•       Ga eens na hoe vaak je de afgelopen week een scholier hebt gezien met Energy drink. De kans is zeer groot dat je er wel minstens één hebt gezien – tenzij je in een boerengat woont met links en rechts weilanden. Maar toch.
    Energy drink is tegenwoordig hip. Vrijwel elke scholier heeft het drankje wel eens geproefd en er zijn nog altijd scholieren die meerdere blikjes per dag drinken. Elke dag. De gemiddelde scholier nuttigt er twee tot vier per dag, waarbij meisjes iets beter weten te matigen dan jongens.
          Een ander voorbeeld: merkkleding. Tegenwoordig ben je ‘ouderwets’ als je geen merkkleding draagt. Je hoort er gewoon niet bij. Pesten is van alle tijden en het niet dragen van merkkleding is nog altijd aanleiding voor rottige opmerkingen.
          Wat hebben deze situaties met elkaar gemeen? Het dragen van merkkleding en het drinken van blikjes Energy komt voort uit groepsdruk. Je weet wel wat dat is. Zo niet, dan heb je waarschijnlijk een geweldige jeugd gehad. Groepsdruk betekent dat een grote groep een hype neerzet of eraan meedoet, en vervolgens gaat iedereen meedoen aan die hype ‘omdat iedereen het doet’. Als je aan iemand vraagt of hij of zij Energy drink lekker vindt, is de kans groot dat het antwoord nee is. Maar drink je het niet, dan hoor je er niet bij. Dan val je buiten de boot en is je kans op een sociaal leven vrijwel verkeken. Dit geldt ook voor merkkleding. Draag je geen Replay-jeans? Dan ben je een loser.
          Misschien teken ik groepsdruk wat zwart-wit af. Maar de impact van groepsdruk is heel groot. Mensen die net niet voldoen aan de norm, of niet zijn zoals de rest, worden gewoon genegeerd of zelfs buitengesloten. Dat kan ernstige gevolgen hebben voor je zelfvertrouwen. Je krijgt misschien het gevoel dat je er niet meer toe doet, dat niemand je aardig vindt en dat het geen verschil meer zou maken voor de rest van de wereld of je er nu wel of niet bent. Je komt alleen te staan. Misschien vergezocht, maar helaas voor zeer veel mensen nog altijd de realiteit van alledag. Ikzelf heb nooit meegedaan aan inhoudsloze hypes en ben nooit een meeloper geweest. Heb altijd mijn eigen keuzes gemaakt. En nu beschouw ik dat als een sterke eigenschap – maar vroeger, toen ik nog op de middelbare school zat, kon ik bij niemand aansluiting vinden. Groepswerk deed ik in mijn eentje. En nu heb ik hier nog altijd moeite mee, omdat ik het moeilijk vind om mensen te vertrouwen. Want: vinden ze me wel echt aardig? Die vraag spookt nog elke dag door mijn hoofd.

    Onlangs hebben op de school van mijn jongere zusje twee zelfmoorden plaatsgevonden. Binnen een maand. Twee jonge mensen, in de derde klas, die nog een compleet leven voor zich hadden. Waarom ze tot hun daad zijn gekomen, is bij mij nog altijd niet bekend. Ik kan dan ook niet hard zeggen dat pestgedrag of buitensluiting de oorzaak was. Maar laat duidelijk zijn dat groepsdruk voor een slecht zelfbeeld kan zorgen en dat buitensluiting vanwege het niet voldoen aan de norm, echt niet oké is.

    Hebben jullie ooit te maken gehad met groepsdruk? Hoe gaan jullie daarmee om?

    [ bericht aangepast op 2 juli 2017 - 14:05 ]


    oi, suzy

    Nou nee. Ik drink Energydrink omdat ik dat lekker vind. Groepsdruk heb ik vroeger meegemaakt, maar ik denk dat ik wat te nuchter ben om aan zoiets toe te geven.


    26 - 02 - '16

    Ik heb ooit aan moeten horen dat ik niet cool genoeg was omdat ik geen dure merkkleding had, maar dat heb ik me nooit aangetrokken. Ik hoefde geen merkkleding te hebben om er bij te horen. Ik wilde nooit een meeloper zijn om mensen te vriend te houden. Ik was dan nog liever alleen dan toe te geven aan, in mijn ogen dan uiteindelijk, fake vrienden.
    Het is echt belachelijk hoe erg groepsdruk soms kan zijn...


    16 - 09 - '17

    Ik heb nooit zoveel last gehad van groepsdruk, omdat het mij weinig interesseert wat andere mensen van mij vinden en of ik er wel of niet bij hoor. Ik doe/draag alleen dingen waarbij ik mijzelf prettig voel en loop niet met anderen mee en ik voel daar ook geen druk bij. Ook niet toen ik jonger was. Wel zie ik om mij heen dat veel tieners hier last van hebben, maar volgens mij ligt het er gewoon aan hoe beïnvloedbaar je bent, want ook veel mensen hebben hier niet per se last van.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Wat is merkkleding de norm? Shit man dan loop ik 19 jaar al in niet-hippe kleding.

    Groepsdruk is iets actueels, maar ik denk ook overrated. Als je je kinderen goed opvoedt, en ze normaal zakgeld geeft waarbij ze geen merkkleding kunnen kopen, komt het denk ik wel goed.

    En energy is goor, man hahaha.

    Bij ons in de buurt was een tijd zo'n addidasjasje cool, en even later liepen alle jongens in joggingbroeken op school. Ik trek gewoon aan wat ik mooi vind en ik eet wat ik lekker vind en ik doe wat ik leuk vind qua sport en hobby's en dergelijken.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Bij mijn middelbare was het dragen van geen merkkleding helemaal niet zo'n schande eigenlijk. Ik had altijd al een beperkt aantal vrienden omdat ik zelf aan kan voelen dat het niet klikt. Ik heb er allemaal niet zo'n last van gehad, leef daar teveel in mijn eigen wereldje voor.


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Op mijn middelbare was groepsdruk niet echt een ding, geloof ik. Er vielen best wel een paar mensen buiten de boot, maar dat waren dan vooral de mensen met zwakke sociale vaardigheden die sowieso moeilijk aansluiting vinden. Alleen de mensen die energy lekker vinden dronken energy en iedereen kon dragen wat hij wilde (tweedehands kleren waren zelfs een beetje de 'hype', als je iets in een kringloopwinkel kon vinden wat je werkelijk paste, was het hip). Of ik nou behaloos in een joggingbroek aan kwam sloffen of een uitbundig jaren 50 jurkje aanhad, het was allemaal wel prima. Alleen tijdens de stemperiode hing er wel wat druk om links te stemmen, maar eigenlijk waren alle stemgerechtigden al dusdanig 'ontwikkeld' dat we wel sterk op onze beide voeten konden staan en lekker stemden wat we wilden. (Wat, in alle eerlijkheid, in de praktijk nog steeds eigenlijk 90% links was.)

    Aan de andere kant kan ik dus totaal geen contact leggen met groepen waar groepsdruk wel echt een ding is. Meestal zijn alle mensen in zo'n groep ook gewoon heel onzeker en ik vind heel onzekere mensen gewoon niet zo prettig om mee om te gaan. :x


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik moet eerst zeggen dat ik me even strijk legde toen ik energydrank voorbeeld zag, want het eerste wat ik dacht was "nog niet gezien" en het tweede wat ik dacht was "hé, als ik links en rechts van me kijk zie ik letterlijk links en rechts weilanden". :') Ik heb energydrank wel eens geprobeerd, maar ik heb het sindsdien nooit meer binnengekregen omdat ik het immens gore troep vind. :')

    Ik ben iemand die jarenlang niet voldaan heeft aan de norm en het daar zowel persoonlijk als in contact met andere mensen, zeer moeilijk mee gehad heeft. Uiteindelijk is iedereen ouder geworden zijn mensen, geloof ik, mijn eigenaardigheden wel gaan appreciëren (of ze hebben er toch mee leren leven). Heb ik ooit toegegeven aan groepsdruk? Well, als je het half leegdrinken van een fles wijn met twaalf man tijdens de lespauze in het middelbaar meetelt, misschien wel, want ik deed het omdat de rest het ook deed. Maar ik heb daar geen spijt fan, om eerlijk te zijn, want ik vond het best lekkere wijn, haha. Mocht ik echt niet gewild hebben, had ik 't ook niet gedaan.

    Ik denk dat ik niet snel onder groepsdruk ga bezwijken. Om maar een voorbeeld te geven: als ik ooit spacecake eet, zal het wezen omdat ik het wil en niet omdat anderen zo'n druk op me uitoefenen. Ik kan op m'n eentje wellicht even stomme keuzes maken als ik onder groepsdruk zou doen, met het verschil dat ik m'n verantwoordelijkheid neem en iets doe omdat ik het op dat moment een goed idee acht en niet omdat anderen het van me wensen. Dus groepsdruk - ik denk niet dat ik daaronder echt lijd.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Eh. Hier heb ik nog wel wat op te zeggen, gezien ik met sommige verwoordingen/punten het niet eens ben, maar het is redelijk laat en dan laat ik voor nu dus een MT achter.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik moet zeggen dat ik altijd een beetje de persoon ben die buiten de boot valt om het zo te zeggen. Zeker op de middelbare school was dit heel erg en ik had er vooral in de brugklas wel moeite mee. Ik heb toen ook echt mijn best gedaan om erbij te horen door inderdaad, merkkleding te dragen en hobbies te proberen die ik niet direct zelf zou kiezen. Uiteindelijk had het geen nut, ik was denk ik destijds te laat met het aanpassen en vooral de meisjes waren echt heel naar.

    Toen ik van school ben veranderd na de brugklas ben ik echt mijn eigen ding gaan doen. Ik maakte al snel vriendinnen die netzoals mij maar weinig om al die dingen gaven en ik heb sindsdien mij eigenlijk altijd afgezet van de norm. Zelfs al vond ik heel stiekem een mainstream iets leuk, ik zou dat nooit van mijn leven hardop uitspreken. Dat is natuurlijk ook niet heel erg handig, maar dat was ook een fase.

    Nu denk ik dat ik meer een balans heb gevonden, ik kijk graag naar bepaalde vloggers, vindt de populairdere kledingstijlen vaak ook leuk en kan er ook prima in mee gaan. Maar er zit altijd wel een eigen twist aan. Qua hobbies en bepaalde dingetjes ben ik wel nog steeds echt een aparte, maar stiekem geniet ik er ook wel van om de verbazing op de gezichten van anderen te zien als ze bijvoorbeeld horen dat ik tamme ratten heb, of naar fantasy fairs ga.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Hmmm ik ben het hier toch niet helemaal mee eens.
    Laat ik als eerste voorbeeld een jongen nemen waarmee ik in de eerste en de tweede klas zat. Hij hoorde er nooit al zo bij, en hij wilde er oh zo graag bij horen, dus hij droeg op een dag ineens dure Adidas kleding, Nike airs, nieuw kapsel en luisterde naar NL rap die hij eerder zei te verafschuwen. Toch was er niks veranderd aan zijn sociale positie. Ik ben het er niet mee eens dat als je Energy gaat drinken en merkkleding draagt de problemen zijn opgelost, ik denk dat het probleem "erbuiten vallen" veel dieper zit, en het echt toch wel met sociale vaardigheden en character heeft te maken. De jongen in mijn eerdere voorbeeld was gewoon een jongen die sociaal erg onhandig was, heel eerlijk. Zelf ben ik ook niet al te handig sociaal, maar ontwikkel ik me wel steeds meer, waarbij ik dan merk dat ik steeds meer meekom op school met de groep. Ja ik draag af en toe merk kleding, want ik heb dat dan zelf uitgezocht en vind dat dan zelf mooi. Ja ik drink Energy, ik vind het echt lekker en soms wel handig als ik wakker probeer te blijven. De voorbeelden die je gebruikt vind ik toch te voor de hand liggend, het is inderdaad aanwezig maar ik denk dat de reacties erop toch meer zijn van "Joh, drink jij geen Energy?" of "Lol, vind je Nike airs niet mooi?". Hypes zijn inderdaad erg sterk aanwezig maar bepaald je sociale positie niet. Het ligt gewoon allemaal veel gecompliceerder en elke school/vereniging is anders.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Ik ben ook altijd degene geweest die anders was. Ik droeg geen kleding van Coolcat, H&M, Primark, of andere ketens na de 2e klas. Zelfs daarvoor deed ik niet mee aan hypes, maar had ik normalere kleding. Nu koop ik bijna alles bij de Large of Attitude Holland, omdat dat mijn stijl is. Ik ben ook sinds groep 3 gepest en het gaat eigenlijk pas sinds 2 jaar beter. Ik ben eind vierde klas een jongen tegengekomen op het gewone vwo (ik deed tweetalig) en die keek ook anime, luisterde ook metal en kocht ook kleding bij de large. Dus zodoende ben ik bij zijn groepje gaan zitten. Nog geen halfjaar later kwam ik een jongen tegen die een klas lager zat, maar anime keek. Dus, toen ben ik bij zijn groep gaan zitten, met een heleboel metalheads, anime fans en boekenliefhebbers. Dat zijn nu nog steeds mijn vrienden.
    Mijn vriend heb ik begin vierde klas leren kennen en ben ik dan ook al bijna 3 jaar mee samen. Hij viel ook altijd buiten de groep, nog erger dan ik. Zijn tassen werden als vuilnisbak gebruikt, zijn dure armbanden en horloges werden gejat, hij werd zo erg gepest, omdat hij anders was dan de rest.

    Het ligt maar net aan hoe je omgaat met zo'n hype vind ik altijd. Als je toegeeft en mee gaat doen, dan ben je een kuddedier, maar acceptatie is niet iets dat daar altijd bij hoort. Ook niet mee doen aan een hype kan problemen veroorzaken, zoals bij mij, mijn vriend, en vele anderen die zich anders kleden, gedragen, etc. Als het je niks kan boeien - net zoals ik ondertussen - maakt het ook niet uit wat je doet, je moet gewoon doen waar jij je fijn bij voelt, vind ik altijd.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Pfoe, ik kocht al mijn kleding gewoon bij de C&A, H&M, V&D en Wehkamp, en dat is nooit de reden geweest waarom ik soms ben buitengesloten of "gepest". Ik heb een korte energy gedronken, maar hield daar alweer snel mee op. Ik weet niet, kan goed zijn dat ik uit een totaal ander deel van Nederland kom of dat het gewoon drie jaar geleden is dat ik op de middelbare school zat en het zeker vijf jaar geleden is geweest dat ik mezelf heb laten beïnvloeden door sociale druk.
    Ik denk dat dat hoort bij jezelf ontwikkelen. De één zet zich ertegen af en de ander gaat er in mee en komt een paar jaar later erachter dat het eigenlijk een domme reden was om mee te doen. Je groeit in beide wegen naar het moment dat je volwassen wordt.
    Maar van dat merkkleding heb ik nóóit last gehad. Ik kreeg ook complimenten als ik een leuke nieuwe broek/shirt had gekocht, ook al was hij maar voor 10 euro.


    Deep inside, I've never felt alive

    Het eerste wat in mij op kwam is de adidas vesten op de basisschool :'D. Ik werd hevig gepest dus die had ik uiteraard ook (van een outlet dan wel, geld is ook iets). Het was comfy, trots is een tweede. Na de basisschool doe ik eigenlijk mijn eigen ding. Ik durfde wel op de middelbare nog weinig door de gedachte van andere. Op mijn studie daarin tegen. Ben ik een cosplayende weeb met een liefde voor schattige jurken (H&M heeft verborgrn schatten) in make-up. Voelt ook veel beter om gewoon mezelf te zijn in plaats van jezelf laten leiden door een groep c:

    [ bericht aangepast op 3 juli 2017 - 11:48 ]


    Shoganai i ne~

    Ondanks dat ik hier zelf nooit aan mee heb gedaan, heb ik het héél vaak gezien. Vooral in de UGGS hype was groepsdruk heel groot. Heel veel laten zich hierdoor zo hard beïnvloeden.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik moet zeggen: Ik heb kort groepsdruk gevoelt. Op de basisschool werd ik hevig gepest en ik dacht: als ik net zoals zij meedoet dan gaan ze mij ook aardig vinden! Nou, ik had het goed mis! Deze fase was gelukkig kort. Ik realiseerde mij al snel dat zelfs als je meedoet aan groepsdruk, je positie in de groep niet verandert. Op de middelbare was er ook groepsdruk (ook merk kleding en energie druk, er is dus niets verandert in 6 jaar). Daar werd ik ook al vreemd gezien, omdat ik niet mee wilde doen. Geen vriendje?Je houdt niet van energie? Waarom kom je niet mee naar feestjes? Waarom drink je geen alcohol? Ik wist wel beter, ik deed ook niet mee. Uiteindelijk ben ik blij dat ik dat heb gedaan. Het levert niets op en populair wordt je er toch niet mee( en dat wil ik ook niet. Laat maar ik blijf wel op de zijlijn :'D!)
    Ik heb nooit aan de norm voldaan en ik zal er ook nooit helemaal aan voldoen, maar dat vind ik niet erg c:


    Seasons will change, but I shall remain