• Yo mede-Q'ers!

    Mijn laatste keuzevak dit jaar was verdiepende geschiedenis naar de Tweede Wereldoorlog en zelfreflectie. We hebben toen verschillende aspecten besproken, maar we hebben ons voornamelijk geconcentreerd op de nasleep. Ook viel de vraag wat wij gedaan zouden hebben moesten we in die tijd hebben geleefd - onder dezelfde lichamelijke omstandigheden weliswaar (dus dit uiterlijk, deze leeftijd, deze geaardheid, etniciteit, etc. bij de uitbreek van de oorlog in 1939 (ja, ik weet dat het iets later pas officieel begint, maar toen begonnen al razzia's en dergelijke)).

    Nu denk je waarschijnlijk dat het vrij simpel is; namelijk verzetten tegen de Duitsers, maar de kans dat je de Duitsers zou helpen is hoogstwaarschijnlijk vrij reëel. Mijn leerkracht - die overigens homo is, wat voor mij niet erg is, haha - zei dat hij waarschijnlijk in kamp Nazi-Duitsland ging zitten, ondanks zijn geaardheid, wat in die tijd wel een probleem was. Dus, wat zou jij gedaan hebben? Proberen promotie te maken in Nazi-Duitsland? Collaborateur zijn? Joden verbergen? Verhuizen naar Amerika? Onderduiken? In het leger gaan? Verpleegster worden?
    Probeer je het zo levendig mogelijk voor te stellen en houd rekening met je huidige mogelijkheden; naar een ander land vluchten gaan enkel als je voldoende kapitaal hebt, bijvoorbeeld.

    Ik ben sowieso allesbehalve Arisch, haha, maar ik weet van mezelf dat ik sowieso in het communistisch verzet zou geweest zijn, en waarschijnlijk geëindigd in een of ander concentratiekamp daarvoor xd


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik ben minderjarig, dus heb niet enorm veel keus (':
    Maar als ik daar niet naar kijk, dan denk ik dat de rest van de mensen mijn geen ene kut zouden hebben gescheeld.
    Ik zou mijzelf goed in leven houden, zelfs als ik daarvoor de Duitsers zou moeten helpen.

    Misschien was ik wel het verzet in gegaan, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

    Ik ben zelf deels Duits, dus naja. Misschien is dat nog een voordeel? (':
    Of een nadeel, want mijn over-grootoma is in zekere zin een landverrader (cat)


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Ik zou niks hebben gedaan. Ik zou gewoon mijn leven lijden. En ik zou niet treuren om de doden, maar om de levenden. treur niet om de doden, treur om de levenden albus dumbledore


    -

    Interessant!
    Ik heb hier al vaak over na gedacht en zelfs besproken met mijn moeder en opa.
    Ik lijk enorm op de karakters aan mijn moeders kant. We hebben dezelfde geest spirit en rechtvaardigheids gevoelens en dit gaat al generatisch terug.
    Mijn overgrootvader vervoerde onderduikers met de trekschuit. Mijn oma zat thuis, daar verstopte ze joodse kinderen, die mijn opa dan weer verder bracht naar het volgende adres.
    Naast dat gaven mijn opa en oma kinderen uit de steden eten, die lange reizen maakte naar hun boerderij.

    Dus met die achtergrond informatie gingen mijn moeder en ik naar onszelf kijken. En tja.... we kunnen ons niet anders voorstellen dan dat we ook kinderen zouden helpen.
    Dus, als ik daar nu geleeft had, denk ik echt dat ik samen met mijn moeder in het verzet zou zitten. Ik denk dat we specifiek kinderen zouden helpen onderduiken.
    Nu vangen we namelijk ook kinderen in nood op, daar ligt gewoon ons hart haha.
    Of we gesnapt zouden worden, tja kan. Ik weet wel dat we beide erg voorzichtig zouden zijn. Dat we niet eens alle informatie met elkaar zouden delen, want wat niet weet kan je niet doorvertellen, mocht er 1 opgepakt worden.

    Dit is gebarseerd op familie geschiedenis en karakter haha. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar dit ligt wel t meest voor de hand liggend.


    ~My Mind Is Free~

    Ik zou verhuizen naar Amerika, misschien een beetje egoïstisch ja. Maar het zou het eerste zijn waaraan ik zou denken
    ''Ik moet weg uit Nederland, naar Amerika, als het maar ver weg van Europa is'' Maar ik weet wel dat het geen gemakkelijke opgave zal worden dus ik zou waarschijnlijk onderduiken en me rustig houden.


    Have Courage And Be Kind ~ Cinderella

    Wat ik zou doen in de tweede wereldoorlog? Huilen.


    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.” –Vincent Van Gogh

    Ik hoop natuurlijk dat ik op de barricaden zou staan om me te verzetten tegen Hitler en de nazi's, maar ik denk dat dat alleen maar is omdat ik weet hoe het eraan toeging toen en dat ik niet in verband gebracht zou willen worden met 'die mensen'. Ik denk dat ik eerder stil zou zitten en niets verkeerd zou doen, om ervoor te zorgen dat ik gewoon 'under the radar' zou blijven.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik zou sowieso eerst in het Belgisch Verzet gaan, desnoods zonder weet van m'n ouders. Als de Nazi's op één of andere manier zouden kunnen vermoeden dat ik bij het Verzet ben en ik zou daar van weten, dan zou ik er onmiddelijk mee stoppen. Waarschijnlijk zou ik in Auschwitz ofzo belanden, maar ik denk dat ik me daar nu geen zorgen meer over moet maken... :X Als ik vier á vijf jaar ouder zou zijn dan nu zou ik in het Belgisch Leger moeten, maar ik denk dat ik snel dood of gewond zou geraken als ik nu mijn eigen ervaringen bij lasershooten of schietspelletjes op de pc...

    [ bericht aangepast op 5 juli 2017 - 13:13 ]

    ElijahxNiklaus schreef:
    Ik zou verhuizen naar Amerika, misschien een beetje egoïstisch ja. Maar het zou het eerste zijn waaraan ik zou denken
    ''Ik moet weg uit Nederland, naar Amerika, als het maar ver weg van Europa is'' Maar ik weet wel dat het geen gemakkelijke opgave zal worden dus ik zou waarschijnlijk onderduiken en me rustig houden.


    Ik denk dat naar Amerika gaan ook niet zo'n fantastisch idee is. (De Jappen zaten daar namelijk ook aanvallen uit de voeren, zoals Pearl Harbor bijvoorbeeld.)

    Pfoe, ik denk dat het lastig is om te zeggen wat je gedaan zou hebben. Ik denk dat ik geprobeerd zou hebben om under the radar te blijven. Misschien verhuizen naar de VS of Canada, maar ik weet niet hoe gemakkelijk dat was in die tijd. Nu is het normaal dat je Engels kan spreken, maar in die tijd was dat niet zo, dus dat speelt ook mee.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik denk dat ik bij de grijze meerderheid zou horen die gewoon probeerde voort te leven. Mijn familie en ik zien er echt uit als de perfecte ariërs, lang, extreem blond en blauwe ogen, dus dat biedt wel mogelijkheden om in het verzet te gaan zonder dat er echt verdenkingen op je vallen. Sowieso werd er van vrouwen vaak niet verwacht dat ze zich met zulke dingen zouden inlaten, dus in dat opzicht was het voor mij wel makkelijker geweest om toch tegen de Duitsers in te gaan.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Als meisje met lelieblanke huid, blonde krullen en blauwe ogen zou ik daar absoluut misbruik van hebben gemaakt door me met zo min mogelijk dingen te bemoeien en maar gewoon ja en amen zeggen


    If a writer falls in love with you, you can never die

    JensWeasley schreef:
    (...)

    Ik denk dat naar Amerika gaan ook niet zo'n fantastisch idee is. (De Jappen zaten daar namelijk ook aanvallen uit de voeren, zoals Pearl Harbor bijvoorbeeld.)


    Pearl Harbor was een eiland in geloof ik de buurt van Hawaii, niet echt in Amerika zelf dus. Er lag enkel een oude vloot, de goede schepen waren er al niet meer, dus in Amerika was je toch wel tamelijk veilig.


    obsessive rage

    Dat is echt zo interessant! De Tweede Wereldoorlog fascineert mij en is mijn favoriete historische periode. Je zou het een 'hobby' kunnen noemen.

    Ik denk regelmatig na over de oorlog en fantaseer dan ook weleens hoe ik geweest zou zijn als ik in die tijd leefde.

    Natuurlijk hebben je naasten een hele grote invloed op hoe je je in zo'n situatie gedraagt. Maar als ik enkel naar mezelf kijk, ben ik er bijna zeker van dat ik een Nazi zou zijn.
    Geen Nazi die klakkeloos in de ideologie gelooft, uitgaat van Befehl ist Befehl en Meine Ehre heisst Treue. Wel een Nazi die zich op probeert te werken binnen de partij, hopend op broederschap, roem en persoonlijke veiligheid.
    Ik denk dat ik vanuit mijn positie zou proberen om mensen die gevaar liepen te helpen. Niet zo heldhaftig, maar gewoon achter de schermen. Ik zou een dubbelspel spelen: aan de ene kant een trouwe Nazi zoals bijvoorbeeld Joseph Goebbels, aan de andere kant een Nazi met het hart op de goede plaats zoals bijvoorbeeld Claus von Stauffenberg.

    JensWeasley schreef:
    (...)

    Ik denk dat naar Amerika gaan ook niet zo'n fantastisch idee is. (De Jappen zaten daar namelijk ook aanvallen uit de voeren, zoals Pearl Harbor bijvoorbeeld.)


    Amerika heeft, buiten Pearl Harbor, nooit aanslagen gehad tijdens WWII op eigen grondgebied. De plus was Pearl Harbor een marinebasis, dus daar zijn vooral soldaten en mariniers omgekomen. Amerika was relatief veilig op dat moment.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Mijn familie is aan mijn moeder's kant is Duits en Joods. Opa Duits, oma Duits en Joods. Vele van mijn familie hebben het ook niet overleefd in die tijd, dus ik zou hebben moeten onderduiken.


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.