• Yo mede Q-ers

    Ik werk in het weekend in een fruitwinkel in mijn stad (het is echt heel fijn werk en ik doe het graag) als bijbaantje. Nu had ik vandaag een best een lastige klant waarbij het volgende gebeurde:

    Zij kocht fruit/groente aan 8,20 euro en betaalde met een briefje van 20 euro (zoals iedereen goed kan uitrekenen hoor ik dan 11,80 weer te geven). Ik gaf haar vervolgens het wisselgeld, waarop zij beweerde dat ze 50 euro had gegeven en ik 30 te weinig weer had gegeven, maar ik was en ben er nog steeds steevast van overtuigd dat ze degelijk met een briefje van 20 heeft betaald, aangezien ik echt wel het verschil zie tussen 20 en 50 xd

    Mijn collega's hebben toen mijn baas geroepen, terwijl ik vriendelijk zei dat ik echt heel zeker was dat ze met 20 had betaald en ik haar niet zomaar 30 extra kon geven, aangezien het woord tegen woord is. Mijn baas heeft het dan min of meer opgelost door te zeggen dat hij haar het geld niet kan geven, omdat ik zo overtuigd ben dat ze 20 gaf (we kunnen wederom niets bewijzen), maar hij gaat vanavond het geld natellen (zoals elke avond) en vergelijken met de kassa. Als het klopt, heb ik gelijk, maar moest er toevallig 30 euro te veel in de kassa zitten, zal hij haar opbellen en het geld alsnog geven. De vrouw is toen best pissed geworden en zei dat ze het echt niet vond kunnen dat ik haar te weinig geld had teruggegeven, aangezien er nu één briefje van 50 in haar portemonnee zat en ze nét naar de bank was geweest en er toen twee had afgehaald en ze het geld echt nog zo nodig had, omdat ze nog wilde winkelen.

    Anyway, ik ben nu aan het wachten tot mijn baas me terugbelt (vanavond pas) en ik weet of de kassa nu klopt of niet. Ik ben nog steeds overtuigd dat ik het juist heb gedaan, maar als iemand zoiets beweert, ga je ook aan jezelf twijfelen, natuurlijk. Laten we zeggen dat ik 99% zeker ben, haha. Daarbij heb ik ook echt geen rekenfout gemaakt of me vergist, aangezien het wisselgeld op 50 euro zo'n 41,80 zou moeten zijn (en je daarvoor helemaal geen briefje van 10 nodig hebt, zoals ik had genomen om weer te geven op 20, dus ik kan me halverwege niet vergist hebben). Er zijn dus twee opties (aangezien ik juist gerekend hebt): oftewel heb ik een slechte oog-denkcoördinatie of zo haha en heb ik 50 als 20 aanzien, wat me heel sterk lijkt, maar ja, ik ben ook maar een mens, oftewel heeft die vrouw me onterecht beschuldigd van diefstal of iets wat daar toch dicht tegen ligt.

    Mijn baas heeft wel het volle vertrouwen in me, net zoals mijn collega's, die me vertrouwen als ik zeg dat ik zeker ben dat het echt 20 euro was dat ze gaf (ik win hier niks mee, tenzij ik natuurlijk die dertig euro in mijn eigen zak steek, maar zo ben ik niet haha). Ze steunden me ook tijdens het 'debat', haha. Maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig naar wat de kassa zegt. Ik zou het echt verschrikkelijk vinden moest ik alsnog een fout gemaakt hebben (niet dat ik mijn fout niet wil toegeven, maar omdat ik nu zo zeker ben dat ik het niet fout heb... :'))

    Anyway, heeft iemand dit al eens meegemaakt? Misschien niet als verkoper, maar misschien als klant?

    UPDATE

    Mijn baas heeft gebeld en er was een kassaverschil (nu voel ik me best rot hahhaa aangezien ik het echt echt echt niet begrijp) en ik me het niet herinner dat het 50 euro was.

    Nu zegt mijn baas dat het nog steeds geen bewijs is, want het kan op een ander moment fout gegaan zijn (iemand die geld uit de kassa genomen heeft om iets te kopen van nodige producten maar niet heeft opgeschreven of op een foute plaats heeft opgeschreven, oid). Hij gaat het geld naar de vrouw overstorten, maar wilt mij nog steeds geloven, wat ik ontzettend lief vind. We zouden gewoon camera's moeten hebben, want die hebben we niet :')

    Pooh ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik hiermee moet. Ik ben er eigenlijk nog steeds van overtuigd dat het niet zo was, en dit klinkt alsof ik mijn fout niet wil toegeven, maar het is nu gewoon zo... Ik heb echt zo'n dubbel gevoel hierbij.

    UPDATE

    Ik heb gevraagd naar het kassaverschil (hij heeft niet het precieze aantal gezegd), maar was duidelijk meer dan 30. Daarom is er dus nog steeds een onzekerheid. Ik vind dit best wel een rotte situatie, aangezien we er nog stééds niet over uit zijn. De klant heeft intussen haar 'gestolen geld' teruggekregen, en voor mijn baas is het dus opgelost (hij is niet kwaad op me of zo), maar ik voel me er gewoon nog steeds een beetje slecht bij. :'D

    [ bericht aangepast op 25 juni 2017 - 22:53 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    goud schreef:
    (...)

    Mja, mijn baas heeft dus gebeld dat er degelijk een kassaverschil is dus nu ben ik helemaal van de wijs, eigenlijk... (update staat een paar postst eerder)


    Maar was dat verschil ook hoger dan 30 euro? Want alles daaronder en je hebt geen reden tot aan jezelf te twijfelen gezien wat je anders terug had moeten geven 41 euro was (en een paar centen).
    Ik zou er morgen, of net wanneer je kan, daar toch eens naar vragen.


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

    Gareth schreef:
    Het is in ieder geval zeker dat je het niet expres hebt gedaan, toch? Dit soort dingen slaat je brein gewoonweg niet op, zeker niet in het langetermijngeheugen. Lief dat hij je vertrouwt en ook goed dat hij het geld gaat overstorten, maar jij hoeft je er niet schuldig over te voelen, ook al zou ik precies hetzelfde doen en voelen als ik in jouw schoenen zou staan.


    Nee, haha als ik echt de intentie had om te stelen, zou ik 30 euro uit de kassa moeten halen zodat er geen kassaverschil zou zijn oid maar ik steel niet. Inderdaad, je hebt zoveel klanten op een dag. Op den duur werk je op automatische piloot, maar ik snap niet hoe ik het verschil tussen 20 en 50 kan missen. Ik reken ook altijd terug dus: 8,20 = + 0,30 (8,50) + 0,50 (9) + 1 (10) + 10 (20). Ik kijk constant naar de rekening en het gegeven geld dat ik zeker geen fouten maak. Ik snap gewoon niet hoe ik hier een fout heb kunnen maken (ik geef mijn fouten heus toe, ook in andere gevallen. ik ben zo eens een product vergeten mee te geven en toen wist ik meteen dat het van mij was - nu kan ik het me echt echt echt niet voorstellen).

    Daarbij had ik het wisselgeld gegeven en het gegeven geld weggestoken, dus ik kon niks bewijzen. Nu heb ik wel geen flauw idee hoeveel geld er al in de kassa zat, dat heb ik niet gecheckt, maar alles gaat gewoon zo vlug. Ik heb ook nooit eerder een geldfout gemaakt. De enige fouten zijn tikfouten in de kassa, maar die zie ik altijd voordat ik de rekening opmaak, of het vergeten meegeven van producten. Ik geloof dat die laatste twee keer is voorgevallen. Ik werk er nu al meer dan een half jaar, dus ik ben gewoon een beetje hopeloos/radeloos. Ik voel me ook gewoon zo ontzettend slecht hierom, want ik trek het me enorm aan...


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Standal schreef:
    (...)

    Maar wat je baas ook wel had mogen zeggen is de grootte van het kasverschil. Als er een kasverschil is van ±30, dan is het logischer dat het met de situatie te maken heeft dan een kasverschil van bijv. €0,10 oid.


    @Canagan: ik ga er inderdaad naar vragen, want dat was ook het eerste wat in me opkwam tbh. Als het rond de 30 zit, dan is het zo, maar als het een uitwijking heeft van meer dan 10, ga ik alweer twijfelen. Hoewel een kassaverschil echt wel vaker voorkomt, aangezien ik soms ook 'fooi' krijg, of we naar beneden afronden en de klant minder moet betalen.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    goud schreef:
    (...)

    Nee, haha als ik echt de intentie had om te stelen, zou ik 30 euro uit de kassa moeten halen zodat er geen kassaverschil zou zijn oid maar ik steel niet. Inderdaad, je hebt zoveel klanten op een dag. Op den duur werk je op automatische piloot, maar ik snap niet hoe ik het verschil tussen 20 en 50 kan missen. Ik reken ook altijd terug dus: 8,20 = + 0,30 (8,50) + 0,50 (9) + 1 (10) + 10 (20). Ik kijk constant naar de rekening en het gegeven geld dat ik zeker geen fouten maak. Ik snap gewoon niet hoe ik hier een fout heb kunnen maken (ik geef mijn fouten heus toe, ook in andere gevallen. ik ben zo eens een product vergeten mee te geven en toen wist ik meteen dat het van mij was - nu kan ik het me echt echt echt niet voorstellen).

    Daarbij had ik het wisselgeld gegeven en het gegeven geld weggestoken, dus ik kon niks bewijzen. Nu heb ik wel geen flauw idee hoeveel geld er al in de kassa zat, dat heb ik niet gecheckt, maar alles gaat gewoon zo vlug. Ik heb ook nooit eerder een geldfout gemaakt. De enige fouten zijn tikfouten in de kassa, maar die zie ik altijd voordat ik de rekening opmaak, of het vergeten meegeven van producten. Ik geloof dat die laatste twee keer is voorgevallen. Ik werk er nu al meer dan een half jaar, dus ik ben gewoon een beetje hopeloos/radeloos. Ik voel me ook gewoon zo ontzettend slecht hierom, want ik trek het me enorm aan...


    Dat is ook heel logisch! Ik bedoel, het iz nogal wat.. Bij Ikea had ik ook zoiets, dat ik een paar keer een kasverschil had en me gewoon niet kon herinneren hoe dat zou kunnen. Je hebt gewoon enorm veel klanten op een dag en alles gaat inderdaad haast vanzelf. Scannen, vragen, geld krijgen, teruggeven, volgende. Zoiets. Ik trok het me ook heel erg aan toen en ik snap dat het ook heel erg rot is, maar het is sowieso niet expres gegaan.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    UPDATE

    Ik heb gevraagd naar het kassaverschil (hij heeft niet het precieze aantal gezegd), maar was duidelijk meer dan 30. Daarom is er dus nog steeds een onzekerheid. Ik vind dit best wel een rotte situatie, aangezien we er nog stééds niet over uit zijn. De klant heeft intussen haar 'gestolen geld' teruggekregen, en voor mijn baas is het dus opgelost (hij is niet kwaad op me of zo), maar ik voel me er gewoon nog steeds een beetje slecht bij. :'D


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Dat is ook een "officiële truc" van oplichters. Wordt de wisseltruc genoemd en ik vind dat je heel goed gehandeld hebt. Ik heb het bij de Hema waar ik gewerkt heb ook vaker meegemaakt. Ik vind het met name zo gruwelijk denigrerend als het dan wat oudere mensen zijn (die overigens ook het meest godsgruwelijk schijnheilig zijn, niet normaal) en dan tegenover je leidinggevende (terwijl jij het overduidelijk kan horen) gaan zeggen: "Ja die jeugd kan het allemaal niet meer zo goed en ze zijn hondsbrutaal, blablablabla."
    Oh ik kreeg daar echt kromme tenen van. Ik kan perfect hoofdrekenen en al helemaal achter de kassa. Ik heb menig collega gehad die altijd op het scherm moest kijken wat er teruggeven moest worden, maar dat deed ik alleen met 37,45 en een briefje van 50 (bij wijze van spreken).


    Deep inside, I've never felt alive

    Wat naar dat dit gebeurd is.

    Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat ik wilde betalen met een briefje van €50,- en ik kreeg maar terug alsof ik met een briefje van €20,- betaald had. Ik was toen maar zeven maar oké, ik heb toen toch het correcte bedrag teruggekregen toen ik de dame in kwestie er op wees.

    Ik ben ook eens bestolen geweest door de Rabobank. Ik had 20 euro gestort (want ik moet geld op mijn rekening zetten bij de Rabobank, omdat mijn leerlingenpass, waar we eten mee konden kopen in de cafetaria op school, alleen bij de Rabobank geaccepteerd werd door school), maar het geld kwam nooit op mijn rekening en het kwam ook niet meer uit het stortingsapparaat... Ik heb geen rekening meer bij de Rabobank. Zeker niet omdat ze nog durfde te beweren dat ik dan maar gelogen zou hebben daarover. (Ik was toen 12 jaar).


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Oh jeetje, ik heb dat ook wel eens gehad, heel vervelend is, vooral als klanten er echt een heisa van maken en het grotere bedragen zijn.

    Ik heb ook een tijdje in een winkel gewerkt en ben vreselijk slecht met getallen (draai ze vaak om enzo)
    Wat ik vaak deed om zoiets te voorkomen is om standaard het geld wat ze geven eerst op de toonbank te laten liggen (of in elk geval niet in de kassa stoppen) voordat ik het wisselgeld teruggaf. En ik telde bij grote bedragen ook altijd terug bij de klant als extra dubbelcheck voor mezelf.

    Het kan heel goed een wisseltruc zijn, maar bij mij was het als er fouten werden gemaakt ook vaak mijn eigen verstooidheid, omdat je zoveel klanten op een dag ziet😱


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik heb dat ook eens gehad toen ik nog caissière bij een supermarkt was! Ik was er toen ook echt heilig van overtuigd dat ik het juiste bedrag had teruggegeven, maar uiteindelijk had ik wel een kasverschil. Maar die vrouw bleef toen gelukkig wel kalm. Ze had haar nummer achtergelaten en kon het geld de volgende dag wel ophalen. Maar tjee, toen voelde ik me ook rot ja, zeg.


    Every villain is a hero in his own mind.