• Dag lieve Q'ers!
    Dankzij het 'ik kocht een kleed' topic van Anna, besefte ik met wat voor unieke mix van Belgjes en Nederlanders we hier eigenlijk zitten. Deze site is dan ook de perfecte manier om dingen aan elkaar te vragen :3 hieronder dus mijn vragen naar de Nederlanders:
    - Hoe werkt jullie schoolsysteem? Die HVO, HAVO, BVO, NJGIENFE ik snap die letters langs geen kanten haha en zou het graag willen begrijpen
    - Hoe zit het met Vilders? Is hij jullie hoogstpersoonlijke Trump? Why all the hate?
    - Hoe komen jullie aan zo'n geweldige wegen en storen jullie zich ook zo aan die van ons? :')

    Hebben jullie vragen voor de Belgen? Of hebben nog meer Belgen vragen voor de Nederlanders? Dit is het juiste topic daarvoor!


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Standal schreef:
    Kan iemand me uitleggen wat Vlaanderen en Wallonië nou zijn? Provincies? Want in Vlaanderen en Wallonië liggen ook weer provincies (West-Vlaanderen etc). Heeft België nou provincies in provincies?? #confused


    SAME. Dat snap ik ook nooit!


    look at the stars, look how they shine for you;

    Standal schreef:
    Kan iemand me uitleggen wat Vlaanderen en Wallonië nou zijn? Provincies? Want in Vlaanderen en Wallonië liggen ook weer provincies (West-Vlaanderen etc). Heeft België nou provincies in provincies?? #confused


    Je moet het eigenlijk zien als twee landen, die samen geregeerd worden. Andere taal, andere cultuur, andere regering voor bepaalde dingen. Andere dingen doet Brussel dan weer voor het hele land, en andere dingen doen de provincies apart. Ik heb hier ooit een zeer duidelijk filmpje over gezien. Maar het helpt gewoon om erover te denken als twee verschillende landen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Vlaanderen en Wallonië zijn beide Belgische deelstaten, denk ik.


    Heaven is a place that we all have

    Patholoog schreef:
    (...)

    Je moet het eigenlijk zien als twee landen, die samen geregeerd worden. Andere taal, andere cultuur, andere regering voor bepaalde dingen. Andere dingen doet Brussel dan weer voor het hele land, en andere dingen doen de provincies apart. Ik heb hier ooit een zeer duidelijk filmpje over gezien. Maar het helpt gewoon om erover te denken als twee verschillende landen.


    Dit filmpje ongeveer.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Je moet het eigenlijk zien als twee landen, die samen geregeerd worden. Andere taal, andere cultuur, andere regering voor bepaalde dingen. Andere dingen doet Brussel dan weer voor het hele land, en andere dingen doen de provincies apart. Ik heb hier ooit een zeer duidelijk filmpje over gezien. Maar het helpt gewoon om erover te denken als twee verschillende landen.


    Ik vind dit maar verwarrend ):


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Ik vind dit maar verwarrend ):


    Het ís verwarrend. (cat)


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    OKE WACHT
    LEah gaat het uitleggen

    België was ooit één. Toen kregen Vlamingen en Walen andere noden (Walen: wij willen onze economie opkrikken! Vlamingen: wij willen onze cultuur benadrukken!) Idee van CVP: laat ons hen meer vrijheid geven en het land in autonomere regio's opsplitsen (zoals Staten een Amerika, een beetje, maar dan met minder autonomie). Voor het soort "statische" dingen, werden gewesten opgericht: Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Die hielden zich bezig met dingen als wegen, energie, watervoorziening, infrastructuur, dat soort dingen. Voor de persoonsgebonden dingen, werden gewesten opgericht: Vlaanderen, Wallonië en Duitstalig België. Die houden zich bezig met school, kunst en cultuur, et cetera. Dus technisch gezien heb je zeven regeringen:

    - Federaal
    - Vlaams gewest
    - Nederlandstalige gemeenschap
    - Waals gewest
    - Franstalige gemeenschap
    - Duitstalige gemeenschap
    - Brussels hoofdstedelijk gewest

    MAAR op Vlaams/Nederlandstalig niveau is dat samengevoegd tot "Vlaanderen", het onderscheid hier wordt dus niet meer gemaakt. Nu hoor ik je vragen: ja, maar, bij welk gewest hoort Brussel dan? En bij welke gemeenschap hoort Duitstalig België? Iets te moeilijk om nu helemaal uit te leggen, maar het komt erop neer dat Brussel voor gewestgebonden zaken autonoom is en voor gemeenschapsgebonden zaken bij Vlaanderen of Wallonië hoort en dat Duitstalig België voor gemeenschapsgebonden zaken autonoom is, maar voor gewestgebonden zaken bij Wallonië hoort. You snap?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik heb het in een tekening proberen samen te vatten (hij is aanklikbaar):



    OH WACHT FOUT. De grijze tekst van kolom 1 en 2 moeten omgewisseld worden. Mijn schuld, sorry. (:

    [ bericht aangepast op 29 dec 2017 - 18:19 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik heb zojuist van Xanthe geleerd dat je van die mijlpalen in je leven (20, 30, 40 jaar etc.) in België voordeuren noemt. Help, ik snap België niet.


    look at the stars, look how they shine for you;

    McNuggets schreef:
    Ik heb zojuist van Xanthe geleerd dat je van die mijlpalen in je leven (20, 30, 40 jaar etc.) in België voordeuren noemt. Help, ik snap België niet.


    Heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord, haha. Ik hoor mensen het af en toe "tram x" noemen (op je 20ste zit je op tram 2, op je dertigste op tram 3), maar ik geloof niet dat dat iets is wat over heel Vlaanderen gebeurt? Het is een beetje streekgebonden, denk ik?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    McNuggets schreef:
    Ik heb zojuist van Xanthe geleerd dat je van die mijlpalen in je leven (20, 30, 40 jaar etc.) in België voordeuren noemt. Help, ik snap België niet.


    Zelfs ik als Belg ben nu in shock. :W


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Klaar schreef:
    Ik heb het in een tekening proberen samen te vatten (hij is aanklikbaar):



    OH WACHT FOUT. De grijze tekst van kolom 1 en 2 moeten omgewisseld worden. Mijn schuld, sorry. (:


    wrm lijkt België op een pokeball


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    wrm lijkt België op een pokeball


    Ik wist dat die reactie ging komen. (krul) Omdat wij stiekem allemaal Pokémasters zijn. :Y)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Standal schreef:
    (...)

    Het grootste verschil is wel dat met VWO (Gymnasium en Atheneum) kun je beide naar de universiteit. Bij VMBO (GL/TL, kader, BBL) doe je ook echt verschillende MBO-opleidingen. Volgens mij kan je alleen met GL/TL niveau 4 doen (?) en anders kom je uit bij niveau 3, niveau 2 etc. Met TL kan je ook alleen maar doorstromen naar havo en met de andere niveaus niet (?). Dit is hoe ver ik weet, maar je hebt altijd uitzonderingen.


    Dit klopt aardig. Hoewel er volgens mij wel een verschil is tussen Gymnasium en Atheneum. Met VMBO T kun je ook doorstromen naar de Havo als je, je diploma ervoor haalt. Dan stroom je door naar Havo 4 en moet je dus nog twee jaar de Havo doen voordat je de examens mag doen en je Havo diploma kan halen. Tenminste dat is hoe het was toen ik nog op de middelbare school zat.

    Ik heb het opgezocht het verschil tussen Gymnasium en Atheneum. Bij Gymnasium heb je wel de talen Grieks en Latijn en bij Atheneum niet.


    Physics is awesome

    MacGyver schreef:
    (...)

    Dit klopt aardig. Hoewel er volgens mij wel een verschil is tussen Gymnasium en Atheneum. Met VMBO T kun je ook doorstromen naar de Havo als je, je diploma ervoor haalt. Dan stroom je door naar Havo 4 en moet je dus nog twee jaar de Havo doen voordat je de examens mag doen en je Havo diploma kan halen. Tenminste dat is hoe het was toen ik nog op de middelbare school zat.

    Ik heb het opgezocht het verschil tussen Gymnasium en Atheneum. Bij Gymnasium heb je wel de talen Grieks en Latijn en bij Atheneum niet.


    Het verschil is niet te merken richting de universiteit. Met beide kan je in principe alle opleidingen doen op de uni. Of het verstandig is om Latijns te studeren als je Atheneum hebt gedaan is wat anders; maar het kan wel allemaal.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh