• De stelling van deze week luidt:
    Er moet een algemeen verbod komen op alle experimenten met proefdieren.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik ben natuurlijk tegen proefdieren, maar ik vind het altijd dubbel.
    Medicijnen moeten getest worden op dieren, voordat ze veilig zijn om bij mensen te gebruiken. Zonder dat diertesten kan het gewoon veel te gevaarlijke gevolgen hebben op mensen. Ook worden dieren gebruikt voor het testen van nieuwe manieren om bijvoorbeeld ouderdom tegen te gaan, DNA-modificatie, etc.
    In die gevallen denk ik dat dierproeven te essentieel zijn om te verbieden.

    In gevallen van make-up en dierproeftesten die worden gedaan puur voor vermaak van de mens, dan ben ik heel erg tegen.

    Wel ben ik een voorstander van het zoeken naar alternatieven. Ik geloof dat ze op dit moment ook menselijk weefsel gebruiken om testen op te doen, maar dat is denk ik nog te duur ofzo om dierproeven te vervangen.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Mee eens. Ik ben absoluut tegen dierenleed. Er zijn ook genoeg experimenten op mensen, maar het verschil daar is dat mensen toestemming kunnen geven, en dieren niet. Waarom zou je een dier moeten laten leiden. Persoonlijk ben ik daarin nogal vrij links en radicaal. Voor mij staan dieren en mensen naast elkaar, en niet de mens boven de dieren. Van dat standpunt zie ik niet in waarom je wel zonder toestemming van de dieren zelf (hoe though?) experimenten op ze mag uitvoeren, en niet op de mens.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik vind het persoonlijk altijd heel hypocriet als mensen zeggen dat dierenproeven absoluut niet oké zijn, terwijl ze toch zowat iedere dag genieten van een stukje vlees. Ik weet dat dit een mega onpopulaire mening is en dat menig persoon me hier voor gaat haten, maar ik vind dierenproeven wel oké, zonder dierenproeven zou de wetenschap gewoon veel minder ver staan en zou mijn kind later misschien kunnen sterven aan een simpele griep en noem me egoïstisch, maar ik vind het heel belangrijk dat er medicijnen ontwikkeld kunnen worden. Dierenproeven hebben in ieder geval veel meer nut dan dat lekkere stukje vlees dat iedere dag op mijn bord ligt.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik vind dat je gewoon mag experimenteren met dieren zolang de dieren op een normale wijze worden behandeld


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Oneens. Ik hou absoluut niet van proefdieren, maar ik weet helaas ook dat dierenproeven onmisbaar zijn in de geneeskunde/wetenschap. Dierenproeven met make-up en andere schoonheidsproducten zijn in de EU gelukkig al verboden! Helaas vormen dieren een onmisbaar stuk in EBM (evidence based medicine). Zo mogen nieuwe medicijnen niet meteen op mensen worden getest. Dierenproeven zijn erg waardevol in de wetenschap en redden mensen levens. Wetenschappers zijn opzoek naar alternatieven, maar helaas zijn deze alternatieven niet betrouwbaar genoeg.


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik studeer momenteel in een biologie-biochemie richting en ik weet dat er genoeg technieken zijn waarop een medicijn of iets anders in vitro getest kan worden, om te weten dat het toch nog gezond is voor menselijk gebruik. Daarbij kom ik weer met diezelfde vraag, waarom zouden dieren hier lager moeten staan dan mensen? Is het oké om gevangenen verplicht mee te laten doen aan medicijnproeven? Nee? Dan is het ook niet oké om dieren dit te laten ondergaan.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    woeeh mijn stelling. ik ben blij dat er wat controverse is, maar ik vind het zelf een lastige stelling :'D.

    ik ben sowieso tegen deze stelling, omdat ik vind dat er niet een verbod moet komen op alle proeven (sommige proeven zijn gewoon heel erg fundamenteel voor de wetenschap die zowel voor de mens als voor dier positief kan uitslaan). daarbij moet er sowieso ook gekeken worden naar welke proef dit is; hoe hard het dier eronder zal lijden en natuurlijk ook welk dier het is (er is namelijk een groot onderscheid tussen proeven op apen en op fruitvliegjes).

    wel vind ik dat dierproeven niet mogen voor doeleinden in de cosmetica of de chemische industrie (testen van wasproducten, javel, etc.). in de medische sector is dat weer een ander verhaal, aangezien ik er wel in geloof dat die testen enkel uitgevoerd worden als het medicijn op punt staat, of de testen gecontroleerd uitgevoerd kunnen worden (en de dieren met zorg behandeld worden)

    [ bericht aangepast op 18 juni 2017 - 14:49 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Tacitus schreef:
    Ik vind het persoonlijk altijd heel hypocriet als mensen zeggen dat dierenproeven absoluut niet oké zijn, terwijl ze toch zowat iedere dag genieten van een stukje vlees. Ik weet dat dit een mega onpopulaire mening is en dat menig persoon me hier voor gaat haten, maar ik vind dierenproeven wel oké, zonder dierenproeven zou de wetenschap gewoon veel minder ver staan en zou mijn kind later misschien kunnen sterven aan een simpele griep en noem me egoïstisch, maar ik vind het heel belangrijk dat er medicijnen ontwikkeld kunnen worden. Dierenproeven hebben in ieder geval veel meer nut dan dat lekkere stukje vlees dat iedere dag op mijn bord ligt.


    Well, dit. Daarom heeft het voor mijn idee geen zin om mijn mening hierover te uiten, gezien ik dan een hypocriet ben.


    26 - 02 - '16

    Patholoog schreef:
    Ik studeer momenteel in een biologie-biochemie richting en ik weet dat er genoeg technieken zijn waarop een medicijn of iets anders in vitro getest kan worden, om te weten dat het toch nog gezond is voor menselijk gebruik. Daarbij kom ik weer met diezelfde vraag, waarom zouden dieren hier lager moeten staan dan mensen? Is het oké om gevangenen verplicht mee te laten doen aan medicijnproeven? Nee? Dan is het ook niet oké om dieren dit te laten ondergaan.

    Ik zit zelf in de techniek richting van zorg, dus ik weet helaas alleen in grote lijnen hoe onderzoek met medicijnen werken. Ik heb geleerd dat alternatieve nog niet altijd een betrouwbare vervangingen zijn voor dierproeven. Maar met in vitro en andere technieken kan je toch niet het totaal plaatje van effecten van medicijnen op het lichaam in beeld krijgen? Op zich kan ik wel snappen dat het handig is om tumor groei te bestuderen.


    Seasons will change, but I shall remain

    Oscura schreef:
    Oneens. Ik hou absoluut niet van proefdieren, maar ik weet helaas ook dat dierenproeven onmisbaar zijn in de geneeskunde/wetenschap. Dierenproeven met make-up en andere schoonheidsproducten zijn in de EU gelukkig al verboden! Helaas vormen dieren een onmisbaar stuk in EBM (evidence based medicine). Zo mogen nieuwe medicijnen niet meteen op mensen worden getest. Dierenproeven zijn erg waardevol in de wetenschap en redden mensen levens. Wetenschappers zijn opzoek naar alternatieven, maar helaas zijn deze alternatieven niet betrouwbaar genoeg.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Oneens. Via dierenproeven worden ook goeie medicijnen ontwikkeld. Als wetenschap of de medische wereld er baat bij heeft ben ik voor dierenproeven, als het gaat over het testen van cosmetica op dieren ben ik tegen.

    [ bericht aangepast op 18 juni 2017 - 15:26 ]


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Hier ben ik het mee eens. Ja, we hebben als mens dingen zoals medicijnen en DNA-Modification nodig, maar is het dan echt nodig om op dieren te testen? Dieren hebben geen ja of nee te zeggen, ze worden gewoon gebruikt, of ze willen of niet. Het zou fijn zijn als er een andere mogelijkheid kwam: Denk aan mensen die zich vrij aanbieden of gevangenen die vreselijke dingen hebben gedaan en toch de doodstraf zouden krijgen. Het word onmenselijk genoemd, maar is het wel mensenlijk genoeg om jezelf hoger dan dieren te stellen en ze onder leed te zetten door ze vol te spuiten met medicijnen? Een dier kan hier niet voor kiezen, een mens wel.

    ONEENS. Het spijt me zeer, maar wie ook medicijnen gebruikt, kan eigenlijk niet eens zijn met deze stelling. De technologie is nog niet ver genoeg ontwikkeld om op huidlapjes o.i.d. te testen en op mensen testen willen we niet. Iedereen wil wel een goed medicijn gebruik, dus zullen er helaas wel proefdieren gebruikt moeten worden.


    Aan niets denken is ook denken.

    Oneens, ik heb geleerd bij mijn opleiding dat het wel degelijk nodig is om dierproeven te doen. Daarnaast worden de dieren echt niet zo slecht behandeld als altijd op internet staat, er zitten namelijk heel veel wetten en eisen aan het welzijn van de dieren verbonden.


    Treat people with kindness

    Patholoog schreef:
    Ik studeer momenteel in een biologie-biochemie richting en ik weet dat er genoeg technieken zijn waarop een medicijn of iets anders in vitro getest kan worden, om te weten dat het toch nog gezond is voor menselijk gebruik. Daarbij kom ik weer met diezelfde vraag, waarom zouden dieren hier lager moeten staan dan mensen? Is het oké om gevangenen verplicht mee te laten doen aan medicijnproeven? Nee? Dan is het ook niet oké om dieren dit te laten ondergaan.

    Ik vind dat alsnog een mening hoor. Ik vind persoonlijk dat er tussen dieren en mensen één heeuul groot verschil staat en dat is de ratio. En het probleem is, mensen die zichzelf opofferen voor de wetenschap, hebben vaak al last ergens van (ongeneeslijke ziekte, etc), dus hebben ze ook teveel last van allerlei omstandigheden waardoor de resultaten niet betrouwbaar zijn.
    Voor mij geldt voor deze stelling altijd dezelfde bekende spreuk (die ik echt niet vaak gebruik, maar in deze situatie wel vaak): het doel heiligt de middelen. Als ik door 15 labradors een medicijn kan ontwikkelen wat duizenden/miljoenen/miljarden mensen kan genezen: ja. Heel graag zelfs.


    Deep inside, I've never felt alive