• Liefste users,

    We zijn eruit! We hebben 27 inzendingen gekregen. Schrik niet van het lage aantal, want het zijn allemaal hele goede (kwalitatieve) inschrijvingen. En volgens ons lijken onderstaande 9 kandidaten de beste aanvulling voor het bemiddelaarsteam. Nu is het tijd voor de volgende ronde.

    Hoe gaat deze ronde in zijn gang?
    Tijdens deze ronde kan iedereen kennis maken met onze negen kandidaten. Deze ronde wordt open gesteld naar heel Quizlet, niet enkel naar bemiddelaars en moderators omdat bemiddelaars voornamelijk in contact komen met users. Jij kan nu dus iemand kiezen waarmee je in de toekomst graag wil samenwerken indien je een probleem hebt. Jouw stem is van belang!

    Hieronder stelt elke kandidaat zich voor aan de hand van 100 woorden in de hoop jou te overtuigen een goede bemiddelaar te zijn. Daarnaast is dit topic ook bedoeld om vragen te stellen aan de kandidaten zelf. Dit kunnen vragen zijn gericht naar de hele kandidatenlijst of naar een individu. Op deze manier kan je het vermogen van de kandidaten testen.

    Hoe lang kan ik vragen stellen/ stemmen op de poll?
    Je kan rustig de tijd nemen. Er zijn 2 weken om te stemmen. De deadline is woensdag 23 augustus 2017 om 23.59. Je hebt dus voldoende tijd om kennis te maken met de kandidaten. En onthoud: eenmaal je gestemd hebt, is er geen weg meer terug. Je kan jouw stem niet aanpassen. Neem dus de tijd om jouw voorkeursstem uit te brengen.

    Vooraleer je jouw stem uitbrengt zijn hier enkele opmerkingen omtrent onderstaande lijst:
          * De namen van de kandidaten staan op alfabetische volgorde en hebben niets met onze voorkeur te maken.
          * De 9 kandidaten wisten niet van elkaar dat zij door waren naar de tweede ronde, en hebben hun stukje dus helemaal zelf geschreven en ingestuurd zonder de invloed van een andere kandidaat.
          * De kandidaten mogen zichzelf alleen in dit topic promoten door vragen te beantwoorden. Stel dus vooral veel vragen, in het algemeen of aan een specifieke kandidaat, in dit topic! Stem-op-mij topics zijn dus niet toegestaan, net als elke andere promotie op Quizlet of buiten Quizlet.
          * We controleren de stemmen op fraude. Stemmen met meerdere accounts mag niet en alle stemmen van de accounts worden verwijderd.
          * De 3 kandidaten met de meeste voorkeursstemmen, worden bemiddelaar.


    Aire
    Ik ben Fanny, en ik wil graag helpen om Quizlet een gezelligere plek te maken (oftewel; door bemiddelaar te worden. Yup, die zag je vast niet aankomen).
    Een kant kiezen is iets wat ik slecht kan, net als debatteren. Ik ben vaak iets té flexibel in een discussie, wat bij het bemiddelen dan weer handig is. Ruimdenkend en flexibel te werk gaan ligt mij erg goed, en ik bied ook graag een luisterend oor. Ik kan goed objectief blijven in een conflict en ben oplossingsgericht. Mezelf voorstellen in 100 woorden kan ik dan weer niet, dus vragen zijn zeer welkom!


    Apaixonar
    Hoi allemaal!
    Aangezien de meesten mij waarschijnlijk niet kennen: mijn naam is Myrna en ik ben een 19-jarige studente. Aangenaam.
    Ik heb mij aangemeld voor bemiddelaar, omdat ik graag degene zou willen zijn naar wie leden toe kunnen komen voor hulp en advies als het gaat om problemen betreffende onenigheden tussen gebruikers onderling of achter de schermen. Zelf ben ik vóór objectiviteit als het om dit soort situaties gaat en ik zou er graag aan bij willen dragen dat alles eerlijk verloopt en problemen goed opgelost worden.
    Opdat we Quizlet samen een fijne plek kunnen laten zijn. (:


    Hooverphonic
    Hee mede Q-ers, ik ben Sarah. (: Misschien (her)kennen jullie mij als user of als vertrouwenspersoon hier op Quizlet.

    Ik heb me opgegeven als bemiddelaar omdat ik me erg verbonden voel met deze community en er graag meer voor wil betekenen.

    Ik doe vrijwilligerswerk waarin ik verschillende mensen coach, adviseer en me inzet in het verbeteren van de (geestelijke) gezondheidszorg.

    Ik kan goed luisteren, gerichte vragen stellen, heb een oordeel vrije houding, ben betrokken en neem mensen graag serieus. Ik ben kritisch en direct, maar blijf genuanceerd in wat ik zeg.

    Dit alles wil ik meenemen in een mogelijke bemiddelaars functie.


    Leliana
    Hoihoi lieve Q-ers! Ik ben Veerle. Quizlet is voor mij een fijne, en gezellige plek waar ik mijn creativiteit kwijt kan. Ik vind het belangrijk dat Quizlet voor iedereen een veilige en prettige plek is, en wil daar ook graag mijn steentje aan bij dragen. Ik wil voor jullie allemaal graag een luisterend oor zijn en helpen met het samen zoeken naar oplossingen voor mogelijke problemen. Ik ben geduldig, onpartijdig en doe altijd mijn best om de situatie zo te overzien dat er voor iedereen een oplossing komt. Ik hoop dat ik jullie hier binnenkort mee mag helpen als bemiddelaar!


    Lorem
    Ik wil bemiddelaar zijn, omdat ik graag voor anderen klaar sta.
    Voor mij voelt deze taak als iets wat ik kan, wat ik wil bereiken.
    Ik heb zelf veel dingen meegemaakt: ruzies, persoonlijke issues en dingen waar men ongelukkig van wordt.
    Ik wil die ervaringen gebruiken om anderen te helpen.
    Ik ben ook vriendelijk, open en ik kies geen partij.
    Kortom: ik houd er gewoon van om er voor iedereen te zijn.


    Meraki
    Hallo!
    Allereerst bedankt voor deze kans!
    Mijn naam is Marleen en ik ben 21 jaar. Ik heb verschillende diploma's, waaronder twee voor agressiepreventie, en genoeg ervaring omtrent bemiddelen. Als je hier nieuwsgierig naar bent, mag je er vooral naar vragen (als je bewijzen wil zien, kan dat).
    Gecombineerd met het feit dat ik me oprecht oncomfortabel voel bij confrontaties, zorgt dit ervoor dat ik graag mijn steentje bij wil dragen op Q!
    Tenslotte is het een mooie kans om (na meer dan acht jaar) iets terug te doen voor een site die mij lieve vrienden en mooie herinneringen heeft gegeven.


    Papiliones
    Hey iedereen!

    Het lijkt mij erg leuk om de functie van bemiddelaar te bekleden, omdat ik een voorliefde heb om mensen te helpen en iets te betekenen voor anderen. Wat mij geschikt maakt als bemiddelaar is dat ik een luisterend oor te bieden heb, behulpzaam en geduldig persoon ben, die graag tijd neemt voor iedereen. Ik blijf onpartijdig en probeer het van verschillende kanten te bekijken voor de personen in kwestie. Dat wil ik ook graag gaan toepassen op Quizlet.nl, zodat elk persoon zich veilig en comfortabel voelt bij mij.

    Als er vragen zijn, stel ze gerust.

    Veel liefs, Filiz


    Seaworth
    Aangeboden!

    Rustige, jonge vrouw van 23 met een decennia aan Q-ervaring. Een positieve dame met goed werkende oren en oog voor detail. Ze is oplossingsgericht, eerlijk en altijd duidelijk. Nieuw in de wereld van online jobs, maar zeer gemotiveerd en passievol over Quizlet zelf.
    Zet zich altijd voor de volle 100% in en wil niets liever dan het mooie en fijne Quizlet helpen behouden. Ze is zeker van haar talenten en bewust van haar valkuilen. Geef haar een kans – ze stelt niet teleur. Ze wil het, ze kan het. En ze heet[/c Laura.


    Slughorn
    Hoi allemaal,
    Ik ben Danique, 24 jaar oud en onderhand zes jaar lid van Quizlet. Dit jaar ga ik afstuderen voor juf basisonderwijs, waar ik het liefst lesgeef aan de kleuters.
    De reden om bemiddelaar te worden is dat ik mee wil werken aan een gezellig en veilig Quizlet voor iedereen. Ik ben een geduldig persoon, met een goed luisterend oor. Mocht ik bemiddelaar worden, zal ik tijdens bemiddeling onpartijdig blijven en naar beide partijen duidelijkheid uitspreken. Ik zorg ervoor dat beide partijen zich door mij gehoord voelen en wil op deze manier mijn bijdrage leveren.


    Klik hier voor de poll!

    Veel succes aan de kandidaten toegewenst en hopelijk vindt iedereen een geschikte kandidaat voor deze functie.

    Vele crewgroetjes

    Q&A:
    Link naar de bundeling van alle vragen en antwoorden uit dit topic.

    [ bericht aangepast op 18 aug 2017 - 18:38 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Oh, en nog één voor iedereen, als ik dan toch bezig ben met niet al te rooskleurige scenario's (nerd):
    > Stel je wordt bemiddelaar en zet enthousiast je beste beentje voor. Na verloop van tijd komt er bij een collega-bemiddelaar echter een berichtje van een user binnen, waarin deze persoon aangeeft niet echt veel vertrouwen meer te hebben in jou als bemiddelaar. Na verloop van tijd wordt het duidelijk dat deze user niet de enige is die andere verwachtingen had toen hij/zij op je stemde en dat er eveneens een aantal andere users zijn die zich niet langer fijn voelen bij jou als bemiddelaar. Hoe zou je hiermee omgaan?


    She's imperfect but she tries

    Een vraag voor alle kandidaten. Een scenario: stel er wordt binnen de crew - via het modforum - een aantal users zwartgemaakt, waaronder mensen die jij goed kent. Iemand besluit dit naar buiten te brengen en er ontstaan rellen waardoor users en crew tegen elkaar opgezet worden en vertrouwensbanden kapot gaan. Hoe ga jij om het dilemma geheimhoudingsplicht versus de waarheid?


    26 - 02 - '16

    Ik had trouwens een algemene vraag: hoe vaak worden bemiddelaars gemiddeld aangesproken?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Tad schreef:
    Vind ik leuk. *O* Ik heb ook meteen een paar vragen. ^^

    Voor iedereen:
    > Stel dat een discussie tussen jou en een andere user op het forum uit de hand loopt, waarbij je door de hoogopgelopen emoties net wat dingen eruit hebt gegooid die je beter niet had kunnen zeggen. Hoe zou je hiermee omgaan?
    > Stel dat een van je vrienden in een ruzie betrokken is. Ze gaan in bemiddeling, die om de neutraliteit te waarborgen op touw wordt gezet door een andere bemiddelaar. Het zit echter hoog bij je vriend(in) en diegene appt jou op een late avond met zijn/haar frustraties en onzekerheden over de ruzie om stoom af te blazen en raad te krijgen. Hoe zou je hiermee omgaan?


          Die situatie zal niet zo snel gebeuren bij mij. Natuurlijk zal het er hard aan toe kunnen gaan, maar ik ben zelf altijd rustig in zware situaties. Als het dan toch gebeurt, dat ik uit de slof schiet, dan herpak ik mijn rust, neem misschien een korte rust, zodat ik even helder na kan denken. Daarna de situatie weer herpakken en proberen op te lossen.

          Ik ben iemand die altijd eerlijk blijft, het is logisch voor die vriend/in spreekt over wat hem/haar dwars zit, ik geef altijd advies hoe ze het beter had moeten doen, of had moeten reageren, dat de andere bemiddelaar het goed bedoelde, alleen om hem/haar te helpen.
    Ik ben erg neutraal als het gaat om eerlijkheid. Het geeft geen hulp als je tegen iemand liegt.


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Jure schreef:
    Een vraag aan iedereen:

    Zijn er bepaalde situaties in je leven geweest (of persisterende omstandigheden) waardoor je eigenschappen hebt ontwikkeld die je ongeschikt zouden maken voor de functie van bemiddelaar? En wat ga je eraan doen om deze eigenschap aan te pakken/je niet te laten belemmeren tijdens je bemiddeling? En stel dat je ongewild hoort over gelijkende situaties (stel, iemand wordt gepest hier en jij bent vroeger ook gepest), zou je je daardoor laten meeslepen door jouw eigen achtergrond? Wat zou je doen om met beide benen op de grond te blijven staan?

    Tweede vraag aan iedereen: zijn er mensen die je liever niet zou helpen? Hiermee bedoel ik geen individuen, maar 'mensen die vaak liegen', 'mensen die om de feiten heen draaien', 'mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen', noem maar op. En wat doe je als je tóch met zo'n persoon te maken krijgt?


          Juist niet, alle situaties die ik heb meegemaakt gebruik ik juist om anderen te helpen, goeie, maar ook slechte. Juist omdat ik zoveel heb meegemaakt, wil ik dat gebruiken.

          Ik kan niet tegen mensen die tegen mij liegen, maar dat houd voor mij niet in dat ik ze niet helpen wil. Het is gewoon een taak die ik uitvoeren wil, anderen helpen. Als ze niet eerlijk zijn is dat aan hen, niet aan mij. Als zij denken dat liegen helpt. Moeten zij weten. Ik geef advies doormiddel wat ze mij vertellen, maar ik ga niet haat saaien als het gaat om een ander persoon.
    Als bijvoorbeeld persoon A zegt: hij scheldt mij uit.
    Dan ga ik niet meteen als advies geven, dat persoon A eerlijk moet zijn en zegt dat persoon B daarmee moet stoppen. Ik moet dan eerst aanhoren van persoon B wat er is gebeurd. Anders kan ik niet het juiste advies geven.

    =======================================
    Tad schreef:
    Oh, en nog één voor iedereen, als ik dan toch bezig ben met niet al te rooskleurige scenario's (nerd):
    > Stel je wordt bemiddelaar en zet enthousiast je beste beentje voor. Na verloop van tijd komt er bij een collega-bemiddelaar echter een berichtje van een user binnen, waarin deze persoon aangeeft niet echt veel vertrouwen meer te hebben in jou als bemiddelaar. Na verloop van tijd wordt het duidelijk dat deze user niet de enige is die andere verwachtingen had toen hij/zij op je stemde en dat er eveneens een aantal andere users zijn die zich niet langer fijn voelen bij jou als bemiddelaar. Hoe zou je hiermee omgaan?


    Ik zou ten eerste rustig blijven, misschien doe ik wel gewoon iets verkeerds, en vraag ik aan de andere bemiddelaars wat ik dan fout heb gedaan. Want iedereen kan leren van zijn/haar fouten. Daarbij vragen aan de andere leden wat ik misschien fout doe als een bemiddelaar. Gewoon om meer informatie binnen te krijgen van de situatie, zodat ik weet hoe ik ermee om moet gaan.

    =======================================
    Quorra schreef:
    Een vraag voor alle kandidaten. Een scenario: stel er wordt binnen de crew - via het modforum - een aantal users zwartgemaakt, waaronder mensen die jij goed kent. Iemand besluit dit naar buiten te brengen en er ontstaan rellen waardoor users en crew tegen elkaar opgezet worden en vertrouwensbanden kapot gaan. Hoe ga jij om het dilemma geheimhoudingsplicht versus de waarheid?


    Ten eerste, geheimhoudingsplicht, is geheimhoudingsplicht. Ik vertel aan niemand wat iemands problemen zijn, maar deze situaties zijn wel mogelijk. Ik heb zoiets meegemaakt op een server. Iemand werd eruit gegooid omdat diegene slechte woorden sprak over bepaalde leden. Ik was op zich redelijk goed bevriend, en snapte niet waarom dat gebeurde. Daarna was ik aan het praten, en vertelde dat ze nog wat dingen zeiden over hem/haar en achter mijn rug om werd dat doorverteld en ik werd toen uit de server gegooid.
    Ik snapte eerst niet waarom dat gebeurde. Aangezien het na een paar dagen was gebeurd. Uiteindelijk kwam ik erachter dat “mijn vriend” mij verraden had, alleen omdat ik iets vrij normaals had verteld tegen diegene. Het werd zo verdraaid, dat ik de schuld kreeg. En dat soort dingen wil ik dat er nooit gebeuren gaat met vertrouwelijke informatie. Want het deed echt pijn. De server was niet meer het zelfde voor mij. En dat is wat ik wil voorkomen met dit soort dingen.
    Vertel nooit wat er tegen je gezegd wordt. Daar geloof ik in.

    ========================================


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    MT.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Tad

    Voor iedereen:
    > Stel dat een discussie tussen jou en een andere user op het forum uit de hand loopt, waarbij je door de hoogopgelopen emoties net wat dingen eruit hebt gegooid die je beter niet had kunnen zeggen. Hoe zou je hiermee omgaan?
    > Stel dat een van je vrienden in een ruzie betrokken is. Ze gaan in bemiddeling, die om de neutraliteit te waarborgen op touw wordt gezet door een andere bemiddelaar. Het zit echter hoog bij je vriend(in) en diegene appt jou op een late avond met zijn/haar frustraties en onzekerheden over de ruzie om stoom af te blazen en raad te krijgen. Hoe zou je hiermee omgaan?

    Voor Marleen en Veerle:
    > Jullie zijn eerder al eens moderator geweest en toen zijn jullie allebei vrij snel weer gestopt. Ik weet uiteraard niet wat de reden hiervan is geweest (functie bleek toch niet helemaal te passen, persoonlijke omstandigheden, ...) en hoef deze ook absoluut niet in detail te weten, maar wat geeft ons de zekerheid dat dit niet weer voor zal komen?

    Voor Marleen:
    > Je geeft aan dat je slecht tegen confrontaties kunt en dat je het mede daarom fijn vindt dat je als bemiddelaar kunt helpen. Soms weigeren mensen echter ook bemiddeling. Hoe zou je hiermee omgaan?


    > Dat kan altijd gebeuren, bovendien kan ik als bemiddelaar ook bemiddeling van een mede-crewlid vragen. Daarin zijn die andere user en ik dan gewoon gelijken. Al vind ik wel dat je als bemiddelaar wel degelijk een voorbeeldfunctie hebt. Daar komt nog bij dat ik dat soort ruzies sowieso niet in het openbaar zou houden. Ik heb bovendien al vrij weinig ruzie online, kan me er zo niet eens eentje voor de geest halen. Ik denk altijd goed na over mijn woorden om de ander niet zomaar te beledigen, maar om er zeker van te zijn dat wat ik wil zeggen wel goed overkomt. Ten slotte kan ik veel hebben en veel slikken, omdat ik weet dat het maar online tegen me gezegd wordt, en ben van nature erg rustig. Hierdoor ben ik er niet zo bang voor dat ik online ruzie zal krijgen. Mocht het toch gebeuren en mocht ik dingen hebben gezegd die ik had moeten zeggen, dan zal ik de eerste zijn die dat durft toe te geven en mijn excuses aanbieden. Daar heb ik geen problemen mee!
    > In de vorige vragen heb ik al gezegd dat het geen probleem is om onpartijdig te zijn en dat ik niet aan vriendjespolitiek doe. Natuurlijk zal ik mijn vriendin steunen, maar ik zou het meer algemeen houden: dat ik begrijp dat het vervelend voor haar is, dat het vast goed komt en dat ik vertrouwen heb in mijn mede-bemiddelaar. Ik zou dus meer de luisterende/troostende houding aannemen en me buiten de details houden.

    > Dat mogen jullie best weten hoor! Ik heb mijn hele leven al veel problemen met mijn maag, soms gaat dat prima, soms gaat het wat minder. In de tijd dat ik mod werd (by the way, dream come true. Slechte timing van mijn maag), werden de problemen erger. Mijn maagzuur heeft moeite met het verteren van eten, het voelt dan alsof mijn maag compleet samentrekt om harder te werken en dat doet vreselijk zeer. Ik at dan ook minder omdat ik die pijn niet wilde voelen, maar toen ging ik dus te weinig eten en daar werd ik weer ziek van. Intussen hebben we de oorzaak gevonden -eindelijk- en heb ik de juiste medicatie. Mijn maag houdt mij nu dus niet meer tegen! (nerd)

    > Neem mijn woorden hierin niet te zwart/wit. Ik voel me er niet comfortabel (wat ik al minder vind dan "slecht tegen kunnen") bij, maar kan er natuurlijk wel gewoon prima mee omgaan. Ik voel me bijvoorbeeld ook niet comfortabel bij telefoneren, maar dat wil niet zeggen dat ik er van wegloop. Ik telefoneer nog steeds. Zo moet je het een beetje zien. Nu krijg ik juist de kans om er iets mee te doen. Als ik ruzie zie op het forum en me er nu in zou gooien, zouden veel mensen daar waarschijnlijk niet blij mee zijn. Dan ben ik eerder de "bemoeial", terwijl het zo natuurlijk niet bedoeld is! Als bemiddelaar mag ik juist meehelpen!


    Jure

    Een vraag aan iedereen:

    Zijn er bepaalde situaties in je leven geweest (of persisterende omstandigheden) waardoor je eigenschappen hebt ontwikkeld die je ongeschikt zouden maken voor de functie van bemiddelaar? En wat ga je eraan doen om deze eigenschap aan te pakken/je niet te laten belemmeren tijdens je bemiddeling? En stel dat je ongewild hoort over gelijkende situaties (stel, iemand wordt gepest hier en jij bent vroeger ook gepest), zou je je daardoor laten meeslepen door jouw eigen achtergrond? Wat zou je doen om met beide benen op de grond te blijven staan?

    Tweede vraag aan iedereen: zijn er mensen die je liever niet zou helpen? Hiermee bedoel ik geen individuen, maar 'mensen die vaak liegen', 'mensen die om de feiten heen draaien', 'mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen', noem maar op. En wat doe je als je tóch met zo'n persoon te maken krijgt?


    Er is al eerder een vraag geweest over waarom we NIET bemiddelaar zouden moeten worden, dus ik verwijs je graag terug naar die vraag! Wat betreft de rest: daar heb ik geen problemen mee. Met name bij Sociale Studies heb ik geleerd om inderdaad met beide benen op de grond te blijven. Daarnaast heb ik inderdaad het e.e.a. meegemaakt, maar daar heb ik ook 9 jaar therapie voor gehad. Ik durf met een gerust hart te zeggen dat het volledig verwerkt hebt en me niet tegenhoudt, maar juist sterker maakt. (:

    Tweede vraag: Nee! Ik vind het inderdaad ergens wel vervelend als mensen inderdaad om feiten heendraaien, maar ik kan dat wel negeren. Het is niet dat het me echt enorm dwars zit of zo. Bovendien zou ik dan de feiten, althans zoals ik ze zie, gewoon op een rijtje zetten en dan aan hem/haar vragen of ik het zo goed begrepen heb. Dan kan er bijna niet meer omheen gedraaid worden, het is dan meer aan mij om de kern eruit te halen.


    Tad
    Oh, en nog één voor iedereen, als ik dan toch bezig ben met niet al te rooskleurige scenario's(nerd):
    > Stel je wordt bemiddelaar en zet enthousiast je beste beentje voor. Na verloop van tijd komt er bij een collega-bemiddelaar echter een berichtje van een user binnen, waarin deze persoon aangeeft niet echt veel vertrouwen meer te hebben in jou als bemiddelaar. Na verloop van tijd wordt het duidelijk dat deze user niet de enige is die andere verwachtingen had toen hij/zij op je stemde en dat er eveneens een aantal andere users zijn die zich niet langer fijn voelen bij jou als bemiddelaar. Hoe zou je hiermee omgaan?


    Hahah, wil je ons bang maken!?
    Ik zou gewoon rustig blijven en checken bij andere bemiddelaars: is er misschien inderdaad iets wat ik fout doe? Ook zou ik in gesprek gaan met de user zelf: op welke manier voldoe ik niet aan zijn/haar veranderen? Daarnaast zou ik ook mijn excuses aanbieden, omdat ik toch iemand teleur heb gesteld. Vervolgens zou ik kijken of het komt door zaken die ik aan kan passen, dan zou ik daar hard aan werken. Het kan natuurlijk ook zijn dat het gewoon niet klikt tussen die user en mij en dat hij/zij van een andere aanpak houdt. Mocht het echter echt aan mij liggen, dan zou ik dus zeker wat doen met de opmerkingen. O, ik zou de user ook nog gerust willen stellen en uitleggen dat hij/zij ook meteen naar mij mag komen. Dat ik geen problemen heb met (opbouwende) kritiek en dat ik niet (hard) bijt. Y:)


    Quorra
    Een vraag voor alle kandidaten. Een scenario: stel er wordt binnen de crew - via het modforum - een aantal users zwartgemaakt, waaronder mensen die jij goed kent. Iemand besluit dit naar buiten te brengen en er ontstaan rellen waardoor users en crew tegen elkaar opgezet worden en vertrouwensbanden kapot gaan. Hoe ga jij om het dilemma geheimhoudingsplicht versus de waarheid?


    Ik zou de dingen die er besproken zijn zeker geheim houden. Een geheimhoudingsplicht is er niet om zomaar te verbreken, daar moet je je echt aan houden. Ik zou alleen ook niet zomaar partij "crew" zijn, maar eerder in neutrale partij. Ik ben het er namelijk ook niet zomaar mee eens dat er op het crewforum users zomaar worden zwartgemaakt. Ik zou dus neutraal blijven, maar ook absoluut geen informatie verspreiden die niet verspreid mag worden.


    everything, in time

    Oké, ik heb ook de rest van de vragen nog even opgezocht. Ik dacht ik wacht even tot er wat zijn, zodat ik weer een hele lange post kan doen (Plus ik had dus een feestje van het weekend), maar hier zijn de rest van de antwoorden. Als het goed is heb ik nu iedereens vragen beantwoord. Zo niet, wijs me dan daar maar op ˆˆ

    @ Adsthestic Ik moest nog steeds je antwoorden, maar helaas had ik er nog geen tijd voor gehad. Druk feestje van het weekend, stiefvader 50 jaar - dan krijg je dat het. Maar goed, ik snap dat ik dus je vraag verkeerd begrepen had (': Ik vond het al zo'n gekke vraag, ik kon er niets mee.
          In ieder geval: Wat mij zou kunnen belemmeren in het bemiddelaarsschap is mijn eigen chaos. (Volgens mij heb ik dit stiekem al een keertje eerder genoemd.) Ik ben behoorlijk chaotisch, waardoor ik echt duidelijk een overzicht voor mezelf moet maken om niet dingen te vergeten of kwijt te raken. Nu is het zo dat ik ook vertrouwenspersoon ben, en ik daar nog nooit ben vergeten te antwoorden - dus ik kan het allemaal wel. Maar toch, tussen al het schoolwerk is dat denk ik mijn grootste valkuil als bemiddelaar.


    Adsthestic
    Jan is een moderator en Piet's beste vriend. Jan weet alles over Piet en vice versa. Op een dag hebben ze knallende ruzie en Jan opent een topic waarin hij een heel duidelijke steek onder het water geeft aan Piet. Iets in de trant van: "Piet chanteert me om informatie door te geven." Piet reageert er dan op en onthult dat Jan hem soms dingen uit het modforum zegt. Beide partijen komen naar jou voor bemiddeling. Hoe pak je de case aan?

    Deze case zal ik denk ik net zo beginnen als de anderen, door eerst even beide kanten van het verhaal aan te horen en deze terug te koppelen naar beide partijen. Daarnaast ben ik bang dat ik - aangezien er regels van Quizlet zijn overtreden - rekening moet houden met eventuele dingen die de mods zeggen over dit gebeuren. Nu heb ik daar niet veel mee te maken, ik ben niet degene die eventuele gevolgen uitdeelt voor dit, maar ik zou deze personen vriendelijk verzoeken om de ruzie even tussen ons, Piet, jan en mij, te houden en niet verder op het forum te verspreiden. Ik zit me te bedenken -als ik mijn antwoord teruglees- dat ik daar wel bij zal zeggen dat alles wat er verteld wordt aan mij als bemiddelaar ook bij mij blijft, als in geheimhouding. Ik hoop dat ik je zo voldoende heb geantwoord.

    Eledhel
    1. In hoeverre zullen jouw levenservaringen (bijvoorbeeld je schoolsituatie, werkervaring, sociale ontwikkeling etc.) meespelen in jouw rol als bemiddelaar? Voorbeeldje: stel, je bent vroeger bijvoorbeeld ontzettend gepest geweest, dan kan een ruzie die jij moet oplossen best triggerend werken, of iets in die richting. Idk ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
    Ik kan op zich dingen heel goed los zien van elkaar. Bij mij is het zo; een probleem kan ik aanhoren, kan ik adviezen voor geven of hulp voor aanbieden, maar ik ga mezelf er geen zorgen over maken. Er zijn wel wat dingen in mijn verleden gebeurd, zoals een lange tijd een negatieve periode. Wat ik daar alleen maar uit geleerd heb is dat ik mijn grenzen beter aan kan geven. Ik denk dat dat op zich mij ook wel goed kan uitkomen in de rol van bemiddelaar. Natuurlijk ben ik niet degene die ruzie heeft, maar met het oplossen van ruzies -en stel het richt zich ook tegen mij - kan ik wel heel goed een lijn trekken.

    2. Stel, je bent heel actief in het LJH-topic en er is daar een grote ruzie, waar een paar van jouw vrienden bij betrokken zijn. Hoe los je dit op?
    Ik zou sowieso in het topic heel vriendelijk verwijzen dat als er hulp nodig is dat de mensen naar een bemiddelaar kunnen stappen. Wij als bemiddelaars kunnen proberen om te helpen het op te lossen. Op zich wil ik best mijn persoonlijke hulp aanbieden, maar dat ligt er maar net aan - of mijn vrienden dat willen of dat de tegenpartij dat wil. Stel de tegenpartij wil een neutralere partij, niet iemand die bevriend is met de ander, dan stuur ik ze graag door naar anderen.

    Beaudelaire
    Wat vind jij dat je kunt toevoegen aan het huidige bemiddelaarsteam. Wat voor kwaliteiten zorgen ervoor dat we ons als team beter kunnen inzetten voor de users?
    Ik denk vooral een hoop gezelligheid :Y) Niet dat het niet gezellig zal zijn in het team, maar ik hou ervan als een team een beetje op elkaar ingespeeld is bijvoorbeeld door gewoon gezellig te kletsen. Dat was waarschijnlijk niet het antwoord waar naar gezocht werd, maar ik vond hem bij mij passen. Edit:: Dit antwoord was nog niet volledig. Ik denk dat ik een heel geduldig en duidelijk persoon is, dat ook graag samenwerkt met de anderen. Ik denk dat door samenwerking en zo het verwerven van nieuwe ideeën wij met zijn allen ons team vooruit kunnen helpen en ons beter kunnen inzetten voor de users. De users hebben vooral veel gebaat aan mijn geduld en duidelijkheid, het team aan het overleg.

    Sacramental
    @bemiddelaar kandidaten:
    1. Voor de personen die evenwel een vertrouwenspersoon zijn, mocht je bemiddelaar worden: wat zou je doen met de informatie die je over de betreffende user hebt? Want het lijkt me dat ze sommige dingen in vertrouwen vertellen en persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als daarover gesproken zou worden achter de schermen.
    Het is de code van de vertrouwenspersonen: Geheimhouding. Alles wat je mij verteld als vertrouwenspersoon blijft tussen ons. Stel, je komt naar mij voor bemiddeling, dan kunnen er twee dingen gebeuren. 1: Je kan aangeven dat je niet met mij wil werken als bemiddelaar, een reden hoeft er niet bij gegeven te worden waarom niet. 2: Als je mij wel als bemiddelaar wilt, blijven vertrouwelijke dingen nog altijd vertrouwelijk, mits jijzelf toestemming geeft om informatie te delen. Mijn functie als vertrouwenspersoon staat totaal los van de functie van bemiddelaar. Alles wat jij in vertrouwen verteld, blijft in een pb staan en gaat niet zomaar achter de schermen zwerven.

    2.1 Stel: je kunt niet omgaan met één (of meerdere) bemiddelaars of crewleden, hoe zou je dat behandelen? Wat zou je aanpak en houding zijn?
    Ik denk niet perse dat ik met iedereen over weg hoef te kunnen gaan, als het gaat om de crew. Waarschijnlijk zal ik wat zakelijker worden in de richting van diegene en gewoon wat neutraler overleggen. In het bemiddelaarsteam lijkt het me wat lastiger, aangezien je dan nauwer werkt. Maar ik denk dat de aanpak hetzelfde zal zijn. Gewoon zakelijk overleg, waar we elkaar nodig hebben, daar zullen we met elkaar spreken. En als je verder niet echt met elkaar om kan gaan, dan denk ik om de taken heen niet echt?

    2.2 Wat als je het op een respectvolle manier verteld hebt en het contact verbeterd niet tussen jullie?
    Ik denk eerlijk gezegd dat ik dit op sommige momenten hinderlijk zal vinden, op momenten dat we misschien echt met elkaar in overleg moeten of zoiets. Ik ga niet ontkennen dat ik het lastig zou vinden als ik niet met iemand om kan gaan. Maar tegelijkertijd, de functie lijkt me ontzettend leuk. Ik ga niet zomaar de functie of mijn hulp naar users opzeggen, omdat ik nu niet met één iemand om kan gaan. Als we gewoon vriendelijk blijven naar elkaar, dan zullen er vast geen grootste problemen van komen.

    3. Hoe reageren jullie op ruzies in het echte leven? Niet alleen van jezelf, maar tevens van je vrienden / familie / collega’s, noem het maar op.
    Dit is eigenlijk heel grappig. Ruzies van anderen kan ik best goed mee overweg. Ik kan een luisterend oor bieden naar andere mensen en ik wil hen ook graag helpen het op te lossen. Dit komt een beetje vanuit vroeger denk ik, aangezien mijn ouders altijd ruzie hadden na de scheiding, maar toen wilde ik ook al helpen. Adviezen geven lukt me op zich best, zelf boos worden is daarentegen iets anders. Ik ben zelf heel slecht in ruzie maken. Misschien op papier kan ik me nog ietwat verwoorden, maar bij een ruzie ben ik - degene die notabene altijd praat :p - sprakeloos. Ik kan mezelf dan niet goed uitdrukken over wat ik voel. Daarvoor moet ik altijd even gaan zitten, rustig worden en uiteindelijk uitpraten met degene met wie ik ruzie heb.

    4. Hoe zou je het aanpakken wanneer één van de users die ruzie heeft je vriend(in) is?
    Ligt eraan, of die vriendin mij als bemiddelaar wil. Maar voor de rest zal ik het gewoon als alle andere zaken behandelen. Ik luister naar beide verhalen en probeer samen met hen de ruzie op te lossen. Al denk ik eerlijk gezegd nu ik dit aan het typen ben, dat ik misschien zelf tegen die vriendin zeg; misschien is het slimmer om bij een andere bemiddelaar in bemiddeling te gaan. Een andere bemiddelaar gaat namelijk neutraler in bemiddeling met een vriend van mij, dan ikzelf. Waarschijnlijk weet ik ook al genoeg van de ruzie af. Ik zou niet weigeren als diegene echt wil dat ik deze zaak bemiddel, maar ik zou haar wel vriendelijk verzoeken een andere bemiddelaar uit te kiezen.

    5. Als ex – bemiddelaar weet ik dus ook het één en ander van hoe het achter de schermen gaat en wat bemiddelaar – zijn precies inhoudt. Nu vraag ik me af hoezo je een goede vervanger zou zijn en waarom jij de juiste collega zou zijn voor de huidige bemiddelaars. (Dit gaat dus niet per sé om een karaktereigenschappen – vraag, maar over wat jij voor de bemiddelaars zou kunnen betekenen en wat je van het contact verwacht, bijv.)
    Deze lijkt op de vraag van Beaudelaire. In ieder geval hebben de bemiddelaars iemand erbij die gretig de functie wil leren. Ik wil mijzelf inzetten om te leren omgaan met de functie. En daardoor mijn hulp aan de andere bemiddelaars geven door misschien wat zaken van hun schouders te halen. Voor de rest voeg ik gewoon wat gezelligheid toe aan het team, aangezien ik nogal een babbelkous ben. (Ik had ergens willen zeggen energie, maar Julie zien me natuurlijk niet stuiteren achter mijn computer.)

    6. Stel: een user, crewlid, etc. verwacht van jou een gemeend excuus, hoe sta je daarin? (Het maakt verder niet uit wat er afgespeeld is, eigenlijk vraag ik het me af in verschillende situaties. Dus er is iets voorgevallen waar je er nog wel in kan komen en juist totaal niet.)
    Als het terecht is dat ik mijn excuus aan moet bieden voor iets, dan zal ik dat zeker doen. Stel, ik heb echt iets fout gedaan, en ik kan er wel inkomen dat ze het vraagt, zal ik het doen. Echter als het onterecht is het excuus wat gevraagd wordt, zal ik denk ik in eerste instantie koppig zijn. Het voelt nooit goed om excuses aan te moeten bieden voor iets waar je geen schuld aan hebt. Dan zal ik het ook echt niet zomaar doen. Mocht het echt zo de sfeer in het team bederven, ben ik echter wel een persoon die soms aan het kortste einde trekt en het dan alsnog doet - maar of het een gemeend excuus zal zijn dan, nee nog steeds niet echt.

    7. Denk je dat je je kan verbeteren als persoon mocht je bemiddelaar zijn geworden? Zo, ja of nee: waarom?
    Op zich denk ik wel. Ik denk dat ik er ook vanuit ga leren om beter met ruzies om te leren gaan, maar vooral ook om beter erin te kunnen bemiddelen. Niet dat ik niet tegen ruzies kan, maar ik ben wel harmonisch ingesteld en ik hou nu niet echt ervan als mensen ruzie maken. Plus ik hoop dat het me zal helpen om later in mijn stages ook beter te kunnen helpen om de ruzies bij kinderen in mijn klas op te kunnen lossen.

    8. Nog een voorbeeld – vraag: Het loopt niet helemaal lekker in het team en naast het feit dat dit de sfeer aantast, merk je nog iets anders op. Nl. dat er niet eerlijk tegenover (sommige) users wordt gedaan. Jij, als bemiddelaar, kan alles meevolgen. Hoe zou je reageren?
    Pfoe, een lastige. Ik spreek de mensen wel aan op hun gedrag, want zoiets vind ik niet kunnen. Maar ik denk ook dat ik daarbij misschien even een medeteamlid aanspreek, waar ik op dat moment goed mee overweg kan. Dit is meer in de trant van samen sta je sterker, maar ook om iemand erbij te hebben die eventueel mijn spreken kan corrigeren. Ik wil natuurlijk niet te aanvallend overkomen, want zo is aanspreken niet bedoeld, maar mensen moeten wel even bewust worden van wat ze aan het doen zijn.
    8.2 Je komt erachter dat een crewlid informatie heeft doorgespeeld aan iemand. Wat zou je reactie zijn? Zou het anders zijn geweest als het crewlid een vriend(in) van je was?
    Ik weet dat de crew heel streng is in het geval van geheimhouding. Ik denk dat ik eerst de situatie zal onderzoeken. Wat voor informatie is er doorgespeeld, naar wie, etc. Ik zou deze persoon er zeker op aanspreken dat dit echt niet kan, maar ik denk niet dat ik meteen de verklikker uit ga hangen. Stel het is grote informatie wat losgekomen is, dan zal ik het wel doorgeven. Maar ik denk dat ik mensen aan zal raden om het zelf aan de crew te vertellen, ook in het geval van een vriend. Mocht het zo zijn dat er niets verteld wordt, wel ik hoop niet dat mijn vriendinnen me in zo'n lastig pakket zullen stellen.

    9. Bonusvraag: ben je bang voor vriendjespolitiek?
    Nope, not at all. Dat denk ik vanwege het feit dat ik mensen zo goed vragen zie stellen in het topic, vragen waar ik ook echt over na moet denken. Ik heb me nog nooit zo erg aan de tand gevoeld (': Maar goed, natuurlijk zijn er vrienden die op vrienden gaan stemmen om bemiddelaar te worden. Als ze dat doen dan denk ik ook echt dat ze in die vrienden een goede bemiddelaar zien, zij kennen diegene blijkbaar goed. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze juist niet voor die vrienden gaan, aangezien bemiddeling bij een vriend misschien wel helemaal niet prettig gevonden wordt door iemand. Nee, geen angst eerlijk gezegd.

    Tad
    Stel dat een discussie tussen jou en een andere user op het forum uit de hand loopt, waarbij je door de hoogopgelopen emoties net wat dingen eruit hebt gegooid die je beter niet had kunnen zeggen. Hoe zou je hiermee omgaan?
    Ik denk eerlijk gezegd dat ik het bericht op het forum weghaal, aangezien dit niet leuk is voor de andere user als ik die laat staan. Het is niet de bedoeling dat mijn onhandigheid dingen zou verspreiden over Quizlet, of zoiets. Daarna zou ik die persoon persoonlijk pb'en - waarschijnlijk mijn excuses aanbieden voor het onhandige gedrag van hoogopgelopen emoties - en proberen om het verder via pb uit te spreken. Mocht het zo echt niet werken, dan laat ik het waarschijnlijk of varen of ik stap naar een collega bemiddelaar als het echt moet.

    > Stel dat een van je vrienden in een ruzie betrokken is. Ze gaan in bemiddeling, die om de neutraliteit te waarborgen op touw wordt gezet door een andere bemiddelaar. Het zit echter hoog bij je vriend(in) en diegene appt jou op een late avond met zijn/haar frustraties en onzekerheden over de ruzie om stoom af te blazen en raad te krijgen. Hoe zou je hiermee omgaan?
    Ik zou naar haar luisteren. Ze is mijn vriendin, dus ik zal op haar reageren als een vriendin. In deze situatie ben ik dus niet de bemiddelaar, maar dat betekent niet dat -omdat ik deze zaak niet doe- niet naar haar mag luisteren. Ik zou me echter niet verder met de zaak bemoeien. Ik ga niet achter de rug om van een collega proberen om die ruzie alsnog op te lossen, maar zal het verder aan diegene overlaten.

    > Stel je wordt bemiddelaar en zet enthousiast je beste beentje voor. Na verloop van tijd komt er bij een collega-bemiddelaar echter een berichtje van een user binnen, waarin deze persoon aangeeft niet echt veel vertrouwen meer te hebben in jou als bemiddelaar. Na verloop van tijd wordt het duidelijk dat deze user niet de enige is die andere verwachtingen had toen hij/zij op je stemde en dat er eveneens een aantal andere users zijn die zich niet langer fijn voelen bij jou als bemiddelaar. Hoe zou je hiermee omgaan?
    Wel, ik denk dat ik in eerste instantie met mijn collega-bemiddelaar in gesprek zou gaan. Wat zou ik kunnen doen om het te verbeteren? Waar zit op dit moment mijn fouten en kan ik die aanpakken? Ik zou ermee aan de slag gaan om alsnog die goede bemiddelaar te worden. Echter, stel je voor dat de berichten blijven binnenstromen dat mensen niet tevreden over mij zijn, dan zou ik uit mijn functie stappen. De functie bemiddelaar is er natuurlijk om mensen te helpen, en als ik dat niet doe, dan maar geen blauw naampje.

    Jure
    Zijn er bepaalde situaties in je leven geweest (of persisterende omstandigheden) waardoor je eigenschappen hebt ontwikkeld die je ongeschikt zouden maken voor de functie van bemiddelaar? En wat ga je eraan doen om deze eigenschap aan te pakken/je niet te laten belemmeren tijdens je bemiddeling? En stel dat je ongewild hoort over gelijkende situaties (stel, iemand wordt gepest hier en jij bent vroeger ook gepest), zou je je daardoor laten meeslepen door jouw eigen achtergrond? Wat zou je doen om met beide benen op de grond te blijven staan?
    Nee, ik denk dat ik deze vraag gewoon moet beantwoorden met nee.

    Tweede vraag aan iedereen: zijn er mensen die je liever niet zou helpen? Hiermee bedoel ik geen individuen, maar 'mensen die vaak liegen', 'mensen die om de feiten heen draaien', 'mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen', noem maar op. En wat doe je als je tóch met zo'n persoon te maken krijgt?
    Ik moet eerlijk bekennen dat als ik zelf ruzie heb met iemand, die perse zijn gelijk wil krijgen dat ik daar heel erg moeite mee heb. Ik ben niet zo goed in ruzie maken, en kan er al helemaal niet tegen als iemand perse gelijk wil hebben. Deze mensen ga ik denk ik zeker wel tegenkomen bij bemiddeling, maar als het 'gelijk hebben' niet tegen mij gericht is, kan ik het al veel beter hebben. Stel, ik kom er niet uit met deze persoon om deze redenen kan ik altijd de expertise van mijn medebemiddelaars inschakelen, vragen om hulp wat ik kan doen.

    Quorra
    Een vraag voor alle kandidaten. Een scenario: stel er wordt binnen de crew - via het modforum - een aantal users zwartgemaakt, waaronder mensen die jij goed kent. Iemand besluit dit naar buiten te brengen en er ontstaan rellen waardoor users en crew tegen elkaar opgezet worden en vertrouwensbanden kapot gaan. Hoe ga jij om het dilemma geheimhoudingsplicht versus de waarheid?
    Een geheimhoudingsplicht kun je niet zomaar doorbreken. Het is nu eenmaal de manier hoe Quizlet werkt. Ik denk eerlijk gezegd dat een scenario als jij uittekent meer mensen nodig heeft. Ik zou met de bemiddelaars om tafel gaan zitten, om te kijken wat we met zijn allen in deze situatie kunnen doen. Wij hebben dan een beetje als taak om de banden weer te lijmen, en als het echt zo uit de hand loopt, ga ik dat niet doen zonder hulp van anderen. Meerdere mensen hebben namelijk meerdere ideeën en misschien komen zijn wel met een oplossing die ik nog niet bedacht had.

    [ bericht aangepast op 16 aug 2017 - 8:07 ]


    It's never gonna happen, Guys.

    Adsthetic
    - Jan is een moderator en Piet's beste vriend. Jan weet alles over Piet en vice versa. Op een dag hebben ze knallende ruzie en Jan opent een topic waarin hij een heel duidelijke steek onder het water geeft aan Piet. Iets in de trant van: "Piet chanteert me om informatie door te geven." Piet reageert er dan op en onthult dat Jan hem soms dingen uit het modforum zegt. Beide partijen komen naar jou voor bemiddeling. Hoe pak je de case aan?
    Dit is lastig. Het lijkt me dat de moderators hier ook een case van willen maken. Zij grijpen immers in eerste instantie in bij ruzies in topics, ik zal ook een seintje geven naar de moderators mocht het nog niet bekend zijn wat er in het topic gebeurt. In mijn ogen is het van belang om de positie van de moderators en het feit van de 'informatie lekken' in de gaten te houden maar ook om de bemiddeling 'onafhankelijk' te behandelen. Daarmee bedoel ik dat in de bemiddelaarspositie ik er voor zou kiezen om in eerste instantie informatie te verzamelen en te kijken of we de ruzie tussen de twee kunnen oplossen, of in ieder geval inzicht bieden in waarom dit is gebeurt. Denk dat het belangrijk is voor beide partijen om aan de ander duidelijk te kunnen maken waarom er zo veel boosheid is en daar zou ik in eerste instantie ondersteuning in bieden. Indien nodig komt er wel boven op dat er misschien een communicatiepunt moet zijn tussen de overige moderators en Jan. Los van wat het feit dat een topic met deze informatie openen niet handig is, zijn de gemoederen kennelijk dusdanig hoog opgelopen dat het is gebeurt. De ruzie moet dus eerst uitgepraat worden voor er stappen gemaakt kunnen worden met het duidelijk maken dat dit zo niet kan en tegenstrijdig is met de regels van Quizlet.

    Baudelaire
    Wat vind jij dat je kunt toevoegen aan het huidige bemiddelaarsteam. Wat voor kwaliteiten zorgen ervoor dat we ons als team beter kunnen inzetten voor de users? Ik denk dat ik een goede toevoeging ben aan het huidige bemiddelaarsteam omdat ik een goede teamplayer ben die er altijd naar streeft om te blijven verbeteren en te luisteren. Ik vind het persoonlijk ook erg nuttig en leuk om voorgaande cases, enquetes etc te analyseren en te kijken hoe we onze hulp naar de users toe kunnen optimaliseren op basis van voorheen gebeurde zaken. Natuurlijk is iedere zaak anders maar er valt veel te leren uit wat al is gebeurt. Ik denk dat ik een frisse blik kan werpen op zulke dingen.

    Sacramental
    1. Voor de personen die evenwel een vertrouwenspersoon zijn, mocht je bemiddelaar worden: wat zou je doen met de informatie die je over de betreffende user hebt? Want het lijkt me dat ze sommige dingen in vertrouwen vertellen en persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als daarover gesproken zou worden achter de schermen.
    NVT.
    2.1 Stel: je kunt niet omgaan met één (of meerdere) bemiddelaars of crewleden, hoe zou je dat behandelen? Wat zou je aanpak en houding zijn?
    In eerste instantie ben ik van mening dat je door je leven heen altijd mensen gaat tegen komen waar je niet zo goed mee om kan gaan. Voornamelijk op werk etc. Ik denk dat dit niet iets is wat een groot punt moet zijn, we kunnen nou eenmaal met sommige mensen beter, en met sommige mensen slechter overweg. Als er een crewlid zou zijn waar ik niet goed mee om kan gaan zou dat voor mij niks veranderen. In eerste instantie is die persoon als ieder ander crewlid en zal ik met respect blijven behandelen. Nu snap ik waar je heen wil wel een beetje. Het kan natuurlijk zo zijn dat je je sneller aan dingen ergert van die persoon, je misschien slechter luistert en en kort lontje ervan krijgt. Mocht het tot het punt komen dat ik dit van mezelf merk (in eerste instantie streef ik er altijd naar om persoonlijke gevoelens in deze soort situaties op zij te zetten en kijken naar een manier om het beste samen te werken) dat ik mijn taken met/door die persoon niet meer goed kan uitvoeren zou ik persoonlijk graag het gesprek aan willen gaan om te kijken wat we kunnen doen om de communicatie te verbeteren. Mogelijk met de hulp van 1 van de andere bemiddelaars.
    2.2 Wat als je het op een respectvolle manier verteld hebt en het contact verbeterd niet tussen jullie?
    Jammer maar helaas. Toch proberen verder te gaan met zo goed mogelijk samen werken, maar zoals ik al zei met de ene persoon klikt het beter dan met de ander. Ik denk dat het wel zaak is om bij de overige crewleden bekend te maken dat het soms niet productief kan zijn als ik en die persoon samen werken. Denk niet dat het verder veel moet veranderen. Professioneel en respectvol blijven is key.
    3. Hoe reageren jullie op ruzies in het echte leven? Niet alleen van jezelf, maar tevens van je vrienden / familie / collega’s, noem het maar op.
    Ik ben iemand die mezelf en anderen in situaties uitdaagd om wat dieper te graven dan de eerste emotie (vaak boosheid) die op komt. Ik zal in een ruzie dan ook snel vragen waarom de ander zich zo voelt, welke emoties er nog meer zijn, hoe dit zo gekomen is. Soms als ik zelf erg boos ben neem ik even een moment om tot rust te komen voor dat ik het gesprek aan ga. Dit is soms wel lastig als de emoties echt in overvloed zijn. Om de ruzie op te lossen wil ik van de ander graag hun kant horen als dat enigzins kan, en ook mijn eigen kant van het verhaal uitspreken. Indien nodig bied ik daarna altijd mijn apology aan.
    4. Hoe zou je het aanpakken wanneer één van de users die ruzie heeft je vriend(in) is?
    Deze vraag had ik in essentie al beantwoord op bij de vraag van Eledhel. Denk je dat dat je vraag voldoende beantwoord?
    5. Als ex – bemiddelaar weet ik dus ook het één en ander van hoe het achter de schermen gaat en wat bemiddelaar – zijn precies inhoudt. Nu vraag ik me af hoezo je een goede vervanger zou zijn en waarom jij de juiste collega zou zijn voor de huidige bemiddelaars. (Dit gaat dus niet per sé om een karaktereigenschappen – vraag, maar over wat jij voor de bemiddelaars zou kunnen betekenen en wat je van het contact verwacht, bijv.)
    Ik denk dat ik dit al deels beantwoord heb bij de vraag van Baudelaire. Om daar nog wat aan toe te voegen: Wat ik hoop en verwacht van het contact is hetzelfde als wat ik graag mee wil brengen in de crew mocht ik bemiddelaar worden. Duidelijke communicatie, elkaar helpen waar nodig en uitdagen om te verbeteren. Wat ik toe kan voegen aan het team is een betrouwbare collega die graag wil leren. Ik ben verder met regelmaat beschikbaar en kan indien nodig snel online komen wanneer het de anderen uit komt. Ik hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord, mocht je nog meer willen weten hoor ik dat graag!
    6. Stel: een user, crewlid, etc. verwacht van jou een gemeend excuus, hoe sta je daarin? (Het maakt verder niet uit wat er afgespeeld is, eigenlijk vraag ik het me af in verschillende situaties. Dus er is iets voorgevallen waar je er nog wel in kan komen en juist totaal niet.)
    Als ik in de fout zit (en ik het zelf ook snel door heb) dan bied ik direct mijn excuus aan en is dat ook gemeend. Ik heb er geen problemen mee mijn fouten toe te geven als het in een situatie is waar ik ook echt iets niet handig heb aangepakt. Mocht ik het zelf niet door hebben dat ik fout zit zou ik eerst om uitleg vragen waarom ik mijn excuses moet aanbieden. Als ik het dan wel begrijp en er hetzelfde in sta bied ik ook mijn excuses aan. Mocht het zo zijn dat ik het er niet mee eens ben dan zou ik proberen uit te leggen waarom niet en dat ik niet mijn excuses daarvoor kan aanbieden. Ik kan wel mijn excuses ervoor aanbieden dat mijn woorden/acties verkeerd zijn opgevat. Vaak is het ook een issue met miscommunicatie, dat kan iedereen overkomen.
    7. Denk je dat je je kan verbeteren als persoon mocht je bemiddelaar zijn geworden? Zo, ja of nee: waarom?
    Ik denk dat ik als persoon altijd kan blijven verbeteren, als bemiddelaar, op mijn werk, in mijn persoonlijk/sociaal leven. Iedere dag doen zich weer nieuwe dingen voor waar je van kan leren, en hoe beter je iets onder de knie krijgt, hoe minder dat zal voorkomen maar ik denk dat in het bemiddelaarsschap iedere case toch net weer anders is omdat het niet om strakke regeltjes gaat maar om persoonlijke communicatie (wat voor iedereen anders is). Er valt dus altijd te leren en te verbeteren.
    8. Nog een voorbeeld – vraag: Het loopt niet helemaal lekker in het team en naast het feit dat dit de sfeer aantast, merk je nog iets anders op. Nl. dat er niet eerlijk tegenover (sommige) users wordt gedaan. Jij, als bemiddelaar, kan alles meevolgen. Hoe zou je reageren?
    Ik denk dat het onwijs belangrijk is om hier snel op in te gaan. In dit geval is de bemiddelaar de stem van degenen die niet mee kunnen lezen. Nu is het niet zo dat ik direct alle kanonnen erbij en er op af, maar ik zou de crew wel willen laten inzien dat als er kritiek is op een ander dit niet de manier is om te uiten. Het lost namelijk niks op, op deze manier en is al zeker niet productief voor de sfeer. Maar wel belangrijk om onpartijdig te blijven. Waarom denken de crewleden er zo over? Is het iets wat we samen kunnen oplossen? etc.
    8.2 Je komt erachter dat een crewlid informatie heeft doorgespeeld aan iemand. Wat zou je reactie zijn? Zou het anders zijn geweest als het crewlid een vriend(in) van je was?
    Het is sowieso niet anders of het een vriend(in) is of niet. Ik streef naar onpartijdigheid. Ook al is het een vriend(in), het is een fout en dat weegt net zo zwaar als iemand die ik minder goed ken die dat doet. Nu denk ik dat dit ook een case is waar de moderators zich meer mee bezig houden (op het gebied van regels en overtredingen). Indien nodig zou ik bemiddelen tussen de overige crewleden en de persoon die de informatie heeft doorgespeeld. Verder moeten de moderators ook hun werk kunnen doen dus daar zou ik me meer afzijdig houden.
    9. Bonusvraag: ben je bang voor vriendjespolitiek?
    Bang. Bang niet echt. Ik denk wel dat het iets is wat vrij vaak en veel voorkomt op het internet ook voornamelijk. Natuurlijk begrijp ik dat mensen sneller geneigd zijn om mensen waar ze bevriend mee zijn te geloven en te vertrouwen, dat is soms onvermijdelijk. Of ik er bang voor ben tijdens deze stemronde, ach. Niet echt. Ik hoop dat iedereen stemt op de persoon waar zij van denken dat ze de beste bemiddelaar voor ze kunnen zijn. Of dat nou een goede vriend(in) is of niet.

    Op de rest antwoord ik later, mijn laptop loopt steeds vast. D:


    The truth is out there.

    Ik wil even laten weten dat ik erg onder de indruk ben van elke kandidaat hier. Ik volg dit op de voet en vind het interessant al jullie verschillende antwoorden te lezen. Jullie zijn goed bezig! ^^ Ikzelf heb ook nog een paar vragen in petto. (wbw)

    Ik zie dat er al aardig wat stemmen zijn. Aan degenen die nog niet hebben gestemd, wil ik even vragen over elke kandidaat goed na te denken en er een beeld van te vormen aan de hand van de antwoorden. De ene kandidaat valt misschien minder op dan de ander, dus daarom doe ik een kleine oproep om alle kandidaten even op een rijtje te zetten. ^^ Er is zelfs iemand die nog niet de kans heeft gehad te antwoorden, omdat ze op vakantie is. Wees dus niet te snel met stemmen, je hebt nog een week!


    Ik wil een tuin vol egels

    Rubin schreef:
    Ik wil even laten weten dat ik erg onder de indruk ben van elke kandidaat hier. Ik volg dit op de voet en vind het interessant al jullie verschillende antwoorden te lezen. Jullie zijn goed bezig! ^^ Ikzelf heb ook nog een paar vragen in petto. (wbw)

    Ik zie dat er al aardig wat stemmen zijn. Aan degenen die nog niet hebben gestemd, wil ik even vragen over elke kandidaat goed na te denken en er een beeld van te vormen aan de hand van de antwoorden. De ene kandidaat valt misschien minder op dan de ander, dus daarom doe ik een kleine oproep om alle kandidaten even op een rijtje te zetten. ^^ Er is zelfs iemand die nog niet de kans heeft gehad te antwoorden, omdat ze op vakantie is. Wees dus niet te snel met stemmen, je hebt nog een week!


    Dankjewel! Dan moet ik ook andersom zeggen dat er echt goede vragen gesteld worden! Voor sommigen moet je echt erover nadenken over wat er bij je past :Y)

    In ieder geval, ik ga zelf als kandidaat ook nog stemmen, maar wacht zoals jij zegt op de laatste antwoorden ^^


    It's never gonna happen, Guys.

    Rubin schreef:
    Ik wil even laten weten dat ik erg onder de indruk ben van elke kandidaat hier. Ik volg dit op de voet en vind het interessant al jullie verschillende antwoorden te lezen. Jullie zijn goed bezig! ^^ Ikzelf heb ook nog een paar vragen in petto. (wbw)

    Ik zie dat er al aardig wat stemmen zijn. Aan degenen die nog niet hebben gestemd, wil ik even vragen over elke kandidaat goed na te denken en er een beeld van te vormen aan de hand van de antwoorden. De ene kandidaat valt misschien minder op dan de ander, dus daarom doe ik een kleine oproep om alle kandidaten even op een rijtje te zetten. ^^ Er is zelfs iemand die nog niet de kans heeft gehad te antwoorden, omdat ze op vakantie is. Wees dus niet te snel met stemmen, je hebt nog een week!


    Ah, wat lief, dankjewel! We doen natuurlijk ons uiterste best! De spanning loopt langzaamaan wel hoog op. Die deadline lijkt nog zoooo ver weg!
    Ben benieuwd naar de vragen die je voor ons hebt... (nerd)


    everything, in time

    Rubin schreef:
    Ik wil even laten weten dat ik erg onder de indruk ben van elke kandidaat hier. Ik volg dit op de voet en vind het interessant al jullie verschillende antwoorden te lezen. Jullie zijn goed bezig! ^^ Ikzelf heb ook nog een paar vragen in petto. (wbw)

    Ik zie dat er al aardig wat stemmen zijn. Aan degenen die nog niet hebben gestemd, wil ik even vragen over elke kandidaat goed na te denken en er een beeld van te vormen aan de hand van de antwoorden. De ene kandidaat valt misschien minder op dan de ander, dus daarom doe ik een kleine oproep om alle kandidaten even op een rijtje te zetten. ^^ Er is zelfs iemand die nog niet de kans heeft gehad te antwoorden, omdat ze op vakantie is. Wees dus niet te snel met stemmen, je hebt nog een week!


    Aww~ dank je wel. :)
    Klinkt goed om te horen, die vragen zijn vrij interessant, er zijn al verrassend veel vragen geweest. :)
    Ik had nog geen succes gewenst tegenover de andere kandidaten, ik ging hier vrij serieus in, namelijk.
    Het is altijd leuk al die verschillende antwoorden te lezen. :3


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Rubin schreef:
    Ik wil even laten weten dat ik erg onder de indruk ben van elke kandidaat hier. Ik volg dit op de voet en vind het interessant al jullie verschillende antwoorden te lezen. Jullie zijn goed bezig! ^^ Ikzelf heb ook nog een paar vragen in petto. (wbw)

    Ik zie dat er al aardig wat stemmen zijn. Aan degenen die nog niet hebben gestemd, wil ik even vragen over elke kandidaat goed na te denken en er een beeld van te vormen aan de hand van de antwoorden. De ene kandidaat valt misschien minder op dan de ander, dus daarom doe ik een kleine oproep om alle kandidaten even op een rijtje te zetten. ^^ Er is zelfs iemand die nog niet de kans heeft gehad te antwoorden, omdat ze op vakantie is. Wees dus niet te snel met stemmen, je hebt nog een week!


    Dank je wel, Bianca! Heel lief van je en ik ben zelf ook erg benieuwd naar jou vragen. (:

    En leuk dat je elk kandidaat toch erbij trekt en dat je zo betrokken bent. :3


    One Who Travels A Higher Path.

    Tad
    Voor iedereen:
    > Stel dat een discussie tussen jou en een andere user op het forum uit de hand loopt, waarbij je door de hoogopgelopen emoties net wat dingen eruit hebt gegooid die je beter niet had kunnen zeggen. Hoe zou je hiermee omgaan?


    Hoe ik hiermee om zou gaan is, dat ik mijzelf meteen verontschuldig tegenover diegene en zeg dat ik het niet zo bedoelde. Natuurlijk is dat al te laat en had ik dat niet moeten zeggen. Ik zou twee opties kiezen: 1. Het even laten rusten, zodat we beiden wat gekalmeerd zijn en dat we samen daarna over kunnen praten. 2. Ik stap naar mijn collega om te vragen of zij kan bemiddelen tussen de user en mij. Ik zou mij wel rot voelen en best wel teleurgesteld in mijzelf zijn, dat ik me zo heb laten gaan. Ik probeer dan zeker om het goed te maken en dat het goed zit tussen de user en mij. Het gaat er ook om of die persoon dat wilt, maar ook hoe die user zich voelt erover. Misschien heb ik hem/haar wel erg gekwetst en wilt die persoon het niet uitpraten. Ik zou het wel erg jammer vinden, zou het als we het niet uitpraten. Het is dan de keuze aan de user, maar ik probeer dan wel mijn best te doen voor diegene.

    > Stel dat een van je vrienden in een ruzie betrokken is. Ze gaan in bemiddeling, die om de neutraliteit te waarborgen op touw wordt gezet door een andere bemiddelaar. Het zit echter hoog bij je vriend(in) en diegene appt jou op een late avond met zijn/haar frustraties en onzekerheden over de ruzie om stoom af te blazen en raad te krijgen. Hoe zou je hiermee omgaan?

    Hoe ik hier ermee om zou gaan is, om privé en zakelijk gescheiden te houden, dus ik vind dat die vriend(in) gerust naar mij kan komen om zijn/haar hart te luchten. Ik doe mijn taak op Quizlet, maar ik ben ook een vriendin voor mijn vrienden. Als zij mij buiten Quizlet nodig hebben, dan ben ik voor ze. Natuurlijk moet je je taak en wat er achter de schermen gebeurt voor jezelf houden, maar je kan dan wel praten over de ruzie. Ik ben niet de desbetreffende bemiddelaar om haar/zijn ruzie te helpen oplossen of te begeleiden. Ik ben dan de vriendin die haar erbij steunt en raad geeft, wat hij/zij het beste kan doen.

    Oh, en nog één voor iedereen, als ik dan toch bezig ben met niet al te rooskleurige scenario's(nerd):
    > Stel je wordt bemiddelaar en zet enthousiast je beste beentje voor. Na verloop van tijd komt er bij een collega-bemiddelaar echter een berichtje van een user binnen, waarin deze persoon aangeeft niet echt veel vertrouwen meer te hebben in jou als bemiddelaar. Na verloop van tijd wordt het duidelijk dat deze user niet de enige is die andere verwachtingen had toen hij/zij op je stemde en dat er eveneens een aantal andere users zijn die zich niet langer fijn voelen bij jou als bemiddelaar. Hoe zou je hiermee omgaan?


    Oei, dat zal dan wel heel pijnlijk zijn, want ik doe altijd mijn best om het zo goed mogelijk te doen. Dan zou ik eerder een gevoel hebben dat ik ze teleur heb gesteld en door mij geen vertrouwen meer in mij hebben. Ik zou daar wel heel erg mee zitten en van schrikken, maar ik zou wel vragen aan de users waar het aan ligt, op welke punten ik op moet letten en hoe ik mijzelf dan kan verbeteren. ik zou zoveel mogelijk informatie willen hebben, zodat ik extra mijn best kan doen om de "schade" te herstellen. Om te laten zien dat ik daadwerkelijk de bemiddelaar ben waarop ze hebben gestemd. Daarnaast zou ik ook aan mijn mede-collega's vragen of zij nog feedback willen geven, mij daarin willen steunen en helpen. Het is dan natuurlijk ook niet nodig om van je taak af te stappen, als je doorzet en laat zien dat je jezelf wilt verbeteren, dan zou het wel goed moeten komen.

    Jure
    Een vraag aan iedereen:

    Zijn er bepaalde situaties in je leven geweest (of persisterende omstandigheden) waardoor je eigenschappen hebt ontwikkeld die je ongeschikt zouden maken voor de functie van bemiddelaar? En wat ga je eraan doen om deze eigenschap aan te pakken/je niet te laten belemmeren tijdens je bemiddeling? En stel dat je ongewild hoort over gelijkende situaties (stel, iemand wordt gepest hier en jij bent vroeger ook gepest), zou je je daardoor laten meeslepen door jouw eigen achtergrond? Wat zou je doen om met beide benen op de grond te blijven staan?


    Ik ben zelf gepest geweest, maar ik laat mij daardoor niet belemmeren. Ik ben er juist sterker van geworden en daardoor sta ik ook steviger in mijn schoenen, dus dat zal niet het geval zijn. Daarnaast zal geen enkele situatie mij belemmeren, want ik heb het doorstaan en ik heb er van geleerd. Wat mij misschien wel ongeschikt maakt is dat ik naïef ben. Perfectionistische en gevoelig (die ik heb aangekaart als slechte eigenschappen) zie ik weer niet in dat het mij belemmerd, omdat ik vind dat dat mij beter helpt om mensen te helpen. Ik vertrouw mensen te snel en geloof mensen ook snel. Daar ben ik wel eerlijk in en daar moet ik nog wel beter leren mee omgaan. Ik weet van mezelf dat ik dat ben, wat heel mooi is, want er zijn mensen die dat niet toegeven. Ik ben hier ook zeker aan het verbeteren, hoe je dat moet doen is een andere zaak. Je moet vooral van je fouten leren en dan doe je het niet gauw meer. Zo leer ik het. Door mijn ervaringen omtrent mijn naïviteit, heb ik van mezelf geleerd, maar ook van andere mensen die mij erin hebben geholpen. Aan de andere kant, iedereen is een beetje naïef. Nogmaals je kan niet perfect zijn, dus ik probeer er veel van te leren.

    Wat ik zou doen om met beiden benen op de grond te blijven staan is, ik volg mijn hart, ik sta achter mijn antwoorden die ik geef en ik neem mijn verantwoordelijkheid. Ik duik voor niemand weg en ik ben een echte doorzetter. Dat ben ik al in mijn hele leven geweest.

    Tweede vraag aan iedereen: zijn er mensen die je liever niet zou helpen? Hiermee bedoel ik geen individuen, maar 'mensen die vaak liegen', 'mensen die om de feiten heen draaien', 'mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen', noem maar op. En wat doe je als je tóch met zo'n persoon te maken krijgt?

    Ik zou sowieso iedereen helpen, maar ik zou het moeilijker krijgen als mensen die je aanhaakt moet helpen. Ik zou dan niet weten of ik ze moet geloven, wat ze vertellen of als mensen om de feiten heen draaien en dat ik niet een specifiek antwoord erop krijg. Dan ligt de situatie en zaak toch wel anders. Natuurlijk moet je er dan niet vanuit gaan, als zulke mensen ruzie krijgen met iemand anders, dat die andere persoon gelijk heeft. Het doel is toch om het te laten oplossen en hun te helpen begeleiden om de ruzie te sussen, maar ze maken de zaak dan niet gemakkelijker voor mij. Ik zou dan toch voor twee opties kiezen: 1. Het laten overnemen door één van mijn collega's of 2 één van mijn collega's toezicht laten houden dat ik nog steeds neutraal blijf. (Dit heeft ook betrekking op vrienden, maar als het echt heel erg hoog zit de situatie). Als ik toch met zo'n persoon te maken krijg, dan probeer ik mijn best te doen om die persoon goed te helpen, maar dan toch ligt het aan de persoon of die geholpen wilt worden. Ik kan ook dit doen, een second opinion vragen. Dus een mede-collega die het verhaal leest en luisteren wat die erover te zeggen heeft.

    Quorra
    Een vraag voor alle kandidaten. Een scenario: stel er wordt binnen de crew - via het modforum - een aantal users zwartgemaakt, waaronder mensen die jij goed kent. Iemand besluit dit naar buiten te brengen en er ontstaan rellen waardoor users en crew tegen elkaar opgezet worden en vertrouwensbanden kapot gaan. Hoe ga jij om het dilemma geheimhoudingsplicht versus de waarheid?

    Geheimhoudingsplicht is geheimhoudingsplicht. Natuurlijk is het niet leuk dat er zoiets gebeurd, maar het is ook weer niet goed als je met de rellen meedoet. Je hebt toch een bepaalde plicht die je moet vervullen en het belangrijkste taak is om iedereen te sussen om dan als een groep hieruit te komen. Uiteindelijk komt het wel op neer als er echt zoiets gebeurd, dat je dan juist op je "post" moet blijven en rustig moet kunnen blijven. Als jezelf ook gaat stressen en erin meedoet, dan zijn we verder van huis. Sowieso strijd ik voor de waarheid, maar er zijn oplossingen/uitwegen om dat te doen. Er zal altijd wel een weg te vinden zijn om iedereen te kalmeren en als een team dit op te lossen. Er zal dan heel veel banden gebroken worden en heel veel vertrouwen weg zijn, maar die kan je ook weer aan elkaar lijmen en vooral de tijd die het dan heelt.

    Daarnaast is het natuurlijk ook niet leuk als de mensen die ik dan goed ken, zwart worden gemaakt. Ik zou dan wel zeggen tegen die personen die dat hebben gedaan, dat het niet correct is en zij wel hun verontschuldigen moeten aanbieden. Het is ook niet netjes en onprofessioneel. Ik zou dan wel voor de desbetreffende personen opkomen, maar ook voor beiden partijen zou ik mijn best doen om hun te helpen en ook om hun hierin te steunen.


    One Who Travels A Higher Path.