• Beste Q'ers!

    Ik weet niet of jullie het al gezien hebben, maar er is een nieuwe wet waartegen Nederlanders een referendum houden. Dit is de inhoud van de wet:

    De sleepwet

    De vernieuwde Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, ook wel sleepwet, geeft een uitbreiding van de middelen die de diensten (AIVD en MIVD) mogen inzetten. De grootste veranderingen zijn:
    -Er mag een zogenaamd “sleepnet” worden ingezet om massaal online communicatie af te luisteren, ook van niet verdachte burgers. Zo mag een hele wijk afgeluisterd worden wanneer er een verdacht persoon in woont.
    -Alle geautomatiseerde apparaten mogen gehackt worden. Denk bijvoorbeeld aan uw telefoon, computer of smart-tv.
    -Er mag een geheime DNA-databank aangelegd worden waar iedereen in terecht kan komen.
    -Verzamelde data mag met buitenlandse inlichtingendiensten gedeeld worden, ook zonder deze eerst geanalyseerd te hebben.

    Instanties als de Raad van State, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, de Nederlandse Vereniging van Journalisten en verscheidene wetenschappers hebben al hun zorgen geuit over deze wet. De wet is op 11 juli aangenomen door de Eerste Kamer.


    Dit houdt in, dat als je googelt voor je story of een ander creatief iets met hoe je een bom maakt, hoe IS in elkaar zit etc, je jouw hele wijk in gevaar kan brengen en dat je bijvoorbeeld niet meer Amerika in mag. Ik zeg niet dat dit niet gaat gebeuren, maar het kan. Want het werkt zo. Als jij iets googelt en de mensen van de politie vinden het verdacht, kunnen ze de hele wijk waarin jij woont afluisteren en controleren wat je nog meer gedaan hebt op het internet.

    Voor meer argumenten kan je kijken op https://geensleep.net/.

    Om te stemmen voor het referendum moet je deze link hebben.

    Ik vond dit eigenlijk best wel schokkend om te horen.

    Liefs,
    Mare


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Sunfyre schreef:
    (...)

    Er is nog een verschil tussen geen privacy hebben op het internet en het feit dat je surfgedrag aanleiding mag geven tot het afluisteren van hele wijken.


    Dat is waar, maar volgens mij deden ze dat eerder ook gewoon al.


    16 - 09 - '17

    Sunfyre schreef:
    (...)

    Er is nog een verschil tussen geen privacy hebben op het internet en het feit dat je surfgedrag aanleiding mag geven tot het afluisteren van hele wijken.


    Daarbij vind ik dat ze gewoon alles mogen hacken van de zotten. Wie zegt dat niemand daar misbruik van gaat maken?

    Dit alles komt op mij over als: "Oh er iemand verdacht in stad X. Kom, alle computers daar moeten gehackt worden en alle telefoons getraceerd/afgeluisterd"

    [ bericht aangepast op 12 sep 2017 - 14:33 ]


    26 - 02 - '16

    Broughton schreef:
    (...)

    Daarbij vind ik dat ze gewoon alles mogen hacken van de zotten. Wie zegt dat niemand daar misbruik van gaat maken?

    Dit alles komt op mij over als: "Oh er iemand verdacht in stad X. Kom, alle computers daar moeten gehackt worden en alle telefoons getraceerd/afgeluisterd"

    Het komt bij mij meer over als: "Hey, nu de wet er eindelijk is kunnen we ongestoord mensen aftappen for our entertainment."


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Sugasyub schreef:
    (...)
    Het komt bij mij meer over als: "Hey, nu de wet er eindelijk is kunnen we ongestoord mensen aftappen for our entertainment."


    Yep, dat ook inderdaad.


    26 - 02 - '16

    Getekend, de kans is inderdaad groot dat er niks gedaan wordt, maar als we helemaal niks doen dan keuren we het juist goed,


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Dat die ene verdachte persoon wordt afgeluisterd, is dan net te begrijpen. Het gaat om de veiligheid van het land. Een hele wijk is er dan wel over. Ik wil ook tekenen, maar ben niet van NL. :/ Hopelijk haalt het toch nog iéts uit.


    Ik wil een tuin vol egels

    Trouwens: wat ik ook denk is, als je alles gaat afluisteren en aftappen, dat is toch enooorm veel werk?


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Oh please, geen referendum


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik snap eigenlijk de redenering hierachter wel. Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat mensen van terroristische organisaties zich enorm diep infiltreren in een maatschappij. Je hoort toch bijna altijd dat de buren enorm verbaasd zijn of dat familieleden totaal verrast zijn als blijkt dat persoon X banden heeft met bijvoorbeeld IS.
    Misschien kunnen dergelijke mensen op deze manier sneller opgespoord worden.

    Dat gezegd zijnde, is een hele wijk afluisteren wel heel dramatisch. Kijken met wie de verdachte persoon veel contact heeft is belangrijk, maar om dat nu op zo'n privacy-schendende manier te doen...

    Dus eigenlijk ben ik tegen de wet, terwijl ik ook wel het belang van de wet tegelijk besef. (een beetje dubbel i know)


    The soul needs autumn.

    Denkt er trouwens ook iemand aan wat anderen met jouw gegevens kunnen doen als ze gaan afluisteren? Want dat wordt ergens opgeslagen en het is echt niet zo heel moeilijk om dat te hacken :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik vind de sleepwet echt belachelijk. Maar het lukt me niet om voor het referendum te tekenen, ik krijg steeds een geboortedatum-error :/ vind ik wel kut, want ik wil niet dat ik helemaal in de gaten gehouden zou kunnen worden zonder dat ik het zelf weet.

    En voor de mensen die zeggen: Heb je iets te verbergen dan?
    Lees het boek: "Je hebt wél iets te verbergen" van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis maar.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Gatverdamme. Ik weet niet of ik oud genoeg ben om te tekenen, maar ik ga zeker kijken, want dit vind ik toch echt wat overdreven. Dat het gewoon al gebeurt is kut, maar als het ook toegestaan is, vind ik ietwat ver gaan. Geen idee of het wat uitmaakt om te tekenen, maar als ik ermee kan laten zien dat ik het niet oké vind, doe ik het graag.


    obsessive rage

    Broughton schreef:
    (...)

    Daarbij vind ik dat ze gewoon alles mogen hacken van de zotten. Wie zegt dat niemand daar misbruik van gaat maken?

    Dit alles komt op mij over als: "Oh er iemand verdacht in stad X. Kom, alle computers daar moeten gehackt worden en alle telefoons getraceerd/afgeluisterd"

    Inderdaad, en dan niks kunnen terugvinden omdat er te veel informatie is. Ga gewoon gericht te werk, want hoewel ik nu vaak 's nachts mijn mobiel ter veiligheid meeneem, zal ik hem nu misschien eerder thuis laten.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Wervelwind schreef:
    Ik snap eigenlijk de redenering hierachter wel. Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat mensen van terroristische organisaties zich enorm diep infiltreren in een maatschappij. Je hoort toch bijna altijd dat de buren enorm verbaasd zijn of dat familieleden totaal verrast zijn als blijkt dat persoon X banden heeft met bijvoorbeeld IS.
    Misschien kunnen dergelijke mensen op deze manier sneller opgespoord worden.

    Dat gezegd zijnde, is een hele wijk afluisteren wel heel dramatisch. Kijken met wie de verdachte persoon veel contact heeft is belangrijk, maar om dat nu op zo'n privacy-schendende manier te doen...

    Dus eigenlijk ben ik tegen de wet, terwijl ik ook wel het belang van de wet tegelijk besef. (een beetje dubbel i know)

    Ik was totaal niet verbaasd dat een meisje van mijn basisschool de fout inging. Haar familie misschien wel, maar ze was al tien jaar een probleemkind. De vraag was enkel op welke manier. Als ze iets willen weten, mogen ze dat persoonlijk komen vragen, daar hoeven niet het hele dorp voor af te luisteren.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Allemaal zondag met lubach kijken hierover, voor degene die het nog niet gedaan heeft!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.