• Bondi
    Boardriders


    Good Vibes Happen On The Tides




          Setting                       


          Bondi Beach, Sydney, Australia; heaven on earth voor iedereen in het bezit van een surfboard. Zo ook voor de surfers die zich willen kwalificeren voor de welbekende en felbegeerde Bondi Boardriders Cup.
          Bondi Beach is een van de meest bekende surf walhalla's van de wereld en het winnen van de Boardriders Cup is een mooi opstapje naar wedstrijden verderop in het seizoen. Voor pro's is het een mooie kers op de taart. Voor amateurs is het echter hetgeen het verschil kan maken tussen blijven surfen voor de fun, of je naam op de kaart zetten en uitgenodigd worden voor andere en grotere evenementen.
          Het surfseizoen begint met een twee weken lang durende feestweek, gedurende de kwalificaties zullen plaatsvinden. Op de laatste dag is de finale van de Bondi Boardriders Cup.




    Welcome to Bondi Beach



    Verblijf


          De Pro's worden per zes in een appartement geplaatst, wat inhoudt dat degenen die een professional kiezen automatisch bij elkaar in komen te 'wonen'. Het zijn luxe appartementen complexen grenzend aan het strand. Er zijn vier tweepersoons slaapkamers en men deelt twee badkamers, èèn keuken en èèn woonkamer. Je loopt vanuit de woonkamer door een glazen schuifwand zo het bordes op en vanaf het bordes regelrecht het strand op. Dit is de sfeer van het appartement.

    De Locals mogen zelf kiezen wat ze willen. De appartementen zijn inbegrepen bij het geld wat je neer hebt moeten leggen om mee te doen aan de wedstrijd en dus mogen ook zij gebruik maken van de ideale locatie bij het strand. Mocht je personage echter liever thuis blijven, aangezien hij of zij toch in Sydney woont, dan mag dat ook en geef je zelf aan hoe je woonsituatie is.

    De Lifeguards doen niet mee aan de wedstrijd en beschikken dus gewoon over hun eigen huis of appartement. Of dat nog met ouders is, of dat ze samen misschien een appartement hebben, laat ik aan jullie zelf over. Het kan ook zijn dat er maar twee met elkaar wonen, maar ook met de hele groep of helemaal niemand. Overleg dit uiteindelijk met elkaar en maak het duidelijk voor het speeltopic er is.



    Wedstrijd


    Zaterdag opening Festival met feest
    Maandag, opening Cup met free ride
    Woensdag eerste ronde, 44 deelnemers – vallen er 10 af
    Zaterdag, tweede ronde, 34 deelnemers – vallen er 10 af
    Dinsdag, derde ronde, 24 deelnemers – vallen er 8 af
    Vrijdag, vierde ronde, 16 deelnemers – vallen er 8 af
    Zondag, finale, 8 finalisten – komt een top drie uit

    Alle Pro's en Locals komen door tot de vierde ronde en ik denk dat ik dan een programma ga gebruiken om random te bepalen wie er winnen. Je mag natuurlijk ook aangeven wanneer je niet wilt dat je personage wint, of zelfs wanneer je wil dat hij of zij al eerder uitvalt. Het is maar wat je bij je personage vindt passen.




    Surfing
    Informatie






                            Rollen                       


                De Professionals

    •      Thomas Colton – Zac Efron – Mahigan – 1.2
    •      Bjorn Starrett – Diego Barrueco – Necessity – 1.3
    •      Jackson Stanford – Christopher Mason – Plunkett – 1.5

    •      Sage Ripley – Bree Kleintop – Cunning – 1.3
    •      Raina Rosanna Ramalho – Faceclaim – Greenlight – 1.4
    •      Samantha Patterson – Scarlet Leithold – JudithSuzann– 1.4


                De Locals

    •      Milo Collard – Jay Alvarrez – Cunning – 1.5
    •      Solomon Asher Aitkin – Froy Gutierrez – Greenlight – 1.5
    •      Oliver James Wilson – Luke Davis – ForbesBrooks_ – 1.6

    •      Ryan Olivia Marshall – Lindsay Hansen – Tulua – 1.1
    •      Brooke Morgan – Alexis Ren – Limnaden – 1.5
    •      Ava Eastwood – Malia Manuel – Sempre – 1.2


                De Lifeguards

    •      Jesse Lachlan Cooper – Evan Geiselman – IrisWestAllen – 1.3
    •      Roscoe 'Roz' Jonesy – Mario Blanco – Obeah – 1.5
    •      Darryl Christian Di Marco – x – Alegayrol – 1.6

    •      Alice Marina Hemsworth – Kelly Rohrbach – Sombre – 1.3
    •      Susie Eloise Murray – Magdalena Zalejska – philocaly – 1.3
    •      Noi Binda Aitkin – Gwen Cox – Virago – 1.5




    See You On The Next Wave



    Regels


    – Quizlet huisregels
    – Reservering staat 72 uur
    – Geen perfecte personages
    – 16+ is toegestaan in overleg
    – Een post heeft minstens 250 woorden
    – Alleen ik, Amber, maak nieuwe topics
    – Vermelding post; naam, locatie en gezelschap
          – Graag een actief speeltopic, minstens 1 post per week     






    Your Wave Is Waiting



    [ bericht aangepast op 14 dec 2017 - 10:59 ]


    Marrow deep, soul deep, essence deep


    Björn ‘de Beer’ Starrett
    23 jaar - Professional - Strand - Met Ryan

    Work until you no longer have to introduce yourself.



    Terwijl Björn zocht naar de woorden om te vertellen hoe het kwam dat het niet meer ging tussen zijn vader en hem, hoe ze elkaar zo uit het oog waren verloren, voelde hij een hand over de zijne. Hij keek naar beneden en een glimlach trok heel even over zijn gezicht, al zat het verdriet er nog achter verstopt. Hoe het kwam wist hij niet, maar hij had het gevoel dat hij op het moment even niet alleen stond. Hij kende Ryan nog geen dag en toch gaf ze hem het gevoel dat ze er voor hem was en dat hij haar met alles kon vertrouwen.
    Hij dwong zichzelf om de greep om zijn surfboard iets te verslappen. Zonder dat hij het door had gehad, had hij zich volledig aan zijn plank vastgeklemd. Misschien kon hij op die manier zijn leven ook bij elkaar houden. Dat was wat hij altijd deed toch? Hij verstrakte gewoon zijn greep op zijn leven als het moeilijk werd en ging door alsof hij niet alle moeite moest doen om het bij elkaar te houden. Van zijn problemen rende hij weg, dat werd hem wel weer pijnlijk duidelijk. Hij had het altijd gedaan. Hij was de zwakkeling die wegvluchtte.
    Snel gooide hij het onderwerp om en richtte het gesprek op Ryan. Het werd te pijnlijk en hij realiseerde zich te veel dingen die hij zich niet wilde realiseren. Zelfs nu vluchtte hij weg nu het moeilijk werd, al was het alleen binnen het gesprek.
    Ryan leek te begrijpen dat hij echt toe was aan een wisseling van onderwerp, want ze speelde het spelletje mee. Het afkeurende geluidje dat ze maakte was genoeg om een korte lach bij Björn op te roepen. Het klonk zo- zo- Hij had er geen woorden voor. Het klonk gewoon erg Ryan.
    Zijn vraag leek haar te verrassen, maar wel op een goede manier, want de grijns die ergens in de loop van het moeilijke deel van hun gesprek plaats had gemaakt voor medeleven, kwam weer terug. Hij was er blij mee. Het stond haar goed.
    “Wauw, dat is… uhm… niet een vraag die ik verwacht had.” Met zijn ogen volgde Björn de bewegingen van haar vingers terwijl ze haar haren telkens weer vlocht. “Volgens mij komen mensen niet direct naar mij als ze problemen hebben. Ikzelf ben al een wandelende ramp. Maar als ze al naar me toe komen, is dat meestal om over hun problemen te vertellen. Of als ze gewoon iemand nodig hebben die even naar hen luistert en advies geeft. Ik ben namelijk redelijk nuchter ingesteld en heb vaak een hele andere kijk op de wereld dan anderen. En héél af en toe komt er wel eens iemand die hulp nodig heeft met zijn/haar auto. Het zal je verbazen, maar ik ben heel handig met een moersleutel en een schroevendraaier.” Het klonk zo serieus dat Björn zich heel even afvroeg of ze het echt zo serieus bedoelde of dat het toch een grap was. Hij moest er in elk geval even om lachen. Op de een of andere manier paste het beeld van wandelende ramp wel bij haar.
    “Dus eigenlijk precies wat ik nu doe?” vroeg hij haar geamuseerd. Hij was niet voor niets ook naar haar toegekomen om te praten, al was dat niet de insteek van het gesprek geweest. Wel was het de uitkomst. Hij kon dus ook prima beamen dat ze erg goed was in luisteren. “En dat laatste komt nou goed van pas, want mijn auto heeft net vandaag besloten kuren te hebben,” antwoordde hij haar lachend. Het was wel waar. Hij had het appartement waarin hij verbleef nog bereikt, maar op het einde had zijn auto wel erg rare geluiden gemaakt. Het was zijn auto die hij bij een oude vriend had staan, zodat hij die op de momenten dat hij hier in de buurt was kon gebruiken. Het was een oud ding die dus nauwelijks gebruikt werd, maar een nieuwe kopen voor die tijden dat hij hem gebruikte vond Björn ook zonde. Dus hoopte hij iedere keer maar dat zijn Jeep het nog even zou volhouden.
    Ryan had hem een duw willen geven, maar was daardoor alleen zelf afgedreven. Met wat geflapper wilde ze terugkeren, maar het ging Björn niet snel genoeg dus stak hij zijn hand uit en trok haar met plank en al terug, om toen ze naast elkaar lagen haar board te blijven vasthouden. Zo kon ze niet ongemerkt weer afdrijven. Toen pas viel het hem op dat ze, omdat zijn armen natuurlijk ook maar een bepaalde lengte hadden, wel erg dicht op elkaar zaten.
    Ze ging in kleermakerszit op haar board zitten. “En, omdat ik nu eenmaal, in tegenstelling tot jou, ontzettend lief ben… Prima, die vraag telt als één. Ik was eigenlijk bang dat je met iets moeilijks zou beginnen, maar deze viel wel mee,” zei ze.
    “Je begint me te leren kennen,” antwoordde hij haar en hij glimlachte iets te onschuldig naar haar. “Ik had gezegd makkelijk te beginnen. Je moet nu pas bang worden.” Hij grijnsde duivels naar haar. Heel even was hij stil. Hij wist wel een vraag, maar moest nog even denken of hij haar dat wel wilde vragen. Misschien moest hij het gewoon luchtig houden. Aan de andere kant wilde hij ook wat van haar weten en dan niet alleen dat ze goed kon luisteren. Hij wilde weten wie de persoon was geweest aan wie zij net gedacht had, maar hij wist niet of hij ernaar moest vragen. Ze hoefde het hem niet te vertellen. Het zou wel de hele luchtige sfeer weer omgooien.
    “Je herkende mijn verhaal hè?” vroeg hij haar stil. Hij keek meteen weer een stuk serieuzer. “Je hoeft niet te antwoorden als je niet wil. Ik zal je niet dwingen.” Hij wilde zich niet opdringen en ook niet dwingen om meer te vertellen dan ze wilde.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    JACKSON "JAX" STANFORD
    "Working hard and working smart can be the same."


    24 • professional • at the bar • with Sage and Thomas

    'Als mijn agent er achter komt wat jij zojuist voor me hebt besteld, dan overschrijd hij waarschijnlijk de wetten van de natuur en staat hij hier binnen drie seconden voor ons tafeltje vanuit New York,' zegt Sage en hoewel ik de ondertoon wel hoor, trek ik me er toch niks van aan.
          'Je moet eens leren te ontspannen,' zeg ik haar. 'Tenzij jouw agent continu mensen aanneemt om jou te bespioneren — en oprecht, ik denk wel dat ze wat beters te doen hebben — hoeft hij hier nooit achter te komen.' Ik haal mijn schouders slechts even op en neem een slok van de cocktail. Thomas besluit zich weer bij ons aan te sluiten en ik kijk hem even aan.
          'Ik heb nog even nagedacht. Je mag de tweede plaats, Jax. Ze hebben al een beker met mijn naam voor de eerste plaats.'
          Ik rol met mijn ogen. 'You wish, Thomas,' zeg ik hem vervolgens. 'Je weet het misschien niet, maar ik ben in topvorm. Je zal me nooit verslaan.' Ik knipoog een tikje plagend naar hem, kijk vervolgens naar Sage en schuif de cocktail haar richting op. 'Nou, onthoud wat ik net zei: geniet ervan en maak je voor de verandering een keer geen zorgen.' Ik grijns kort, hef mijn eigen glas op en neem een slok. 'Heerlijk. Hier was ik echt even aan toe.' Ik sluit mijn ogen een moment tevreden, maar richt mijn blik al snel weer op Sage. 'Ontspan!'


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    AVA EASTWOOD
    ««« Local | | Milo »»»

    In een poging om haar rode wangen te verbergen greep Ava haar werkshirt en gooide de andere naar Milo. Het was duidelijk dat haar verspreking hem niet was ontgaan en de scherpte in zijn woorden liet haar schuldbewust naar hem omkijken.
          "Je doet mee aan de wedstrijd?"
          Met slechts een knikje bevestigde Ava zijn woorden waarna ze zich in een stoel liet zakken. Ze wist dat ze het hem had moeten vertellen, maar het was zoveel prettiger om het niet bekend te maken. Nu Milo het wist was het zoveel echter en ze voelde haar zenuwen direct toenemen. Misschien had ze het niet moeten doen, haar zenuwen waren al zo vaak de reden geweest dat ze bij wedstrijden ten onder was gegaan. Maar nu stond er zo veel op het spel dat ze geen andere optie had gezien.
          "We komen geld te kort. Erg veel geld," sprak Ava zachtjes terwijl ze Milo's gezichtuitdrukking probeerde te begrijpen. "Ik heb het niemand verteld, Callum ook niet."
          Ze had er nooit om gelogen dat Callum en zijzelf dag en nacht in de strandtent waren om rond te komen, maar de ziekenhuiskosten van haar vader waren schrikbarend hoog geweest in het laatste jaar.
          "Na het fiasco van vier jaar geleden had ik nooit verwacht dat ik het nog ooit zou proberen, maar ik weet niet hoe we het anders gaan redden." Ze lachte emotieloos terwijl ze naar de dag verwees dat ze besefte dat surfen nooit een inkomstenbron voor haar kon worden. Ze was compleet afgegaan tijdens een grote wedstrijd in Bondi Beach door niet eens op haar board te kunnen staan. Haar maag draaide nog steeds om bij de gedachten aan die dag.
          "Het spijt me Milo, ik wilde het je wel vertellen, maar ik ben zo, zo bang dat alles fout gaat." Ava staarde schuldbewust naar de grond terwijl ze alleen maar hoopte dat Milo haar kon steunen hier in.


    When time and life shook hands and said goodbye.

          Ryan       Marshall
    PROVE THEM WRONG
    18 jaar • Local • In de Zee • Met Björn • Outfit




          De eerste vraag die Björn Ryan stelde, was redelijk onverwacht. Ze wist heus wel dat hij niet van het ene beladen onderwerp naar het andere sprong, maar toch had ze toch een iets minder oppervlakkige vraag verwacht.
          Ze herstelde zich snel en gaf zo eerlijk mogelijk antwoord. Dit was tenminste een vraag die een stuk makkelijker te beantwoorden was. Ze vertelde dat mensen vaak naar haar toe kwamen met hun problemen doordat ze meestal in staat was om de situatie van een andere hoek te bekijken. Geamuseerd reageerde Björn met de woorden: “Dus eigenlijk precies wat ik nu doe?”
          Ryan schudde haar hoofd in een zo-zo beweging. “Nou, jij bent niet naar me toe gekomen om over alle moeilijkheden te praten die je in je leven tegen bent gekomen,” zei ze met een grijns. “Ik bedoel, ik heb je gedwongen om over je leven te praten.” Ryan klemde haar kaken op elkaar bij haar laatste woorden aangezien ze zich realiseerde dat er in haar grapje een halve waarheid verborgen zat. Ze had hem immers ook echt gedwongen om eerlijk antwoord te geven op elke vragen, al had hij er zelf mee ingestemd.
          Ook vertelde ze, met een hint van trots in haar stem verscholen, dat ze goed was met auto’s en motoren. Tja, met alleen een vader die er zelf helemaal niets van wist en een oude Chevrolet die om de zoveel tijd afsloeg, was het zeker wel handig om iemand in de familie te hebben met verstand van auto’s. Milo had haar vaak genoeg geholpen, maar toch was zij degene geweest die tot laat onder de motorkap bezig was. Haar glimlach verried dat ze het niet erg vond om dat te doen, ze vond het namelijk heerlijk om iets te doen waar ze goed in was.
          Dit was dan ook de reden dat Ryan zachtjes moest grinniken om het toeval dat zijn auto precies vandaag kuren bleek te hebben. “Wauw, misschien had je toch wel gelijk,” mompelde ze zachtjes. “Iets wil ons erg graag bij elkaar houden.” Ze trok haar linkermondhoek wat omhoog in een scheve grijns en ging weer rechtop zitten. “Als je er geen problemen mee hebt, zou ik vandaag best nog langs willen komen om er even naar te kijken. Tenminste, zolang je het nog met me uithoudt.” Een plagerige toon was in haar laatste zin geslopen en Ryan wilde Björn een speelse duw geven, al dreef ze daardoor zelf verder van hem af. Met een zucht liet ze haar hoofd hangen en deed haar best, met benen en armen flapperend en al, weer bij hem te komen.
          Ze schrok zich kapot toen Björn haar board vastpakte en met een ruk zijn kant op trok. Met grote ogen keek ze van zijn hand weer naar zijn gezicht, die nu wel heel dichtbij was. Hun knieën raakten elkaar en Ryan’s hartslag versnelde. Paniekerig probeerde ze wat meer ruimte te creëren, maar hij liet haar board niet gaan. Vandaar dat ze besloot om in kleermakerszit op haar board te zitten, zodat ze niet iedere keer afgeleid zou worden door de warmte van zijn been. Haar hoofd tolde en nauwelijks lukte het haar om niet helemaal te flippen. Wat was er in godsnaam met haar aan de hand?
          Met moeite slikte Ryan de brok in haar keel door en kreeg ze het voor elkaar om een nonchalante zin uit haar mond te krijgen. “En, omdat ik nu eenmaal, in tegenstelling tot jou, ontzettend lief ben… Prima, die vraag telt als één. Ik was eigenlijk bang dat je met iets moeilijks zou beginnen, maar deze viel wel mee.”
          Vanonder haar wimpers keek ze weer naar Björn’s gezicht. “Je begint me te leren kennen,” zei hij met een glimlach die Ryan’s wenkbrauwen liet fronsen. “Wat ben jij van plan...?” klonk het argwanend uit haar mond. “Hey, ik zou maar lief zijn. Anders kun je je auto laten nakijken bij de garage en dat kost je een rib uit je lijf.” Ze maakte een beweging alsof ze in zijn zij wilde prikken, maar hield zich in zodra ze doorkreeg dat hij een ontbloot bovenlijf had. Met een spastische flapperbeweging legde ze haar hand weer onder haar kin en liet ze haar elleboog leunen op haar knie.
          “Ik had gezegd makkelijk te beginnen. Je moet nu pas bang worden.” Ryan’s glimlach gleed van haar gezicht en ze richtte haar zeeblauwe ogen op Björns gezicht. Ze bleef stil, in afwachting tot zijn vraag die ze hoogstwaarschijnlijk niet zou willen antwoorden. Ook hij hulde zich in stilte, wat de spanning voor Ryan alleen nog maar ondragelijker maakte. Nerveus wiebelde ze met haar tenen.
          Zodra zijn stem door de stilte sneed, hapte ze naar adem aangezien zijn vraag haar in eerste instantie de adem benam. Al was het niet zozeer een vraag, eerder een aanname. “Je herkende mijn verhaal, hè?” Moeizaam liet Ryan haar hoofd hangen, wetend dat ze hem hier antwoord op moest geven omdat hij dat ook bij haar had gedaan. Alleen was zij niet het soort meisjes dat in staat was om zulke dingen te vertellen aan iemand die ze letterlijk pas net kende. Het duurde eeuwen voordat Brooke het voor elkaar kreeg om haar te laten praten over haar moeder en nog steeds heeft Ryan het daar moeilijk mee. Maar Björn was anders... Hij was... Net zoals zij...
          “Je hoeft niet te antwoorden als je niet wil. Ik zal je niet dwingen.” Zowel zijn toon als zij blik was onmiddellijk weer serieus en Ryan haalde diep adem. “Nee, ik... Jij... Ik bedoel, jij hebt me ook jouw verhaal vertelt, dus... Zal ik je ook het mijne vertellen.” Een emotieloos masker viel over haar gezicht, hetgeen die ze altijd plaatste als ze over emotionele onderwerpen begon. Ze weigerde om te huilen en was in staat om haar gevoelens uit te zetten om op de automatische piloot over te gaan. Ze haalde diep adem en begon.
          “Vroeger, was ik altijd al dol op de zee geweest. Het was een passie die ik deelde met allebei mijn ouders en die zij aan me doorgaven. Ik hield van de zee, maar was blind voor haar ruwe kant. Het enige wat mijn ogen wilden zien, was haar schoonheid en het goeds dat ze meebracht, zoals bijvoorbeeld schelpen.” Met haar blik op oneindig dacht ze terug aan een oude herinnering van haar moeder en haarzelf. Ze waren op het strand en zochten schelpen aangezien Ryan die in haar jeugd verzamelde. Haar moeder kwam aangelopen met een stekelige steen en Ryan’s mollige handje had die meteen weg willen gooien, maar haar moeder frummelde het uit haar ijzige greep. ‘Kijk, Rylove,’ zei ze. ‘Schoonheid hoeft niet altijd aan de buitenkant te zitten.’ Na die woorden draaide ze de schelp om en kwam er een prachtige regenboogkleurige binnenkant tevoorschijn. Nog altijd droeg Ryan die schelp aan een koord om haar hals, als aandenken aan haar moeder.
          “Ik kon uren doorbrengen met het zoeken naar schelpen. Net als...” Ryan slikte even voordat ze weer verder ging. “Mijn moeder. Ook zij was uren bij de zee te vinden, al had ze sinds mijn geboorte haar surfplank niet meer aangeraakt. Ze was bang dat ze uit vorm was geraakt en op een avond haalde ze haar surfplank uit de kast om de zee op de gaan.” Dit was het moment waarop Ryan haar hoofd wegdraaide van Björn omdat haar masker barsten begon te vertonen. Met een verstikte stem, lukte het haar om nog verder te gaan. “Wat er gebeurd was die nacht weet ik nog steeds niet. Het enige wat ik weet is dat de zee me mijn moeder af heeft genomen. Haar surfboard was het enige dat aangespoeld was, maar haar lichaam heeft niemand ooit nog teruggevonden.” Ryan streek even liefdevol met haar vinger over de plank en veegde daarna langs haar neus met de rug van haar hand.
          Al snel herpakte ze zich, maar een glimlach verscheen niet meer om haar lippen. Het was alsof alle energie uit haar was gevloeid en ze voelde zich levenloos. Ze liet haar hoofd hangen, maar de dreiging van een eventuele emotionele uitbarsting was inmiddels afgewend. Nu hoopte ze dat hij niet verder zou vragen, want het voelde alsof haar hart er stukjes bij beetje uitgerukt werd. Normaal gesproken leefde ze in een vreemd soort verdoofdheid, maar iedere keer dat ze haar moeder nodig had, trof het haar weer als een mokerslag. Over dit soort dingen kwam je immers nooit heen...


    [ bericht aangepast op 20 nov 2017 - 15:29 ]


    I have seen my own sun darkened


    Jesse Lachlan Cooper
    19 • Lifeguard • Strandtent • Hanging with Sam before work
    Het was fijn om hand in hand met Sam te lopen, maar ergens durfde ik het niet waar haar concurentie bij was. Ik wilde haar positie in die groep niet in gevaar brengen. Zelf wilde ze geen gedag zeggen tegen haar competitie en vonden we een leeg tafeltje aan het raam. Het had een prachtig uitzicht over het strand, maar alles verbleekte nog altijd bij Sam's lach. Ik pakte de kaart op en keek. Eigenlijk deed ik het alleen voor de show, want ze kwamen van hier zo vaak eten brengen, dat ik de kaart wel uit mijn hoofd kende. Ik bestelde een veggiemite-kaas tosti en een glas melk. Ik legde net als Sam de kaart weer terug en keek haar aan. Mijn mondhoeken trokken meteen omhoog in een glimlach. Ik kon niet anders bij haar in de buurt. Ze was als een persoonlijk zonnetje wat mijn hele leven op deed lichten zodra ze in de buurt was. Ik zuchtte bij haar vraag, maar de glimlach verdween niet. "Tja, het is elke dag heel anders geweest, maar tegelijkertijd steeds meer van hetzelfde. Ik sta op, ga werken, zorg voor het eten, en ga weer naar bed. Soms gaan we met de Lifeguards zelf surfen en ik heb afgelopen jaar zelfs mee mogen doen met de iron man competitie. Ik heb niet gewonnen, maar een eervolle 7e plaats ben ik heel blij mee. Ik was wel de snelste in het stuk peddelen. Het is een hele leuke baan, maar sommige dagen zijn wel enorm zwaar. Zeker als je alles goed probeert te doen, en nog altijd mensen het niet overleven, of mensen niet luisteren hoe erg je ook waarschuwd, en je bijna je eigen leven of dat van een collega verliest door de stomheid en arrogantei van anderen. Toch is het wel een van de beste banen die je kan hebben en ik geniet er elke dag nog van." Mijn gezicht straalde nu net wat meer. Ik hield echt enorm van mij werk, zelfs van de moeilijke delen. Het leek namelijk wel idilisch, maar er kwam veel hard werk bij kijken en zeker niet alles liep altijd zoals je wilde. Vaak liep het zelfs niet vlekkeloos.
    We kregen al snel ons eten. Ik pakte mijn glas op met een hand en legde mijn andere hand op haar vrije hand. "Op onze vriendschap en op jou overwinning, Sammie. Dat ze allebei lang en sterk zullen zijn." Ik tikte mijn glas zacht tegen die van haar en nam een slok. Het was wel apart om te toasten met thee en melk, maar we hadden niets anders. Mijn tosti zag er heerlijk uit, en haar salade ook. Zelf was ik niet zo van groente tijdens de lunch, gewoon puur omdat het vaak bij mij ging om snelle energie en niet om mijn gezondheid, daarvoor waren het ontbijt en het avondeten. Toch kon ik niet negeren dat haar salade er goed uit zag. "Eet smakelijk dan maar." zei ik met een glimlach. Ik hoopte dat we dit nog veel vaker konden doen, want ik had Sam veel meer gemist dan ik toe durfde te geven.


    Bowties were never Cooler

    Milo Collard
    ___________________________________________


    ♦      ♢      ♦





    Good Vibes


    Local       -       Strandtent      -       Met Ava



          Het enige woord wat Ava kan omschrijven, zittende op een stoel en met serieuze ogen naar hem opkijkend, is verslagen. Het bezorgt Milo een pijnlijke steek in zijn hart en zorgt dat zijn mond kurkdroog wordt.
          'We komen geld te kort. Erg veel geld,' zegt ze zacht, terwijl ze intens naar Milo zijn gezicht kijkt. Te intens. Milo kan het niet handelen en slaat zijn blik naar de grond. 'Ik heb het niemand verteld, Callum ook niet.' Hoort hij haar zeggen. Het feit dat hij dus de eerste is die het weet, weegt op dit moment in niets op. Hij is even compleet uit balans gebracht door deze wending. Zijn eigen beeld wordt op een nare manier verdraaid.
          Hij weet dat ze nauwelijks geld hebben, weet hoe veel ze kwijt zijn geraakt door het ongeluk van Herald en toch heeft het hen nooit weerhouden hem met open armen op te nemen in hun familie. Hoe veel maaltijden heeft hij met ze gedeeld? Hoe vaak vind hij toch niet ergens wat geld in een vestzak, wat Herald of Callum of Ava er in heeft gestoken ondanks dat hij constant aan geeft dat het niet nodig is. Milo geeft er nooit wat van uit, steekt alles in een sok ergens onder in de bergruimte van zijn busje. Misschien komt de tijd er aan om het terug te geven.
          Zijn deelname aan Boardriders bestond uit twee beweegredenen; naamsbekendheid creëren voor zichzelf en het prijzengeld opstrijken voor de Eastwoods. Zelf heeft hij het geld niet nodig, hij komt makkelijk rond van wat hij verdient bij Surf's Up. Hij had nog na moeten denken over een manier om hen het geld te geven, want het ze zo op de goede gok overhandigen zou geen succes zijn, ze zouden het nooit aannemen. Maar nu... nu wordt het allemaal nog ingewikkelder en krijgt hij serieus hoofdpijn van alle kanten die zijn gedachten op schieten. Hij staat dan ook nog steeds wat doelloos naar de grond te staren met zijn shirt in handen, en maakt geen aanstalten om actie te ondernemen.
          'Het spijt me Milo, ik wilde het je wel vertellen, maar ik ben zo, zo bang dat alles fout gaat.' En als zijn hart nog meer steken krijgt dan begeeft hij het misschien wel. Op dit moment voelt Milo zich zo ellendig, dat hij er misselijk van wordt. De wanhoop die Ava uitstraalt doet hem weinig goeds en hij gunt haar zo veel meer. Hen alle drie. Mensen als dit behoren zich geen zorgen te maken over zoiets triviaals als geld.
          De autopiloot lijkt het over te nemen en zonder echt bewust te zijn van wat hij doet, hurkt hij voor Ava neer en slaat zijn armen om haar terneergeslagen vorm. Hij begraaft zijn gezicht in haar lange haren en inhaleert de vertrouwde geur.
          'Je hoeft geen sorry te zeggen, het overvalt me gewoon,' zegt hij nog voor hij er goed en wel over na heeft gedacht. Zelfs in zijn eigen oren klinkt het vlak en minder warm als anders. Hij moet gewoon zijn gedachten kunnen ordenen. Fuck, hij moet na kunnen denken en het er met iemand over hebben. Iemand die er ver genoeg buiten staat om er helder naar te kunnen kijken. Alice. Milo moet met Alice praten en eigenlijk moet dat zo snel mogelijk.


    Marrow deep, soul deep, essence deep

    Solomon Asher Aitkin

    20 jaar | Local | Strandtent | Met Brooke

    ’Hoe is het op het vissersbedrijf?’ vroeg Brooke Solomon terwijl ze richting de strandtent liepen. Het was een vraag die Solomon wel vaker van de jongedame kreeg, maar eigenlijk begreep Solomon niet eens helemaal waarom ze het zo intressant leek te vinden. Natuurlijk had Solomon een groot respect voor zijn ouders die het bedrijf perfect wisten te runnen, maar zelf vond hij het nou niet direct het meest interessante onderwerp om over te spreken. 'Het gaat heel goed,' zei Solomon, 'er zwemmen veel vissen in de zee dus ja er valt altijd nog wel wat te vangen en ik heb deze week ook alweer een goed aantal uren gedraaid.' Het werk in het bedrijf zei Solomon nog niet eens het meeste, maar de mensen die zijn ouders in dienst hadden genomen waren de liefste mensen ooit. Hij vond het fijn om samen met ze te werken en met ze te kunnen praten over de kleine dingetjes in het leven.
    Toen het tweetal de strandtent binnen waren gelopen hoorde Solomon al een luid gerommel, voor een moment dacht hij dat het begon te onweren, maar toen hij zag dat de lucht nog altijd zo strak blauw was als een paar seconden geleden vond hij de oorzaak op een andere plek. Het was Brooke haar maag geweest die even had moeten laten weten dat die er ook nog altijd zat. ’Oeps.. ik was zo zenuwachtig vanmorgen dat ik vergeten ben ook daadwerkelijk iets te eten,’ zei de jongedame terwijl ze plaats namen aan een tafeltje in de strandtent. ’Misschien moet ik ook maar even iets eten voor ik straks ga surfen, zeker weten dat je nog wil trakteren?’
    Een lach rolde over Solomon zijn lippen heen, Solomon kon best wel eens een beetje zuinig zijn met zijn geld, maar dat ging hij natuurlijk niet tegen Brooke zeggen en hij ging haar zeker niet afwijzen. Dat as niet de manier waarop je een goede indruk op een meisje maakte, dus hij kon het waarschijnlijk beter houden op een ja. 'Jeetje, ik ben ook maar een arme arbeider hoor.' zei Solomon lachend, 'Maar omdat jij het bent trakteer ik je wel op wat nacho's, mits je ze deelt.' Kort blikte Solomon op de kaart als of hij deze niet ongeveer uit zijn hoofd kende, hij kwam hier zo vaak dat hij inmiddels wel precies wist wat er op stond.


    I could be your perfect disaster, you could be my ever after.

    Samantha ‘Sam’ Patterson
    19 years – professional – strandtent – Jesse

          Het was niet persé dat ik niet mijn concurrentie wou begroeten, het was meer dat ik geen moment met Jesse wou verspillen. Het was echt een tijd geleden geweest dat ik de jongen had gezien, en ik wilde niets liever weten dan hoe zijn afgelopen jaar was geweest. Hoe vond hij het werk dat hij nog altijd deed? Had hij al veel mensen gered? En natuurlijk, had hij een vriendin? Ik keek weer even kort naar hem en glimlachte even.
          Ik was voor hem uit naar het tafeltje gelopen en snel verzonnen wat ik zou gaan eten. De keuze die Jesse had gemaakt was geen verassing voor me. Al ongeveer zijn hele leven had hij een kleine obsessie met veggiemite-kaas tosti’s gehad. Ik had die dan ook regelmatig voor hem gemaakt als we weer eens samen bij mij thuis hadden gegeten. “Verassing,” grijnsde ik naar hem toen de serveerster weg was. Meteen daarna besloot ik dat het tijd was voor hem om eens te vertellen hoe het verder met hem ging.
          Ik zat geïnteresseerd en zielsgelukkig te luisteren naar Jesse die vertelde over het leven als lifeguard. Ergens was het dus best te vergelijken met professioneel surfen, elke dag is anders maar toch ook weer hetzelfde. In zijn geval zorgen dat mensen veilig zijn, in mijn geval steeds beter worden. Ik knikte af en toe als teken dat ik hem snapte en hoorde en glimlachte. Zodra hij vertelde over de iron man competitie moest ik even lachen. “Dat had je me gewoon moeten vertellen. Dan was ik je sowieso komen aanmoedigen! Maar echt goed van je! En bij je werk denk ik dat je gewoon moet onthouden dat het niet aan jou ligt, mensen zijn nou eenmaal eigenwijze wezens die niet altijd willen luisteren,” sprak ik hem wat moed in en glimlachte. Het was heerlijk om hem zo stralend te zien, zo gelukkig.
          Ik begon zeker trek te krijgen dus was ik ook blij dat het eten er al snel aan kwam. Gelijk toen Jesse zijn hand weer op de mijn legde voelde ik mijn wangen weer gloeien. Ik probeerde het te negeren en pakte net als hij mijn glas om te kunne proosten. Ik pakte het oor vast omdat ik anders mijn vingers nogal zou branden, niet echt handig natuurlijk. Zodra de glazen elkaar hadden geraakt en er een tikje gehoord was zette ik hem rustig terug op het schoteltje. “Op onze vriendschap ja,” glimlachte ik.
          ”Eet smakelijk,” antwoordde ik. Voorzichtig haalde ik mijn hand onder die van hem vandaan, niet omdat ik dat heel graag wou, maar omdat ik die nodig had om met mes en vork te kunnen eten. Ik nam de eerste hap van de salade met kip en glimlachte tevreden. “Ze zijn het gelukkig nog niet verleerd. Is de tosti ook lekker?” lachte ik.
          Na een korte stilte kon ik me toch niet meer inhouden. Ik moest gewoon weten of hij een vriendin had, was dat zo, dan ontstond er nog een extra reden om hem toch echt alleen als vriend te gaan zien. “Dus… Hoe gaat het op liefdesgebied?” vroeg ik en knipoogde even om het niet zo serieus over te laten komen.

    [ bericht aangepast op 24 nov 2017 - 17:55 ]


    Good people are like candles, they burn themselves up to give others light

    ROSCOE "ROZ" JONESY
    26 | Lifeguard | Beach | Alice

    "Nouu, Darryl en ik zouden vanavond ook al wat gaan drinken met zijn ex. aw-kwaaardd," klinkt het uit Alice' kant. Spontaan moet ik lachen, zowel om de boodschap als de manier waarop deze gebracht wordt. Vervolgens haal ik mijn schouders op. Zelf stoor ik me er niet aan mocht het drietal ons vervoegen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Nieuwe mensen zijn er om te leren kennen, toch?
    Uit gewoonte laat ik mijn ogen even over het strand glijden terwijl Alice en Darryl een onderonsje lijken te hebben. Ik kan de band tussen die twee maar moeilijk bepalen, maar eigenlijk zijn het gewoon ook mijn zaken niet en doet het er helemaal niet toe. Het punt is dat het altijd wel gezellig werken is met Darryl als Alice en dat de combinatie van hen samen nog wel eens voor héél grappige momenten kan zorgen.
    "Loop je ook mee Roz?" Ik knik enthousiast en voel even in mijn zakken als ik het elastiekje van de blondine kapot op de grond zie vallen. Helaas heb ik er zelf ook geen bij, anders had ik haar er wel eentje gegeven. Ik begrijp namelijk maar al te best hoe vervelend het kan zijn als de wind je haren alle kanten uit doet waaien. Vooral het kammen daarna is geen pretje.
    Ik volg Alice naar buiten, waar we in stilte een stukje over het zand struinen, langs de waterlijn waar stervende golven het natte zand zowel op als af ons voeten spoelen. Gelukkig laat ik mijn ogen over het ruime sop glijden, net op tijd om te spotten hoe een klein kereltje een nog jonger meisje bruut kopje onder drukt.
    "Hé!" berisp ik de kleine man, die uit schrik beide handen omhoog gooit en hiermee zelf achterover valt. Inmiddels komt het meisje nog steeds niet boven. Gehaast waad ik een stukje het water in en reik mijn handen naar beneden op de plek waar ik het meisje onder zag gaan. Zodra ik straps van haar badpakje voel grijp ik deze vast en trek haar op deze manier naar boven. Al hoestend en huilend komt haar gezichtje tevoorschijn. Ook de jongeman is inmiddels weer te zien en zodra ik vastgesteld heb dat hij niks heeft richt ik mijn aandacht op de kleine dame. Ik neem haar in mijn armen en wrijf rustig haar verwilderde haren uit haar gezicht vandaan, waarna ik met mijn duim haar tranen weg veeg.
    "Kijk eens daar, niks aan de hand," glimlach ik haar toe, waardoor ze onmiddellijk wat rustiger wordt. De opluchting is slechts van korte duur want algauw draait ze zich om zodat ze haar tong uit kan steken naar de jongeman. Zijn reactie is een prompte middelvinger, waarmee beiden een strenge blik van mij verdienen. Ik steek mijn hand uit naar het kereltje, die hij dan toch maar vast neemt, en breng beide kinderen naar een minder diep gedeelte. Nadat het meisje veilig op haar voetjes staat kijk ik het duo indringend aan.
    "Jullie moeten wel lief zijn voor elkaar hoor," deel ik mee. "Het is gevaarlijk als je iemand onder water houdt, dat is gewoon niet grappig. Zo zijn al heel wat kindjes verdronken." Het is misschien een directe aanpak maar vanuit mijn ervaring met Munroe en Roslyn heb ik geleerd dat het soms beter is er geen doekjes om te winden, wil je door dringen tot een kind. Ze zijn allesbehalve dom en begrijpen vaak veel meer dan wij als volwassenen denken.
    "Waar is je moeder?" vraag ik aan beiden, niet wetend of dat al dan niet over dezelfde persoon gaat. Wanneer zowel het jongetje als het meisje naar dezelfde dame wijzen, die niet veel verderop ligt te zonnebaden, weet ik dat het wel min of meer snor zit. Ik schud mijn hoofd en maak teken naar Alice dat ik dadelijk terug ben. Met een kind aan elke hand stap ik kordaat op de dame af. Zodra ze me opmerk lijkt er een bepaalde paniek in haar ogen te verschijnen.
    "Uw kinderen zijn oké, mevrouw," stel ik haar onmiddellijk gerust. "Maar het had anders kunnen aflopen. Een uitje naar het strand is leuk maar u dient hen wel in de gaten te houden. Ze zijn beiden nog te klein alleen de zee in te gaan," deel ik serieus mee. Na een snelle verontschuldiging van moeder's kant, gevolgd door een preek naar haar zoon toe word ik nog half en half bedankt voor bewezen diensten. Een bepaalde onrust wordt wakker in me. Sommige mensen leren het ook nooit. Ik rol dan ook flink met mijn ogen zodra ik weer bij Alice ben.
    "Wel dan. Tot zover de rustige ochtend. Beter zouden ze die ouders een leiband aandoen in plaats van sommige kinderen," deel ik, misschien een klein beetje mopperend, mee.


    Bicycle, unicycle, unitard. Hockey puck, rattlesnake, monkey, monkey, underpants.

    AVA EASTWOOD
    ««« Local | | Milo »»»

    Zachtjes beet Ava op haar onderlip terwijl ze Milo's reactie afwachtte.
    Tot haar grote opluchting knielde hij voor haar neer waarna hij vervolgens zijn armen om haar heen sloeg. Bijna direct sloot Ava haar ogen en gleden haar handen naar zijn rug. Het feit dat ze zich bijna meteen kalmer voelde in zijn armen was iets wat ze wel besefte, maar eventjes weg stopte om er later eens goed over te denken. Dit was immers niet het moment om zich ook nog eens over die gevoelens druk te maken.
          "Je hoeft geen sorry te zeggen, het overvalt me gewoon," hoorde ze Milo uiteindelijk zeggen, maar ze merkte direct dat zijn stem net een tikkeltje hoger was dan normaal en liet hem langzaam los.
          "Dat snap ik, maar het spijt mij toch." Ava's blik ging vervolgens aarzelend naar de deur waarna ze opstond. "Waarom kom je niet iets later? Ik denk dat ik het wel red in mijn eentje," vervolgde ze. Het was niet alsof ze hem wilde wegduwen, maar ze begreep dat Milo tijd had om er over na te denken. Bovendien kon zij zelf wel een second opinion gebruiken. Was het wel een slim idee geweest om mee te doen? En wat moest ze in hemelsnaam doen met alle verwarrende gevoelens die naar boven kwamen als hij in de buurt was.
          "Ik ga Cal helpen, zie ik je zo dan?" zei Ava zachtjes voordat ze richting de deur liep. Ze keek nog even om voor ze zuchtte, een glimlach opzette en zich onder de gasten van de strandtent begaf om aan het werk te gaan.


    When time and life shook hands and said goodbye.



    Björn ‘de Beer’ Starrett
    23 jaar - Professional - Zee - Met Ryan

    Work until you no longer have to introduce yourself.



    "Ik bedoel, ik heb je gedwongen om over je leven te praten,” antwoordde Ryan hem. Hij lachte. Hij was het er niet mee eens. Hij was niet iemand die zich snel liet dwingen om iets te doen dus dit was eigen keuze geweest. Vervolgens vertelde Björn dat zijn auto kuren had.
    “Wauw, misschien had je toch wel gelijk. Iets wil ons erg graag bij elkaar houden.” Björn lachte weer.
    “Dat zei ik toch?” antwoordde hij haar plagend. “Soms spreek ik wel de waarheid.”
    Ryan stelde voor naar zijn auto te kijken en duwde zichzelf van hem af, al was dat laatste niet de bedoeling, dus trok Björn haar met board en al naar zich toe. Hij was haar zo dankbaar. Zijn oude Jeep was echt zijn trots en hoewel hij inmiddels wel zijn beste tijd had gehad, wilde Björn hem voor de weinige keren dat hij nog nodig was niet vervangen. Sowieso had hij zijn Jeep al te lang en was hij er erg aan gehecht, maar hij had ook simpelweg het geld niet om de Jeep te vervangen. Zo fantastisch verdiende topsporter zijn nou ook weer niet, of tenminste niet als surfer. Hij gebruikte zijn geld ook meer voor huurauto’s, die hij wel daadwerkelijk gebruikte. Waarom zou hij dan een auto kopen die hij niet zou gebruiken?
    “Reddende engel! Ik kan je wel zoenen!” riep hij overdreven blij uit, al meende hij zijn dankbaarheid daadwerkelijk. Toen pas realiseerde hij zich wat hij gezegd had. Crap crap crap, schoot het door zijn hoofd. Had hij dat echt gezegd? Wilde hij haar wegjagen? Ze zou hem vast raar vinden, al had hij het niet zo bedoeld.
    Ineens was hij zich erg bewust van hoe dicht ze op elkaar zaten, zelfs nu Ryan ging verzitten en ze elkaar niet meer aanraakten. De plek waar hun knieën elkaar hadden geraakt, leek haast in brand te staan en Björn was zich er Heel. Erg. Van. Bewust. Als Ryan niet was gaan praten, was hij waarschijnlijk naar zijn knie blijven staren – al was hij zich er pas van bewust dat hij dat deed toen Ryan hem uit zijn trans trok.
    Zo plagerig mogelijk probeerde hij te antwoorden dat ze hem leerde kennen, waarop ze antwoordde dat hij lief moest zijn omdat ze anders niet naar zijn auto zou kijken. In overgave stak hij zijn handen in de lucht. “Oké, oké, ik zal me gedragen,” antwoordde hij lachend, om meteen daarna te zeggen dat ze nu pas bang moest worden voor de vragen. Hij hield zich niet zo aan zijn woord.
    Hij werd een heel stuk serieuzer toen hij vaststelde dat ze zijn verhaal herkende. Dit was geen onderwerp om over te grappen en te doen. Zodra hij de blik in haar ogen zag, wenste hij dat hij het niet gevraagd had. Er stond zoveel pijn en verdriet in haar ogen, en hij wilde dat hij haar daar tegen kon beschermen, maar hij wist ook dat dat niet mogelijk was. Het leven was niet eerlijk en pijnvrij. Het leven deed godverdomme ontzettend veel pijn. Harten werden gebroken, engelachtige zielen werden kapot gemaakt. Er werd geen onderscheid gemaakt tussen de goeden en de slechten. Het leven nam en nam en nam, en gaf nooit iets terug.
    “Je hoeft niet te antwoorden als je niet wil. Ik zal je niet dwingen,” zei hij haar nog. Het ging hem ook helemaal niet aan eigenlijk.
    Toch antwoordde ze hem. “Nee, ik… Jij… Ik bedoel, jij hebt me ook jouw verhaal vertelt, dus… Zal ik je ook het mijne vertellen,” zei ze. De korte breuk in haar masker, de korte glimp van alle heftige emoties die ze ervoer, leek weer gerepareerd te worden tot een emotieloos masker. Het leek alsof het haar niks meer deed, maar Björn wist wel beter. Het was een manier om te kunnen doen alsof alles goed was, een poging om jezelf bij elkaar te houden en niet volledig uit elkaar te vallen.
    Toen ze begon te praten, pakte hij haar hand en gaf er een klein kneepje in als steun. Hij hield zijn mond terwijl ze de woorden zocht. Dit was niet makkelijk om over te praten. “Vroeger, was ik altijd al dol op de zee geweest. Het was een passie die ik deelde met allebei mijn ouders en die zij aan me doorgaven. Ik hield van de zee, maar was blind voor haar ruwe kant. Het enige wat mijn ogen wilden zien, was haar schoonheid en het goeds dat ze meebracht, zoals bijvoorbeeld schelpen.” Hij kon aan haar zien dat ze op dat moment niet meer bij hem op de surfplank zat, maar op een plek was ver weg, in een compleet andere tijd. Een betere tijd misschien. Hij wachtte geduldig tot ze verder door zou praten, maar het begin van haar verhaal beloofde niet veel goeds voor de rest.
    “Ik kon uren doorbrengen met het zoeken naar schelpen. Net als… Mijn moeder. Ook zij was uren bij de zee te vinden, al had ze sinds mijn geboorte haar surfplank niet meer aangeraakt. Ze was bang dat ze uit vorm was geraakt en op een avond haalde ze haar surfplank uit de kast om de zee op te gaan.” Björn zag tranen in haar ogen verschijnen, iets wat ze probeerde te verstoppen, dus hij deed alsof hij het niet zag. Toch waren de tranen hoorbaar in haar stem toen ze verder praatte. “Wat er gebeurd was die nacht weet ik nog steeds niet. Het enige wat ik weet is dat de zee me mijn moeder af heeft genomen. Haar surfboard was het enige dat aangespoeld was, maar haar lichaam heeft niemand ooit nog teruggevonden.”
    Björn haalde een hand door zijn haar. “Jeetje, fuck man,” vatte hij de verwarring in zijn hoofd samen. Hoewel hij ook zijn moeder verloren was, had hij zich erop kunnen voorbereiden. Hij had vele emotionele gesprekken met zijn moeder gehad, ze hadden samen haar hele uitvaart al uitgezocht en hij had de tijd gehad om te wennen aan het idee, al deed men dat natuurlijk nooit helemaal. Hij had afscheid kunnen nemen. Om zomaar zonder voorbereiding je moeder zo te verliezen… Björn kon zich niet voorstellen hoe dat moest zijn.
    “Bedankt voor het vertrouwen om het te delen,” zei hij stil. Hij was nooit goed geweest met woorden in zulke situaties, maar hij deed zijn best. Het betekende best veel voor hem dat ze dit met hem durfde te delen, want het was zeker niet makkelijk geweest voor haar. Dat wist hij. Hij wist precies hoe ze zich voelde.
    Ryan keek naar haar plank, haar moeders plank, en Björn tilde voorzichtig haar hoofd op zodat ze hem aankeek. Ze hoefde zich niet te schamen voor emoties. Het was niet mogelijk om eeuwig sterk te zijn en je nooit te uiten, zelfs al was dat precies wat Björn ook probeerde. Je ging eraan kapot. Emoties waren ook geen zwakheden, maar een teken van hoeveel je kon houden van. Houden van de mensen om je heen, van de dingen die je deed. En houden van betekende ook dat het pijn zou doen.
    “Ze moet een bijzondere vrouw zijn geweest,” zei hij. Er was een traan ontsnapt en in een teder gebaar veegde hij die met zijn duim van haar wang. Hij wilde haar niet zien huilen en de pijn in haar ogen niet zien. Hij wilde dat ze zou lachen, grappen zou maken en zou genieten van het leven.
    Ineens realiseerde hij zich hoe dicht hij nu op haar zat en was hij zich ineens heel erg bewust van de weinige afstand die er nog tussen ze was. Zijn hart begon als een gek tegen zijn borstkas te bonzen en hij was zich hyperbewust van de plek waar hij haar aanraakte en hoe dichtbij zijn hoofd bij de hare was. Heel kort gleed zijn blik naar haar lippen, maar hij dwong zichzelf om weer naar haar ogen te kijken.
    Eigenlijk zou hij de afstand moeten vergroten en doen alsof er niks aan de hand was, maar zijn lichaam had een ander plan, en in plaats van achterover te leunen, leunde hij naar voren en drukte zacht zijn lippen op de hare. Het duurde ongeveer een seconde voor hij doorhad wat hij aan het doen was, waarna hij met een ruk naar achteren schoot. Door de kracht van de beweging dreven ze weer uit elkaar.
    “Fuck, dat had ik niet moeten doen. Het spijt me, ik had dat niet moeten doen. Dat was respectloos. Sorry. Het spijt me,” bleef hij herhalen. Hij haalde een hand door zijn haar en keek langs haar heen naar de horizon. Hij had het verpest, dat wist hij ook. Ze was zo leuk en leek hem daadwerkelijk te mogen om wie hij was en niet om zijn status als topsporter en hij moest het op deze manier verpesten. Serieus Starrett, kon hij niet voor één keer de situatie niet verpesten?


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

          Ryan       Marshall
    PROVE THEM WRONG
    18 jaar • Local • In de Zee • Met Björn • Outfit



          Om haar levensverhaal nogmaals onder ogen te komen op deze manier, viel Ryan zwaarder dan ze verwacht had. Inmiddels zou ze het toch wel verwerkt moeten hebben? Nou ja, dat zou misschien het geval zijn als ze een lichaam hadden gehad zodat de familie Marshall erop gerust dat ze een goede rustplek gevonden had. Het was verschrikkelijk om alleen maar de zekerheid te hebben dat haar moeder ergens nog in de zee ronddobberde, zonder ooit tot rust te kunnen komen.
          “Bedankt voor het vertrouwen om het te delen,” hoorde ze Björn ergens ver weg tegen haar zeggen. Stilzwijgend knikte Ryan alleen maar, nog steeds starend naar het bord onder haar benen dat ooit aan haar moeder toebehoord had. Voorzichtig fladderde ze er met haar vingers over en het leek alsof ze haar moeders stem kon horen die haar koosnaampje influisterde, ‘Rylove’. Ze beet haar kaken op elkaar en schudde lichtjes maar verwoed haar hoofd om alles weer helder te krijgen. Echter gaf dit niet het gewenste resultaat en Ryan veegde snel met de palm van haar hand over het bewijs dat naar beneden rolde over haar wang.
          Tenminste, dat was ze van plan geweest als ze geen warme hand onder haar kin voelde waardoor ze gedwongen werd om in het gezicht te kijken waarvan ze niet wilde dat hij haar verdriet zou zien. “Ja, sorry, ik weet het. Ik zit hier te janken als een of ander -” Voordat ze de kans kreeg om haar zin af te maken, vond ze Björns losse hand teder over haar wang wrijven die de traan voor haar wegveegde.
          “Ze moet een bijzondere vrouw zijn geweest.” Afwezig knikte Ryan terwijl ze haar ogen sloot. “Ja, tenminste, voor mij als klein meisje betekende ze de hele wereld.” En het deed Ryan zeer dat haar moeder niet de kans had gekregen om te zien dat ze haar horizon verbreedde. Door haar verdriet merkte ze niet op hoe dicht de twee op elkaar zaten. Ze beet op haar lip, al vergrootte haar ogen zodra ze doorkreeg dat haar board iets kantelde doordat Björn steeds meer haar kant op leunde.
          Als een soort vreemd automatisme sloot ze haar ogen totdat ze een zachte druk op haar lippen voelde. Het was heel kort, maar toch gloeide haar wangen als een idioot. En al helemaal zodra Björn in zijn paniek met een ruk naar achteren schoot. Een klein gilletje verliet haar lippen aangezien ze niet helemaal besefte wat er allemaal gebeurd was en de kracht van Björn haar teveel werd. Haar plank gooide Ryan voor de zoveelste keer van haar plank af en het water bekoelde haar verhitte wangen en oren.
          Ze bleef langen onder water dan ze normaal zou doen, maar ze had even tijd nodig om zichzelf weer bij elkaar te rapen. Haar eerste kus. M-m-m-met Björn. Onbewust opende ze haar mond zodra dat besef als een mokerslag insloeg. Spastisch probeerde ze snel weer boven te water komen voor lucht en nam een hele grote hap zuurstof zodat haar longen bevredigd werden. Vlug leunde ze op haar plank en hoestte een het laatste beter water uit haar systeem.
          Zodra ze loom, beetje uitgeput door de hoestbui, weer naar Björn keek, werd ze overladen met verontschuldigingen van zijn kant. Ze klein lachje verscheen rond haar lippen en vertederd keek ze hoe hij zijn hand door zijn haren haalde.
          “Was het zo erg?” lachte Ryan, waarna ze verschrikt besefte wat ze net gezegd had. Met een kleine ‘Ow Jezus’ zette ze haar board als een scherm tussen hen in zodat hij niet haar gezicht zou kunnen zien. “Ik bedoel, dat was niet wat ik bedoelde, het was, ik ben. Wauw, heh heh.” Ze sloeg zich zelf voor haar hoofd door de onzin die ze aan het ratelen was en langzaam liet ze haar plank iets zakken zodat haar ogen net over de rand konden kijken.
          “Ik, ehm, moet... moet maar eens gaan, denk ik,” murmelde ze zachtjes, niet wetend hoe ze met haar gevoelens om moest gaan. Brooke of Darryl zouden het vast en zeker wel weten. Want waarom werd ze zo verschrikkelijke rood, voelde ze een vreemde kriebel in haar buik en bonsde haar hard als een of andere gek in haar borstkas.
          “Spreek ik je later?” Het lukte niet om de verdomde hoop uit haar stem weg te laten, want het was immers de waarheid. Ze wilde eigenlijk nog niet weg, maar Björn zag er zo verlaten uit dat het misschien beter was als ze het niet erger zou maken op dit moment.


    I have seen my own sun darkened


    Jesse Lachlan Cooper
    19 • Lifeguard • Strandtent • Hanging with Sam before work
    Sam's woorden waren lief als altijd. Ik had haar er graag bij gehad, maar ik wist ook dat ze toen druk was geweest met haar eigen dingen. Ik was blij dat het goed met haar ging en dat we nu weer samen waren, maar ik wist ook dat ze haar eigen leven had waar veel tijd in ging zitten. "En dat is het probleem en zorgt ervoor dat mensen hulp nodig hebben." zuchtte ik. Inmiddels begon ik best wel trek te krijgen, maar gelukkig kwam het eten snel. Ik pakte voorzichtig haar hand weer vast en pakte mijn glas om te proosten. De kriebels in mijn buik namen weer over, maar ik probeerde het toch bij elkaar te houden. Dit was geen date, en ik had geen idee of ze iets voor me voelde, of iets voor me had gevoelt. Mijn proost was dan ook op onze vriendschap, en niet op iets anders. Haar glimlach was als een zonnestraal die de wereld nog wat meer oplichtte. Ik nam een slokje melk en keek haar weer aan. Ik kon uren naar haar kijken en niet verveeld raken, en hopelijk niet op de creepy manier. "Eet smakelijk." Ik voelde haar hand onder die van mij wegglijden, maar erg was het niet, want ik had ook mijn twee handen nodig. Ik wilde wel netjes eten, in plaats van gewoon met mijn handen te eten. Ik sneed een stukje van mijn tosti en at het met veel genot. Het was kazig en hartig. Het was heerlijk en ik genoot er zeker van, hoe simpel het ook was. Ik knikte bij haar vraag over de tosti met mijn mond vol kaas en brood. Ik at rustig verder in een prettige stilte. Het was fijn om zo samen te zitten, net als vroeger. Het was aan de ene kant zo vertrouwd, maar aan de andere kant ook zo nieuw. Sam's vraag had ik niet verwacht, al zou dat eigenlijk wel moeten. Ik at mijn mond snel leeg en haalde mijn schouders op. "Niets het vermelden waard. Het leven van een strandwacht is druk en vermoeiend." Dit was waar, al was het excuus niet de reden waarom ik eigenlijk geen vriendin had. Sam had eigenlijk nooit mijn hart helemaal verlaten en dat hield me ook wel echt tegen. "En hoe staat het met jou liefsesleven?" Ergens voelde ik een kleine steek van jaloezie bij het idee van een ander die haar hart had gestolen. Ik nam nog een hap tosti om het gevoel weg te eten. Het was niet eerlijk naar haar toe. We hadden de laatste jaren een compleet eigen leven opgebouwd. Toch had ik nog ergens de hoop dat het ideale plaatje voor ons nog in de sterren stond, maar die hoop was over deze tijd apart wel sterk afgenomen. Mijn liefde voor Sam daarintegen niet, en dat merkte ik nu we weer samen waren pas weer echt goed. Ik wilde het beste voor haar, en als dat met een ander was, deed dat wel pijn, maar zolang ze gelukkig was, zou ik me er overheen kunnen zetten.


    Bowties were never Cooler



    Björn ‘de Beer’ Starrett
    23 jaar - Professional - Zee - Met Ryan

    Work until you no longer have to introduce yourself.



    Björn was zo, zó dom geweest. Ryan was verdrietig om haar moeder, had hem met veel moeite verteld wat er gebeurd was en toegegeven hoeveel ze voor haar had betekend. Hij had haar moeten zeggen dat het niet erg was om te huilen, dat hij er voor haar was, haar misschien die knuffel die ze nodig scheen te hebben moeten geven en ervoor moeten zorgen dat ze hier niet alleen doorheen hoefde te gaan. In plaats daarvan had hij haar gezoend.
    Doordat hij achteruit geschoten was zodra hij zich had gerealiseerd wat hij eigenlijk deed, was ze van haar plank gevallen. Hoestend kwam ze boven en als Björn niet had gedacht dat het beter was om uit haar buurt te blijven, zou hij haar op haar rug hebben geklopt. De verontschuldigingen bleven over zijn lippen stromen.
    Glimlachte ze nou? Nee, dat moest hij zich vast verbeelden. Dat zou ze niet doen toch? Of wel? Ze lachte wel terwijl ze “was het zo erg?” vroeg en zich vervolgens verstopte achter haar bord. Nee, dat was het absoluut niet, maar dat kon Björn niet zeggen. Hij had het al zo erg verpest tussen ze. Wilde hij soms een wedstrijdje ‘hoe erg kan ik het verpesten bij Ryan’ ervan maken? Die zou hij ruim winnen.
    “Ik bedoel, dat was niet wat ik bedoelde, het was, ik ben. Wauw, heh heh. Ik, ehm, moet… moet maar eens gaan, denk ik,” zei ze. Hij wilde niet dat ze zou gaan, maar wist dat het wel de meest normale reactie was. Ze zou nu weglopen en hij zou haar nooit meer zien. Of misschien zou hij haar bij de Cup zien, maar dan zou ze hem negeren of weglopen. En hij zou het zo laten, want hij wist dat ze al het recht had om dat te doen. Hij zou haar keuze om hem niet meer te zien respecteren, hoe erg hij daar ook van zou balen en hoe graag hij ook zou willen dat het anders was. Maar hij was degene die het verpest had, dus was zij degene die de keuze om hem te ontlopen mocht maken. Hij was geen creep die zich nu aan haar ging opdringen, waardoor ze altijd bang over haar schouder zou kijken om er zeker van te zijn dat hij haar niet stond op te wachten.
    “Spreek ik je later?” Dat was alleen om van hem weg te komen zonder dat hij er een drama van zou maken, dat wist hij zeker. Toch kon hij dat niet laten gebeuren. Ja, ze mocht weg, maar hij wilde eerst nog iets zeggen.
    “Wacht,” zei hij. “Alsjeblieft. Ik.. ehm…” Hij wist niet wat hij wilde zeggen, maar wel dat hij iets wilde zeggen. “Het spijt me. Ik had het niet moeten doen,” zei hij daarom nogmaals, want zich verontschuldigen had hij nog niet vaak genoeg gedaan. “Je vroeg of het zo erg was. Nee, dat was het absoluut niet. Maar ik had het niet moeten doen. Niet op dit moment, niet zonder jouw toestemming. Ik heb spijt van dat, dat ik het je niet gevraagd heb, dat ik niet kan timen, maar niet van de kus zelf. Al vanaf het moment dat ik naast je ben gaan zitten met mijn cola, is er iets in me dat dit zo graag wilde doen. Je bent zo’n bijzondere meid en ik denk niet dat je je maar half realiseert wat voor impact je op mensen hebt. En dat maakt je zo mooi.” Hij had wat opstartproblemen gehad, maar nu hij eenmaal aan het praten was, leken de woorden vanzelf te komen. Ze kwamen recht uit zijn hart. “Ik weet niet wat het is, maar iets in jou heeft me geraakt, toen ik het het minst had verwacht. Je hebt nu al het recht van de wereld om weg te lopen en me nooit meer te willen zien. Dat zou ik volledig begrijpen en ik zou me daarbij neerleggen. Ik had eerst je toestemming moeten vragen voor ik je kuste en heb dat niet gedaan. Was het antwoord nee geweest, dan had ik dat gerespecteerd. Dus ook nu zal ik je keuze dan respecteren. Maar ik kan je niet laten weglopen zonder je dit gezegd te hebben. Je hebt iets in me los gemaakt, wat al jaren niemand gelukt is. En…” Zijn stem stierf weg toen hij zich realiseerde dat hij niet wist wat hij nog verder kon zeggen. Hij was wat buiten adem van de woorden die hij zo snel mogelijk gezegd had, om ze maar te hebben uitgesproken voor ze weg zou zijn. Als er iets was wat hij geleerd had van zijn moeder, was dat je nooit wist wat de morgen zou brengen en dat je geen woorden onuitgesproken moet laten. Hij luisterde er nooit naar, maar kropte het liever op, maar nu hij redelijk zeker wist dat dit de laatste keer was dat hij Ryan zou spreken, begon hij zich te realiseren wat ze altijd bedoeld had.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Samantha ‘Sam’ Patterson
    19 years – professional – strandtent – Jesse

          ”En dat is het probleem en zorgt ervoor dat mensen hulp nodig hebben,” ik knikte en dacht weer even na. Mensen waren echt ingewikkeld en complex, en in veel gevallen niet te voorspellen. Ze konden altijd weer van mening of gedachte veranderen en zichzelf binnen no time in de problemen werken. “Als jij maar veilig bent,” glimlachte ik toen en keek Jesse weer even aan recht in zijn ogen. Ik meende wat ik zojuist had gezegd honderd procent, ik had liever dat hij iemand dan maar een keer niet redde dan dat hij zichzelf in de problemen bracht omdat iemand niet wou luisteren.
          Toen hij met mes en vork begon te eten moest ik toch even glimlachen, ik kon me de tijd nog goed herinneren dat we daar allebei niet zo’n boodschap aan hadden gehad. Sinds ik wat bekender en volwassener was geworden was ik daarin toch wel redelijk veranderd, zeker nu ik weer wedstrijden ging doen moest ik zorgen dat ik een professionele manier van doen had, en alle kleine dingen konden daarbij helpen. Ik genoot van de salade met kip die ik rustig opat.
          Na een stilte waarin we beiden rustig hadden gegeten had ik me toch niet meer in kunnen houden. Ik moest gewoon weten of Jesse ondertussen een vriendin had. Ik kon het me maar al te goed voorstellen, het was nou eenmaal een erg leuke jongen. Zijn antwoord deed me toch wel goed al probeerde ik dit natuurlijk niet te laten merken. Het enige wat me dan wel een beetje tegenzat was het feit dat hij de schuld gaf aan het strandwacht zijn, en niet gewoon de reden dat hij niemand op het oog had. Maar aan de andere kant betekende het dan ook wel weer dat hij mij ook niet zo zag zitten, tenminste niet als meer dan gewoon vrienden. “Als je de juiste persoon tegen komt wil je vast wel tijd voor haar maken,” antwoordde ik maar rustig gezien ik geen andere woorden kon vinden.
          Nu was het zijn beurt te vragen hoe het bij mij op liefdesgebied ging, iets wat ik had kunnen verwachten gezien ik ook wist hoe het er bij hem voor stond. “Mijn liefdesleven bestaat op het moment min of meer niet,” lachte ik en glimlachte even naar Jesse. “Met het trainen en alles heb ik ook niet echt tijd,” legde ik wat verder uit. Natuurlijk besloot ik niet te vertellen dat er meerdere redenen waren. Nou ja, eigenlijk maar één andere reden en die reden zat op het moment recht voor me. Ik legde mijn bestek even neer en pakte het glas gevuld met thee. Ik vouwde mijn handen erom en richtte mijn blik even naar buiten. “Moet je eigenlijk veel werken tijdens de competitie?” vroeg ik en keek de jongen weer vragend aan.


    Good people are like candles, they burn themselves up to give others light