• Liefste users,

    We zijn eruit! We hebben 27 inzendingen gekregen. Schrik niet van het lage aantal, want het zijn allemaal hele goede (kwalitatieve) inschrijvingen. En volgens ons lijken onderstaande 9 kandidaten de beste aanvulling voor het bemiddelaarsteam. Nu is het tijd voor de volgende ronde.

    Hoe gaat deze ronde in zijn gang?
    Tijdens deze ronde kan iedereen kennis maken met onze negen kandidaten. Deze ronde wordt open gesteld naar heel Quizlet, niet enkel naar bemiddelaars en moderators omdat bemiddelaars voornamelijk in contact komen met users. Jij kan nu dus iemand kiezen waarmee je in de toekomst graag wil samenwerken indien je een probleem hebt. Jouw stem is van belang!

    Hieronder stelt elke kandidaat zich voor aan de hand van 100 woorden in de hoop jou te overtuigen een goede bemiddelaar te zijn. Daarnaast is dit topic ook bedoeld om vragen te stellen aan de kandidaten zelf. Dit kunnen vragen zijn gericht naar de hele kandidatenlijst of naar een individu. Op deze manier kan je het vermogen van de kandidaten testen.

    Hoe lang kan ik vragen stellen/ stemmen op de poll?
    Je kan rustig de tijd nemen. Er zijn 2 weken om te stemmen. De deadline is woensdag 23 augustus 2017 om 23.59. Je hebt dus voldoende tijd om kennis te maken met de kandidaten. En onthoud: eenmaal je gestemd hebt, is er geen weg meer terug. Je kan jouw stem niet aanpassen. Neem dus de tijd om jouw voorkeursstem uit te brengen.

    Vooraleer je jouw stem uitbrengt zijn hier enkele opmerkingen omtrent onderstaande lijst:
          * De namen van de kandidaten staan op alfabetische volgorde en hebben niets met onze voorkeur te maken.
          * De 9 kandidaten wisten niet van elkaar dat zij door waren naar de tweede ronde, en hebben hun stukje dus helemaal zelf geschreven en ingestuurd zonder de invloed van een andere kandidaat.
          * De kandidaten mogen zichzelf alleen in dit topic promoten door vragen te beantwoorden. Stel dus vooral veel vragen, in het algemeen of aan een specifieke kandidaat, in dit topic! Stem-op-mij topics zijn dus niet toegestaan, net als elke andere promotie op Quizlet of buiten Quizlet.
          * We controleren de stemmen op fraude. Stemmen met meerdere accounts mag niet en alle stemmen van de accounts worden verwijderd.
          * De 3 kandidaten met de meeste voorkeursstemmen, worden bemiddelaar.


    Aire
    Ik ben Fanny, en ik wil graag helpen om Quizlet een gezelligere plek te maken (oftewel; door bemiddelaar te worden. Yup, die zag je vast niet aankomen).
    Een kant kiezen is iets wat ik slecht kan, net als debatteren. Ik ben vaak iets té flexibel in een discussie, wat bij het bemiddelen dan weer handig is. Ruimdenkend en flexibel te werk gaan ligt mij erg goed, en ik bied ook graag een luisterend oor. Ik kan goed objectief blijven in een conflict en ben oplossingsgericht. Mezelf voorstellen in 100 woorden kan ik dan weer niet, dus vragen zijn zeer welkom!


    Apaixonar
    Hoi allemaal!
    Aangezien de meesten mij waarschijnlijk niet kennen: mijn naam is Myrna en ik ben een 19-jarige studente. Aangenaam.
    Ik heb mij aangemeld voor bemiddelaar, omdat ik graag degene zou willen zijn naar wie leden toe kunnen komen voor hulp en advies als het gaat om problemen betreffende onenigheden tussen gebruikers onderling of achter de schermen. Zelf ben ik vóór objectiviteit als het om dit soort situaties gaat en ik zou er graag aan bij willen dragen dat alles eerlijk verloopt en problemen goed opgelost worden.
    Opdat we Quizlet samen een fijne plek kunnen laten zijn. (:


    Hooverphonic
    Hee mede Q-ers, ik ben Sarah. (: Misschien (her)kennen jullie mij als user of als vertrouwenspersoon hier op Quizlet.

    Ik heb me opgegeven als bemiddelaar omdat ik me erg verbonden voel met deze community en er graag meer voor wil betekenen.

    Ik doe vrijwilligerswerk waarin ik verschillende mensen coach, adviseer en me inzet in het verbeteren van de (geestelijke) gezondheidszorg.

    Ik kan goed luisteren, gerichte vragen stellen, heb een oordeel vrije houding, ben betrokken en neem mensen graag serieus. Ik ben kritisch en direct, maar blijf genuanceerd in wat ik zeg.

    Dit alles wil ik meenemen in een mogelijke bemiddelaars functie.


    Leliana
    Hoihoi lieve Q-ers! Ik ben Veerle. Quizlet is voor mij een fijne, en gezellige plek waar ik mijn creativiteit kwijt kan. Ik vind het belangrijk dat Quizlet voor iedereen een veilige en prettige plek is, en wil daar ook graag mijn steentje aan bij dragen. Ik wil voor jullie allemaal graag een luisterend oor zijn en helpen met het samen zoeken naar oplossingen voor mogelijke problemen. Ik ben geduldig, onpartijdig en doe altijd mijn best om de situatie zo te overzien dat er voor iedereen een oplossing komt. Ik hoop dat ik jullie hier binnenkort mee mag helpen als bemiddelaar!


    Lorem
    Ik wil bemiddelaar zijn, omdat ik graag voor anderen klaar sta.
    Voor mij voelt deze taak als iets wat ik kan, wat ik wil bereiken.
    Ik heb zelf veel dingen meegemaakt: ruzies, persoonlijke issues en dingen waar men ongelukkig van wordt.
    Ik wil die ervaringen gebruiken om anderen te helpen.
    Ik ben ook vriendelijk, open en ik kies geen partij.
    Kortom: ik houd er gewoon van om er voor iedereen te zijn.


    Meraki
    Hallo!
    Allereerst bedankt voor deze kans!
    Mijn naam is Marleen en ik ben 21 jaar. Ik heb verschillende diploma's, waaronder twee voor agressiepreventie, en genoeg ervaring omtrent bemiddelen. Als je hier nieuwsgierig naar bent, mag je er vooral naar vragen (als je bewijzen wil zien, kan dat).
    Gecombineerd met het feit dat ik me oprecht oncomfortabel voel bij confrontaties, zorgt dit ervoor dat ik graag mijn steentje bij wil dragen op Q!
    Tenslotte is het een mooie kans om (na meer dan acht jaar) iets terug te doen voor een site die mij lieve vrienden en mooie herinneringen heeft gegeven.


    Papiliones
    Hey iedereen!

    Het lijkt mij erg leuk om de functie van bemiddelaar te bekleden, omdat ik een voorliefde heb om mensen te helpen en iets te betekenen voor anderen. Wat mij geschikt maakt als bemiddelaar is dat ik een luisterend oor te bieden heb, behulpzaam en geduldig persoon ben, die graag tijd neemt voor iedereen. Ik blijf onpartijdig en probeer het van verschillende kanten te bekijken voor de personen in kwestie. Dat wil ik ook graag gaan toepassen op Quizlet.nl, zodat elk persoon zich veilig en comfortabel voelt bij mij.

    Als er vragen zijn, stel ze gerust.

    Veel liefs, Filiz


    Seaworth
    Aangeboden!

    Rustige, jonge vrouw van 23 met een decennia aan Q-ervaring. Een positieve dame met goed werkende oren en oog voor detail. Ze is oplossingsgericht, eerlijk en altijd duidelijk. Nieuw in de wereld van online jobs, maar zeer gemotiveerd en passievol over Quizlet zelf.
    Zet zich altijd voor de volle 100% in en wil niets liever dan het mooie en fijne Quizlet helpen behouden. Ze is zeker van haar talenten en bewust van haar valkuilen. Geef haar een kans – ze stelt niet teleur. Ze wil het, ze kan het. En ze heet[/c Laura.


    Slughorn
    Hoi allemaal,
    Ik ben Danique, 24 jaar oud en onderhand zes jaar lid van Quizlet. Dit jaar ga ik afstuderen voor juf basisonderwijs, waar ik het liefst lesgeef aan de kleuters.
    De reden om bemiddelaar te worden is dat ik mee wil werken aan een gezellig en veilig Quizlet voor iedereen. Ik ben een geduldig persoon, met een goed luisterend oor. Mocht ik bemiddelaar worden, zal ik tijdens bemiddeling onpartijdig blijven en naar beide partijen duidelijkheid uitspreken. Ik zorg ervoor dat beide partijen zich door mij gehoord voelen en wil op deze manier mijn bijdrage leveren.


    Klik hier voor de poll!

    Veel succes aan de kandidaten toegewenst en hopelijk vindt iedereen een geschikte kandidaat voor deze functie.

    Vele crewgroetjes

    Q&A:
    Link naar de bundeling van alle vragen en antwoorden uit dit topic.

    [ bericht aangepast op 18 aug 2017 - 18:38 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Mijn excuses als deze vragen al gesteld zijn, sla ze dan vooral over haha.

    1. Is er, op dit moment, een mogelijkheid dat je privé leven je taken als bemiddelaar in de weg gaan zitten? (Denk aan school, je thuis situatie of misschien je gezondheid, je hoeft dit niet toe te lichten.)

    2. Hoeveel tijd breng je gemiddeld door op Quizlet?

    3. Verwacht je dat je nog lang op Quizlet actief zal blijven?


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Sempre

    Mijn excuses als deze vragen al gesteld zijn, sla ze dan vooral over haha.

    1. Is er, op dit moment, een mogelijkheid dat je privé leven je taken als bemiddelaar in de weg gaan zitten? (Denk aan school, je thuis situatie of misschien je gezondheid, je hoeft dit niet toe te lichten.)

    Nee, vind ik niet. Ik heb op dit moment best veel tijd, dus kan ik elke dag wel op Q komen. Ik ben zelf baas over mijn eigen bedrijfje, wat ik al eerder op een vraag heb toegelicht (vraag van Wiarda, op pagina 5), dus ik maak zelf mijn tijden. Dus, nee ik heb nu niets wat mij in de weg staat, ook niet in mijn privé leven. (:

    2. Hoeveel tijd breng je gemiddeld door op Quizlet?

    Pfoe, minstens 4 uur per dag? Dat is bij elkaar geteld met mobiel en computer. Het kan voor komen dat het minder is of meer. Alleen ligt dat echt per dag aan en wat ik op Quizlet aan het doen ben. ^^

    3. Verwacht je dat je nog lang op Quizlet actief zal blijven?

    Deze vraag is (ongeveer) eerder gesteld, dus ik verwijs je met plezier naar de vraag van Beauchamp op pagina 4. (:

    Sorry, als het wat kort is. Als je op vraag 1 een uitgebreider antwoord wilt, moet je dat even zeggen. (:


    One Who Travels A Higher Path.

    Sempre schreef:
    Mijn excuses als deze vragen al gesteld zijn, sla ze dan vooral over haha.

    1. Is er, op dit moment, een mogelijkheid dat je privé leven je taken als bemiddelaar in de weg gaan zitten? (Denk aan school, je thuis situatie of misschien je gezondheid, je hoeft dit niet toe te lichten.)

    2. Hoeveel tijd breng je gemiddeld door op Quizlet?

    3. Verwacht je dat je nog lang op Quizlet actief zal blijven?


          1: Nee op het moment heb ik juist veel vrije tijd, die ik graag hieraan wil benutten.

          2: Over het algemeen niet zo heel erg veel, het is wel zo dat ik per dag mijn privé berichten drieëntachtig keer herlaad. Over het algemeen wil ik meer tijd doorbrengen op het forum, zodat ik meer contact met andere Q-leden kan doorbrengen.

          3: Ja, ik verwacht dat ik nog heel lang actief op Quizlet zal blijven. Ik ben al vier jaar lid, dat is een redelijk lange tijd. Ik heb op het moment echt geen plannen Quizlet zomaar te verlaten. :)


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Tad
    - Stel dat een discussie tussen jou en een andere user op het forum uit de hand loopt, waarbij je door de hoogopgelopen emoties net wat dingen eruit hebt gegooid die je beter niet had kunnen zeggen. Hoe zou je hiermee omgaan?
    Dat is natuurlijk in iedere situatie heel spijtig, helaas komt het wel ees voor dat je emoties de overhand krijgen. Zodra ik zelf gekalmeerd ben zal ik ook direct mijn excuses aanbieden voor mijn gedrag en indien mogelijk uitleggen waarom ik zo uit mijn slof schoot. Ik ben van nature niet iemand die op het internet dingen vaak op laat lopen tot een hevige ruzie, maar zeg nooit nooit. In dat geval lijkt het me belangrijk om me te verontschuldigen.
    - Stel dat een van je vrienden in een ruzie betrokken is. Ze gaan in bemiddeling, die om de neutraliteit te waarborgen op touw wordt gezet door een andere bemiddelaar. Het zit echter hoog bij je vriend(in) en diegene appt jou op een late avond met zijn/haar frustraties en onzekerheden over de ruzie om stoom af te blazen en raad te krijgen. Hoe zou je hiermee omgaan?
    Lastig. Als vriendin vind ik het helemaal prima dat ze bij mij stoom af blaast, maar dit is verder buiten Q om. Ik zal dan ook geen poging doen tot bemiddelen en als de vriendin in kwestie een opmerking maakt die mogelijk zinvol is voor mijn collega en de persoon van de ruzie op Q zou ik wel aanraden dat ze dit ook overlegt met de bemiddelaar die haar momenteel helpt. Maar als vriendin mag ze zeker stoom af blazen, ik wil wel duidelijk hebben bij haar dat ik inhoudelijk er niet echt op zal antwoorden, eerder het even aanhoren etc.
    - Jullie zijn eerder al eens moderator geweest en toen zijn jullie allebei vrij snel weer gestopt. Ik weet uiteraard niet wat de reden hiervan is geweest (functie bleek toch niet helemaal te passen, persoonlijke omstandigheden, ...) en hoef deze ook absoluut niet in detail te weten, maar wat geeft ons de zekerheid dat dit niet weer voor zal komen?
    Hier heb ik al een beetje antwoord op gegeven bij de vraag van Beauchamp. Kijk, je weet nooit wat er in de toekomst zal gebeuren maar voor mezelf heb ik veel meer het gevoel dat ik deze verkiezing in ben gestapt met een veel beter beeld van wat het van me vraagt en hoe dat in mijn bestaande schema zal gaan passen. Ik ben dus beter ingesteld op wat er gaat komen, het zal me dus ook minder overvallen. Nu is in de periode nadat ik gestopt ben als moderator ook heel veel in mijn leven veranderd en ik heb het gevoel dat ik nu ook mentaal er weer aan toe ben om dit soort 'extra' taken op me te nemen. Beantwoord dit je vraag een beetje (samen met het antwoord op Beauchamp)?

    Jure
    - Zijn er bepaalde situaties in je leven geweest (of persisterende omstandigheden) waardoor je eigenschappen hebt ontwikkeld die je ongeschikt zouden maken voor de functie van bemiddelaar? En wat ga je eraan doen om deze eigenschap aan te pakken/je niet te laten belemmeren tijdens je bemiddeling? En stel dat je ongewild hoort over gelijkende situaties (stel, iemand wordt gepest hier en jij bent vroeger ook gepest), zou je je daardoor laten meeslepen door jouw eigen achtergrond? Wat zou je doen om met beide benen op de grond te blijven staan?
    Ik denk dat ik hier al op heb geantwoord bij de vraag van Eledhel. Mocht dat niet voldoende uitleg zijn hoor ik het graag!
    - zijn er mensen die je liever niet zou helpen? Hiermee bedoel ik geen individuen, maar 'mensen die vaak liegen', 'mensen die om de feiten heen draaien', 'mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen', noem maar op. En wat doe je als je tóch met zo'n persoon te maken krijgt?
    Nee. Ik heb geen specifieke voorkeur van mensen die ik liever of juist minder graag zou helpen. Natuurlijk heb ik er soms moeite mee als mensen zulke trekjes die jij opnoemt hebben maar dat lijkt me niet iets om me zorgen om te maken. Iedereen 'dealt' met dingen op een andere manier en het lijkt me juist een uitdaging om anderen te helpen die misschien in eerste instantie wat meer moeite hebben met het begrijpen/oplossen van een probleem door die specifieke karaktereigenschappen. Ik denk wat ik in eerste instantie zou doen (zoals bij alles eigenlijk) wat meer inzicht krijgen in die persoon zijn beweegredenen en gedachtes om beter te begrijpen hoe hij/zij er in staat en vanuit daat verder kijken. Niet heel anders dan met een persoon die dat niet heeft dus. c:

    Tad
    - Stel je wordt bemiddelaar en zet enthousiast je beste beentje voor. Na verloop van tijd komt er bij een collega-bemiddelaar echter een berichtje van een user binnen, waarin deze persoon aangeeft niet echt veel vertrouwen meer te hebben in jou als bemiddelaar. Na verloop van tijd wordt het duidelijk dat deze user niet de enige is die andere verwachtingen had toen hij/zij op je stemde en dat er eveneens een aantal andere users zijn die zich niet langer fijn voelen bij jou als bemiddelaar. Hoe zou je hiermee omgaan?
    Ja super jammer natuurlijk! In eerste instantie zou ik niet boos zijn maar het vooral jammer vinden. Nu moet ik zeggen ik ben een leergierig persoon en stel het heel erg op prijs als anderen me het vertellen als ik iets fout doe. Het is niet altijd leuk om te horen maar wel heel erg leerzaam! Ik denk dat ik bij mijn mede bemiddelaars en bij de users in kwestie in eerste instantie om meer informatie zou vragen. Wat gaat er fout? Waarom krijgen ze dit gevoel bij mij? Wat kan ik er aan doen om dit te verbeteren? etc. En natuurlijk mocht ik iemand erg gekwetst hebben zou ik ook persoonlijke excuses aanbieden, dit is natuurlijk nooit de bedoeling.

    Broughton
    - Een vraag voor alle kandidaten. Een scenario: stel er wordt binnen de crew - via het modforum - een aantal users zwartgemaakt, waaronder mensen die jij goed kent. Iemand besluit dit naar buiten te brengen en er ontstaan rellen waardoor users en crew tegen elkaar opgezet worden en vertrouwensbanden kapot gaan. Hoe ga jij om het dilemma geheimhoudingsplicht versus de waarheid?
    Geheimhoudingsplicht blijft geheimhoudingsplicht, dit is wel echt belangrijk en dat zou ik dus ook niet doorbreken. Het is er namelijk voor een reden. In dit geval denk ik dat ik als bemiddelaar de positie in zou nemen, niet om te oordelen maar om te bemiddelen tussen de crew en de users. Zwartmaken is niet ok en ik hoop wel dat aan beide partijen duidelijk te maken dat dat niet een manier is om met elkaar om te gaan. Dit is iets wat in geen enkele omstandigheid zou moeten gebeuren, geheimhoudingsplicht of niet. Beantwoord dat je vraag een beetje?


    The truth is out there.

    Hee, ik lees alles nog goed mee, maar was even niet in de gelegenheid nog om op de vragen te reageren. Ik ga proberen dat vanavond en anders morgen te doen! Ik wil daar nog even goed de tijd voor nemen.

    Verder zie ik echt iedereen zo goed bezig zijn, zulke goede antwoorden geven! =) Echt heel gaaf om te zien...
    Ook ben ik nog super benieuwd naar de laatste kandidaat die nog er niet aan toe gekomen is. Ik wacht zelf ook nog even met stemmen totdat ik van iedereen het goed weet.

    Ik heb trouwens nog een verzoekje: ik meen me te herinneren dat de vorige verkiezingen iemand een documentje heeft gemaakt met alle beantwoorde vragen nogmaals op een rijtje. Misschien is dat wel handig om te doen zodat mensen het nog even gestructureerd na kunnen lezen? (In het topic verlies je denk ik snel het overzicht)
    Mocht er geen vrijwilliger zijn maar zouden mensen het wel fijn vinden, wil ik het ook wel doen, maar dan ergens drie dagen voordat de poll sluit ofzo, zodat het zo volledig mogelijk is en iedereen zoveel mogelijk vragen al beantwoord heeft. =)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Zo, daar ben ik dan! Terug uit Duitsland en helemaal klaar. Prepare voor een heule lange lijst, met een heuleboel verdomd goede vragen. (nerd)

    Vraag van Poncho
    Waarom denk je dat je het bemiddelaarschap wel verdient?


    - Niemand 'verdient' een bepaalde functie. Het is een kwestie van de juiste kwaliteiten hebben, jezelf presenteren en er hard voor werken. Soms probeer je het meerdere keren en soms lukt het in één keer. Soms heb je nog een hoop te leren en soms heb je de juiste kwaliteiten al. Ik denk dat ik een goede kans maak omdat ik van mening ben dat ik de juiste kwaliteiten heb en dus geschikt ben. 'Verdien' ik daarom de functie? Nee, maar ik werk er wel voor.

    Vragen van Rohirrim
    1) Vergeleken met de meeste Q. users ben je vrij oud (geen belediging, ik ben zelf ook 24). Denk je dat je nog lang genoeg op Q. zal zitten om een kwalitatief goede bemiddelaar te worden of heb je wel eens gedacht: 'ik moet onderhand eens stoppen na al deze jaren?'
    2) Hierboven in je voorstelstukje heb je het over je valkuilen, kan je er een aantal noemen? Hoe ga je hiermee om bij het bemiddelen?
    3) Hierboven in je voorstelstukje zeg je dat je altijd duidelijk bent — kan je dat toelichten? Kan dit ook op negatieve wijze opgevat worden door andere personen?


    1) Nee, ik ben absoluut niet van plan om te stoppen. Quizlet is namelijk niet gebonden aan leeftijd en dat voel ik ook helemaal niet. Quizlet en zijn users zijn met mij meegegroeid en ieder jaar ontmoet ik nog altijd nieuwe mensen.
    2) Ik wil soms te snel. Het liefst beantwoord ik ook alle vragen in dit topic meteen zodra ze gepost zijn. Dat is ergens ook goed, maar dan heb je geen kans meer om ze daarna eens na te lezen en het eventueel nog aan te passen. Dit kan ook in de weg zitten bij het bemiddelen, want ook daar is het heel belangrijk om goed na te denken over wat je zegt en typt. Want in je eerste emotie typ je al gauw een antwoord, terwijl je een dag later er al heel anders over kan denken. Dit is iets wat ik moet leren.
    3) Ik draai niet om de zaken heen. Als ik het ergens niet mee eens ben, dan zal ik dat ook zeggen. En ja, dat kan ik op een hele normale en nette manier. Ik vind het niet fijn om vijf zinnen te moeten gebruiken om twee woorden te zeggen. Misschien dat mijn antwoorden op de vragen daarom relatief ook wat kort kunnen zijn vergeleken met een aantal anderen, maar ik houd meer van kort en krachtig. Duidelijk. Weten waar je aan toe bent en waar de ander aan toe is. Waar staan we en wat willen we? En ja, dat kan natuurlijk best eens verkeerd worden opgevat. Sommigen vinden het niet fijn om een directe vraag te krijgen zoals 'wat wil je van (...)'. Dat kan en dat mag. Daar probeer ik op in te spelen en me op aan te passen.

    Vraag van FinnBalor
    Hoe zou je er mee omgaan als iemand binnen jouw zaak (dreigt) naar een andere bemiddelaar wil toestappen, omdat hij/zij zich niet geholpen of gehoord voelt door jou?


    Dat zou ik aanmoedigen. Soms klikt het gewoon niet, dat heb ik zelf ook weleens ervaren. Dan is het fijn om even een frisse blik ergens op te werpen of gewoon in zijn geheel op een ander over te gaan. Het gaat bij het bemiddelen helemaal niet om mij, maar om de twee users/mods die de problemen hebben. En als ze meer baat hebben bij mijn collega, dan graag.

    Vraag van Thoros
    Kunnen jullie één karaktertrek van jezelf geven die jullie bij het bemiddelaarschap vinden passen en daar een voorbeeld uit het dagelijks leven van uitwerken?


    Ik ben geduldig, ook in ruzies of woordenwisselingen. Tijdens mijn stage heb ik veel te maken gehad met vervelende klanten. Soms hebben ze gelijk, soms ook niet. Soms gaven ze mij de schuld, soms heel iets anders. Maar, hoe het ook zit, ik kan heel rustig blijven en iemands verhaal aanhoren om er dan daarna over te oordelen of advies te geven. Als bemiddelaar moet je ook geduldig zijn. Je hebt namelijk niet zomaar iets binnen een uurtje opgelost. Dat kan soms heel veel tijd kosten.

    Vraag van Majime
    Stel, persoon A en B hebben ruzie. Jij, als bemiddelaar, moet dit afhandelen. Ze vertellen allebei hun verhaal. Persoon A en B hebben allebei een beetje gelijk, maar je merkt dat persoon B toch meer gelijk heeft dan persoon A. Je bent het dus meer eens met persoon B. Hoe ga je daarmee om? Laat je merken dat persoon B meer gelijk heeft dan persoon A? Ga je er iets van zeggen?


    Nee, want ik denk dat het eigenlijk ook helemaal niet gaat om wie er nu eindelijk gelijk heeft. En ik denk ook niet dat bemiddelen gaat om iemand gelijk geven en zo de woordenwisseling te stoppen. Het gaat om hoe ze met elkaar omgaan en dat ze dat beiden blijkbaar op willen lossen (want ze komen vrijwillig naar je toe). Dan maakt het niet uit wie er verder gelijk of ongelijk heeft. Meestal zit daar namelijk meer/iets heel anders achter.

    Vragen van Wiarda
    1) wat is jouw communicatiestijl op het forum? (lange, doordachte berichten, veel korte berichten, reageert eens per dag, reageert drie keer per uur, etc)
    2) zou je je comfortabel voelen bij het concept van een bemiddelaar whatsapp groep?
    3) ben je iemand die graag dingen eerst zelf oplost of die het liever meteen in de groep gooit?
    4) beschrijf je ideale bemiddelaar collega
    5) wat ga je vanaf aankomende september doen met je leven? (school, studie, tussenjaar, werk, zelf leren kennen op een afgelegen berg, etc.)


    1) Veel korte berichten. Soms ben ik er een paar dagen niet, soms reageer ik op alles wat los en vast zit. Met uitzondering van afgelopen stageperiode ben ik echter altijd, iedere dag, online. En nu ik vakantie heb, zul je weer veel meer van me zien op het forum.
    2) Ja, ik denk dat dat heel handig is, voor als je snelle vragen hebt of iets zoals bovenstaande situatie waarin een user graag met een andere bemiddelaar wil spreken.
    3) Ik wil het zelf oplossen, maar ik wil het wel bespreken met mijn collega's, mocht er iets vreemds gebeuren. Dat wil niet zeggen dat ik meteen om hulp vraag, maar ik denk dat je van elkaar moet leren en als team moet samenwerken en dus ook moet weten hoe een ander zou reageren of iets op zou lossen. Zo leer je elkaar op een heel ander vlak kennen.
    4) Het tegenovergestelde van mij, zodat je elkaar aanvult. Wat ik een user dan niet kan bieden, kan hij of zij wel. En andersom. Het is belangrijk om verschillende soorten mensen in je team te hebben, hoewel we natuurlijk allemaal dezelfde basiseigenschappen nodig hebben.
    5) Dan begint leerjaar 2 van mijn opleiding, leidinggevende leisure & hospitality.

    Vraag van Jure
    Je schrijft in je stukje: "bewust van haar valkuilen". Wat zijn dan je valkuilen?


    Ik heb hierboven ook al een valkuil benoemt, dus hier noem ik een andere. Ik doe soms te snel aannames. Als ik een verhaal hoor dan kan ik, bewust of onbewust, me al een mening vormen over de ander. Daar doe ik niets mee omdat ik me hier van bewust ben en ook weet dat het niet goed is, maar tegenhouden kan ik het nog niet helemaal.

    Vraag van Kayn
    Hoe werken jullie in groepsverband en hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja, dan heb ik graag een toelichting


    Ja, ik heb meerdere malen in groepsverband gewerkt. Natuurlijk heb je je schoolprojecten, maar ook daarbuiten meerdere malen. Op mijn stage afgelopen zomer heb ik ook met een team gewerkt. Dan heb je elkaar heel erg nodig, want je moet van elkaar weten wie je gasten zijn, waar ze zitten, hoe ze zijn, of er bijzonderheden zijn, wat er allemaal moet gebeuren. Als je niet praat, loopt het allemaal door elkaar.
    Online heb ik hier echter ook ervaring mee. Mijn zusje heeft samen met haar vriend een eigen website, ook een forum. Hier ben ik moderator, maar ben ook zeer betrokken geweest bij het opstarten en opbouwen van de website. Dit doe je ook samen in een team, zeker als het gaat om een nieuwe site. Dan staat of valt het met je team.

    Vragen van Adsthetic
    1) Waarom zou jij de functie NIET mogen krijgen?
    2) Wat onderscheidt jou van de andere kandidaten?
    3) Jan is een moderator en Piet's beste vriend. Jan weet alles over Piet en vice versa. Op een dag hebben ze knallende ruzie en Jan opent een topic waarin hij een heel duidelijke steek onder het water geeft aan Piet. Iets in de trant van: "Piet chanteert me om informatie door te geven." Piet reageert er dan op en onthult dat Jan hem soms dingen uit het modforum zegt. Beide partijen komen naar jou voor bemiddeling. Hoe pak je de case aan?


    1) Niet 'mogen' krijgen, geen idee. Niet 'kunnen' krijgen - omdat mijn kwaliteiten en eigenschappen mogelijk niet helemaal passen bij het huidige team en wat ze zoeken. Maar waarom ik het niet zou 'mogen'... het voelt niet goed om te zeggen, maar ik kan hier geen antwoord op geven. Als ik geen vertrouwen zou hebben in mezelf dan had ik me ook niet aangemeld voor de functie.
    2) Mijn zelfvertrouwen, denk ik. Ik zie soms twijfel bij anderen en af en toe krijg ik het idee dat niet iedereen helemaal zeker is van zijn of haar kwaliteiten en toevoeging aan het team. Ik ben dat wel en ondanks dat ik mezelf zeker niet perfect vind, weet ik dat ik een goede bemiddelaar zou zijn. Een vreselijke moderator en een afschuwelijke bètareader, dat ook ;-)
    3) Goed, beiden zijn hier absoluut fout. Dat is eigenlijk heel positief, want daar kun je meer meer dan wanneer er 1 iemand fout zit en de ander het slachtoffer is. Maar... verder kan ik maar weinig met de informatie. Want hoe is Piet? Hoe is Jan? Zijn het wijzers, schieten ze in de verdediging, willen ze luisteren of alleen spuwen of hun gelijk halen? Wat voor types zijn het? Dit is allemaal heel belangrijke informatie. Allereerst moet het topic natuurlijk stilgelegd en neem ik met beide users contact op, maar het hangt 100% af van hun reacties hoe je daarmee verder kunt omgaan.

    Vraag van Eledhel
    1. In hoeverre zullen jouw levenservaringen (bijvoorbeeld je schoolsituatie, werkervaring, sociale ontwikkeling etc.) meespelen in jouw rol als bemiddelaar? Voorbeeldje: stel, je bent vroeger bijvoorbeeld ontzettend gepest geweest, dan kan een ruzie die jij moet oplossen best triggerend werken, of iets in die richting. Idk ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
    2. Stel, je bent heel actief in het LJH-topic en er is daar een grote ruzie, waar een paar van jouw vrienden bij betrokken zijn. Hoe los je dit op?


    1) Een heleboel, natuurlijk. Daardoor ben ik geworden wie ik ben. Als je ruzie hebt dan pak je dat ofwel goed aan of niet en daar leer je weer van. Je doet het de volgende keer anders óf precies zo en soms werkt dat en soms werkt dat niet. Zo leer je hoe je anderen kunt aanvoelen en daarop kunt anticiperen. Dat leer je iedere dag opnieuw. En ik denk niet dat iets triggerend kan werken als je bemiddelaar bent, omdat het namelijk in geen enkel opzicht persoonlijk wordt. Het zijn losse situaties en jij bent daarin een buitenstaander. Dan kun je dat niet op jezelf betrekken.
    2) Ik zou dit overleggen met mijn collega's. Want ik denk niet dat het mogelijk is om helemaal 100% neutraal te zijn als het gaat om je vrienden. Daarom denk ik dat iemand die daar wel los van staat een veel betere keus zou zijn. Het gaat namelijk om het eindresultaat, niet om wie het doet.

    Vraag van Baudelaire
    Wat vind jij dat je kunt toevoegen aan het huidige bemiddelaarsteam. Wat voor kwaliteiten zorgen ervoor dat we ons als team beter kunnen inzetten voor de users?


    Stabiliteit. Een vast gezicht, met een vaste en duidelijke aanpak. Ik ben altijd al Zwitserland geweest hier op Quizlet en zweef ook altijd op het randje van bekend/onbekend naar anderen. Soms ben ik actief en herkennen mensen me en soms ben ik op de achtergrond en vergeten ze me. Ik denk dat dit heel positief is voor de users, gewoon een stabiel iemand die al jaren hetzelfde is op Quizlet en gewoon haar eigen ding doet.

    Vragen van Sacramental
    1. Voor de personen die evenwel een vertrouwenspersoon zijn, mocht je bemiddelaar worden: wat zou je doen met de informatie die je over de betreffende user hebt? Want het lijkt me dat ze sommige dingen in vertrouwen vertellen en persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als daarover gesproken zou worden achter de schermen.
    2.1 Stel: je kunt niet omgaan met één (of meerdere) bemiddelaars of crewleden, hoe zou je dat behandelen? Wat zou je aanpak en houding zijn?
    2.2 Wat als je het op een respectvolle manier verteld hebt en het contact verbeterd niet tussen jullie?
    3. Hoe reageren jullie op ruzies in het echte leven? Niet alleen van jezelf, maar tevens van je vrienden / familie / collega’s, noem het maar op.
    4. Hoe zou je het aanpakken wanneer één van de users die ruzie heeft je vriend(in) is?
    5. Als ex – bemiddelaar weet ik dus ook het één en ander van hoe het achter de schermen gaat en wat bemiddelaar – zijn precies inhoudt. Nu vraag ik me af hoezo je een goede vervanger zou zijn en waarom jij de juiste collega zou zijn voor de huidige bemiddelaars. (Dit gaat dus niet per sé om een karaktereigenschappen – vraag, maar over wat jij voor de bemiddelaars zou kunnen betekenen en wat je van het contact verwacht, bijv.)
    6. Stel: een user, crewlid, etc. verwacht van jou een gemeend excuus, hoe sta je daarin? (Het maakt verder niet uit wat er afgespeeld is, eigenlijk vraag ik het me af in verschillende situaties. Dus er is iets voorgevallen waar je er nog wel in kan komen en juist totaal niet.)
    7. Denk je dat je je kan verbeteren als persoon mocht je bemiddelaar zijn geworden? Zo, ja of nee: waarom?
    8. Nog een voorbeeld – vraag: Het loopt niet helemaal lekker in het team en naast het feit dat dit de sfeer aantast, merk je nog iets anders op. Nl. dat er niet eerlijk tegenover (sommige) users wordt gedaan. Jij, als bemiddelaar, kan alles meevolgen. Hoe zou je reageren?
    8.2 Je komt erachter dat een crewlid informatie heeft doorgespeeld aan iemand. Wat zou je reactie zijn? Zou het anders zijn geweest als het crewlid een vriend(in) van je was?

    9. Bonusvraag: ben je bang voor vriendjespolitiek?


    1) Dat doe ik ook zeker niet. Dat is namelijk ook helemaal niet van toepassing tijdens het bemiddelen, dus dat komt ook niet ter sprake. Gewoon niet. Kan ik heel kort in zijn.
    2.1) Als je persoonlijk niet met iemand kunt omgaan, dan oké, so be it. Maar professioneel moet dat áltijd kunnen, want dat is namelijk iets wat je kunt leren en ook gewoon moet als je samenwerkt. Dus ja, dan zet je een knop om en zorg je dat je professioneel bent. Gewoon normaal, beleefd en fatsoenlijk gedrag.
    2.2) Zie 2.1
    3) Dan ben ik de bemiddelaar :') Want je merkt 1 ding altijd heel duidelijk: als er twee ruzie hebben is niks goed en alles fout, maar als je ze beiden los spreekt kom je achter heel andere zaken. Soms kun je dan even inzicht brengen in de situatie en soms ook niet, maar dat mag en kan ook. Zelf ben ik in ruzies altijd het stille type.
    4) Dan zou ik het overdragen aan een andere bemiddelaar, want dan ben ik niet meer neutraal.
    5) Ook hier wil ik weer verwijzen naar een bovenstaande vraag. Ik denk dat ik stabiliteit kan brengen en iemand waar je op kunt bouwen en waarvan je weet wat je aan die persoon hebt. Dat hoop ik ook van de collega's te verwachten. Je moet elkaar kennen in het werk zodat je op elkaar kunt inspelen.
    6) Als ik er in kan komen, dan krijgen ze dat excuus. Want ieder mens maakt fouten. Dat is overigens niet goedpraten, want fouten zijn natuurlijk niet goed en je moet ze proberen te voorkomen, maar áls je dan een fout maakt moet je het ook goed oplossen. En een welgemeend excuus hoort daarbij. Mocht iemand een excuus van mij verwachten terwijl ik het daar niet mee eens ben... ja, goede vraag. Dan weet ik het niet. Misschien heb ik dan zelf wel bemiddeling nodig, of even een frisse blik van een collega.
    7) Ja, altijd. Omdat iedere functie anders is. Of je nu verkoper bent, animator, bediende, schoonmaker, bemiddelaar of wat dan ook - je leert altijd en overal en daarmee verbeter je jezelf. Altijd.
    8) Dit zou ik als eerst overleggen met collega's, want dit is veel groter dan ''simpelweg'' twee mensen de bemiddeling nodig hebben. Dat los je dus op als team.
    8.2) Ook dit zou ik overleggen, maar waarschijnlijk wel zelf oplossen, omdat dit weer ''klein'' genoeg is om zelf te kunnen doen. Het is echter wel iets wat je collega's moeten weten. En ja het is zeker anders als het een vriendin is. Het is in mijn ogen bijna onmogelijk om dan neutraal te blijven.
    9) Nee. Quizlet heeft die tijd achter zich gelaten.

    Vragen van Tad
    1) Stel dat een discussie tussen jou en een andere user op het forum uit de hand loopt, waarbij je door de hoogopgelopen emoties net wat dingen eruit hebt gegooid die je beter niet had kunnen zeggen. Hoe zou je hiermee omgaan?
    2) Stel dat een van je vrienden in een ruzie betrokken is. Ze gaan in bemiddeling, die om de neutraliteit te waarborgen op touw wordt gezet door een andere bemiddelaar. Het zit echter hoog bij je vriend(in) en diegene appt jou op een late avond met zijn/haar frustraties en onzekerheden over de ruzie om stoom af te blazen en raad te krijgen. Hoe zou je hiermee omgaan?


    1) Ik ben niet bang om mijn fouten toe geven en ik zou dan ook een bericht sturen naar de user in kwestie, met daarin mijn excuses. Want het is sowieso niet netjes om eerst te praten en dan pas te denken, maar als bemiddelaar is dat helemaal dom. Dus dan is een excuus wel het minst wat de ander van mij mag verwachten. En afhankelijk van hoe de ander daarop reageert, is het of klaar of zoeken we zelf bemiddeling.
    2) Ik zou wel uiten dat ik het niet fijn vind dat ze daarmee naar mij komt en haar aanmoedigen om hetzelfde te sturen naar de bemiddelaar met wie ze contact heeft. En heel eerlijk zeggen dat ik beide kanten niet weet en dus niet kan oordelen. Iets wat ik overigens behoorlijk vaak zeg, ook tegen vrienden.

    Vraag van Jure
    1) Zijn er bepaalde situaties in je leven geweest (of persisterende omstandigheden) waardoor je eigenschappen hebt ontwikkeld die je ongeschikt zouden maken voor de functie van bemiddelaar? En wat ga je eraan doen om deze eigenschap aan te pakken/je niet te laten belemmeren tijdens je bemiddeling? En stel dat je ongewild hoort over gelijkende situaties (stel, iemand wordt gepest hier en jij bent vroeger ook gepest), zou je je daardoor laten meeslepen door jouw eigen achtergrond? Wat zou je doen om met beide benen op de grond te blijven staan?
    2) Tweede vraag aan iedereen: zijn er mensen die je liever niet zou helpen? Hiermee bedoel ik geen individuen, maar 'mensen die vaak liegen', 'mensen die om de feiten heen draaien', 'mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen', noem maar op. En wat doe je als je tóch met zo'n persoon te maken krijgt?


    1) Ja, hier kan ik eigenlijk heel kort in zijn. Mezelf blijven. Dat klinkt als een heel logisch antwoord en dat is het ook, maar zo is het gewoon. En daar heb ik geen moeite mee, zoals ik hierboven ook al eens heb gezegd. Ik kan mezelf goed loskoppelen van bepaalde situaties en weet wanneer het persoonlijk is en wanneer niet. Dat is een leerproces geweest, maar dankzij ervaring en het simpele ouder worden laat ik me niet meer zomaar meespelen en zie ik zelden iets persoonlijk waar het totaal niet persoonlijk is.
    En nee, ik denk niet dat ik eigenschappen heb ontwikkeld die me ongeschikt maken. Ja, vroeger wel. Toen werd ik kil en afstandelijk, maar door hard werken ben ik daar weer vanaf gekomen. Ik ken mezelf.
    2) Nee, want het gaat om het probleem en niet om het individu. Nu kan ik wel moeite hebben met de manier waarop iemand ergens mee omgaat, maar niet met de persoon zelf. En ik ben niet bang om te benoemen als iemand eerst mijn hulp opzoekt en vervolgens niet mee wil werken. Het moet wel van twee kanten komen.

    Vraag van Tad
    > Stel je wordt bemiddelaar en zet enthousiast je beste beentje voor. Na verloop van tijd komt er bij een collega-bemiddelaar echter een berichtje van een user binnen, waarin deze persoon aangeeft niet echt veel vertrouwen meer te hebben in jou als bemiddelaar. Na verloop van tijd wordt het duidelijk dat deze user niet de enige is die andere verwachtingen had toen hij/zij op je stemde en dat er eveneens een aantal andere users zijn die zich niet langer fijn voelen bij jou als bemiddelaar. Hoe zou je hiermee omgaan?


    Oei, dat is natuurlijk een heel serieus probleem. Dan moet je even heel kritisch naar jezelf kijken, maar dat zou ik dan ook zeker bespreken met de andere collega's. Presteer ik wel voldoende of laat ik steken vallen? Wat waren die verwachtingen en hoe voldoe ik daar dan niet aan? Uit die vragen moet je dan je conclusies trekken en meestal houd dat ook in dat jezelf aanpast, op de een of andere manier.

    Vraag van Broughton
    Een vraag voor alle kandidaten. Een scenario: stel er wordt binnen de crew - via het modforum - een aantal users zwartgemaakt, waaronder mensen die jij goed kent. Iemand besluit dit naar buiten te brengen en er ontstaan rellen waardoor users en crew tegen elkaar opgezet worden en vertrouwensbanden kapot gaan. Hoe ga jij om het dilemma geheimhoudingsplicht versus de waarheid?


    Oh, jezus. Wat een grafsituatie, zeg. Lieve mensen, don't let this happen. Maar goed, stel dat, hè... de crew zit fout, maar degene die het meest fout zit is die 'iemand' die het naar buiten heeft gebracht en zo die chaos heeft veroorzaakt. Hij of zij had naar de bemiddelaars toe moeten komen. Ik denk dat er dus frustratie zit bij dat crewlid en daar moet je dan mee verder. Eerst een gesprek met hem of haar, dat is heel belangrijk. Maar dit is ook weer een ding wat je met het hele team doet en niet alleen. Al doet er 1 dat ene crewlid, anderen de mods en weer anderen de users. Want iedereen wil zijn verhaal kwijt en heeft daar ook recht op, maar dan wel via privéberichten en niet openbaar op het forum, want dat loopt nooit goed af.

    Vragen van Sempre
    1. Is er, op dit moment, een mogelijkheid dat je privé leven je taken als bemiddelaar in de weg gaan zitten? (Denk aan school, je thuis situatie of misschien je gezondheid, je hoeft dit niet toe te lichten.)

    2. Hoeveel tijd breng je gemiddeld door op Quizlet?

    3. Verwacht je dat je nog lang op Quizlet actief zal blijven?


    1) Ja, hier zal ik heel eerlijk in zijn. Mijn ouders liggen in scheiding en mijn vader gaat binnenkort het huis uit. Dat geeft zeker wat stress en ietwat vermindere activiteit op Quizlet. Maar, dat gaat weer over, dat gaat voorbij en dan kom ik weer in rustig vaarwater. Hoewel, misschien komt er dan weer iets anders op je pad. Dat weet je nooit. Deze situatie kan mijn taken in de weg zitten doordat ik soms wat minder online ben, omdat ik bezig ben met een niet geheel vrijwillige verhuizing. Maar, dat zijn tijdelijke problemen.
    2) Als ik even tijd heb kijk ik via mijn mobiel altijd even bij de actieve topics. In de avond staat Quizlet standaard open en in het weekend en de vakanties tel ik in uren per dag. Hoeveel precies? Dat weet ik niet. Teveel, waarschijnlijk.
    3) Ja, absoluut! Quizlet is een unieke website met een hele hoop geweldige mensen. Dat vind je zo gauw niet weer. Ik ben antiek en blijf nog wel even!



    Dat waren mijn antwoorden! Natuurlijk ben ik altijd bereid om iets toe te lichten! (:









    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Tad

    Stel dat een discussie tussen jou en een andere user op het forum uit de hand loopt, waarbij je door de hoogopgelopen emoties net wat dingen eruit hebt gegooid die je beter niet had kunnen zeggen. Hoe zou je hiermee omgaan?

    Oei, die is lastig. Ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo snel zal gebeuren, maar uitsluiten kan je natuurlijk nooit.
    Als ik echt dingen eruit gooi die niet netjes zijn, bijvoorbeeld schelden, manipuleren, dreigen, noem maar op, zal ik hier zeker op terugkomen en zeggen dat het echt niet netjes van mezelf is geweest en ik hiervoor mijn excuus wil aanbieden. Ik zal vertellen dat ik me kan voorstellen dat misschien het vertrouwen in mij als user, maar ook als bemiddelaar behoorlijk zou kunnen zijn geschaad en dat ik zoiets enorm begrijpelijk zal vinden. Ik zal denk ik vragen wat ik zou kunnen doen om het goed te maken, omdat ik erg graag toch samen door één deur wil kunnen met diegene. Ik zal eventueel bemiddeling voorstellen met een andere bemiddelaar, en daarin een bemiddelaar uitzoeken waarvan ik weet dat we niet heel close zijn, zodat de bemiddeling zo neutraal mogelijk zal verlopen.

    Ben ik in dezelfde situatie echter wel netjes gebleven, maar bijvoorbeeld alleen wat feller geweest in mijn antwoorden, dan zal ik er denk ik alsnog ook wel op terugkomen. Ik zal denk ik vragen naar hoe ik ben overgekomen op de ander en de situatie opnieuw wat genuanceerder overbrengen. Ik zal dan denk ik ook aangeven dat ik wat fel ben geweest in eerste instantie omdat de discussie me op dat moment erg raakte en mijn emoties de overhand namen, en dat het in werkelijkheid niet zo zwart-wit is als ik eerder wel beweerde.

    Stel dat een van je vrienden in een ruzie betrokken is. Ze gaan in bemiddeling, die om de neutraliteit te waarborgen op touw wordt gezet door een andere bemiddelaar. Het zit echter hoog bij je vriend(in) en diegene appt jou op een late avond met zijn/haar frustraties en onzekerheden over de ruzie om stoom af te blazen en raad te krijgen. Hoe zou je hiermee omgaan?

    Goeie vraag. =) Ik zal gewoon naar hem/haar luisteren en ondersteunen. Met ondersteunen bedoel ik niet direct ‘’partij kiezen’’ maar wel inleven in zijn/haar gevoel, en mijn mening over de casus, wie zit er goed, wie zit er fout, achterwege te laten. Ik denk dat je bemiddelen en vriendschap goed los van elkaar kan houden. Je hoeft niet diep in de details te graven om iemand te kunnen steunen, dat kan ook in algemene zin.

    Stel je wordt bemiddelaar en zet enthousiast je beste beentje voor. Na verloop van tijd komt er bij een collega-bemiddelaar echter een berichtje van een user binnen, waarin deze persoon aangeeft niet echt veel vertrouwen meer te hebben in jou als bemiddelaar. Na verloop van tijd wordt het duidelijk dat deze user niet de enige is die andere verwachtingen had toen hij/zij op je stemde en dat er eveneens een aantal andere users zijn die zich niet langer fijn voelen bij jou als bemiddelaar. Hoe zou je hiermee omgaan?

    Pittige vraag! Ik zal zeker navragen bij de andere bemiddelaars hoe zij er zelf tegenaan kijken. Ook zal ik de verschillende situaties die de users schetsen waarom ze over mij ontevreden zijn met elkaar vergelijken en zoeken waar het precies vandaan komt. Ik zal ook kijken naar de verbeterpunten en hier actief mee aan de slag gaan. Na verloop van tijd zal ik het denk ik opnieuw nachecken bij mijn collega bemiddelaars hoe ze er nu tegenaan kijken hoe het gaat, en eventueel ook de users die over mij bericht hebben gedaan navragen wat ze er nu over denken.
    Mocht het echt allemaal nog vrij negatief blijven, zal ik de vraag neerleggen of het misschien beter is als ik stop met bemiddelaar zijn. Niet perse omdat ik me afgewezen voel (want het hoeft niets over mij als persoon te zeggen), maar wel om de sfeer goed te houden, en ook in de hoop meer ruimte te bieden aan de rest van de bemiddelaars. Het gaat er niet om dat ik er beter van word als ik bemiddelaar zou zijn, maar dat Quizlet er vooral baat bij heeft.



    Jure

    Zijn er bepaalde situaties in je leven geweest (of persisterende omstandigheden) waardoor je eigenschappen hebt ontwikkeld die je ongeschikt zouden maken voor de functie van bemiddelaar? En wat ga je eraan doen om deze eigenschap aan te pakken/je niet te laten belemmeren tijdens je bemiddeling? En stel dat je ongewild hoort over gelijkende situaties (stel, iemand wordt gepest hier en jij bent vroeger ook gepest), zou je je daardoor laten meeslepen door jouw eigen achtergrond? Wat zou je doen om met beide benen op de grond te blijven staan?

    Ik heb geloof ik al een soortgelijke vraag eerder gehad. =) Dus mijn antwoord kan een beetje daarmee overeenkomen.
    Ik heb zeker bepaalde situaties meegemaakt die me zouden kunnen belemmeren in bemiddeling. Maar, ik denk dat ieder mens situaties heeft meegemaakt die hen kan belemmeren in de huidige situatie, omdat het je doet denken aan een eerdere ervaring. Iedereen maakt bepaalde dingen mee, dus iedereen reageert ook in meer of mindere mate op het heden vanuit een bril van het verleden.
    Persoonlijk ben ik me bewust ervan dat ik getriggerd kán worden, en ben hier ook waakzaam op.
    Vooral mijn grenzen kennen, op tijd hulp kunnen inschakelen als ik merk dat het me te veel wordt, is dus iets waartoe ik in staat moet kunnen zijn om niet plots alsnog uit te vallen. Op mijn vrijwilligerswerk werk ik ook vanuit ervaringsdeskundigheid en kon dus regelmatig dingen tegen die me kunnen raken. Het doet zeker wat met me, maar het gaat het hem vooral om dat ik even stil sta bij mijn gevoel, naga wat het verschil is tussen wat er nu gebeurd, en wat er toen gebeurde, zodat ik door een juiste bril naar de situatie kan kijken. Tot nu toe is het met mij op in elk geval mijn vrijwilligerswerk goed afgegaan en ik ga ervan uit dat het ook zo zal zijn bij een eventuele bemiddelaarsfunctie.

    Tweede vraag aan iedereen: zijn er mensen die je liever niet zou helpen? Hiermee bedoel ik geen individuen, maar 'mensen die vaak liegen', 'mensen die om de feiten heen draaien', 'mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen', noem maar op. En wat doe je als je tóch met zo'n persoon te maken krijgt?

    Leuke vraag =) Ik had er eigenlijk niet eens zo bijzonder goed over nagedacht dat zoiets heel reëel is en best in de weg zou kunnen zitten als je moet bemiddelen met iemand waarmee je niet echt een klik ervaart. Ik vind eigenlijk dat ‘’mensen liever niet willen helpen’’ niet aan de orde moet zijn, meer hoe je ermee om gaat. Ik denk zelfs dat het heel leerzaam kan zijn om ook juist met dit soort mensen in zee te gaan. Iemand liegt vaak niet voor niets, draait om de feiten heen, of neemt zijn verantwoordelijkheid niet. Vaak zit daar een rede achter, waarschijnlijk ook een hele goede. En de kunst om daarachter te komen, daar doorheen te prikken.
    Ook als we beide echt vastlopen in de bemiddeling, is het belangrijk dat ik leer te accepteren dat ik niet iedereen kan ‘’redden’’, of kan helpen. Ook voor de ander kan het goed zijn om te weten dat diegene er uiteindelijk zélf uit moet zien te komen, en ik als bemiddelaar enkel kan meedenken in de situatie, en deze niet oplossen.

    Broughton

    Een scenario: stel er wordt binnen de crew - via het modforum - een aantal users zwartgemaakt, waaronder mensen die jij goed kent. Iemand besluit dit naar buiten te brengen en er ontstaan rellen waardoor users en crew tegen elkaar opgezet worden en vertrouwensbanden kapot gaan. Hoe ga jij om het dilemma geheimhoudingsplicht versus de waarheid?

    Ik denk dat het hoe dan ook goed blijft om de geheimhoudingsplicht aan te houden, niet alleen omdat dit een regel is, maar stel ik breng dingen naar buiten, kunnen zaken heel erg door elkaar heen gaan lopen. En ik kan me voorstellen dat er dan alleen maar meer chaos zal ontstaan.
    Wel zal ik dit bespreken met de rest van de bemiddelaars en samen kijken wat goed is in deze situatie. Ik durf er eigenlijk verder niet heel uitgebreid op in te gaan, omdat ik denk dat het best ingewikkeld is als dit voor zal komen, en ik het sowieso niet in mijn eentje moet gaan oplossen.

    Sempre

    Is er, op dit moment, een mogelijkheid dat je privé leven je taken als bemiddelaar in de weg gaan zitten? (Denk aan school, je thuis situatie of misschien je gezondheid, je hoeft dit niet toe te lichten.)
    Mogelijk mijn gezondheid, maar ik hou dit zelf zo goed mogelijk in de gaten. =)

    Hoeveel tijd breng je gemiddeld door op Quizlet?
    Wisselt een beetje, maar ik kijk sowieso elke dag. Ik lees vooral veel mee en meestal reageer ik ook wel elke dag of minstens om de dag op een topic. Voor de wat grotere dingen neem ik vaak wel wat uitgebreider de tijd, dus dan een paar keer per week een paar uur.

    Verwacht je dat je nog lang op Quizlet actief zal blijven?
    Ja, zeker =) Ik zit op dit account alweer drie jaar op deze site. Meestal als ik ergens langer dan een jaar vertoef ergens vertrek ik ook niet meer. =P


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Adsthetic schreef:
    Alle kandidaten ─

    • Jan is een moderator en Piet's beste vriend. Jan weet alles over Piet en vice versa. Op een dag hebben ze knallende ruzie en Jan opent een topic waarin hij een heel duidelijke steek onder het water geeft aan Piet. Iets in de trant van: "Piet chanteert me om informatie door te geven." Piet reageert er dan op en onthult dat Jan hem soms dingen uit het modforum zegt. Beide partijen komen naar jou voor bemiddeling. Hoe pak je de case aan?

    Stel gerust vragen als je iets niet snapt ─ wie weet kan het de kwaliteit van je antwoord verbeteren. (krul)

    Gezien mijn collega's de tijd niet hebben om de vragen in de beginpost verder aanvullen, ben ik weer bezig en ik las de inhoud. =P
    En eigenlijk is dit geen echte vraag voor bemiddelaars. Dit valt eigenlijk onder mijn taak. En het zal ik zijn die in sneltempo beslissingen moet nemen en de zaak zal onderzoeken. Het team van bemiddelaars is dan wel meteen mijn eerste hulplijn voor advies en nakijken van mijn berichten.

    Ik weet niet of dit de ondertussen al gegeven antwoorden misschien beïnvloed? (Ik heb zelf nog niet alles kunnen lezen.)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Sempre schreef:
    Mijn excuses als deze vragen al gesteld zijn, sla ze dan vooral over haha.

    1. Is er, op dit moment, een mogelijkheid dat je privé leven je taken als bemiddelaar in de weg gaan zitten? (Denk aan school, je thuis situatie of misschien je gezondheid, je hoeft dit niet toe te lichten.)

    2. Hoeveel tijd breng je gemiddeld door op Quizlet?

    3. Verwacht je dat je nog lang op Quizlet actief zal blijven?


    Ik weet intussen ook niet meer helemaal wat ik wel en niet heb gelezen als vraag, dus dubbele vragen krijgen gewoon dubbele antwoorden. (nerd)

    1. Ik denk niet dat er iets in de weg komt te zitten, maar zeg nooit nooit, om er even een lekkere cliché in te gooien. Na ruim driekwart jaar niet meer gestudeerd te hebben en 24/7 op Q te zitten, begin ik eind deze maand wel weer aan een studie. Ik zal er misschien minder zijn, maar ik hoef maar drie dagen naar school, dus het zal echt geen groot probleem worden. Ik ben er alleen waarschijnlijk meer 's avonds ipv overdag.

    2. Veeeeeeeel te veel. Als ik ook maar even een momentje niets te doen heb, pak ik mijn telefoon om Q te checken. Daar komt de tijd die ik 's avonds met mijn laptop doorbreng nog bij.

    3. Ik ben er al bijna negen jaar en ben twee keer een tijdje weggeweest. De langste tijd was vier maanden. Zelfs in die vier maanden heb ik af en toe een keer gespiekt… ik kan duidelijk niet zonder Quizlet dus ja, ik ben er nog wel voor een laaaaaange tijd. (krul)


    everything, in time

    Hier komen mijn vraagjes. Er is geen juist/fout antwoord en sowieso worden jullie nog opgeleid, dus geen stress bij de onderstaande vragen. :Y) Ik ben alleen benieuwd wat jullie zouden doen. ^^ Ik heb nog een 3de vraag, maar die is voor later.

    1) Jens en Kaat organiseerden samen een wedstrijd. In het begin werd er wel samen besproken, maar steeds meer maakte Jens zelf beslissingen zonder het aan Kaat te vragen. De wedstrijd eindigt alsof Jens de hoofdorganisator was, terwijl het de bedoeling was beiden als evenwaardige organisatoren eraan te werken. Dit zit Kaat dwars, echter vindt ze het moeilijk zelf met Jens erover te praten en schakelt jou in. Jens vindt een bemiddeling prima, maar geeft aan dat hij het druk heeft. Zowel Kaat en jij gaan hier rekening mee houden. Als bemiddelaar zou je ook geduldig moeten zijn, maar je merkt dat Jens eigenlijk wel elke dag nog online komt en redelijk actief op het forum bevindt. Er is ondertussen 1 week voorbij, maar nog steeds heb je geen antwoord van hem. Kaat merkt het ook op en stuurt je daarom de vraag: "Heb je al wat van Jens gehoord?". Wat doe je nu?

    2) Ik zet even 3 situaties op een rij:
    1. Er is een conflict tussen een user en een moderator. De user vraagt bij jou bemiddeling aan.
    2. Dezelfde situatie, maar hier is het de moderator die om bemiddeling vraagt.
    3. Er is een conflict tussen 2 moderators.
    Vind jij dat moderators verplicht zijn mee te doen aan een bemiddeling? Maak jij onderscheid tussen deze situaties? Indien je vind dat moderators verplicht eraan zijn: vind je in situatie 2 dat de user eveneens verplicht is mee te doen?


    Ik wil een tuin vol egels

    Vraag van Rubin

    1) Jens en Kaat organiseerden samen een wedstrijd. In het begin werd er wel samen besproken, maar steeds meer maakte Jens zelf beslissingen zonder het aan Kaat te vragen. De wedstrijd eindigt alsof Jens de hoofdorganisator was, terwijl het de bedoeling was beiden als evenwaardige organisatoren eraan te werken. Dit zit Kaat dwars, echter vindt ze het moeilijk zelf met Jens erover te praten en schakelt jou in. Jens vindt een bemiddeling prima, maar geeft aan dat hij het druk heeft. Zowel Kaat en jij gaan hier rekening mee houden. Als bemiddelaar zou je ook geduldig moeten zijn, maar je merkt dat Jens eigenlijk wel elke dag nog online komt en redelijk actief op het forum bevindt. Er is ondertussen 1 week voorbij, maar nog steeds heb je geen antwoord van hem. Kaat merkt het ook op en stuurt je daarom de vraag: "Heb je al wat van Jens gehoord?". Wat doe je nu?

    2) Ik zet even 3 situaties op een rij:
    1. Er is een conflict tussen een user en een moderator. De user vraagt bij jou bemiddeling aan.
    2. Dezelfde situatie, maar hier is het de moderator die om bemiddeling vraagt.
    3. Er is een conflict tussen 2 moderators.
    Vind jij dat moderators verplicht zijn mee te doen aan een bemiddeling? Maak jij onderscheid tussen deze situaties? Indien je vind dat moderators verplicht eraan zijn: vind je in situatie 2 dat de user eveneens verplicht is mee te doen?


    1) Jens nog even een vriendelijke reminder sturen, met eventueel vraag naar een bevestiging. En ja, ik zou zoiets ook tegen Kaat zeggen. Niet dat Jens nog niet heeft geantwoord, maar iets in de trant van 'ermee bezig'. Als je zegt dat iemand nog heeft gereageerd kan dat olie op het vuur zijn, maar je kunt ook niet liegen of gewoon niet reageren. Wel is het belangrijk dat Kaat weet dat er contact is opgenomen en dat het serieus wordt genomen.
    2) Bij alle situaties: niemand is verplicht mee te doen aan bemiddeling. Als je iemand namelijk verplicht, werkt het niet meer. Dan is het hele idee erachter weg, want je bereikt vaak pas echt resultaat als beiden openstaan voor bemiddelen. Als 1 dat verplicht moet krijg je tegenstand en de kans is groter dat je het dan juist erger mee. Dus nee, ik vind dat je niemand kunt verplichten, of je nu user of moderator bent. Wél kun je contact opnemen met de andere partij dat er vraag is om bemiddeling, de situatie uitleggen en vertellen wat ik ze kan bieden om te helpen. Daarna moet de user of moderator zelf de keuze maken of ja of nee te zeggen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Damn, ik loop hier aan tegen woordlimieten voor de Q&A. Even iets anders verzinnen om alle vragen en antwoorden te bundelen. Valt dat even tegen.

    [ bericht aangepast op 18 aug 2017 - 13:47 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    Damn, ik loop hier aan tegen woordlimieten voor de Q&A. Even iets anders verzinnen om alle vragen en antwoorden te bundelen. Valt dat even tegen.


    Een story aanmaken ervoor misschien?


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Rubin schreef:
    Hier komen mijn vraagjes. Er is geen juist/fout antwoord en sowieso worden jullie nog opgeleid, dus geen stress bij de onderstaande vragen. :Y) Ik ben alleen benieuwd wat jullie zouden doen. ^^ Ik heb nog een 3de vraag, maar die is voor later.

    1) Jens en Kaat organiseerden samen een wedstrijd. In het begin werd er wel samen besproken, maar steeds meer maakte Jens zelf beslissingen zonder het aan Kaat te vragen. De wedstrijd eindigt alsof Jens de hoofdorganisator was, terwijl het de bedoeling was beiden als evenwaardige organisatoren eraan te werken. Dit zit Kaat dwars, echter vindt ze het moeilijk zelf met Jens erover te praten en schakelt jou in. Jens vindt een bemiddeling prima, maar geeft aan dat hij het druk heeft. Zowel Kaat en jij gaan hier rekening mee houden. Als bemiddelaar zou je ook geduldig moeten zijn, maar je merkt dat Jens eigenlijk wel elke dag nog online komt en redelijk actief op het forum bevindt. Er is ondertussen 1 week voorbij, maar nog steeds heb je geen antwoord van hem. Kaat merkt het ook op en stuurt je daarom de vraag: "Heb je al wat van Jens gehoord?". Wat doe je nu?

    2) Ik zet even 3 situaties op een rij:
    1. Er is een conflict tussen een user en een moderator. De user vraagt bij jou bemiddeling aan.
    2. Dezelfde situatie, maar hier is het de moderator die om bemiddeling vraagt.
    3. Er is een conflict tussen 2 moderators.
    Vind jij dat moderators verplicht zijn mee te doen aan een bemiddeling? Maak jij onderscheid tussen deze situaties? Indien je vind dat moderators verplicht eraan zijn: vind je in situatie 2 dat de user eveneens verplicht is mee te doen?


    1) Ik zou Kaat een berichtje sturen dat de bemiddeling nog in gang is en dat ik er zo snel mogelijk bij haar op terug kom. Ook zou ik haar vragen of ik aan Jens zou mogen benoemen hoe erg zij met deze situatie zit. Dan kan ik Jens namelijk een reminder sturen. Dat zou ik sowieso doen, maar dan zou ik erbij kunnen zetten dat ik het ook voor Kaat graag zo spoedig mogelijk zou willen oplossen, omdat zij met deze situatie zit en het voor ons drieën prettig is als de situatie snel kan worden opgelost. Al zou ik wel benoemen dat ik begrip heb voor zijn drukte, maar ik hoop dat - door Kaats gevoelens te benoemen - Jens de tijd wil vrijmaken om dit te bespreken, zodat ook Kaat het achter haar kan laten.

    2) Ik formuleer het voor het gemak als één antwoord. Hoewel ik niemand kan bedwingen tot bemiddeling, verwacht ik wel degelijk van een crewlid dat hij/zij hier wel aan deelneemt. Als crew heb je toch een voorbeeldfunctie en als jij al niet mee wil doen aan de bemiddeling, waarom zou een andere user dat dan wel doen?
    Dat het na de bemiddeling alsnog niet klikt tussen crewlid en user kan altijd, maar ik verwacht eigenlijk wel van beide partijen (en dan al helemaal van een crewlid) dat ze het op zijn minst proberen.

    Als één van de twee meteen aangeeft niet mee te willen werken, zou ik ze beiden vriendelijk verzoeken er op zijn minst nog even over na te denken en het -vrijblijvend- te proberen. Wil de user dan nog niet, laat ik het erbij. Als de user wel wil, maar het crewlid niet, zou ik hem/haar nogmaals wijzen op zijn/haar voorbeeldfunctie, maar ook die partij kan ik niet dwingen.


    everything, in time

    Rubin
    1) Jens en Kaat organiseerden samen een wedstrijd. In het begin werd er wel samen besproken, maar steeds meer maakte Jens zelf beslissingen zonder het aan Kaat te vragen. De wedstrijd eindigt alsof Jens de hoofdorganisator was, terwijl het de bedoeling was beiden als evenwaardige organisatoren eraan te werken. Dit zit Kaat dwars, echter vindt ze het moeilijk zelf met Jens erover te praten en schakelt jou in. Jens vindt een bemiddeling prima, maar geeft aan dat hij het druk heeft. Zowel Kaat en jij gaan hier rekening mee houden. Als bemiddelaar zou je ook geduldig moeten zijn, maar je merkt dat Jens eigenlijk wel elke dag nog online komt en redelijk actief op het forum bevindt. Er is ondertussen 1 week voorbij, maar nog steeds heb je geen antwoord van hem. Kaat merkt het ook op en stuurt je daarom de vraag: "Heb je al wat van Jens gehoord?". Wat doe je nu?

    Wat ik dan ga doen is om eerst een privé berichtje te sturen naar Jens om te vragen of hij tijd heeft. Misschien is hij het wel gewoon vergeten? Het ligt echt eraan wat voor antwoord hij dan geeft. Daarna beantwoord ik het berichtje van Kaat en deel ik mee dat ik hem zonet een berichtje heb gestuurd, dan weet ze dat ik ermee bezig ben. Niet dat ze een gevoel krijgt dat ik het vergeten ben of dat ik er niet mee bezig was, want het is natuurlijk niet leuk voor haar om zo lang te moeten wachten. Hij kan namelijk het vergeten zijn of hij wilde ermee beginnen met de bemiddeling, maar er kwam steeds iets tussen. Als het wel naar voren komt dat hij het expres vergeten is, dan ga ik wel vragen waarom hij dat heeft gedaan of toch vragen of hij geen bemiddeling wilt. Je moet altijd iemand vragen gaan stellen, zodat je naar de achterliggende reden kan weten. Je kan ook voorzichtig aankaarten om te zeggen dat je elke dag zag dat hij online is en best wel actief bezig was op het forum. Dan weet Jens dat hij er toch niet onderuit kan, dan moet je afwachten hoe hij verder reageert.

    Daarnaast denk ik dat met deze functie af en toe frustrerend kan zijn, omdat het echt afhangt of de personen in kwestie een bemiddeling willen. Als ze beiden een bemiddeling willen, dan kan de bemiddelaar haar/zijn taak uitvoeren om hun te helpen met begeleiden en of te helpen met oplossen, zodat de ruzie bijgelegd kan worden. Het kan ook zo zijn dat ze het beiden niet willen en dan ben je ook klaar, als het ware. Het is ook lastig als de ene wel bemiddeling wilt, maar de ander wilt het niet. Je kan niemand verplichten of dwingen om bemiddeling te doen, dat gaat gewoon niet. Alleen kan het zo zijn dat het dan "frustrerend" over kan komen, als je zo graag mensen wilt helpen en dat ze dan niet geholpen willen worden. Een bemiddelaar moet juist rust, geduldig en veilig aanvoelen, zodat die persoon graag zijn/haar verhaal wilt doen en dat beiden personen weten dat bemiddeling goed is. Dus ook op deze vraag, hangt het echt af wat Jens precies wilt. Dus dan moet je zo overkomen dat je alleen voor beiden partijen bent, maar ook beiden personen wilt helpen.

    2) Ik zet even 3 situaties op een rij:
    1. Er is een conflict tussen een user en een moderator. De user vraagt bij jou bemiddeling aan.

    2. Dezelfde situatie, maar hier is het de moderator die om bemiddeling vraagt.

    Het maakt niet uit bij beiden vragen, wie de bemiddeling aanvraagt. Het gaat erom dat ze het willen oplossen met elkaar en het willen bijleggen. De vraag is of de ander dat wilt. Zo ja, dan kan je met zijn drieën om de tafel gaan zitten en het uitpraten. Zo nee, dan houd dat op. Je kan altijd proberen na een paar dagen of ze van gedachten verandert zijn om te vragen of ze echt geen bemiddeling willen. Misschien dat ze dan wel ja zeggen, omdat ze niet meer boos zijn en dan kan je wel gaan bemiddelen. Je hebt ook van die mensen die echt geen bemiddeling willen, dan is het heel erg jammer, maar dan je kan ze niet verplichten om eraan mee te doen. Alleen moet je dan wel erop letten dat beiden personen niet weer ruzie maken. Dat je als advies meegeeft, dat ze elkaar dan moeten negeren.

    3. Er is een conflict tussen 2 moderators.
    Vind jij dat moderators verplicht zijn mee te doen aan een bemiddeling? Maak jij onderscheid tussen deze situaties? Indien je vind dat moderators verplicht eraan zijn: vind je in situatie 2 dat de user eveneens verplicht is mee te doen?"


    Niemand is verplicht om mee te doen aan de bemiddeling. Niet een bemiddelaar, niet een moderator, niet een user, enzovoort. Je hebt zelf de keuze als je dat wilt of niet. Niemand kan je daarmee dwingen. Als de desbetreffende persoon dat niet wilt, dan houd dat op. Het is lastig als iemand geen bemiddeling wilt, want je kan dan de ruzie niet oplossen of niet de ruzie begeleiden dat het wordt opgelost. Het enigste wat je dan kan doen is de tegenpartij aanbieden om een luisterend oor te bieden en of om raad te geven.

    Als er twee moderators ruzie hebben en één wilt geen bemiddeling dan maakt het lastig om samen te werken in hun team voor hen. Dan komt het meer over dat die persoon er niet aan wilt werken en je moet kunnen samen werken, vooral in die functie. Niemand is verplicht om iets te doen, alleen maakt het de bemiddeling wat lastiger en de samenwerking tussen bepaalde functies. Ook maakt het lastig op het forum als een mod ruzie heeft met een user en de één wilt geen bemiddeling.

    @Scandal: Hooverphonic had een idee? Misschien dat proberen? ^^

    [ bericht aangepast op 19 aug 2017 - 10:55 ]


    One Who Travels A Higher Path.