• Yo mede-Q'ers!

    Mijn laatste keuzevak dit jaar was verdiepende geschiedenis naar de Tweede Wereldoorlog en zelfreflectie. We hebben toen verschillende aspecten besproken, maar we hebben ons voornamelijk geconcentreerd op de nasleep. Ook viel de vraag wat wij gedaan zouden hebben moesten we in die tijd hebben geleefd - onder dezelfde lichamelijke omstandigheden weliswaar (dus dit uiterlijk, deze leeftijd, deze geaardheid, etniciteit, etc. bij de uitbreek van de oorlog in 1939 (ja, ik weet dat het iets later pas officieel begint, maar toen begonnen al razzia's en dergelijke)).

    Nu denk je waarschijnlijk dat het vrij simpel is; namelijk verzetten tegen de Duitsers, maar de kans dat je de Duitsers zou helpen is hoogstwaarschijnlijk vrij reëel. Mijn leerkracht - die overigens homo is, wat voor mij niet erg is, haha - zei dat hij waarschijnlijk in kamp Nazi-Duitsland ging zitten, ondanks zijn geaardheid, wat in die tijd wel een probleem was. Dus, wat zou jij gedaan hebben? Proberen promotie te maken in Nazi-Duitsland? Collaborateur zijn? Joden verbergen? Verhuizen naar Amerika? Onderduiken? In het leger gaan? Verpleegster worden?
    Probeer je het zo levendig mogelijk voor te stellen en houd rekening met je huidige mogelijkheden; naar een ander land vluchten gaan enkel als je voldoende kapitaal hebt, bijvoorbeeld.

    Ik ben sowieso allesbehalve Arisch, haha, maar ik weet van mezelf dat ik sowieso in het communistisch verzet zou geweest zijn, en waarschijnlijk geëindigd in een of ander concentratiekamp daarvoor xd


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Kaur schreef:
    Ik zou graag willen geloven dat ik heel heldhaftig in het verzet was gegaan of honderden mensen had geholpen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik me eerder rustig gehouden had, geluisterd naar wat me werd opgedragen door mensen met geweren en tanks. (':



    Dit^^


    -

    Ubuntu schreef:
    Uhm, ik denk niet dat je daar een behoorlijk beeld van kunt hebben als je niet in die situatie gezeten had, eigenlijk. Er zijn zoveel verschillende factoren die bijdragen aan dit soort keuzes en historische context is daar één van. Mensen dachten destijds op een andere manier dan nu wat betreft heel wat maatschappelijke "problemen" en ik zou dus ook anders gedacht hebben. Hoe? Ik weet het niet, maar de ik van nu in tijdperk '39 (of in het geval van Vlaanderen '40) - '45 plaatsen is onmogelijk, want die ik van nu zou dan niet bestaan hebben.



    Het hoeft ook helemaal geen wetenschappelijk correct verslag te zijn, haha. Gewoon een hypothetisch antwoord is ook prima. Het is namelijk de bedoeling dat je op de vraag antwoord met de kennis die je nu hebt, maar in de situatie van toen.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    In het verzet gegaan zijn of onderduiken omdat ik homo ben. Maar denk het verzet, aangezien ik nu ook niet bang ben tegen de stroming in te gaan en vragen te stellen bij een beleid.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik denk dat ik niks gedaan had, eigenlijk. Kijk, nu ben ik heel sceptisch over de politiek en blaaskaken die teveel macht grijpen, maar dat is puur en alleen omdat ik heel sterk in mijn geheugen heb wat er gebeurde tijdens de Tweede Wereldoorlog. Toen was men zich iets minder bewust van wat voor schade een enkele man en een sterk leger voor elkaar kon krijgen, geloof ik, dus ik denk dat ik me grotendeels stil had gehouden. Op politiek gebied, althans. Ik ben wel moeder Hen genoeg om te weten dat ik tot het naadje zou hebben gevochten om voedsel te vinden voor de mensen in mijn omgeving op het moment dat de armoede toesloeg. Naar andere steden fietsen voor brood en zo.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik heb een Indonesische en Duitse kant.. dus in die tijd gaat het een beetje moeilijk worden denk ik.

    [ bericht aangepast op 4 juli 2017 - 18:35 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik zou dan inderdaad heel stoer willen zeggen dat ik sowieso in het verzet had gezeten maar ik denk als ik eerlijk moet zijn dat ik een toekijker zou zijn geweest. Snap me niet verkeerd, ik wil altijd mensen helpen maar niet als ik mijn eigen leven daarbij in gevaar zou brengen. Dus met andere woorden, ik denk dat ik gewoon rustig zou houden en mijn mond. Misschien zelfs een slaaf worden? I don't know, maar ik zou er alles aan doen om mezelf in leven te houden. Klinkt misschien behoorlijk egoïstisch maar wel de waarheid.

    Cataholic schreef:
    Ik heb een Indonesische en Duitse Nederlandse kant.. dus in die tijd gaat het een beetje moeilijk worden denk ik.


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik denk dat ik een tijd niks zou hebben gedaan, en ik zou heel makkelijk over mezelf zeggen dat ik teveel watje ben om iets "heldhaftigs" te doen. Maar aan de andere kant, als ik naar mezelf kijk, heb ik ook een hekel aan machteloos zijn en maar gewoon te doen wat me gevraagd werd. Plus dat ik een aantal joodse en homo vrienden heb, dus zou het nog best kunnen dat ik er na een tijdje genoeg van zou krijgen en zou proberen bij het verzet te komen. Nu denk ik niet dat dit heel makkelijk zou gaan, omdat ik qua mening vrij makkelijk weer terug wordt getrokken door mijn ouders die waarschijnlijk liever veilig zouden zijn, maar ik zie mezelf er nog voor aan om toch bij het verzet te gaan, gezien ik er denk ik roekeloos genoeg voor zou zijn.


    obsessive rage

    Het zou super makkelijk zijn om nu in dit tijdperk te zeggen dat ik heldhaftig zou zijn en in het verzet zou gaan maar ik denk niet dat ik daar echt het lef voor zou hebben. Aangezien mijn schoonzus Joods is en mijn broer zich daarom heeft bekeerd tot het Jodendom zou ik ze waarschijnlijk wel verstoppen in mijn huis, aangezien ik net zoveel familie liefde lijkt te hebben zoals in The Fast And Furious films.
    Voor de rest zou ik mij gewoon gedeisd houden en zorgen dat ik zo min mogelijk opviel.


    Life is tough, my darling, but so are you.

    Ik zie er arisch uit, maar ben van afkomst Joods dus zou vroeg of laat waarschijnlijk opgepakt worden (ik heb vooral de genen van m'n vader). Ik had daarom in het verzet gezeten, maar niet echt 'hardcore' dingen hebben gedaan, misschien wat verzetskrantjes verspreiden of voedselbonnen vervalsd. Of dit hoop ik in ieder geval. ;)


    hell yeah i’m a catholic i’ve been addicted to cats my whole life

    Als ik heel eerlijk ben:

    Aangezien ik totaal geen hechte waard aan mijn geboorte land (niet dat ik ondankbaar ben dat ik hier ben geboren), was ik waarschijnlijk gevlucht/verhuisd naar een Engelstalig land. (als ik op een of andere manier aan geld kon komen)
    Maar aan de andere kant, probeer ik wel altijd het humane te doen. Dus misschien toch wel mensen ondersteun die onderduikers hielpen. (zoals voedsel bewaren, bonen vervalsen, kleding verzamelen) Een beetje tweederangs en laf, maar meer dan dat zal ik niet aankunnen.

    [ bericht aangepast op 4 juli 2017 - 21:39 ]


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Orpheus schreef:
    Ik zie er arisch uit, maar ben van afkomst Joods dus zou vroeg of laat waarschijnlijk opgepakt worden (ik heb vooral de genen van m'n vader). Ik had daarom in het verzet gezeten, maar niet echt 'hardcore' dingen hebben gedaan, misschien wat verzetskrantjes verspreiden of voedselbonnen vervalsd. Of dit hoop ik in ieder geval. ;)
    EDIT: oh en ik ben gay, dusja...


    hell yeah i’m a catholic i’ve been addicted to cats my whole life

    gewoon doorgaan met mijn leven en zien wat er van terecht komt


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Hmm.

    Ik ben op en top blond - even omdat iedereen dat vermeldt.
    Als ik toen ook al jaren bij mijn vriend zou zijn geweest (wow waarschijnlijk zouden we dan al getrouwd zijn of zo haha), zou ik me waarschijnlijk koest houden en mijn vriend (man) huilend uitzwaaien terwijl hij naar het front ging om voor Duitsland te vechten. En ik zou zeer waarschijnlijk veel huilen, en heel bang zijn, en enorm emotioneel zijn.

    (Misschien ook wel zwanger als we al getrouwd zijn hahahaha)


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Dit onderwerp houd me eigenlijk best vaak bezig... Wat zou ik gedaan hebben? Natuurlijk, ik zou graag geloofd hebben dat ik het lef had om mezelf te verzetten tegen die Nazi's. Maar ik ben nogal gauw ergens bezeten van... Af en toe vraag ik me af of ik net zo zou zijn als het zusje uit het boek/ de film The Boy with the Striped Pyjamas. Daarnaast vind ik de "Slechte" kant vaak wel aantrekkelijk. Toch ben ik van mening dat ik misschien wel een béétje brutaal kunnen zijn tegen een Nazi, wanneer hij een jood iets aan zou doen. (tenzij hij gewapend was natuurlijk...) Misschien zou ik de moed niet hebben, maar ik denk dat als ik iets echt niet zou trekken dat ik er niet gewoon langs af zou lopen en zou doen alsof het me niks uit maakte. In ieder geval zou ik altijd bereid zijn iemand te helpen, als ik iemand op straat tegen zou komen.

    Mijn ouders, mijn broer en ik zijn alle 4 christenen. Dus wat dat betreft zouden we veilig zijn. We hebben zover ik weet geen joodse verwanten gehad en we hebben alle vier blonde/bruine haren. Mijn vader & ik hebben groene ogen. Mijn moeder en mijn broer hebben blauwe ogen. Daarnaast heeft papa ook een hoge functie. Dat betekent dat we dus best wel eens zouden kunnen aanpappen met de Nazi's. Maar mijn ouders zouden denk ik nooit aan willen pappen met de Nazi's. Zeker mijn vader niet. Mijn vaders oma's komen allebei ook niet oorspronkelijk uit Nederland. De ene kwam uit Duitsland, de andere uit België. Mijn opa (Moeders kant) vertelt regelmatig over de oorlog. Hij was ergens in zijn puberteit, en weet dus nog redelijk wat. Als je eenmaal over de oorlog begint, kun je hele dagen met hem erover praten.


    A man unwilling to fight for what he wants, deserves what he gets.