• Dag lieve Q'ers!
    Dankzij het 'ik kocht een kleed' topic van Anna, besefte ik met wat voor unieke mix van Belgjes en Nederlanders we hier eigenlijk zitten. Deze site is dan ook de perfecte manier om dingen aan elkaar te vragen :3 hieronder dus mijn vragen naar de Nederlanders:
    - Hoe werkt jullie schoolsysteem? Die HVO, HAVO, BVO, NJGIENFE ik snap die letters langs geen kanten haha en zou het graag willen begrijpen
    - Hoe zit het met Vilders? Is hij jullie hoogstpersoonlijke Trump? Why all the hate?
    - Hoe komen jullie aan zo'n geweldige wegen en storen jullie zich ook zo aan die van ons? :')

    Hebben jullie vragen voor de Belgen? Of hebben nog meer Belgen vragen voor de Nederlanders? Dit is het juiste topic daarvoor!


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Standal schreef:
    Ik als Nederlander ging even googlen op 'schoolsysteem nederland' nou ik snap dat je daar niet veel wijzer van wordt hahaha.
    Dit is wel een hele abstracte verklaring. VMBO is dan het laagste niveau en VWO het hoogste niveau. Vmbo en vwo kun je weer onderverdelen (teveel gedoe)



    Aha, dit schema maakt het eigenlijk nog wel duidelijk.. denk ik.
    en @ Mare: dan vraag ik me wel af waarom ze erop blijven stemmen. I mean, bij Trump kan ik het begrijpen omdat Amerikanen gewoon niet beter weten, maar waarom zouden jullie stemmen op een racist?
    Hier wil ik btw niemand mee tegen de kast jagen, als iemand voor Vilders is hoor ik ook graag die mening


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ristridin schreef:
    (...)

    Ja, maar je hebt ook nog allemaal onderstromingen, zoals gymnasium (VWO met Latijn en Grieks en een iets hoger tempo), VMBO kader en t enzo maar dat weet ik zelf ook niet zo goed.


    Het grootste verschil is wel dat met VWO (Gymnasium en Atheneum) kun je beide naar de universiteit. Bij VMBO (GL/TL, kader, BBL) doe je ook echt verschillende MBO-opleidingen. Volgens mij kan je alleen met GL/TL niveau 4 doen (?) en anders kom je uit bij niveau 3, niveau 2 etc. Met TL kan je ook alleen maar doorstromen naar havo en met de andere niveaus niet (?). Dit is hoe ver ik weet, maar je hebt altijd uitzonderingen.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    No shade, maar waarom zijn jullie wegen zoveel slechter dan die van ons, België? :'D
    En zijn softdrugs inmiddels ook gelegaliseerd/gedoogd bij jullie?


    ars moriendi

    Um wat, niveaus, GL, TL, kader, BBL, wat


    Heaven is a place that we all have

    Apocalyptic schreef:
    No shade, maar waarom zijn jullie wegen zoveel slechter dan die van ons, België? :'D
    En zijn softdrugs inmiddels ook gelegaliseerd/gedoogd bij jullie?


    De regering heeft geen geld. (nerd) Dus gaan ze overal maar taksen op gooien. Seems fair.

    [ bericht aangepast op 29 dec 2017 - 15:47 ]


    Heaven is a place that we all have

    Apocalyptic schreef:
    No shade, maar waarom zijn jullie wegen zoveel slechter dan die van ons, België? :'D
    En zijn softdrugs inmiddels ook gelegaliseerd/gedoogd bij jullie?


    Ja onze wegen sucken, big time. Dunno, misschien hebben jullie er meer subsidies voor ofzo?
    En nee, daarom komen heel veel mensen nog steeds drugs bij jullie halen, hehe.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Ja onze wegen sucken, big time. Dunno, misschien hebben jullie er meer subsidies voor ofzo?
    En nee, daarom komen heel veel mensen nog steeds drugs bij jullie halen, hehe.

    Always welcome, hahaha. Geniaal topic, dit.


    ars moriendi

    Wel goede afwisseling he. Bij ons komen jullie voor drugs en wij komen naar jullie voor tabak/vuurwerk.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    Wel goede afwisseling he. Bij ons komen jullie voor drugs en wij komen naar jullie voor tabak/vuurwerk.

    Sigaretten zijn hier veel te duur.. Is dat daar minder erg?


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Always welcome, hahaha. Geniaal topic, dit.


    Dankje (blush)
    @Standal: ja prima zo :') komen jullie echt naar ons voor vuurwerk? Wij gaan naar Duitsland daarvoor (of ja, mijn gekke neven dan toch).


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Nederlanders, jullie straattaal. Ik snap het niet. Scorro? Fatoe?? Faka G??? Uh wat


    Heaven is a place that we all have

    dad schreef:
    Nederlanders, jullie straattaal. Ik snap het niet. Scorro? Fatoe?? Faka G??? Uh wat


    Geloof me, als Nederlander snap ik hier ook niks van


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Het grootste verschil is wel dat met VWO (Gymnasium en Atheneum) kun je beide naar de universiteit. Bij VMBO (GL/TL, kader, BBL) doe je ook echt verschillende MBO-opleidingen. Volgens mij kan je alleen met GL/TL niveau 4 doen (?) en anders kom je uit bij niveau 3, niveau 2 etc. Met TL kan je ook alleen maar doorstromen naar havo en met de andere niveaus niet (?). Dit is hoe ver ik weet, maar je hebt altijd uitzonderingen.


    Ja, niet per se dus. Ik doe nu een MBO niveau 4 opleiding en hier zit echt alles door elkaar. Van mensen die van de havo komen tot mensen die vmbo basis hebben gedaan. Of een mbo 2 opleiding. Of een mbo 3. Of gewoon vmbo 3. Dus dat niveau zegt nog erg weinig. Het is wel dat het hele vmbo niet naar het hbo kan omdat er eerst een havo of een mbo tussen moet zitten. De eisen voor havo zijn wat strenger en de eisen voor een mbo soepel.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Always welcome, hahaha. Geniaal topic, dit.


    Je betaalt voor sigaretten wel belastingen voor accijnzen of hoe dat ook heet, dus dat verhoogt de prijs. Daarnaast ook btw.


    Heaven is a place that we all have

    dad schreef:
    Nederlanders, jullie straattaal. Ik snap het niet. Scorro? Fatoe?? Faka G??? Uh wat

    Ik begrijp het zelf ook niet en irriteer me er kapot aan. :') Zijn vaak mensen met een tintje, maar net zo vaak van die roomblanke, Hollandse pubers op straat die het dan stoer vinden om zogenaamd met een Antilliaans, Surinaams, Marokkaans, Turks, whatever accent te praten. Huilen gewoon.

    [ bericht aangepast op 29 dec 2017 - 15:51 ]


    ars moriendi