• Liefste users,

    We zijn eruit! We hebben 27 inzendingen gekregen. Schrik niet van het lage aantal, want het zijn allemaal hele goede (kwalitatieve) inschrijvingen. En volgens ons lijken onderstaande 9 kandidaten de beste aanvulling voor het bemiddelaarsteam. Nu is het tijd voor de volgende ronde.

    Hoe gaat deze ronde in zijn gang?
    Tijdens deze ronde kan iedereen kennis maken met onze negen kandidaten. Deze ronde wordt open gesteld naar heel Quizlet, niet enkel naar bemiddelaars en moderators omdat bemiddelaars voornamelijk in contact komen met users. Jij kan nu dus iemand kiezen waarmee je in de toekomst graag wil samenwerken indien je een probleem hebt. Jouw stem is van belang!

    Hieronder stelt elke kandidaat zich voor aan de hand van 100 woorden in de hoop jou te overtuigen een goede bemiddelaar te zijn. Daarnaast is dit topic ook bedoeld om vragen te stellen aan de kandidaten zelf. Dit kunnen vragen zijn gericht naar de hele kandidatenlijst of naar een individu. Op deze manier kan je het vermogen van de kandidaten testen.

    Hoe lang kan ik vragen stellen/ stemmen op de poll?
    Je kan rustig de tijd nemen. Er zijn 2 weken om te stemmen. De deadline is woensdag 23 augustus 2017 om 23.59. Je hebt dus voldoende tijd om kennis te maken met de kandidaten. En onthoud: eenmaal je gestemd hebt, is er geen weg meer terug. Je kan jouw stem niet aanpassen. Neem dus de tijd om jouw voorkeursstem uit te brengen.

    Vooraleer je jouw stem uitbrengt zijn hier enkele opmerkingen omtrent onderstaande lijst:
          * De namen van de kandidaten staan op alfabetische volgorde en hebben niets met onze voorkeur te maken.
          * De 9 kandidaten wisten niet van elkaar dat zij door waren naar de tweede ronde, en hebben hun stukje dus helemaal zelf geschreven en ingestuurd zonder de invloed van een andere kandidaat.
          * De kandidaten mogen zichzelf alleen in dit topic promoten door vragen te beantwoorden. Stel dus vooral veel vragen, in het algemeen of aan een specifieke kandidaat, in dit topic! Stem-op-mij topics zijn dus niet toegestaan, net als elke andere promotie op Quizlet of buiten Quizlet.
          * We controleren de stemmen op fraude. Stemmen met meerdere accounts mag niet en alle stemmen van de accounts worden verwijderd.
          * De 3 kandidaten met de meeste voorkeursstemmen, worden bemiddelaar.


    Aire
    Ik ben Fanny, en ik wil graag helpen om Quizlet een gezelligere plek te maken (oftewel; door bemiddelaar te worden. Yup, die zag je vast niet aankomen).
    Een kant kiezen is iets wat ik slecht kan, net als debatteren. Ik ben vaak iets té flexibel in een discussie, wat bij het bemiddelen dan weer handig is. Ruimdenkend en flexibel te werk gaan ligt mij erg goed, en ik bied ook graag een luisterend oor. Ik kan goed objectief blijven in een conflict en ben oplossingsgericht. Mezelf voorstellen in 100 woorden kan ik dan weer niet, dus vragen zijn zeer welkom!


    Apaixonar
    Hoi allemaal!
    Aangezien de meesten mij waarschijnlijk niet kennen: mijn naam is Myrna en ik ben een 19-jarige studente. Aangenaam.
    Ik heb mij aangemeld voor bemiddelaar, omdat ik graag degene zou willen zijn naar wie leden toe kunnen komen voor hulp en advies als het gaat om problemen betreffende onenigheden tussen gebruikers onderling of achter de schermen. Zelf ben ik vóór objectiviteit als het om dit soort situaties gaat en ik zou er graag aan bij willen dragen dat alles eerlijk verloopt en problemen goed opgelost worden.
    Opdat we Quizlet samen een fijne plek kunnen laten zijn. (:


    Hooverphonic
    Hee mede Q-ers, ik ben Sarah. (: Misschien (her)kennen jullie mij als user of als vertrouwenspersoon hier op Quizlet.

    Ik heb me opgegeven als bemiddelaar omdat ik me erg verbonden voel met deze community en er graag meer voor wil betekenen.

    Ik doe vrijwilligerswerk waarin ik verschillende mensen coach, adviseer en me inzet in het verbeteren van de (geestelijke) gezondheidszorg.

    Ik kan goed luisteren, gerichte vragen stellen, heb een oordeel vrije houding, ben betrokken en neem mensen graag serieus. Ik ben kritisch en direct, maar blijf genuanceerd in wat ik zeg.

    Dit alles wil ik meenemen in een mogelijke bemiddelaars functie.


    Leliana
    Hoihoi lieve Q-ers! Ik ben Veerle. Quizlet is voor mij een fijne, en gezellige plek waar ik mijn creativiteit kwijt kan. Ik vind het belangrijk dat Quizlet voor iedereen een veilige en prettige plek is, en wil daar ook graag mijn steentje aan bij dragen. Ik wil voor jullie allemaal graag een luisterend oor zijn en helpen met het samen zoeken naar oplossingen voor mogelijke problemen. Ik ben geduldig, onpartijdig en doe altijd mijn best om de situatie zo te overzien dat er voor iedereen een oplossing komt. Ik hoop dat ik jullie hier binnenkort mee mag helpen als bemiddelaar!


    Lorem
    Ik wil bemiddelaar zijn, omdat ik graag voor anderen klaar sta.
    Voor mij voelt deze taak als iets wat ik kan, wat ik wil bereiken.
    Ik heb zelf veel dingen meegemaakt: ruzies, persoonlijke issues en dingen waar men ongelukkig van wordt.
    Ik wil die ervaringen gebruiken om anderen te helpen.
    Ik ben ook vriendelijk, open en ik kies geen partij.
    Kortom: ik houd er gewoon van om er voor iedereen te zijn.


    Meraki
    Hallo!
    Allereerst bedankt voor deze kans!
    Mijn naam is Marleen en ik ben 21 jaar. Ik heb verschillende diploma's, waaronder twee voor agressiepreventie, en genoeg ervaring omtrent bemiddelen. Als je hier nieuwsgierig naar bent, mag je er vooral naar vragen (als je bewijzen wil zien, kan dat).
    Gecombineerd met het feit dat ik me oprecht oncomfortabel voel bij confrontaties, zorgt dit ervoor dat ik graag mijn steentje bij wil dragen op Q!
    Tenslotte is het een mooie kans om (na meer dan acht jaar) iets terug te doen voor een site die mij lieve vrienden en mooie herinneringen heeft gegeven.


    Papiliones
    Hey iedereen!

    Het lijkt mij erg leuk om de functie van bemiddelaar te bekleden, omdat ik een voorliefde heb om mensen te helpen en iets te betekenen voor anderen. Wat mij geschikt maakt als bemiddelaar is dat ik een luisterend oor te bieden heb, behulpzaam en geduldig persoon ben, die graag tijd neemt voor iedereen. Ik blijf onpartijdig en probeer het van verschillende kanten te bekijken voor de personen in kwestie. Dat wil ik ook graag gaan toepassen op Quizlet.nl, zodat elk persoon zich veilig en comfortabel voelt bij mij.

    Als er vragen zijn, stel ze gerust.

    Veel liefs, Filiz


    Seaworth
    Aangeboden!

    Rustige, jonge vrouw van 23 met een decennia aan Q-ervaring. Een positieve dame met goed werkende oren en oog voor detail. Ze is oplossingsgericht, eerlijk en altijd duidelijk. Nieuw in de wereld van online jobs, maar zeer gemotiveerd en passievol over Quizlet zelf.
    Zet zich altijd voor de volle 100% in en wil niets liever dan het mooie en fijne Quizlet helpen behouden. Ze is zeker van haar talenten en bewust van haar valkuilen. Geef haar een kans – ze stelt niet teleur. Ze wil het, ze kan het. En ze heet[/c Laura.


    Slughorn
    Hoi allemaal,
    Ik ben Danique, 24 jaar oud en onderhand zes jaar lid van Quizlet. Dit jaar ga ik afstuderen voor juf basisonderwijs, waar ik het liefst lesgeef aan de kleuters.
    De reden om bemiddelaar te worden is dat ik mee wil werken aan een gezellig en veilig Quizlet voor iedereen. Ik ben een geduldig persoon, met een goed luisterend oor. Mocht ik bemiddelaar worden, zal ik tijdens bemiddeling onpartijdig blijven en naar beide partijen duidelijkheid uitspreken. Ik zorg ervoor dat beide partijen zich door mij gehoord voelen en wil op deze manier mijn bijdrage leveren.


    Klik hier voor de poll!

    Veel succes aan de kandidaten toegewenst en hopelijk vindt iedereen een geschikte kandidaat voor deze functie.

    Vele crewgroetjes

    Q&A:
    Link naar de bundeling van alle vragen en antwoorden uit dit topic.

    [ bericht aangepast op 18 aug 2017 - 18:38 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Goed, na (eindelijk) alle pagina’s doorgelezen te hebben, heb ik een aantal vragen bedacht. Deze zijn voor alle bemiddelaar – kandidaten (al heb ik er ook één voor de crew). Mijn excuses als er een dubbele vraag is gesteld, maar dan heb ik er in het topic overheen gelezen of was ik hem alweer vergeten (want zo werkt mijn vissengeheugen).

    @crew: Ik zag eerder in het topic staan dat er iemand wilde weten hoeveel bemiddelaars er aangenomen zouden worden. In het ene staat er namelijk 2, en hier 3. Hoeveel zijn het er nou?

    @bemiddelaar kandidaten:
          1. Voor de personen die evenwel een vertrouwenspersoon zijn, mocht je bemiddelaar worden: wat zou je doen met de informatie die je over de betreffende user hebt? Want het lijkt me dat ze sommige dingen in vertrouwen vertellen en persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als daarover gesproken zou worden achter de schermen.
          2.1 Stel: je kunt niet omgaan met één (of meerdere) bemiddelaars of crewleden, hoe zou je dat behandelen? Wat zou je aanpak en houding zijn?
          2.2 Wat als je het op een respectvolle manier verteld hebt en het contact verbeterd niet tussen jullie?
          3. Hoe reageren jullie op ruzies in het echte leven? Niet alleen van jezelf, maar tevens van je vrienden / familie / collega’s, noem het maar op.
          4. Hoe zou je het aanpakken wanneer één van de users die ruzie heeft je vriend(in) is?
          5. Als ex – bemiddelaar weet ik dus ook het één en ander van hoe het achter de schermen gaat en wat bemiddelaar – zijn precies inhoudt. Nu vraag ik me af hoezo je een goede vervanger zou zijn en waarom jij de juiste collega zou zijn voor de huidige bemiddelaars. (Dit gaat dus niet per sé om een karaktereigenschappen – vraag, maar over wat jij voor de bemiddelaars zou kunnen betekenen en wat je van het contact verwacht, bijv.)
          6. Stel: een user, crewlid, etc. verwacht van jou een gemeend excuus, hoe sta je daarin? (Het maakt verder niet uit wat er afgespeeld is, eigenlijk vraag ik het me af in verschillende situaties. Dus er is iets voorgevallen waar je er nog wel in kan komen en juist totaal niet.)
          7. Denk je dat je je kan verbeteren als persoon mocht je bemiddelaar zijn geworden? Zo, ja of nee: waarom?
          8. Nog een voorbeeld – vraag: Het loopt niet helemaal lekker in het team en naast het feit dat dit de sfeer aantast, merk je nog iets anders op. Nl. dat er niet eerlijk tegenover (sommige) users wordt gedaan. Jij, als bemiddelaar, kan alles meevolgen. Hoe zou je reageren?
          8.2 Je komt erachter dat een crewlid informatie heeft doorgespeeld aan iemand. Wat zou je reactie zijn? Zou het anders zijn geweest als het crewlid een vriend(in) van je was?

          9. Bonusvraag: ben je bang voor vriendjespolitiek?

    Mocht iemand iets niet begrijpen, vraag het me dan! (:

    [ bericht aangepast op 9 aug 2017 - 22:25 ]


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Jure
    @Meraki
    Hoe denk je dat je diploma agressiepreventie je hier kan helpen om te bemiddelen?


    Goede vraag! De cursussen werden opgesplitst in twee onderdelen: het herkennen van (beginnende) agressie en hoe te handelen. Dat eerste ging er dus over dat je de kleinste tekenen in gedrag of woordkeuze van een ander al leerde oppakken en daarop juist reageerde. Nog voor iemand agressief werd, dus ook al kleine irritatie/frustratie (wat je hier op Q waarschijnlijk meer tegen zult komen dan echt harde agressie, in elk geval geen fysiek geweld natuurlijk). Zo had je de situatie onder controle voordat het escaleerde. Daarnaast leerde we de regels van B.A.M en E.G.E.L (hier kan ik nog dieper op in gaan, als je wilt). B.A.M en E.G.E.L waren regels die je af kon lopen zodat je wist dat de volgende stappen waren. Dat ik dus weet hoe je van te voren al signalen kan herkennen, hoe je van te voren moet handelen en hoe je moet handelen als het toch een grotere ruzie wordt, zorgt er voor dat ik stevige handvatten heb om aan de slag te gaan. :Y) Die kennis wil ik dan natuurlijk ook delen met de andere bemiddelaars!


    Jure
    Wat is je grootste droom?


    Ik wil heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag mijn gezin openstellen voor pleegkinderen. Kinderen die tijdelijk bij me wonen tot de thuissituatie verbeterd is, of tot ze 18 zijn geworden en ze buiten het systeem vallen (al zou ik ze dan nog willen blijven helpen waar ik kan). Zo breid ik mijn familie alleen maar uit en het lijkt me zo mooi om die kinderen iets te kunnen bieden en ze te kunnen helpen. Het is zwaar, want veel van die kinderen hebben zelf ook problemen, maar velen zijn daarna zo dankbaar. Ik moet alleen mijn vriend nog even meekrijgen in dit idee.


    Craig
    Ik heb ook nog een vraag voor alle kandidaten c:
    Hoe werken jullie in groepsverband en hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja, dan heb ik graag een toelichting.


    Ik heb PABO gedaan, daar gaat álles in groepsverband. (nerd) Ik vind werken in een groepsverband heerlijk. Je kunt ideeën sparren, maar je helpt elkaar ook groeien door elkaar tips en tops te geven. Ik werk dan ook erg graag in een groepsverband, mits iedereen evenveel zijn best doet. Ik hou natuurlijk niet van groepen waarbij vier mensen hard werken en er twee meeliften, terwijl ze met hun vinger via hun neus bijna hun brein bereiken. Maar aangezien je je vrijwillig aan kunt melden als bemiddelaar, ben ik daar niet bang voor in deze groep.


    Adsthetic
    Alle kandidaten —
    • Waarom zou jij de functie NIET mogen krijgen?
    • Wat onderscheidt jou van de andere kandidaten?

    Alle kandidaten ─

    • Jan is een moderator en Piet's beste vriend. Jan weet alles over Piet en vice versa. Op een dag hebben ze knallende ruzie en Jan opent een topic waarin hij een heel duidelijke steek onder het water geeft aan Piet. Iets in de trant van: "Piet chanteert me om informatie door te geven." Piet reageert er dan op en onthult dat Jan hem soms dingen uit het modforum zegt. Beide partijen komen naar jou voor bemiddeling. Hoe pak je de case aan?


    Omdat ik dan mijn derde studie verpest aan het te veel aanwezig zijn op Quizlet, wanneer ik eigenlijk huiswerk zou moeten maken... (cat)
    Serieus: ik raak soms te betrokken en wil dan graag volhouden tot de ruzie opgelost is, terwijl het (eerlijk is eerlijk) soms beter is om twee partijen gewoon uit elkaar te houden - als de ergste ruzie maar voorbij is.

    Wat mij onderscheidt is dat ik een echte observator ben. Dat klinkt misschien heel egoïstisch, maar ik ben ook een overdenker. Die combinatie zorgt ervoor dat ik iemands gezichtsuitdrukking en houding helemaal lees en elke kleine beweging opvat. Ik kan zo meedoen aan de serie Lie To Me, haha. Dit kan ik ook met woorden: compleet tussen de regels doorlezen en lezen wat er niet letterlijk gezegd wordt. Natuurlijk is er geen 100 procent succes gegarandeerd, maar ik durf eerlijk te zeggen dat ik het vaak met de juiste intonatie en bedoeling lees.

    Wat de case betreft: Ik zou ze sowieso eerst beide van het forum afhalen en hen persoonlijk een bericht sturen, zodat de ruzie niet meer verder wordt gevochten op het forum. Dit is duidelijk een privé -zaak en daar hoeft niet iedereen van mee te genieten. Dan zou ik beide kanten van het verhaal aanhoren. De hele zaak kan ik eigenlijk niet precies uitleggen, want dat ligt heel erg aan wat er gezegd wordt etc. Ik zou hen er wel op wijzen dat zo iets dus niet via het forum hoort en voor de zekerheid ook nog herhalen dat het niet de bedoeling is dat er informatie vanuit het mod-forum wordt doorgespeeld naar anderen. Ook niet naar vrienden. Dat zijn in ieder geval belangrijke punten die ik zou noemen, voor de rest ligt het echt aan de respons die ik krijg. Dat kan zoveel kanten op!


    De rest komt later vandaag nog, mijn laptop blijft maar zeuren over een update, dus dat zullen we hem maar gunnen.


    everything, in time

    Mijn antwoorden komen zo spoedig mogelijk. Ik schrijf ze allemaal op, maar het zijn er veel en het kost even wat tijd om ze allemaal goed te beantwoorden. Ik ben er dus mee bezig!


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Update gedaan, here we go again:

    Eledhel
    Vraagjes aan alle kandidaten:
    1. In hoeverre zullen jouw levenservaringen (bijvoorbeeld je schoolsituatie, werkervaring, sociale ontwikkeling etc.) meespelen in jouw rol als bemiddelaar? Voorbeeldje: stel, je bent vroeger bijvoorbeeld ontzettend gepest geweest, dan kan een ruzie die jij moet oplossen best triggerend werken, of iets in die richting. Idk ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
    2. Stel, je bent heel actief in het LJH-topic en er is daar een grote ruzie, waar een paar van jouw vrienden bij betrokken zijn. Hoe los je dit op?

    En dat was het wel, haha.

    1. Pfoeh.. Ik denk niet dat mijn ervaringen me als bemiddelaar zullen benadelen, enkel sterker maken. Niet om drama toe te voegen, maar mijn ouders hebben het moeilijk gehad en omdat ik altijd overal van op de hoogte was, had ik de spanningen heus wel door. Ik zat middenin de ruzies en omdat ik altijd best volwassen en wijs was voor mijn leeftijd, kwamen beide ouders met hun verhalen bij mij. Bovendien kon ik het niet laten om mijn mond dicht te houden, dus zat ik tussen hen in om te bemiddelen. (Ze zijn nog altijd samen, duidelijk door mijn bemiddelaar-talenten, grapje!) Ik denk eigenlijk meer dat bemiddelaar worden mij helpt als ervaring, dan dat mijn ervaringen helpen om me een betere bemiddelaar te worden - als dat een beetje logisch klinkt.
    2. Ik zou willen dat ik je naar mijn vrienden kon doorverwijzen als referentie voor deze vraag, haha. Ik ben heel erg van de rechtvaardigheid. Als een vriend(in) van me een ander iets onrechtvaardig aandoet, zou ik dat best durven zeggen. Ik zou het alleen niet zomaar in het LJH-topic zelf doen, maar tegen die vriend(in) zelf. Dat zou ik echter bij iedereen doen. Ik vind het nooit zo netjes om iemand op zijn/haar gedrag aan te spreken waar iedereen bij is, dan zet je diegene toch een beetje voor het blok en niemand zou dat prettig vinden.


    Beaudelaire
    Aan iedereen:

    Wat vind jij dat je kunt toevoegen aan het huidige bemiddelaarsteam. Wat voor kwaliteiten zorgen ervoor dat we ons als team beter kunnen inzetten voor de users?

    Ik ben een nieuwe, frisse wind, woesj. Ik wil graag de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn studies met jullie delen, zodat we soms al eerder kunnen "ingrijpen" (dat klinkt zo hard) op het forum. Daarna verlagen de drie nieuwe bemiddelaars sowieso de werkdruk en daar wil ik ook graag bij helpen. Daarbij komt mijn internet verslaving én ik draai erg onregelmatige en rare werktijden (vroeg beginnen of tot 3:30 doorwerken), dus ik ben online wanneer maar weinig anderen dat zijn. Altijd en overal beschikbaar! O en tenslotte: mijn naam begint ook met een M, dus we houden de traditie hoog. :Y)


    Sacramental
    2.1 Stel: je kunt niet omgaan met één (of meerdere) bemiddelaars of crewleden, hoe zou je dat behandelen? Wat zou je aanpak en houding zijn?
    2.2 Wat als je het op een respectvolle manier verteld hebt en het contact verbeterd niet tussen jullie?

    Allereerst: vraag 1 heb ik overgeslagen, omdat die bij mij niet van toepassing is. (:
    Jij kent mij: ik ben een "aanpasser". Ik zou het wel benoemen, op een kalme, vriendelijke manier, maar het dan daarbij laten. Een vriendschap is leuk, maar ik wil niets forceren en je kunt het nu eenmaal niet altijd met iedereen even goed vinden. Als we maar goed samen kunnen werken en op een volwassen manier met elkaar om kunnen gaan is dat goed. Ik denk dat we best normaal kunnen communiceren samen, maar dat we elkaar dan gewoon niet opzoeken voor gezellige chit-chat.


    3. Hoe reageren jullie op ruzies in het echte leven? Niet alleen van jezelf, maar tevens van je vrienden / familie / collega’s, noem het maar op.

    Ik haat het en wil het dan zo snel mogelijk oplossen. Ik hou gewoon echt niet van die gespannen sfeer die ermee gepaard gaat. Zelfs als je niets met de ruzie te maken hebt, voel je alsnog die spanning. Dus buiten het feit dat er minstens twee mensen gekwetst worden. worden ook onschuldigen geraakt door de ruzie. Zelf heb ik, wonder boven wonder, bijna nooit ruzie. Alleen met mijn vriend, ghehe. Verder ben ik snel degene die mijn excuses aanbied, zodat ik in elk geval geen ruzie meer heb.


    4. Hoe zou je het aanpakken wanneer één van de users die ruzie heeft je vriend(in) is?

    Hetzelfde als altijd. Onpartijdig zijn is een eitje voor mij, want als er twee ruzie hebben, hebben er twee schuld. Dat wil zeggen dat ook mijn vriend(in) niet helemaal aardig is geweest. Ik ben potverdorie geen liefdadigheidsinstelling! (N)


    5. Als ex – bemiddelaar weet ik dus ook het één en ander van hoe het achter de schermen gaat en wat bemiddelaar – zijn precies inhoudt. Nu vraag ik me af hoezo je een goede vervanger zou zijn en waarom jij de juiste collega zou zijn voor de huidige bemiddelaars. (Dit gaat dus niet per sé om een karaktereigenschappen – vraag, maar over wat jij voor de bemiddelaars zou kunnen betekenen en wat je van het contact verwacht, bijv.)

    Deze vraag heb ik in kleine stukjes van andere antwoorden verwerkt, dus daar zou ik je graag naar terug verwijzen. Zie ook het antwoord op de vraag van Beaudelaire hierboven. ^^


    6. Stel: een user, crewlid, etc. verwacht van jou een gemeend excuus, hoe sta je daarin? (Het maakt verder niet uit wat er afgespeeld is, eigenlijk vraag ik het me af in verschillende situaties. Dus er is iets voorgevallen waar je er nog wel in kan komen en juist totaal niet.)

    Als ik iets fout heb gedaan, dan bied ik met alle liefde mijn excuus aan. Geloof ik stiekem nog in wat ik zei en kan ik dat d.m.v. bewijzen bijstaan, dan zal ik dat ook doen, maar me wel excuseren voor mijn niet goedlopende manier van communiceren. Zoals ik echter al eerder zei, bied ik al vrij snel mijn excuses aan om een echte ruzie te voorkomen, dus ik ben hier niet zo bang voor.


    7. Denk je dat je je kan verbeteren als persoon mocht je bemiddelaar zijn geworden? Zo, ja of nee: waarom?

    Ja natuurlijk! Ik heb wel wat ervaring, maar dat wil niet zeggen dat ik alles perfect doe. Integendeel. Bemiddelen is overal anders, dus hier op Q ben ik daarin gewoon nog een newbie. Het zal op het begin best nog wel even zoeken zijn hoe en wat. Hoe ik een zaak ga aanpakken en hoe ik beide partijen zo snel en makkelijk mogelijk kan bereiken. Daar heb ik echter alle vertrouwen in, hoor. (:


    8. Nog een voorbeeld – vraag: Het loopt niet helemaal lekker in het team en naast het feit dat dit de sfeer aantast, merk je nog iets anders op. Nl. dat er niet eerlijk tegenover (sommige) users wordt gedaan. Jij, als bemiddelaar, kan alles meevolgen. Hoe zou je reageren?
    8.2 Je komt erachter dat een crewlid informatie heeft doorgespeeld aan iemand. Wat zou je reactie zijn? Zou het anders zijn geweest als het crewlid een vriend(in) van je was?

    Dan zou ik dat zeggen! Dat is toch deels mijn taak als bemiddelaar? Opkomen voor hen die benadeeld worden. Het ligt alleen wel weer aan de manier waarop, natuurlijk: ik zou het respectvol zeggen en beargumenteren. Gewoon het gedrag van de ander benoemen en objectief beargumenteren. Ik zou me er niet te veel mee bemoeien, gewoon plaatsen als een opmerking. Het zou dan ook niets uitmaken als het crewlid een vriend(in) van me zou zijn, maar zoals ik al zei: onpartijdigheid staat hoog in het vaandel!


    9. Bonusvraag: ben je bang voor vriendjespolitiek?

    Tijdens het stemmen nu, bedoel je? Een beetje wel ja, maar dat is gewoon omdat ik sowieso nerveus ben en elke mogelijke situatie door mijn hoofd haal. Het scheelt echter dat het niet mogelijk is om de uitslag van de poll te zien. Iedereen kan zeggen dat ze op iemand hebben gestemd, maar niemand zal het zeker weten. Dus ik hoop dat mensen écht stemmen op hen die ze graag als bemiddelaar zien.


    Ik ben zo bang dat ik over een vraag heen heb gelezen... Als dit inderdaad het geval is, laat het vooral weten!

    [ bericht aangepast op 10 aug 2017 - 22:37 ]


    everything, in time

    Adsthetic schreef:
    Alle kandidaten —

    • Waarom zou jij de functie NIET mogen krijgen?
    • Wat onderscheidt jou van de andere kandidaten?


    Waarom ik de functie niet zou mogen krijgen?
    Ik was verbaasd dat er een vraag als deze zou bestaan. Aangezien niemand zichzelf in de vingers wilt snijden. Mijn reden zou zijn is dat ik anderen juist te snel wil gaan helpen. Ik zie aan mensen, soms zelfs doormiddel van een bericht, hoe ze zich voelen. Ik leef erg mee met de situaties die ze doormaken.

    Wat mij dus onderscheidt van andere mensen is dat ik enorm veel ervaring heb met problemen en hulpinstanties. Ik ben heel realistisch ingesteld, en ik voel vaak de dingen aan hoe ze zich voelen. Bijvoorbeeld als ik met iemand praat die een probleem heb, dan kan ik vaak precies aanvoelen of ze verdrietig, boos en teleurgesteld zijn. Dat helpt mij om het juiste advies te geven.

    ========================================
    Eledhel schreef:
    Vraagjes aan alle kandidaten:
    1. In hoeverre zullen jouw levenservaringen (bijvoorbeeld je schoolsituatie, werkervaring, sociale ontwikkeling etc.) meespelen in jouw rol als bemiddelaar? Voorbeeldje: stel, je bent vroeger bijvoorbeeld ontzettend gepest geweest, dan kan een ruzie die jij moet oplossen best triggerend werken, of iets in die richting. Idk ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
    2. Stel, je bent heel actief in het LJH-topic en er is daar een grote ruzie, waar een paar van jouw vrienden bij betrokken zijn. Hoe los je dit op?

    En dat was het wel, haha.


    Ik heb veel levenservaring ontwikkeld met mijn verleden. Ik heb een goed geheugen voor mijn verleden, ik weet dat mijn moeder ergens anders was gaan wonen toen ik nog vier was. Ik kan herinneren in wat voor huis ze woonde. Dat is niet omdat ik foto’s heb gezien, maar omdat ik daar bij was.
    Mijn ouders zijn gescheiden toen ik zes was, ik moest toen gaan kiezen waar ik wilde wonen. Ieder geval, ze vroegen het aan mij, dat kan ik herinneren, maar uiteindelijk stond het al vast dat ik bij mijn moeder zou gaan wonen. Eerste keer dat ik verliefd werd op een meisje was in groep twee, ik weet zelfs haar naam nog. Later was het vrij rustig, af een toe ruzie met mijn moeder om van die onzinnige dingen, meestal voordat we iets leuks gingen doen, misschien toeval, maar dat viel mij op.
    Later kwam ik in contact met jeugdzorg, en vele andere instanties, omdat mijn moeder niet meer voor mij kon zorgen, ze raakte verslaafd aan marihuana en was constant depressief. Ondertussen zat ik al bij Altra, een instelling van zes tot twaalf jaar, ik zat daar ongeveer anderhalf jaar, BMT, (Beter Met Thuis) daar zat ik ook anderhalf jaar. Bobbie, (bijnaam voor Altra twaalf jaar en ouder.) Ik raakte daarna dieper in de jeugdzorg, omdat ik in die periode twee jaar bij mijn opa en oma heb verbleven. Ik had Jeugdzorg, Spirit, Jeugdriagg, allemaal tegelijk in die twee jaar. Na zoveel hulp instanties weet ik heel veel over hoe zij naar de situatie kijken, maar gelukkig was ik niet. Ik heb veel dingen gezien, ik kan mij ontzettend inleven in situaties van anderen, omdat ik het zo belangrijk vind dat iedereen voor elkaar kan zijn.
    Tegenwoordig zit ik nog steeds bij Jeugdriagg, het heet nu alleen Jeugdhulp Kenter, puur omdat ik dat praten gewoon fijn vindt, ik voel mij daarbij dan ook beter.
    Ik moet wel eerlijk hierover zijn, het advies dat ik aan mensen geef is puur uit ervaringen en herinneringen, hoe ik met al die situaties ben omgegaan. Ik ben op mijn basisschool ook jarenlang gepest, omdat ze vonden dat ik vreemd was. Al die slechte momenten zal ik niet vergeten, ik wil ze ook niet vergeten, omdat ik anderen ermee helpen wil.

    Ieder geval, dat was mijn enorme preek over mijn leven.

    2: Als mijn vrienden betrokken raken in een enorme ruzie, dan los ik het op alsof ze dat niet zijn, als het de schuld van mijn vrienden zijn, zal ik ze net zo hard aanpakken dan als ze dat niet zijn. Ik zie altijd gelijkheid in situaties, ik raap alle feiten gewoon op en plaats ze in elkaar zover ik dat kan. Of je bevriend met mij bent of niet.

    ========================================
    Adsthetic schreef:
    Alle kandidaten ─

    • Jan is een moderator en Piet's beste vriend. Jan weet alles over Piet en vice versa. Op een dag hebben ze knallende ruzie en Jan opent een topic waarin hij een heel duidelijke steek onder het water geeft aan Piet. Iets in de trant van: "Piet chanteert me om informatie door te geven." Piet reageert er dan op en onthult dat Jan hem soms dingen uit het modforum zegt. Beide partijen komen naar jou voor bemiddeling. Hoe pak je de case aan?

    Stel gerust vragen als je iets niet snapt ─ wie weet kan het de kwaliteit van je antwoord verbeteren. (krul)


    Als ik goed naar deze situatie kijk, is dat A (Jan) moderator is, B (Piet) zijn beste vriend is, dat ze alles weten. Ze krijgen ruzie, A opent een topic over dat B, A chanteert voor informatie, en B zegt dat het juist niet zo is.
    Ten eerste een topic openen om te vertellen dat B hem chanteert is al fout één. Of te wel, wat de moderator doet is fout, ik zou tegen A vertellen dat hij dat anders aan had moeten pakken, mogelijk sneller hulp had moeten zoeken als het echt zo fout was gegaan.
    B reageert op het moment juist het beste, maar ik zou om meer informatie vragen. Aangezien ik niet precies weet wat B weet over modforums etc.
    Ik zou aan A vragen of hij bewijzen heeft dat B hem chanteert, en ik zou vragen aan B of hij kan bewijzen dat zijn woorden waar is.
    Aan de hand van dat bewijs weet ik wie gelijk heeft, en met ze praten tot het opgelost is. Waarschijnlijk
    als A bijvoorbeeld gelijk had, had ik gezegd tegen A dat hij die topic niet had moeten plaatsen, maar dat het goed was dat hij ingreep op chantage, want dat is niet de bedoeling.
    B zou van mij de woorden krijgen dat hij dat niet had moeten doen, het chanteren etc.

    Als B gelijk had dan had ik hem verteld dat hij rustig is gebleven in de situatie, hij heeft uiteindelijk eigenlijk niets fout gedaan, hij heeft zelfs die informatie verzwegen ondanks dat A hem dat verteld heeft.
    Tegen A zou ik zeggen dat die topic fout was, dat hij dat niet had mogen doen.

    ========================================
    Baudelaire schreef:
    Aan iedereen:

    Wat vind jij dat je kunt toevoegen aan het huidige bemiddelaarsteam. Wat voor kwaliteiten zorgen ervoor dat we ons als team beter kunnen inzetten voor de users?


    Het toevoegen weet ik nooit precies zeker, ik ken de bemiddelaars zelf niet zo goed. Mijn kwaliteiten zijn gewoon dat ik heel veel ervaring heb, dat ik vaak het juiste advies weet te brengen. Dat ik graag de verhalen van de mensen aanhoor, omdat ik ze gewoon zo graag goed wil laten voelen.

    =========================================
    Sacramental schreef:

    @bemiddelaar kandidaten:
          1. Voor de personen die evenwel een vertrouwenspersoon zijn, mocht je bemiddelaar worden: wat zou je doen met de informatie die je over de betreffende user hebt? Want het lijkt me dat ze sommige dingen in vertrouwen vertellen en persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als daarover gesproken zou worden achter de schermen.
          2.1 Stel: je kunt niet omgaan met één (of meerdere) bemiddelaars of crewleden, hoe zou je dat behandelen? Wat zou je aanpak en houding zijn?
          2.2 Wat als je het op een respectvolle manier verteld hebt en het contact verbeterd niet tussen jullie?
          3. Hoe reageren jullie op ruzies in het echte leven? Niet alleen van jezelf, maar tevens van je vrienden / familie / collega’s, noem het maar op.
          4. Hoe zou je het aanpakken wanneer één van de users die ruzie heeft je vriend(in) is?
          5. Als ex – bemiddelaar weet ik dus ook het één en ander van hoe het achter de schermen gaat en wat bemiddelaar – zijn precies inhoudt. Nu vraag ik me af hoezo je een goede vervanger zou zijn en waarom jij de juiste collega zou zijn voor de huidige bemiddelaars. (Dit gaat dus niet per sé om een karaktereigenschappen – vraag, maar over wat jij voor de bemiddelaars zou kunnen betekenen en wat je van het contact verwacht, bijv.)
          6. Stel: een user, crewlid, etc. verwacht van jou een gemeend excuus, hoe sta je daarin? (Het maakt verder niet uit wat er afgespeeld is, eigenlijk vraag ik het me af in verschillende situaties. Dus er is iets voorgevallen waar je er nog wel in kan komen en juist totaal niet.)
          7. Denk je dat je je kan verbeteren als persoon mocht je bemiddelaar zijn geworden? Zo, ja of nee: waarom?
          8. Nog een voorbeeld – vraag: Het loopt niet helemaal lekker in het team en naast het feit dat dit de sfeer aantast, merk je nog iets anders op. Nl. dat er niet eerlijk tegenover (sommige) users wordt gedaan. Jij, als bemiddelaar, kan alles meevolgen. Hoe zou je reageren?
          8.2 Je komt erachter dat een crewlid informatie heeft doorgespeeld aan iemand. Wat zou je reactie zijn? Zou het anders zijn geweest als het crewlid een vriend(in) van je was?

    Mocht iemand iets niet begrijpen, vraag het me dan! (:


          1: Ik zou niets met de informatie doen. Het enige wat ik zou doen is het in mijn geheugen op te laten slaan, zodat ik die informatie kan gebruiken voor een ander persoon met het zelfde probleem. Ik zou nooit namen gebruiken of zoiets dergelijks. Als je dingen zou doorvertellen, bouw je niet echt vertrouwen op bij de mensen etc.
          2.1: Ten eerste ik blijf altijd rustig, het heeft geen zin om er een grote heisa van te maken. Ik kan best samenwerken met iemand waarbij ik moeite heb om mee om te gaan. Dat soort dingen gebeuren eenmaal, dat zal in je gehele leven zijn. Op het werk, op straat, zelfs in je vriendengroep. Ik zie het als iets normaals, en zolang je dingen met elkaar uitpraat, is er aan mijn kant niets aan de hand.
          2.2: Zoals ik hiervoor zei: Ik zal ten eerste rustig blijven, en geen grote heisa van maken. Ik heb ontzettend veel geduld met mensen waar ik niet goed mee om kan gaan, op die manier kan je ook leren van elkaar.
          3: Voornamelijk rustig. Als ik ruzie heb met vrienden, (dat gebeurt weleens) dan vertel ik wat mij dwars zit, en dan vertellen zij meestal ook wat hun dwars zit. Ik praat graag dingen uit, zodat ik zeker ben dat het goed komt, maar ik heb ook vrienden ruzies gehad die niet goed zijn gekomen, maar ik heb het wel met ze uitgepraat.
          4: Ik zou dezelfde aanpak gebruiken als dat ik gebruik op mensen die ik niet ken. Ten eerste rustig blijven, vragen wat het probleem is, en zoveel mogelijk praten tot ik weet wat de situatie is. Dan kan ik vanaf daar vertellen hoe of wat.
          5: Ik verwacht een vrij goed contact, het is toch een rol waarbij veel praten voorop staat. Ikzelf heb gewoon heel veel dingen meegemaakt, ik kan het met ze delen, zelfs proberen uit te leggen hoe mijn aanpak werkt per situatie, maar dat is wel lastig uit te leggen, aangezien ik nooit dezelfde situatie kan nabootsen. Ik werk voornamelijk op het moment, bijvoorbeeld: Persoon A heeft ruzie met B dan voel ik aan wat het beste zou zijn, en geef ik ze dat advies.
          6: Het is soms zo dat jij bijvoorbeeld niets fout heb gedaan, maar een ander voelt dat wel zo. Als het echt terecht is dat ik mijn excuus moet aanbrengen, zou ik dat sowieso doen, maar er is bij deze een vage uitzondering, ieder geval voor mij. Als ze echt een excuus van mij willen met duidelijke reden, of het mijn schuld is of niet, zou ik mijn excuus ook aanbrengen.
          7: Ik zou ja zeggen. De ervaringen die ik leer van anderen zou ik uiteindelijk ook in echte situaties kunnen aanbrengen, bijvoorbeeld kom ik in een ruzie terecht, die ik eerder heb meegemaakt tijdens een ruzie op Q, dan weet ik daar beter mee om te gaan. Sowieso, een bemiddelaar zijn geeft mij iets te doen met de tijd die ik heb. Anderen helpen valt bij mij als een van mijn favoriete dingen om te doen. Ik wil mensen gewoon gelukkig zien worden van mijn advies.
          8: Ik sta bijna altijd voor op eerlijkheid, als het niet eerlijk gaat tussen mensen kan ik daar heel slecht tegen, dat komt voornamelijk omdat ik vroeger altijd het gevoel heb gehad dat er oneerlijk tegenover mij is gedaan. Ik zou dus juist eerlijk zijn tegen de mensen die voorgelogen worden, en tegen het team zeggen dat ze dat absoluut niet moeten doen. Ik ben daar eigenlijk vrij hard in.

    ==========================================


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Oops, iets vergeten te kopiëren blijkbaar. :x

    Sacramental schreef:
          8.2 Je komt erachter dat een crewlid informatie heeft doorgespeeld aan iemand. Wat zou je reactie zijn? Zou het anders zijn geweest als het crewlid een vriend(in) van je was?

          9. Bonusvraag: ben je bang voor vriendjespolitiek?

    Mocht iemand iets niet begrijpen, vraag het me dan! (: [/font]


          8.2: Als ik daar achter kom weet ik niet hoe ik zou reageren, het hangt ervan af wat voor informatie het is. Als het schadelijke informatie is, dan moet ik er wat van zeggen. Want dat is niet hoe het zou moeten gaan. Als het kleine dingetjes zijn, weet ik niet zo goed wat ik daarmee moet.
          9: Ik ben erg bang voor vriendjespolitiek, want het is wel iets wat speelt op Q. Ik merk het wel eens op die standaard Q wedstrijden, zoals SOTM, POTM, QOTM, etc. Daar zijn soms wat minder goeie creaties. Niet dat ze heel erg slecht zijn, maar sommige mensen zijn gewoon bekender, waardoor ze veel sneller stemmen krijgen dan iemand die niet bekend is onder andere Q leden.
    Ik weet dat de andere 8 deelnemers goed zijn in wat ze doen, anders waren ze niet hier gekomen, maar toch blijft er iets van vriendjespolitiek. Ieder geval, ik ben daar bang voor.


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Evaethas schreef:
    De kandidaten mogen toch niet op zichzelf stemmen he?

    De kandidaten mogen ook stemmen, maar niet op zichzelf. Het is namelijk zo dat er 6 kandidaten zullen zijn die minder stemmen zullen hebben dan de 3 met de meeste stemmen. Op deze manier hebben ook zij de kans gehad op iemand te stemmen waarmee ze graag in zee zouden gaan als user. Of heel positief gezien: wie zou je graag als collega willen hebben als bemiddelaar. ;-)

    Dus kort nog eens: de 9 kandidaten mogen stemmen, maar niet op zichzelf. Ook dit zal worden gecontroleerd.

    Ahavah schreef:
    Even een vraag aan de organisatoren, trouwens: in het vorige topic hadden jullie gezegd dat er twee kandidaten bemiddelaar zouden worden, hier zijn het er drie. Welk aantal is het? (:

    Klopt. In het aankondigingstopic hebben we vermeld op zoek te zijn naar 2 bemiddelaars. Dit stond al langere tijd vast (gezien de bemiddelaarverkiezingen op de bètaverkiezingen hebben gewacht). En we zijn tijdens het openstellen van de eerste ronde toch tot de conclusie gekomen dat we er op dit moment graag nog een extra bij hebben bovenop de 2 die we al zochten. Daarom hebben we nu het aantal verhoogd naar 3. ^^


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Adsthetic
    Jan is een moderator en Piet's beste vriend. Jan weet alles over Piet en vice versa. Op een dag hebben ze knallende ruzie en Jan opent een topic waarin hij een heel duidelijke steek onder het water geeft aan Piet. Iets in de trant van: "Piet chanteert me om informatie door te geven." Piet reageert er dan op en onthult dat Jan hem soms dingen uit het modforum zegt. Beide partijen komen naar jou voor bemiddeling. Hoe pak je de case aan?

    Ten eerste, is het natuurlijk hartstikke goed dat ze voor bemiddeling openstaan en dat ze het toch willen oplossen/uitpraten met elkaar. Alleen is er al best wel veel schade aangericht op het forum. Heel veel mensen zien dat Jan en Piet ruzie hebben en dingen tegen elkaar zeggen, dat ze ook vraagtekens erbij hebben. Natuurlijk moet je er ook verzorgen dat de ruzie in de desbetreffende topic ophoud, zodat het niet kan escaleren tussen die twee en dat daarbij niet andere personen in de ruzie kunnen mengen. Alleen de vraag is, zijn ze nog erg boos op elkaar of zijn ze wat gekalmeerd om naar mij toe te stappen voor bemiddeling?

    Als ze nog erg boos op elkaar zijn, dan zou ik tegen beiden personen zeggen dat er nog een paar dagen over heen moet gaan, zodat ze beiden wat kalmer worden en ook kalmer kunnen reageren. Als ze beiden nog erg boos op elkaar zijn, dan heeft het niet echt veel zin om te gaan bemiddelen. Ze kunnen het anders interpreteren, wat de ander zegt, omdat ze nog boos zijn. Dan kom je als bemiddelaar niet ver. Als ze gekalmeerd zijn dan kan je beginnen met bemiddelen. Ik zou eerst vragen aan beiden, waarom ze ruzie hebben? Waar gaat de ruzie over? Waarom voelen ze zich gekwetst? Dat ze vooral hun verhaal kwijt kunnen bij mij om dan vervolgens eens te kijken waar het wel aan ligt en waar het niet aan ligt. Als er bepaalde overeenkomsten komen, dan is het wel duidelijk op welke punten we moeten praten met elkaar. Om dan zo een duidelijk beeld voor beiden te schetsen, zodat ze zien waar het mis is gegaan. Het belangrijkste is te verzorgen dat tussen die twee personen, maar ook op het forum gekalmeerd worden.

    Eledhel
    Vraagjes aan alle kandidaten:
    1. In hoeverre zullen jouw levenservaringen (bijvoorbeeld je schoolsituatie, werkervaring, sociale ontwikkeling etc.) meespelen in jouw rol als bemiddelaar? Voorbeeldje: stel, je bent vroeger bijvoorbeeld ontzettend gepest geweest, dan kan een ruzie die jij moet oplossen best triggerend werken, of iets in die richting. Idk ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.


    Ik heb behoorlijk wat ervaringen met vriendschappen. Ik heb eigenlijk van alles wel meegemaakt dat je nu wel u tegen kan zeggen. Daardoor dat ik zoveel ervaring mee heb gehad, dat ik nu precies weet wat ik moet zeggen en wat je beter niet kan zeggen. Of dat nou face to face is of via een computer. Dit is niet van: "Kijk mij nou. Ik heb zoveel ervaring." Het is dat ik door de jaren heen, mensen sneller heb leren kennen en ik iemand sneller door heb. Ik heb zoveel vriendschappen gehad: jaloerse vriendinnen, egoïstische vriendinnen, afstandelijke vriendinnen en ga zo maar door.

    Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik verschillende ruzies heb gehad en mee heb gemaakt, waardoor ik sterker in mijn schoenen ben gaan staan, met een rechte rug en dat ik hier veel wijzer uit ben geworden. Dat als ik bemiddelaar wordt dat ik voor iemand anders kan behoeden en de nodige ervaring heb om de personen in kwestie te kunnen begeleiden om het op te lossen. Het is echt niet leuk om een goede vriend of vriendin kwijt te raken aan iets stoms. Het is ook niet leuk als je hier op Quizlet.nl, opeens verschillende mensen niet meer mag en daarmee ruzie hebt. Dan voel je juist alleen en wil je iemand die voor je klaar staat. Dat je nog wel mensen om je heen hebt, in plaats van dat je je eenzaam voelt. Hierin zie ik dat mijn ervaring in mijn verleden, mensen van nu kan helpen om ruzies te kunnen oplossen, beter met hun kan inleven en meeleven.

    2. Stel, je bent heel actief in het LJH-topic en er is daar een grote ruzie, waar een paar van jouw vrienden bij betrokken zijn. Hoe los je dit op?

    Stel dat ik bemiddelaar ben, doe ik nog steeds mijn werk. Sowieso ga ik ervan uit dat mijn vrienden die op Quizlet zitten, hier ook rekening mee houden. Het is natuurlijk niet eerlijk, niet fijn en niet correct als je als bemiddelaar toch een partij gaat kiezen, ook als dat achter iemands rug is. Dat is voor niemand leuk. Een bemiddelaar moet ten aller tijde neutraal blijven en onpartijdig. Dus ook hierin zal ik onpartijdig blijven en zal ik de ruzie behandelen als alle andere ruzies of conflicten hier op Quizlet. Een bemiddelaar moet daarnaast ook professioneel blijven, ondanks dat het je vrienden zijn. Dus hoe ik het ga oplossen is dat ik in het topic een 'halte roep', zodat ze ophouden met ruzie maken. Vervolgens zou ik met de desbetreffende personen een berichtje sturen of ze bemiddeling willen hebben. Dan is het aan hun of ze dat willen of niet. Vervolgens ga je dezelfde procedure beginnen bij elk ander ruzie of conflict op Quizlet.

    Hierboven is het natuurlijk keurig uitgelegd, maar uiteindelijk willen jullie ook weten of dat echt zo is. Als er ooit zoiets in een topic gebeurd, dan komt het echt op je af en moet je je "mannetje" kunnen staan. Ik heb hier ook ervaring mee. Er was namelijk een keer dat mijn broer en zijn vriendin ruzie kregen, terwijl ik bij hun logeerde. Toen was ik even een bemiddelaar en heb ik tegen ze gezegd dat ze bij mij moesten gaan zitten en hun verhaal bij mij kwijt konden. Natuurlijk was het lastig als één van de personen je broer is, want je wilt het liefst hem verdedigen. Het is ook lastig als dat één van je vrienden zijn, maar als je de ruzie wilt oplossen en dat het ophoud, moet je iets doen. Dus ik had ze beiden aangehoord, geluisterd naar hun meningen en je zag dat ze beiden er ook beter van werden, omdat iemand naar ze luisterde. Uiteindelijk heb ik een schets van gemaakt over de hele situatie en toen zagen ze het probleem. Vervolgens maakte ze het goed en waren ze blij hoe ik het aanpakte.

    Het gaat niet om wie hier de schuldige is of wie hier gelijk heeft, maar dat je een uitweg probeert te zoeken om het goed te maken. Wat ik hiermee ook wil zeggen is, dat eigenlijk op elk vraag die jullie hebben gesteld of gaan stellen met betrekking op vrienden. Dat ik hier ervaring mee heb en dat ik ondanks broer of vriend(in), dat ik altijd onpartijdig blijf. Op jouw vraag Eledhel, heb ik al op geantwoord, maar ik wilde je ook wat meer erover delen. Als je dat goed vindt. (:

    Baudelaire
    Wat vind jij dat je kunt toevoegen aan het huidige bemiddelaarsteam. Wat voor kwaliteiten zorgen ervoor dat we ons als team beter kunnen inzetten voor de users?

    Wat ik kan toevoegen aan het huidige bemiddelaarsteam is dat ik zorgzaam ben. (Wat ik al eerder heb uitgelegd in een andere vraag). Dat ik zowel zorgzaam ben voor de mensen op Quizlet, maar dat ik ook zorgzaam ben voor mijn collega's. Sowieso ben ik ook een goede luisteraar, dus ik kan naar ieder "gezeur" wel luisteren. ^^ Op de andere vraag, de kwaliteiten die jij wilt lezen uit mijn antwoord, zorgen er niet specifiek voor hoe wij als team beter kunnen inzetten. Ik begrijp de vraag heel goed en ik wil die ook wel beantwoorden, maar ergens gaat het daar niet om. (Ergens voelt het ook als een strikvraag, oepsie). Ik ga even ervan uit dat ik in het team zit (dat weten we natuurlijk niet, maar stel), ik kan die zorgzaamheid wat ik eerder heb uitgelegd, toevoegen aan de bemiddelaarsteam. De andere twee nieuwe mede-collega's hebben ook een aantal kwaliteiten en jullie natuurlijk, zo vorm je een dynamische samenwerking. Als wij als team goed samen werken, goed naar elkaar luisteren en goed met elkaar kunnen communiceren. Dan zijn wij op ons best om de users zo goed mogelijk te helpen en te begeleiden. Ik kan nu wel paar kwaliteiten gaan opnoemen, maar uiteindelijk is het wat jullie en de users kiezen en binnenhalen in het team. De kwaliteiten die we dan hebben, die kunnen wij dan laten zien, vormgeven en ermee gaan werken om zo de beste van de beste te verzorgen.

    Nogmaals ik kan kwaliteiten op gaan noemen, maar stel dat die drie bemiddelaars dat niet hebben, die jullie eruit gaan kiezen? Dus de kwaliteiten die ieder van ons wél heeft, kunnen wij gebruiken om zo elk persoon op Q. te helpen. Ik vind dat elk kwaliteit waarde heeft aan het kunnen inzetten voor de users.

    De andere vragen probeer ik ook zo snel mogelijk te beantwoorden, dus het wordt vervolgd. ^^

    [ bericht aangepast op 11 aug 2017 - 17:16 ]


    One Who Travels A Higher Path.

    Ik ben van het weekend iets langzamer met reageren omdat ik veel weg ben maar ik ben aan het werken met antwoorden van de nieuwste vragen. c:


    The truth is out there.

    Ik ben ook aan het werken aan de vragen. Maar eerst moet school even jongens, dat had ik helaas vandaag ingepland (':

    [ bericht aangepast op 11 aug 2017 - 11:43 ]


    It's never gonna happen, Guys.

    De vragen en antwoorden staan tem pagina 3 in de beginpost. De rest is voor later. ^^

    Edit: tem pagina 4.

    [ bericht aangepast op 11 aug 2017 - 13:45 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Jeetje mensen, wat worden er ontzettend veel goede, leuke, maar zeker ook lastige vragen gesteld. Ik vind het echt heel tof om te zien hoe heel Q betrokken is hierin. =)
    Ik heb zo goed mogelijk mijn best gedaan om alle vragen te beantwoorden! Als er nog dingen onduidelijk zijn, laat het me alsjeblieft weten!

    Adsthetic

    Jan is een moderator en Piet's beste vriend. Jan weet alles over Piet en vice versa. Op een dag hebben ze knallende ruzie en Jan opent een topic waarin hij een heel duidelijke steek onder het water geeft aan Piet. Iets in de trant van: "Piet chanteert me om informatie door te geven." Piet reageert er dan op en onthult dat Jan hem soms dingen uit het modforum zegt. Beide partijen komen naar jou voor bemiddeling. Hoe pak je de case aan?

    Ik zal eerst aan hen nadrukkelijk vragen of ze niet verder informatie in het topic willen zetten, dan zal ik beide hun verhaal laten doen. Ik zal aan Jan vragen waarom hij het idee heeft dat Piet hem chanteert om informatie door te geven. En ik zal vragen aan Piet wat zijn verhaal erachter is. Heeft hij daadwerkelijk informatie laten lekken? Zo ja, wat precies en waarom?
    Ik denk dat het best lastig is om er nu heel specifiek antwoord op te geven, maar ik zal voornamelijk vragen stellen aan beide partijen en als tussenpersoon dienen. Ik zal ervoor proberen te zorgen dat de emoties wat meer zullen zakken. En of het waar is dat er informatie is gelekt, en of dat nu goed, slecht, of iets anders is dat dat is gebeurt, of Piet chanteert of niet, dat is denk ik meer een taak voor de moderators om daarover te oordelen en evt. in actie te komen.

    Eledhel

    1. In hoeverre zullen jouw levenservaringen (bijvoorbeeld je schoolsituatie, werkervaring, sociale ontwikkeling etc.) meespelen in jouw rol als bemiddelaar? Voorbeeldje: stel, je bent vroeger bijvoorbeeld ontzettend gepest geweest, dan kan een ruzie die jij moet oplossen best triggerend werken, of iets in die richting. Idk ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

    Goede vraag! Ik denk dat het heel goed is om op je eigen grenzen te letten met situaties die triggerend voor je kunnen uitpakken.
    Op mijn vrijwilligerswerk werken we ook vanuit ervaringsdeskundigheid en is het belangrijk dat ik mijn problemen en eerdere ervaringen, welke dit dan ook zijn, vanaf een afstandje moet kunnen houden zodat ik goed en objectief met mensen kan samenwerken.
    Wat vaak het geval is als dat nog niet goed lukt, je heftiger kan reageren op een situatie vanuit het heden wat voor jou lijkt op een soortgelijke situatie uit het verleden. Je reageert dan buiten proportie en dat kan dan vaak eerder averechts uitpakken in de situatie vanuit het 'nu'. Jouw reactie en de situatie liggen dan namelijk niet op één lijn.

    Ik kom geregeld dingen op mijn vrijwilligerswerk, maar ook in mijn privé leven tegen, die me kunnen raken. Ik heb tot nu toe nog niet heel sterk gemerkt dat de dingen die mij persoonlijk raken ook maken dat ik niet in staat ben mijn werk nog goed te kunnen doen. Bijvoorbeeld dat ik heel (overdreven) emotioneel reageer op een situatie. Maar of dit nu al wel of niet is voorgekomen, die kans is aanwezig en belangrijk voor mij, en ik denk voor ieder anders mens, om alert te zijn op je grenzen.

    Mijn grenzen kennen, op tijd hulp inschakelen als ik merk dat het me te veel wordt, is dus iets waartoe ik in staat moet kunnen zijn om niet plots alsnog uit te vallen. Tot nu toe is het met mij goed afgegaan en ik ga ervan uit dat het ook zo zal blijven.

    Overigens kan ervaringsdeskundigheid uiteraard ook een hele mooie eigenschap zijn. Zelf geloof ik dat ieder mens ervaringsdeskundige is van het leven, dus of je een nare jeugd hebt gehad of niet, iedereen krijgt te maken met tegenslagen en leert hiermee omgaan. Dergelijke ervaringen kan je heel mooi inzetten in je werk. Soms kan je dingen beter begrijpen als je het zelf in zekere mate ook hebt meegemaakt. Maar mits je ook in staat bent om ook het heden en het verleden van elkaar gescheiden te houden.

    2. Stel, je bent heel actief in het LJH-topic en er is daar een grote ruzie, waar een paar van jouw vrienden bij betrokken zijn. Hoe los je dit op?

    Ik zal ten eerste bemiddeling voorstellen. Als mensen dit niet willen, dan kan ik het helaas ook niet oplossen.

    Als mensen wel bereid zijn om bemiddeling aan te gaan, zal ik eerst aan de mensen met wie ik bevriend ben duidelijk maken dat ik iedereen hetzelfde moet behandelen in zo’n proces. Dus dat de dingen die ik zeg, los zullen staan van de vriendschap die we hebben.

    Ik vraag na of zij hier problemen in voorzien, mocht dat het geval zijn, stel ik voor om bemiddeling over te dragen naar een andere bemiddelaar. Mocht het geen probleem zijn en hebben we beide het gevoel dat de vriendschap niet in de weg zal staan, zal ik dit ook voorleggen aan de andere partij en uitleggen dat ik bevriend ben met een aantal users die betrokken zullen zijn in de bemiddeling, en of diegene zich daar oké bij voelt.

    Dus: dat diegene niet het gevoel krijgt achtergesteld te worden. Mocht hij/zij daar moeite mee hebben, zal ik alsnog de bemiddeling overdragen naar een andere bemiddelaar. Mocht diegene daar echter ook geen problemen mee hebben, zal ik gewoon gaan bemiddelen.


    Baudelaire

    Wat vind jij dat je kunt toevoegen aan het huidige bemiddelaarsteam. Wat voor kwaliteiten zorgen ervoor dat we ons als team beter kunnen inzetten voor de users?

    Ik geloof dat ik deze vraag al een beetje heb beantwoord in eerdere vragen. (: Dus hij is nu even dubbel, maar ik hoop dat mijn antwoord goed genoeg aansluit op je vraag! Mocht dat niet zo zijn, laat het vooral weten!

    Ik denk dat ik geschikt ben voor deze functie omdat ik al wel ervaring heb op verschillende vlakken die overeenkomen bij het zijn van een bemiddelaar. Ik heb bijvoorbeeld een training gehad over intermenselijke vaardigheden, misschien een lastig woord, maar simpel gezegd houdt dat in: Hoe ga je om met elkaar? Hoe kom je voor jezelf op? Hoe blijf je netjes?
    Ik pas dat al toe in mijn vrijwilligerswerk wat ik buiten Q om doe, maar inmiddels ook in mijn eigen leven. Ik heb er positieve ervaringen mee. Vaak als ik toepas wat ik uit deze training ken merk ik dat mensen makkelijker met elkaar weer overweg kunnen, in overeenstemming komen, en als de ruzie niet opgelost kan worden, mensen wel zelf goed kunnen omgaan met mogelijke negatieve gevoelens naar de ander toe. En er zo niet opnieuw conflict ontstaat.
    Verder kan ik situaties vaak goed zonder (voor)oordeel bekijken en hierdoor met een snelle en effectieve oplossing komen. Een oplossing betekent echter niet altijd dat het probleem dan meteen weg is (want dat is helaas niet altijd mogelijk) maar wel dat mensen er op een goede manier mee kunnen omgaan.
    Ik ben geduldig en heb veel begrip. Ik luister graag en merk in mijn persoonlijke leven dat mensen ook graag naar mij toe komen om hun hart te luchten.
    Ik ben genuanceerd, een verhaal heeft altijd twee kanten die ik goed kan meenemen in één beeld.

    Verder heb ik als persoonlijke rede dat ik mijzelf heb aangemeld als mogelijke bemiddelaar dat ik gewoon ontzettend nieuwsgierig ben naar wat ik hierin nog meer kan leren. Wat zeker is: ik kan nog laaaang niet alles en veel wat ik ga tegenkomen zal zeker nog nieuw voor me zijn. Ik zal gegarandeerd eens een fout maken (dat doen we immers allemaal) maar ik hoop zo juist ook meer ervaring op te doen.

    Kortom, ik vind dit gewoon veel te leuk ^^

    Sacramental

    1. Voor de personen die evenwel een vertrouwenspersoon zijn, mocht je bemiddelaar worden: wat zou je doen met de informatie die je over de betreffende user hebt? Want het lijkt me dat ze sommige dingen in vertrouwen vertellen en persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als daarover gesproken zou worden achter de schermen.

    Alle informatie die een user aan mij vertelt in vertrouwen, blijft tussen mij en de user en komt niet naar buiten toe. Wat ik weet vertel ik dus niet aan andere users, vertel ik niet aan mensen die ik in mijn privé leven ken, en vertel ik dus zeker ook niet aan iemand achter de schermen hier op Q.

    Eerder is me een soortgelijke vraag gesteld, namelijk of deze taken ook overlap met elkaar hebben, en of de taken van een vertrouwenspersoon en een bemiddelaar elkaar niet in de weg kunnen zitten.
    Deze vraag heeft net een andere invalshoek maar is ook belangrijk om alert op te zijn.
    Ik denk dat het verschil tussen deze twee functies is dat vanuit een vertrouwenspersoon mensen met persoonlijke problemen bij me komen, en vanuit bemiddelaar mensen met problemen komen, die hen eventueel ook persoonlijk raken, maar wel op Q afspelen.

    Maar hoe je het verder ook went of keert, alle persoonlijke details, problemen, vragen, etc die ik te horen krijg als vertrouwenspersoon, komen niet naar buiten toe. Vertrouwenspersoon en bemiddelaar zijn in dat opzicht strikt gescheiden van elkaar.

    Tenzij dezelfde informatie alsnog wordt vermeld door de user in de bemiddelingszaak zelf. Maar wordt dit niet gedaan vanuit het initiatief van de user, dan ’weet’ ik in feite deze informatie ook niet als ik zal gaan bemiddelen.

    Nog even los hiervan:
    Mocht een user waarmee ik contact hebt als vertrouwenspersoon bij me komen voor bemiddeling voor iets heel anders, kan dit natuurlijk wel invloed hebben op de bemiddelingszaak zelf zonder dat ik de persoonlijke details erbij betrek. Ik ken bijvoorbeeld de user zelf beter en kan hierdoor wellicht sneller inschatten wat er nodig is of wat niet. Dit zou je kunnen zien als positief.
    Echter, kan dit juist ook nadelig zijn. Omdat ik bijvoorbeeld één user goed ken, en de andere user juist niet.
    Maar, ik denk dat je zo’n situatie ook los kan zien als vertrouwenspersoon, omdat dit ook kan voorkomen als bijvoorbeeld een vriend(in) bij je komt voor bemiddeling. In zo’n geval kan het beter zijn om ofwel die vriend/vriendin van te voren duidelijk te maken dat ik zowel hem/haar als de andere user met wie diegene bemiddeling wilt hetzelfde moet behandelen, en dat dit los staat van de vriendschap an sich. Blijkt dat lastig te zijn, is het denk ik wijs om de bemiddeling over te hemelen naar een andere bemiddelaar die er neutraler in staat.

    2.1 Stel: je kunt niet omgaan met één (of meerdere) bemiddelaars of crewleden, hoe zou je dat behandelen? Wat zou je aanpak en houding zijn?

    Als ik het niet goed met iemand kan vinden in de crew, kan dat heel vervelend zijn. Maar helaas is dat wel iets wat realistisch is, omdat je nooit iedereen even aardig kan vinden.

    Nou hoeft het wat mij betreft geen probleem te zijn als ik met een ander niet echt een ‘klik’ heb, dat is natuurlijk wel jammer, maar zolang we gewoon prima kunnen samenwerken en samen door één deur kunnen lijkt mij dat er niets groots aan de hand is.
    Hoe mijn aanpak zal zijn als ik merk dat er wrijving ontstaat, is dit denk ik eerst te bespreken met diegene door te zeggen wat ik denk, voel, merk en of diegene dat ook zo ervaart. Dus door eerst na te checken.

    Waarom direct bespreken en niet gewoon zo ‘’laten voor wat het is’’? Ik denk dat het alleen maar schadelijk is als je dingen onbespreekbaar maakt en onder tafels en stoelen schuift. Ik merk, die ander merkt, en wellicht het hele team merkt dan ‘’dat er iets is’’, maar ‘’wat precies’’ is onduidelijk.
    En als er iets slecht is, zijn dat onderhuidse spanningen. Ik denk dus dat het beter is om op een rustige manier naar elkaar toe uit te spreken waar ik en die ander tegenaan lopen met elkaar. Of we dit kunnen bijleggen, en als we niet tot overeenstemming komen, hoe we dan wel verder kunnen werken zonder dat er verdere onnodige irritaties ontstaan.

    2.2 Wat als je het op een respectvolle manier verteld hebt en het contact verbeterd niet tussen jullie?

    Ik zal het enorm jammer en wellicht pijnlijk vinden, maar zal het dan loslaten. Ik kan hooguit zeggen wat het met me doet, en hoe ik het graag anders zou willen zien. Maar als puntje bij paaltje komt kan ik niet iemand veranderen. Ik kan alleen veranderen hoe ik er zelf in sta. Wat ik dan kan doen, is goed voor mezelf zorgen, eventueel bij iemand los van de situatie mijn hart erover luchten en gewoon accepteren dat de situatie is zoals hij is.

    3. Hoe reageren jullie op ruzies in het echte leven? Niet alleen van jezelf, maar tevens van je vrienden / familie / collega’s, noem het maar op.

    Als ik spanningen of zelfs ruzie ervaar met mensen ga ik eerst zelf na wat de spanning of ruzie veroorzaakt, met wie ik precies de ruzie hebt, en wat ik graag zou willen zien veranderen.

    Als voorbeeld, ik noem maar, je baas. Ik heb een tijdje in de schoonmaak gewerkt en mijn werkgever kon dan boos worden omdat ik, ik zeg maar wat, de gootsteen niet goed had schoongemaakt. Dan kreeg ik achteraf een boos mailtje wat mij persoonlijk dan erg kon raken. Ik kon dan zelf ook boos worden (‘het is maar een gootsteen, wat zeur je toch?’) maar de vraag is of het wel zin had. Hoe ik op zulke spanning reageerde was door simpelweg mijn excuus aan te bieden aan haar, en even tegen een vriendin mijn hart te luchten over hoe onterecht ik haar reactie vond. Als ik namelijk tegen mijn baas heel emotioneel zou reageren, zou dit juist averechts kunnen uitpakken en de werksfeer kunnen verpesten. (ze had namelijk gewoon gelijk) Ik had verder ook niet echt een persoonlijke klik of relatie met haar, dus echt voor mezelf opkomen had in dat opzicht eigenlijk weinig nut voor me.

    Bij een vriend of vriendin ga ik vaak wel in gesprek. Bijvoorbeeld: ik had een keer een situatie waarbij iemand telkens als grapje me uit te schold voor trut terwijl ik dat helemaal niet grappig of leuk vond op dat moment. Dat geef ik dan wel aan, gewoon op een rustige manier. ‘’Ik merk dat je me soms uitmaakt voor trut en ik weet dat je het bedoelt als grapje, maar op mij komt het verkeerd binnen. Zou je er misschien mee kunnen ophouden?’’
    Ze bleek het toen helemaal niet door te hebben dat ik het niet prettig vond, en is er toen ook direct mee gestopt.

    Door mijn eigen gevoel eerst te analyseren (waarom reageer ik hier zo heftig op?) en daarna te kijken of dit wel past in de situatie is hoe ik meestal met conflicten omga tussen mij en iemand anders.

    Als ik ruzies tussen mensen opmerk waar ik zelf buiten sta, is mijn eerste geneigdheid om dit wel in de gaten te houden.
    Door de jaren heen merk ik nog steeds ruzies of onderhuidse spanningen snel op, maar ga niet direct wat ermee doen. Dit omdat ik het belangrijk vind dat mensen eerst het samen met elkaar proberen op te lossen. Als het niet lukt, sta ik er wel altijd voor open om een luisterend oor te bieden aan diegene, en eventueel samen te zoeken naar wat die ruzie heeft veroorzaakt en waarom diegene er zo op reageert. Maar ik spring niet bij het minste of geringste op om te helpen, niet omdat het me niets zou schelen, in tegendeel, maar omdat ik denk dat eigen verantwoordelijkheid ontzettend belangrijk is. Ik wil graag dat iemand zélf de controle en regie behoud in een situatie, maar wel altijd naar mij toe kan gaan voor hulp of advies. Ik ga het echter nooit overnemen.

    Tenzij het iemand is die in een hele afhankelijke positie zit (bijvoorbeeld een kind) en ik zie dat er heel onrechtvaardig gehandeld wordt. Dan kom ik wel op voor diegene.

    4. Hoe zou je het aanpakken wanneer één van de users die ruzie heeft je vriend(in) is?

    Deze vraag heb ik geloof ik al een beetje beantwoord bij eerdere vragen. Stel een vriend(in) komt bij me voor bemiddeling met een andere user, maak ik hem/haar van te voren duidelijk te maken dat ik zowel hem/haar als de andere user met wie diegene bemiddeling wilt hetzelfde moet behandelen, en dat dit los staat van de vriendschap die we hebben.

    Blijkt dat lastig te zijn, is het denk ik wijs om de bemiddeling over te hemelen naar een andere bemiddelaar die er neutraler in staat.


    5. Als ex – bemiddelaar weet ik dus ook het één en ander van hoe het achter de schermen gaat en wat bemiddelaar – zijn precies inhoudt. Nu vraag ik me af hoezo je een goede vervanger zou zijn en waarom jij de juiste collega zou zijn voor de huidige bemiddelaars. (Dit gaat dus niet per sé om een karaktereigenschappen – vraag, maar over wat jij voor de bemiddelaars zou kunnen betekenen en wat je van het contact verwacht, bijv.)

    Ik ga er helemaal nieuw in, en ken nog niet heel veel mensen van de crew echt goed persoonlijk. In dat opzicht ben ik dus nog erg blanco. Aan de ene kant is dat een nadeel omdat ik echt nog mijn weg moet zien te vinden. Aan de andere kant kan dat ook een voordeel zijn omdat dat ik misschien wat nieuwe dingen dan ook kan inbrengen juist.

    Ik heb wel het één en ander aan ervaring op werkgebied op mijn vrijwilligerswerk opgedaan, bijvoorbeeld kritisch meekijken naar wat anderen doen, mensen adviseren daarin, etc. De onderwerpen zullen dan wel van elkaar verschillen, maar wat ik doe is in essentie hetzelfde vermoed ik.

    Met bemiddelen tussen twee (of meer) personen heb ik nog geen ervaring, (enkel in privé situaties en niet op werkgebied) dat hoop ik in deze functie nog te leren, ook voor mijn persoonlijke groei lijkt het me ontzettend leuk en erg leerzaam.
    Wat ik verwacht van het contact: ik hoop dat we goed met elkaar kunnen samenwerken in eerste instantie. En dat ik, maar ook de ander, zich vertrouwd genoeg zal voelen om aan te kloppen voor vragen of advies.

    6. Stel: een user, crewlid, etc. verwacht van jou een gemeend excuus, hoe sta je daarin? (Het maakt verder niet uit wat er afgespeeld is, eigenlijk vraag ik het me af in verschillende situaties. Dus er is iets voorgevallen waar je er nog wel in kan komen en juist totaal niet.)

    Ik kan me alleen verontschuldigen voor iets waarvan ik snap dat ik een fout heb gemaakt of iemand heb gekwetst. Dat zal ik dan ook zeker doen.
    Maar als ik me moet verontschuldigen voor iets waarvan ik zelf niet snap dat het een fout is wat ik heb gemaakt, lijkt me dat lastiger.

    Ik zou dan wel een gemeend excuus willen geven, maar is dat dan überhaupt wel mogelijk? Als ik word beschuldigd van een fout die ik zou hebben gemaakt, maar waarvan ik zelf denk dat dat niet waar is, dan kan ik wel ‘sorry’ zeggen, maar die sorry is dan niet oprecht.

    Ik wil er ten alle tijden hoe dan ook wel aandacht in steken om beter te snappen waar precies mijn fout dan zou liggen volgens die ander, ook als ik dat nog niet snap, sta ik er open voor om dit te onderzoeken. En natuurlijk zal ik dan alsnog mijn excuus aanbieden daarna!

    Ik zeg niet overal klakkeloos sorry op. Niet omdat ik het moeilijk vind om sorry te zeggen, maar juist omdat ik het oneerlijk tegenover de ander vind want dat excuus verliest dan volkomen zijn waarde. Dat is gewoon zonde en kan juist alleen maar afbreuk doen aan het onderling vertrouwen.


    7. Denk je dat je je kan verbeteren als persoon mocht je bemiddelaar zijn geworden? Zo, ja of nee: waarom?

    Ik hoop zeker wel dat het me wat positiefs kan opleveren, anders had ik me niet aangemeld. Ik hoop met name meer ervaring op te doen omtrent bemiddelen tussen personen zelf, omdat ik dit nog niet heb, enkel in privé situaties.


    8. Nog een voorbeeld – vraag: Het loopt niet helemaal lekker in het team en naast het feit dat dit de sfeer aantast, merk je nog iets anders op. Nl. dat er niet eerlijk tegenover (sommige) users wordt gedaan. Jij, als bemiddelaar, kan alles meevolgen. Hoe zou je reageren?

    Als bemiddelaar sta je met name in voor de belangen van de users, ik zal dus voornamelijk voor hen opkomen. Door bijvoorbeeld de mensen in het team daarop te wijzen, dat er niet eerlijk met elkaar wordt omgegaan en hen eventueel de gevolgen daarvan uit te leggen.

    8.2 Je komt erachter dat een crewlid informatie heeft doorgespeeld aan iemand. Wat zou je reactie zijn? Zou het anders zijn geweest als het crewlid een vriend(in) van je was?

    Dat ligt eraan denk ik. Ik denk dat er zeker een verschil zit tussen informatie delen met iemand die niet op Q zit en iemand die er wel op zit. En ook of die informatie heel algemene informatie is of echt details bevatten waarvan het negatieve gevolgen heeft als die verder lekken.

    Ik zal dus in eerste instantie onderzoeken wat de situatie precies is, wat de gevolgen kunnen zijn, wie de informatie aan wie heeft doorgespeeld, etc. Ik denk dat ik vooral benieuwd ben naar de rede wáárom die informatie is doorgespeeld. Kijk, ik kan wel boos of oprecht verbaasd zijn dat zoiets gebeurt, maar ik denk dat het meer zin heeft om te snappen wat de achterliggende redenen zijn. Ook denk ik dat oordelen en evt. sancties hierover uitdelen meer een taak is die bij de moderators liggen, en niet bij een bemiddelaar.
    Ik denk dat ik met een vriend(in) er net zo op zal reageren, vragen wat de redenen waren en wat diegene er zelf van vind dat hij/zij dat heeft gedaan.

    9. Bonusvraag: ben je bang voor vriendjespolitiek?

    Nee, ik denk namelijk dat er altijd wel in zekere vorm sprake is van vriendjespolitiek, ik merk het op veel plekken, zelfs op mijn studie. Dus dat staat eigenlijk nog los van Q.
    Ik denk dat vriendjespolitiek onvermijdelijk is. Je kan er ook niet heel veel tegen doen, behalve mensen er alert op maken dat het nou eenmaal vaak speelt, en of ze bij zichzelf na willen gaan of dit bij hen wel of niet aan de orde is, en zo ja, of ze dit zoveel mogelijk los willen laten.

    [ bericht aangepast op 11 aug 2017 - 20:21 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Sacramental
    @bemiddelaar kandidaten:
    1. Voor de personen die evenwel een vertrouwenspersoon zijn, mocht je bemiddelaar worden: wat zou je doen met de informatie die je over de betreffende user hebt? Want het lijkt me dat ze sommige dingen in vertrouwen vertellen en persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als daarover gesproken zou worden achter de schermen.


    Niet van toepassing, omdat ik geen vertrouwenspersoon ben.

    2.1 Stel: je kunt niet omgaan met één (of meerdere) bemiddelaars of crewleden, hoe zou je dat behandelen? Wat zou je aanpak en houding zijn?

    Hoe ik dat zou behandelen is, dat ik tegenover die persoon of meerdere een neutrale en professionele houding heb. Natuurlijk is het lastig en moeilijk om met die persoon of meerdere samen te werken, maar je moet hoe dan ook verzorgen dat je dat wel kunt. Het is namelijk vrij onprofessioneel als je daardoor jezelf en die persoon of meerdere tegen gaat werken. Er zal vast wel in iedereens leven zijn, dat je mensen niet mag of niet mee kan opschieten, dus daarmee moet je er mee kunnen handelen. Mijn aanpak zou dan ook gewoon zijn als ze advies willen, zeg ik wat ik ervan denk of hoe ze het beter kunnen aanpakken. Alleen is het aan die persoon of meerdere of ze die advies aannemen, ja of nee.

    2.2 Wat als je het op een respectvolle manier verteld hebt en het contact verbeterd niet tussen jullie?

    Dan is dat heel erg jammer, maar ik kan die persoon niet dwingen om naar mij te luisteren of mijn advies aan te nemen. Het is natuurlijk niet leuk, als je iemand niet mag of waarmee je niet kan opschieten, maar daarmee moet je leren omgaan. Ik heb dan mijn best gedaan en misschien die persoon ook of niet, maar als het echt niet klikt. Dan houd dat op. Het beste is dan open en eerlijk tegenover de andere collega's te zijn, dat we beiden ons best hebben gedaan, maar dat we niet kunnen samenwerken of dat ons contact niet verbeterd. Dan weten de andere collega's het ook, wat er precies aan de hand is. Vervolgens kunnen we het dan bekijken met de groep of we een oplossing voor kunnen vinden of accepteren dat het zo is, dat ons contact niet verbeterd.

    3. Hoe reageren jullie op ruzies in het echte leven? Niet alleen van jezelf, maar tevens van je vrienden / familie / collega’s, noem het maar op.

    Vroeger was ik echt een huilebalk. :'D Ik kon nooit uit mijn woorden komen en achteraf had ik zoveel te zeggen, maar was het al te laat. Nu is dat wel tien keer verbeterd. Ondanks dat ik boos ben op iemand, probeer ik wel kalm te reageren en duidelijk te zeggen wat ik niet leuk vindt en wat mijn mening erover is. Daarnaast luister ik wel naar diegene, wat die erover te zeggen heeft. Ik probeer altijd wel een middenweg te zoeken of een oplossing te vinden om het weer goed te krijgen. Het ligt er natuurlijk ook aan of de persoon dat zelf ook wilt. Dit heeft betrekking op vrienden.

    Verder had ik niet echt ruzie met klasgenoten of collega's, al had ik wel een keer ruzie met mijn stagebegeleidester. Ik bespaar jullie de details over haar, want het zijn nogal wat verhalen. Ze kraamde nogal veel onzin uit, al had ze met sommige dingen wel gelijk, maar als je in mijn positie had gezeten, dan zou je precies weten hoe ik mij daar bij voelde. Ik "loog" over bepaalde dingen, maar meer om mijn stageplek te redden. Misschien is dat een slappe excuus, maar een stageplaats vinden is gewoon erg moeilijk en vooral in mijn vak. Er waren wel mensen die hierover wisten en tegen mij vroegen, hoe ik het in hemelsnaam voor elkaar kreeg om daar vol te houden, maar op dat moment moest het ook. Dus mijn laatste paar maanden heb ik dan ook mijn poot stijf gehouden en die stageplek afgemaakt.

    Daarnaast ben ik wel heel anders tegenover familie met ruzie. Ik hecht heel veel waarde aan familie, dus daar kan ik voor mijn gevoel meer mezelf laten zien en opener in een ruzie worden, dan tegenover iemand anders. Bij familie ben ik veel gevoeliger en emotioneler dan bij iemand anders. Ik laat dan wel merken dat ik boos ben, maar dan huil ik sneller, omdat ik het niet leuk vindt om ruzie te hebben met een familielid.

    4. Hoe zou je het aanpakken wanneer één van de users die ruzie heeft je vriend(in) is?

    Ik wil met alle plezier ook deze vraag beantwoorden, maar ik wil je met liefde verwijzen naar de vraag van Eledhel. Ik heb op die vraag uitgebreid beantwoord met betrekking op vrienden. Hopelijk beantwoord dat jouw vraag ook. Als dat niet zo is, dan moet je dat even zeggen en beantwoord ik hem alsnog.

    Even in het kort: Hoe ik het aanpak is, vriend(in) of niet, ik blijf altijd neutraal en onpartijdig de ruzie behandelen. Het gaat er uiteindelijk om dat het goed wordt opgelost of dat er een compromis wordt gesloten.

    5. Als ex – bemiddelaar weet ik dus ook het één en ander van hoe het achter de schermen gaat en wat bemiddelaar – zijn precies inhoudt. Nu vraag ik me af hoezo je een goede vervanger zou zijn en waarom jij de juiste collega zou zijn voor de huidige bemiddelaars. (Dit gaat dus niet per sé om een karaktereigenschappen – vraag, maar over wat jij voor de bemiddelaars zou kunnen betekenen en wat je van het contact verwacht, bijv.)

    Dit is ook een soortgelijke vraag, als bij Baudelaire, dus ik verwijs je daar ook een beetje naar. Verder kan ik hierop wel antwoorden. Ten eerste, wat ik verwacht van het contact is, dat het wel goed zit. Ik neem aan dat Baudelaire en Anatomy goed kunnen samen werken, al zie je dat niet genoeg. Aangezien we niet achter de schermen kunnen kijken, maar ik denk wel als de drie nieuwe bemiddelaars worden aangesteld, dat zij hun zo goed mogelijk begeleiden met heel veel communicatie. Dus daar heb ik wel vertrouwen in.

    Ik weet niet of ik een goede vervanger zou zijn, maar wel de juiste collega. Ik heb natuurlijk goede eigenschappen en slechte eigenschappen, maar goed niemand is perfect. Een goede vervanger is hier ook niet echt op zijn plaats, omdat niemand meteen een functie goed kan doen. Niemand kan meteen een goede vervanger worden, want als ik bemiddelaar wordt ben ik een newbie. Ik moet dan ook van alles leren, natuurlijk heb ik mijn ervaring dus kan ik dat meebrengen, maar toch moeten Baudelaire en Anatomy ons de kneepjes ervan leren en hoe je iemand kan benaderen, enzovoort. Waarom ik wel de juiste collega zou zijn is, omdat ik eerst nadenk voordat ik iets doe, ik luister, ik neem geheimhoudingsplicht erg serieus en het belangrijkste is dat ik graag mensen wil helpen. Ik vind eigenlijk dat de drie nieuwe bemiddelaars opvolgers zijn van de andere bemiddelaars die zijn gestopt. Dus de nieuwe bemiddelaars zetten de "traditie" voort, als het ware.

    6. Stel: een user, crewlid, etc. verwacht van jou een gemeend excuus, hoe sta je daarin? (Het maakt verder niet uit wat er afgespeeld is, eigenlijk vraag ik het me af in verschillende situaties. Dus er is iets voorgevallen waar je er nog wel in kan komen en juist totaal niet.)

    Ik ben totaal geen moeilijk persoon, dus ik kan echt wel mijn excuses aanbieden, mits ik wel een uitleg krijg wat ik precies gedaan heb. Ik neem altijd mijn verantwoordelijkheid, dus als ik echt iets heb gedaan, dan komt er ook zeker een gemeend excuus van mij. Als ik perrongeluk iets verkeerd zeg tegen iemand, dan kan ik mij daarin ook vinden en geef ik ook mijn excuses. Als ik niet echt vind dat het mijn fout is, dan geef ik wel mijn mening erover, maar kan ik mij nog wel inleven dat het zo overkwam op die persoon, dus dan kan ik ook nog wel mijn excuses aanbieden.

    Het enigste wat ik echt niet leuk vindt is, dat er totaal geen uitleg is als ik iets heb gedaan. Daar kan ik niet tegen en dan zeg ik ook gewoon geen "sorry". Ik wil altijd weten wat ik heb gedaan en daar een uitleg voor hebben. Dan kan ik inleven met die persoon en neem ik mijn verantwoordelijkheid, want het is nooit mijn bedoeling om iemand op verschillende manieren dan ook te kwetsen.

    7. Denk je dat je je kan verbeteren als persoon mocht je bemiddelaar zijn geworden? Zo, ja of nee: waarom?

    Altijd! Elk ervaring is rijker. Misschien is verbeteren een groot woord, maar je kan van verschillende situaties, ruzies en conflicten wat van leren. Je kan ook van je collega's wat leren en dingen op een andere manier zien of doen. Ik heb dan wel wat ervaring, maar nog lange na niet. Niemand is perfect, dus er zijn vast wel dingen die ik ook nog moet ontwikkelen en mee moet leren omgaan. De situaties die ik hier op Quizlet mee krijg, kan ik altijd meebrengen naar de grote boze buiten wereld. :p

    8. Nog een voorbeeld – vraag: Het loopt niet helemaal lekker in het team en naast het feit dat dit de sfeer aantast, merk je nog iets anders op. Nl. dat er niet eerlijk tegenover (sommige) users wordt gedaan. Jij, als bemiddelaar, kan alles meevolgen. Hoe zou je reageren?

    Ik zou mijn mede-bemiddelaars op te hoogte stellen en vragen of zij het ook opmerken. Misschien zie ik ze wel vliegen of het echt zo is? Vervolgens zou ik adviseren om even af te wachten, kijken/lezen wat de moderators hun volgende stap is. Als we echt zien wat we denken dat we zien, dan zou ik wel met mijn collega's een bericht opstellen en het naar hun sturen. Wij als bemiddelaars hebben dan een adviserende functie tegenover de moderators, maar wij tegenwoordige ook de users. Wij kunnen wel hun op de vingers tikken, maar wat vooral belangrijk is dat ze een stap terug moeten doen. Zij zelf moeten inzien wat ze aan het doen zijn en dat het oneerlijk is tegenover die (sommige) users. Als zij inzien dat ze verkeerd bezig zijn, dan kunnen we vanaf daar hun begeleiden en verder adviseren. Misschien hadden ze er wel goede redenen ervoor? Daarnaast zouden we om uitleg vragen, waarom ze dat deden. Om meteen in actie te komen is geen goed plan, omdat je eerst moet weten waarom ze oneerlijk bezig zijn en of ze er redenen ervoor hebben. Je kan ook niet meteen iemand van iets beschuldigen, als je niet weet wat er aan de hand is.

    Daarnaast is het wel jammer als het niet lekker loopt in het team, want het is belangrijk dat het ook in het team goed verloopt. Dus dan zou ik er toch wel persoonlijk voor zorgen, dat we als team even bij elkaar komen om het uit te praten met elkaar. Zo versterk je de band weer en kunnen we daarna weer met zijn allen in één deur.

    8.2 Je komt erachter dat een crewlid informatie heeft doorgespeeld aan iemand. Wat zou je reactie zijn? Zou het anders zijn geweest als het crewlid een vriend(in) van je was?

    Ik vind dit toch een lastige vraag. Elk situatie is anders en als dat echt op mij afkomt, dan weet ik niet hoe ik hierop moet reageren. Het ligt eraan aan wie die persoon het door vertelt? Misschien vertelt die crewlid wel iets tegen haar moeder of vader of broer? Dan maakt het niet uit, want ze zitten niet op Quizlet. Als het gewoon een vriendin is die ook niet op Quizlet zit, dan maakt het ook niet uit. Aan de andere kant, het ligt er ook aan wat voor informatie. Is het een grote (belangrijke) informatie of is het maar klein, en kan het niet erg kwaad? Om die persoon dan ook meteen te verklikken is ook weer zoiets. Misschien dat je haar/hem kan aanspreken en dat we samen dan een oplossing zoeken. Voor mij zal het niet anders zijn als het een vriend(in) is of niet. Uiteindelijk komt het toch op aan als het op je afkomt en hoe je dan reageert. Misschien dat ik het dan wel jammer vindt, als iemand informatie heeft doorgespeeld aan iemand die wel op Quizlet zit.

    9. Bonusvraag: ben je bang voor vriendjespolitiek?

    Ik denk dat iedereen wel wat angstig is voor vriendjespolitiek, dus ja. Op Quizlet komt dat wel vaak voor, maar voor de bemiddelaars verkiezing is het misschien wel minder. De meeste weten dat het een serieuze verkiezing is. En ja dan moet je wel zorgvuldig gaan stemmen op de persoon die je denkt dat hij/zij goed zal doen. Het is nu allemaal erg spannend en natuurlijk hoopt iedereen dat ieder op ons gaat stemmen. Helaas kan niet iedereen bemiddelaar worden, maar ik gun het andere kandidaten wel. Hopelijk zitten sommige mensen te wachten op wie ze gaan stemmen en gaan ze nog van alle deelnemers hun antwoorden bekijken. Het enigste was ik kan meegeven is, denk goed na op wie je stemt. Volg je hart en lees goed naar de antwoorden van de kandidaten. Dus heel veel succes iedereen. (:

    Morgen ben ik de hele dag afwezig, dus als er nieuwe vragen erbij komen. Ik beantwoord ze vanaf maandag weer. (:


    One Who Travels A Higher Path.

    Vind ik leuk. *O* Ik heb ook meteen een paar vragen. ^^

    Voor iedereen:
    > Stel dat een discussie tussen jou en een andere user op het forum uit de hand loopt, waarbij je door de hoogopgelopen emoties net wat dingen eruit hebt gegooid die je beter niet had kunnen zeggen. Hoe zou je hiermee omgaan?
    > Stel dat een van je vrienden in een ruzie betrokken is. Ze gaan in bemiddeling, die om de neutraliteit te waarborgen op touw wordt gezet door een andere bemiddelaar. Het zit echter hoog bij je vriend(in) en diegene appt jou op een late avond met zijn/haar frustraties en onzekerheden over de ruzie om stoom af te blazen en raad te krijgen. Hoe zou je hiermee omgaan?

    Voor Marleen en Veerle:
    > Jullie zijn eerder al eens moderator geweest en toen zijn jullie allebei vrij snel weer gestopt. Ik weet uiteraard niet wat de reden hiervan is geweest (functie bleek toch niet helemaal te passen, persoonlijke omstandigheden, ...) en hoef deze ook absoluut niet in detail te weten, maar wat geeft ons de zekerheid dat dit niet weer voor zal komen?

    Voor Marleen:
    > Je geeft aan dat je slecht tegen confrontaties kunt en dat je het mede daarom fijn vindt dat je als bemiddelaar kunt helpen. Soms weigeren mensen echter ook bemiddeling. Hoe zou je hiermee omgaan?


    She's imperfect but she tries

    Een vraag aan iedereen:

    Zijn er bepaalde situaties in je leven geweest (of persisterende omstandigheden) waardoor je eigenschappen hebt ontwikkeld die je ongeschikt zouden maken voor de functie van bemiddelaar? En wat ga je eraan doen om deze eigenschap aan te pakken/je niet te laten belemmeren tijdens je bemiddeling? En stel dat je ongewild hoort over gelijkende situaties (stel, iemand wordt gepest hier en jij bent vroeger ook gepest), zou je je daardoor laten meeslepen door jouw eigen achtergrond? Wat zou je doen om met beide benen op de grond te blijven staan?

    Tweede vraag aan iedereen: zijn er mensen die je liever niet zou helpen? Hiermee bedoel ik geen individuen, maar 'mensen die vaak liegen', 'mensen die om de feiten heen draaien', 'mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen', noem maar op. En wat doe je als je tóch met zo'n persoon te maken krijgt?

    [ bericht aangepast op 13 aug 2017 - 17:05 ]


    oi, suzy