• De stelling van deze week luidt:
    Elke hogere opleiding zou een toelatingsproef moeten hebben.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik ben niet helemaal thuis in het wereldje hoge opleidingen en toelatingsproeven, dus ik kan hier eigenlijk geen antwoord op geven. Wel ben ik benieuwd wat de rest gaat zeggen met eventuele argumenten.


    26 - 02 - '16

    Nee, ik vind decentrale selectie nu al helemaal nergens op slaan voor sommige opleidingen. Moet er niet aan denken als het voor alle studies zo wordt.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ja! Vorig jaar waren er ontzettend veel mensen begonnen met mijn opleiding die een andere eerste keus hadden, deze zijn vrijwel allemaal weer afgevallen. Ik denk dat je met een toelatingsproef deze mensen minder snel zou binnenhalen waardoor de opleiding zich kan focussen op mensen die wel echt willen.


    Treat people with kindness

    Toelatingsproef? Nee. IJkingstoets? Ja. Ik vind sowieso dat er één of andere test moet komen die mensen (die eigenlijk niet voor de richting geschikt zijn) doet wakkerschudden. Ik vind het wel belangrijk dat zo'n proef niet bindend is, want zo'n proef is vaak een momentopname.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Tarly schreef:
    Toelatingsproef? Nee. IJkingstoets? Ja. Ik vind sowieso dat er één of andere test moet komen die mensen (die eigenlijk niet voor de richting geschikt zijn) doet wakkerschudden. Ik vind het wel belangrijk dat zo'n proef niet bindend is, want zo'n proef is vaak een momentopname.


    Hier sluit ik me bij aan; in z'n eerste jaar kan je je nog ontzettend ontwikkelen dus een toelatingstoets is niet altijd gepast, maar een toets die je een beeld geeft van wat je te wachten staat en die de docenten wellicht een idee geeft van wat de student al kan en in hoeverre deze weet wat de opleiding inhoudt is denk ik altijd een goed idee.


    http://paradigm-shift.actieforum.com/ Gezellige, actieve slice of life RPG

    Oneens


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Tarly schreef:
    Toelatingsproef? Nee. IJkingstoets? Ja. Ik vind sowieso dat er één of andere test moet komen die mensen (die eigenlijk niet voor de richting geschikt zijn) doet wakkerschudden. Ik vind het wel belangrijk dat zo'n proef niet bindend is, want zo'n proef is vaak een momentopname.

    Hier ben ik het mee eens.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Ik weet het niet zo goed, eigenlijk? Bij sommige studies lijkt zoiets me mogelijk wel zinnig, vooral als er zich jaarlijks heel veel mensen aanmelden of er altijd veel mensen afvallen, maar dit soort maatregelen verplichten voor álle opleidingen leidt vaak ook gewoon tot een hoop gedoe waar sommige richtingen weinig aan hebben. Ik heb taalwetenschap gestudeerd en dat had aan mijn universiteit jaarlijks zo'n dertig eerstejaars waarvan minstens negen op de tien de studie gewoon afrondden. Als je een dergelijke studie verplicht om een toelatingstoets op te stellen, is dat vooral administratieve nonsens, en ik heb ook werkelijk geen flauw idee waar zo'n test uit zou moeten bestaan, want met een vwo-diploma op zak heb je al een bewijs dat je alle vaardigheden bezit die je nodig hebt.

    Daarnaast is er al die verplichte matchingsactiviteit, in ieder geval in het wo in Nederland. Dat was ook vooral een formaliteit voor mijn studie - ik moest een internetformuliertje invullen en aanwezig zijn voor een korte presentatie, dus dat was echt een ja/nee afvinkgeval - maar het zorgde er wel voor dat toekomstige studenten zelf nog eens moesten nadenken over of dit was wat ze wilden. Een toelatingstoets zou wat dat betreft dus geen toegevoegde waarde hebben, en mensen eruit filteren met een toets is ook onzin, want kleine studies zoals taalwetenschap zijn normaal gesproken juist dolblij met iedere extra student die ze kunnen krijgen.

    Dus ja, het lijkt me een beetje onhandig en onproductief om dit soort regels collectief voor alle opleidingen te laten gelden, want in sommige gevallen doet het gewoon niets goeds, naar mijn idee. Het is vooral extra werk, vermoedelijk voor docenten die bij de opleiding horen en al genoeg te doen hebben.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Tarly schreef:
    Toelatingsproef? Nee. IJkingstoets? Ja. Ik vind sowieso dat er één of andere test moet komen die mensen (die eigenlijk niet voor de richting geschikt zijn) doet wakkerschudden. Ik vind het wel belangrijk dat zo'n proef niet bindend is, want zo'n proef is vaak een momentopname.

    Hier sluit ik me bij aan, en dat is bij universitaire opleidingen in Nederland in ieder geval al het geval.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Oneens, iedereen moet het recht hebben om te proeven van een studie en te kijken of het echt iets is. Zelfs met een toelatingstoets heb je uitval of verkeerde keuzes als je er doorheen gekomen bent. Het zegt niets over je motivatie. Als je niet vaardig genoeg bent, kun je dat altijd leren als je passie echt bij die bepaalde studie ligt. Ik vind sowieso heel die toelatingen, selecties en lotingen bull shit voor studies.Het is een momentopname en het zegt niets over je kunnen of je motivatie.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Bij sommige studies zeker en bij andere niet. Er moet goed naar het werkveld en de opleiding gekeken om te zien of een decentrale selectie nodig is. Als er veel open plekken zijn in het werkveld en er mogen door selectie erg weinig worden toegelaten is het nutteloos. Echter als her werkveld maar plaats bied voor 40 mensen per jaar en zonder selectie mogen 400 mensen de opleiding doen gaat het mis :). (Laatste voorbeeld kwam vanuit mijn eigen opleiding)


    Shoganai i ne~

    Eerlijk gezegd heb ik echt geen idee. Ik zie van beiden kanten wel waarom het wel/niet moet gebeuren.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Zeker ingezonden door een Vlaming. Voor Belgie kan ik mij hier in vinden, gezien er geen centraal examen is. Voor Nederland niet. Ik weet alsnog niet of het voor elke zou moeten, maar ik denk dat er wel meer richtingen zijn dan enkel geneeskunde en tandheelkunde die er baat bij kunnen hebben. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan diergeneeskunde.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Standal schreef:
    Nee, ik vind decentrale selectie nu al helemaal nergens op slaan voor sommige opleidingen. Moet er niet aan denken als het voor alle studies zo wordt.

    Decentrale selectie is wel wat anders dan een toelatingsexamen. Ik vond zelf een toelatingsexamen eerlijker dan een loting. Vakken die niet relevant waren telden niet mee en de focus lag echt op de belangrijkste vakken voor die opleiding. Maar als er geen tekort is aan plaatsen is de noodzaak niet zo groot om hier in te investeren.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    Zeker ingezonden door een Vlaming. Voor Belgie kan ik mij hier in vinden, gezien er geen centraal examen is. Voor Nederland niet. Ik weet alsnog niet of het voor elke zou moeten, maar ik denk dat er wel meer richtingen zijn dan enkel geneeskunde en tandheelkunde die er baat bij kunnen hebben. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan diergeneeskunde.

    Dierengeneeskunde heeft toch ook een toelatingsproef, als ik me niet vergis? In België toch, dacht ik.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.