ècht sterke relatie onmisbaar is, maar dat neemt niet weg dat sommige minder sterke relaties niet zullen overleven.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Wat ik me afvraag is of het echt voorkomt dat wanneer de één aseksueel is en de ander wel van seks houdt, toch een relatie kunnen hebben omdat de liefde voor elkaar groter is dan deze verschillen. Zou het liefhebben van elkaar dit soort problemen tussen twee geliefden kunnen overbruggen?

    [ bericht aangepast op 26 april 2017 - 22:53 ]

    Nic schreef:
    Wat ik me afvraag is of het echt voorkomt dat wanneer de één aseksueel is en de ander wel van seks houdt, toch een relatie kunnen hebben omdat de liefde voor elkaar groter is dan deze verschillen. Zou het liefhebben van elkaar dit soort problemen tussen twee geliefden kunnen overbruggen?


    Ricky Dillon (youtuber) is Aseksueel en heeft sex gehad met een man (hij is tevens pansexual ook dacht ik? of bi) en volgens mij heeft hij het ook gehad met een vrouw. Dus ik denk dat de persoon die Aseksueel is, toch wel wat water bij de wijn zou moeten doen.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    McCrory schreef:
    (...)

    Ricky Dillon (youtuber) is Aseksueel en heeft sex gehad met een man (hij is tevens pansexual ook dacht ik? of bi) en volgens mij heeft hij het ook gehad met een vrouw. Dus ik denk dat de persoon die Aseksueel is, toch wel wat water bij de wijn zou moeten doen.


    Bovendien betekent aseksueel zijn je niet seksueel tot mensen aangetrokken kunnen voelen. Het is dus niet het ontbreken van een sex drive; aseksuele mensen kunnen seks hebben. Het verschilt per aseksueel persoon of die ook daadwerkelijk geen seks wil, en het is mogelijk dat een aseksueel persoon niet echt van seks geniet maar het toch vrijwillig heeft omdat diens partner dat graag wil.

    Hoe goed een relatie tussen gezonde volwassenen zou gaan waarbij de ene persoon wel en de andere persoon geen seks wil, weet ik niet zeker. Als ik kijk naar de reacties in dit topic, begin ik te denken dat een lange duur daarbij zeldzaam zou zijn.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    McCrory schreef:
    (...)

    Ricky Dillon (youtuber) is Aseksueel en heeft sex gehad met een man (hij is tevens pansexual ook dacht ik? of bi) en volgens mij heeft hij het ook gehad met een vrouw. Dus ik denk dat de persoon die Aseksueel is, toch wel wat water bij de wijn zou moeten doen.


    Water bij de wijn doen is niet een term die ooit van toepassing zou moeten zijn op seks, oh mijn god.

    Dit is niet bedoeld als persoonlijke aanval op jou, dat allereerst even. Ik weet helemaal zeker dat er meer mensen zijn die er zo over denken of het zo zouden hebben verwoord, en ook dat je het totaal niet slecht bedoelde. Ik moet hier alleen toch even op reageren, want - nee. Nee, nee, nee, zeg dat soort dingen alsjeblieft niet. Dat idee is doodeng. Water bij de wijn doen impliceert compromissen sluiten, en hoewel dat een heel erg goed ding is dat bij alle gezonde relaties hoort, is dat van toepassing op welke film je gaat kijken, of waar je heen gaat op vakantie, of wat voor huisdier je neemt wanneer je gaat samenwonen. Niet op seks! "Ik wil het niet, maar jij wilt het wel heel graag en ik zal je waarschijnlijk verliezen als we het niet doen, dus laten we het dan toch maar doen" is niet oké!

    Dat gezegd hebbende, is het uiteraard wel prima mogelijk voor aseksuele mensen om toch seks te hebben. Het is een vorm van intimiteit met je partner die prettig kan zijn en aseksualiteit slaat bovendien op of je je seksueel aangetrokken voelt tot andere mensen, niet op of je zelf een libido hebt of niet. Je hoeft niet per se nooit seks te hebben om aseksueel te zijn, en je hoeft omgekeerd ook niet per se aseksueel te zijn om nooit seks te (willen) hebben. Al die labels die we gebruiken verwijzen naar seksuele oriëntatie, wat een heel breed, algemeen iets is, en niet per se iets hoeft te zeggen over iedere situatie waar een specifiek individu zich in vindt. De beslissing over wel of niet moet alleen áltijd (altijdaltijdaltijd) iets zijn wat vanuit de persoon zelf komt. Het moet nooit worden besloten door de partner omdat die iets wil, want dat balanceert vreselijk dicht op het randje (of valt daar al overheen) van aanranding of verkrachting, óók als je al in een relatie zit met iemand. Consent! Enthousiaste, duidelijke toestemming blijft essentieel.

    Om dan nog even terug te komen op de originele vraag van Nic: het is mogelijk, dat zeker. Ik denk niet dat er statistieken voor zoiets bestaan, maar er zijn verspreid over het internet een hoop berichten te vinden over relaties die wel werken (hier is bijvoorbeeld een tag met happy ace stories op een Tumblr blog over aseksualiteit, waar ook best wat verhalen tussen zitten die hier relevant zijn). Het blijft natuurlijk wel altijd afhankelijk van de individuen en wat zij wel of niet willen. Zoals eerder gezegd kunnen aseksuele mensen best seks hebben, maar het is ook mogelijk voor mensen die in theorie best seks zouden willen om dat achterwege te laten. Het belangrijkste is duidelijke communicatie over dit soort dingen en of er iets gevonden kan worden waarbij iedereen zich goed voelt. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan werkt het inderdaad niet, maar dat is uiteindelijk bij alle relaties zo.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik sluit me helemaal aan bij wat Inge/Square zegt. Dat iemand die geen seks zou willen toch wat water bij de wijn zou moeten doen vind ik een doodenge uitspraak.

    Ik vind dat terecht, seks kan pas na het huwelijk. Veel mensen die al voor het huwelijk ontmaagd zijn krijgen er later spijt van.


    Nobody Say It was easy