• Hee!

    Wat fijn dat je op mijn topic klikt.

    Ik heb een heel tof idee voor een verhaal, maar ik heb nog nooit fantast geschreven. Ik heb dus geen idee of ik mijn wereld af moet bakenen, of ik er meer bij kan verzinnen, of dat het dan te ingewikkeld wordt.

    En daarnaast: hoe weet je dan je verhaallijn? Ik heb een "basis" idee, maar ik vind het te stom en afgezaagd als ik dan een tienermeisje als hoofdpersonage ga volgen.

    Kortom: help mij. Als je geen antwoord hebt op mijn vragen, mag je ook gewoon tips geven die je toevallig weet, dat doet al heel veel!!

    Alvast bedankt.
    Liefs


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ik heb niet echt antwoorden voor je, maar ik wil wel even met je meedenken.

    Wat betreft je wereld, het is zo ingewikkeld als jij het maakt. Fantasy verhalen kunnen op en top fantasy zijn, met compleet nieuwe wezens en vreemde talen, maar het kan ook heel erg op onze wereld lijken. Dus ik denk dat het zo gek kan worden als jij het maakt. Bij het eerst genoemde is er denk ik veel werk aan de winkel wat betreft world building en het met tweede kan je het wat veiliger houden voor jezelf.
    En over je verhaallijn; ik zie niet in waarom het stom en afgezaagd is. Dat je vaak een vrouwelijk, jong personage volgt in dit soort verhalen, wil niet zeggen dat jij het niet moet doen. Het blijft jouw verhaal en misschien bedenk je iets wat het weer anders en apart maakt. Er zijn de laatste tijd zoveel boeken uitgebracht met sterke, female leaders, maar toch zijn ze allemaal verschillend. Wat ik eigenlijk wil zeggen; schrijf niet met het idee dat het afgezaagd is.

    Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ben in elk geval wel benieuwd naar je ideeën. (:


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Wat bemoedigend! Ik vind je reactie eigenlijk heel lief en fijn!

    Ik neem het zeker mee!! Dank je.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Het is niet stom en afgezaagd om zo'n hoofdpersoon te volgen, als je maar een goed verhaal hebt en het een logisch persoon is (dat is sowieso bij alle verhalen). Geen perfecte mensen dus.

    In een fantasywereld zijn vaak ook niet alleen maar mensen te vinden. Er zijn ook vele andere volken (of één).
    Dit waren mijn tips wel, echt veel succes!

    Fantasy hoeft niet strikt afgebakend te zijn, je kunt het zo ver als je wilt doortrekken. Ik weet niet of je 't over high fantasy hebt (A Song of Ice and Fire, Narnia, Lord of the Rings et cetera), maar als je echt compleet je eigen wereld gaat verzinnen, zijn er wel een paar dingen waar je rekening moet mee houden. Of in elk geval dingen die ik belangrijk vind in fantasy, want nieuwe werelden en fantasyverhalen kun je heel snel verkloten, haha.

    - Maak het zo gecompliceerd als je zelf wil, maar houd het overzicht zelf nog. Zorg ervoor dat je geen losse eindjes hebt en dat je zelf nog weet wat je nou over wie en wat geschreven had.
    - Geef je karakters geen megapowers - en als je er geeft, geef ze dan niet alles. Geef hun tegenstanders ook megakrachten, want als je bijvoorbeeld je personage hebt dat vuur kan besturen en vijanden die gewoon mensen als jij en ik zijn, is het verhaal snel afgelopen.
    - Als je met bovennatuurlijke krachten werkt, heb je er best een verklaring voor. Je moet die niet direct aan je lezers verklappen, maar niets komt uit het niets, zelfs niet in fantasy. Tenzij je in een wereld zit waar iedereen bijvoorbeeld een element kan besturen, zoals in Avatar, in welk geval je niet echt een uitleg nodig hebt (want het is normaal in die wereld), is het voor de meeste mensen in jouw wereld net zo vreemd dat iemand vuur kan sturen als voor jij en ik. Heb daar verklaringen voor, dat maakt je verhaal interessanter én geeft je kansen voor mooie plottwisten.

    Long story short: ga geen magische krachten gaan verzinnen om magische krachten te verzinnen en zorg ervoor dat je al je eindjes aaneen knoopt. Maar voor der rest: het is fantasy, dus laat je fantasie er maar goed op los! (: Tienermeisjes volgen kan trouwens heel interessant zijn, haha, zo lang je er een originele wending aan geeft. (:

    [ bericht aangepast op 21 aug 2017 - 20:25 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Zorg dat je voor jezelf een duidelijk doel hebt waar de hoofdpersoon naar toe moet werken. Dan kan het ook zijn dat je personage iets tussendoor moet doen waardoor het einddoel wat langer gaat duren. Maar dat is juist oke!
    Verder je kan de wereld zo gek maken als je zelf wilt, maak anders een land kaart. Dat je weet hoe ver je personage moet reizen en hoelang dat zou duren. Gaat hij door de bergen? Door het woud of per boot?

    Oké, hier komt het kind dat vanaf groep drie Fantasy geprobeerd heeft en nu overgestapt is op horror, haha.

    Er zijn meerdere soorten Fantasy. (Steampunk, high fantasy [Lord of the Rings, Narnia], Urban Fantasy)
    Het zijn zeg maar "sub-genres" en jij kan zelf kijken wat je het meeste aanspreekt. Als je je hoofdpersoon wil laten beginnen op een doodgewone school/kantoor/iets, kan je waarschijnlijk het beste kiezen om niet alleen een high fantasy wereld te creëren, maar een soort tweede realiteit. (Bijvoorbeeld dat je hoofdpersoon ontdekt dat er elfjes bestaan, oid)
    Als je het juist leuk vindt als deze wereld niet bestaat, kan je een eigen wereld verzinnen. Je kan het zo gek maken als je zelf wil, maar schrijf elk idee op. Je moet een heel helder beeld hebben van deze wereld, anders wordt het nogal een zootje en kom je er misschien achter dat er dingen niet meer kloppen. (Dit heb ik helaas vrij vaak gehad...)
    Niet alles wat je opschrijft, als je het uitwerkt, hoeft belangrijk te zijn en je hoeft niet alles te gebruiken. Het is net als wanneer je een personage creëert: Als je personage een hekel heeft aan de geur van chloor, hoeft dat niet naar buiten te komen, maar het is gewoon handig om te weten.

    Over de hoofdpersoon... Als het afgezaagd, stom of wat dan ook zou zijn wanneer je een tienermeisje volgt, zouden al mijn verhalen dat zijn. Het gaat er niet om dat het vaak gebruikt wordt. Ikzelf ben een tienermeisje en vind het daarom fijn om vanuit te schrijven. Je kan met alleen de leeftijd en het geslacht, nog niet echt zeggen dat het cliché of afgezaagd is. (Behalve dan misschien in een Twilight fanfiction)
    Heb jij een idee voor een tienermeisje, een interessant tienermeisje? Schrijf het op. Gebruik het idee in je verhaal. Gewoon als hoofdpersoon als je dat wil. Zorg gewoon dat ze niet saai wordt. Jij zal zelf als persoon ook niet echt saai zijn, dus denk ik ook wel dat je in staat bent een niet saai tienermeisje te bedenken. Als je liever een twintiger, of een dertiger, veertiger, of wat dan ook schrijft, prima! Gewoon wat jij fijn vindt.

    [ bericht aangepast op 21 aug 2017 - 22:10 ]


    obsessive rage

    Wauw wat een tips! Dankjulliewel!!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Dat is het fijne aan Fantasy, alles mag! Als jij wil dat je paarden onder water kunnen ademen, dan kunnen ze dat!
    Ik zelf ben ook met mijn neus in fantasy gedoken en ik heb nu twee ideetjes voor een boek, waarvan ik het een aan het uitwerken ben en ja, dat zijn allebei vrouwen, en allebei nét uit de tienerjaren. Power to the women! Gewoon lekker doen wat je zelf wil! Het is toh 50/50, je hebt een jongen of een meisje en ja, meisjes schrijven vaak liever over een meisje én over iemand van ongeveer dezelfde leeftijd. Daar kan je je gewoon makkelijker in meeleven ^^ Dus no worries! Als jij dat wil, gewoon doen!

    Je begint je verhaallijn met een idee. Schrijf je een high-fantasy waarin je een eigen wereld creëerd? Nou, begin daar mee als je nog geen tijdlijn hebt. Die had ik ook niet. Ik begon met het uitwerken van allerlei wezens, een geschiedenis, gebieden, plaatsen, personages en daarna kwam ik pas op een tijdlijn. Ik wist dat ik de personage langs elk wezen wilde sturen en aks je een beetje hebt bedacht waar elk van hen woont, dan heb je een kaart en uiteindelijk een rode draad. Zo weet je waar ze allemaal heen gaat, het enige dat je dan nog moet toevoegen is spannende gebeurtenissen! Tadaa!
    Dus geen zorgen als je vast loopt, dan doen wel allemaal. Begin dan gewoon met het uitwerken van andere dingen en laat de tijdlijn even links liggen. Weet je dat ik 3 jaar bezig was net alles er onheen bedenken en pas sinds een paar maandjes weet hoe mijn tijdlijn gaat verlopen.
    En vragen stellen mag altijd! ;)


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Hey,

    Ik ben absoluut geen expert of iets dergelijks, dat dat even duidelijk is. Het zijn geen tips voor 100% succes, maar deze stappen gebruik ik zelf :)

    Ik dacht voor een verhaal dat ik schreef dat ik wel weg kwam met erg weinig worldbuilding, maar goed, niet dus. Maar, anders dan ik had verwacht, vond ik dit juist geweldig :) Je hebt echt geen grenzen! Al gauw was ik bezig met kaarten, liedjes die ze konden zingen, legendes die ronde deden. Maar pas op dat je er geen infodump van maakt.

    Dat je een tienermeisje volgt is helemaal niet afgezaagd haha, zolang je haar menselijk maakt. Échte gebreken. (Verschrikkelijk, ik las een hoofdpersonage die "klunzig" was. Geen probleem, maar dat was haar enige characterflaw. Gebrek aan coördinatie is lang geen equivalent van échte gebreken als snel op teentjes getrapt zijn, arrogantie of egoïsme. Zucht )
    Enne.. ik ben awkward en echt niet cool ofzo haha. Er komt geen badboy of machtige tovenaar die plotseling voor me valt.

    Over verhaallijn, ik ontwikkel karakters en verhaallijn tegelijk. Soms heb ik een hekel aan de een, soms aan de ander. Ik herschrijf vaak de verhaallijnen als de personages niet goed genoeg zijn. Ik maak de aanpassingen aan de plot als die verschrikkelijk is :)

    (Nog even : Ik heb tijdens schrijven bijna nooit last van writersblock, want ik weet al precies wat ik wil schrijven. Niet omdat ik zo perfect ben, maar omdat ik al weet er gaat gebeuren. Ja, ik heb een outline. Sommige mensen hebben een hekel eraan. Saai. Geen ruimte voor creativiteit. Etc, maar ik ben juist verschrikkelijk blij dat ik het heb gedaan. Ik heb 60.000 woorden geschreven en geloof echt dat ik zonder outline, ik ergens was gestrand. Het writersblock komt voor mij ook vooral in de outlinings fase. )

    Hoe dan ook, dit was mijn crappy advies xD


    SIC | PARVIS | MAGNA