• Hoi, hoi,

    Momenteel schrijf ik een verhaal dat zich afspeelt op Vlieland en ik heb een aantal vragen waar ik het antwoord niet op kan vinden en ik wil mijn verhaal wel zo realistisch mogenlijk houden.
    Is er iemand die weet hoe het zit als je bijvoorbeeld van de trap valt en dusdanig gewond bent dat je naar het ziekenhuis moet? Wordt er dan een ambulance naar die plek gestuurd die je naar een plek stuurt waar een traumaheli landt en je daarna naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis brengt?
    Hoe groot is de kans dat mijn personage daadwerkelijk naar het ziekenhuis moet na deze val? Help me

    Mijn personage wordt overigens van de trap afgeduwd met aardig wat kracht en valt achterover het trapgat in.

    Ik ben altijd slecht in dit soort dingen inschatten. Vandaar mijn vragenlijst :Y)

    [ bericht aangepast op 31 dec 2017 - 11:51 ]


    look at the stars, look how they shine for you;

    Oeh wat een moeilijke vraag! Volgens mij hangt het van de nood af. Maar ik heb geen idee, dus even een mt haha (:


    And then we'll see it.

    Ik weet niets van Vlieland, maar wel van EHBO.
    Bij het vermoeden van een wervelletsel altijd de hulpdiensten bellen. Indien het slachtoffer bij bewustzijn is, aanmanen om te blijven liggen. Als omstaander kan je het hoofd stabiliseren. (Dat doe je zodat het slachtoffer zijn nekspieren wat meer kan ontspannen en de kans kleiner is dat hij beweegdt) Voor de rest mag je niets doen. Indien het slachtoffer bij bewustzijn is, laat je hem/haar zo liggen. Wel hoofdstabilisatie indien de persoon het bewustzijn terug vindt. Indien niet bij bewustzijn, om de minuut de ademhaling checken.

    Mij is verteld geweest op de EHBO-cursus dat een ambulance enorm veel materiaal bij heeft zodat ze de persoon stabiel mee terug kunnen nemen. Dus materiaal hebben en technieken hebben waardoor de persoon niet hoeft te bewegen om mee naar het ziekenhuis.
    Dus de ambulance heeft al dat materiaal, maar ik kan me inbeelden dat een traumahelikopter niet alles kan hebben wat een ambulance heeft wegens gebrek aan ruimte. Ik denk dat zij het standaard stabilisatiemateriaal hebben. Als er geen tijd is of geen ruimte, dan breekt nood wet en probeer je het slachtoffer dus zo min mogelijk te bewegen wanneer zij die op de brancard leggen. Neem ik aan.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Uhhh, nu ben ik wel heel benieuwd waar het verhaal over gaat haha. Anyway je moet geloof ik wel heel ongelukkig vallen om er ernstige verwondingen aan over te houden. En dit hangt dan ook nog af van allerlei factoren, leeftijd, hoe stom dit ook klinkt de soort ondergrond, vanaf welke hoogte.
    Zo ben ik als kleine gup ooit van onze trap gevallen, ik denk ongeveer 2,5 meter naar beneden, vol met mijn hoofd op onze toen nog tegelvloer en hiervoor ben ik (zover ik weet, wie weet vertellen mijn ouders me de waarheid niet, no just kidding) niet naar het ziekenhuis gehoeven.
    Dus ik denk dat dit er net aan ligt. Maar de val moet wel extreem ongelukkig zijn dan. En die ambulance ga ik me niet mee bemoeien want ik heb werkelijk waar geen idee haha


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Hm, ik hoop eigenlijk dat ze minstens haar been breekt ofzo, anders zit ik een beetje met een plothole.
    De val zelf gaat als volgt:
    Zij staat boven aan de trap, maar wordt met een flinke kracht van de trap afgeduwd. Het is zo'n trap die twee keer de hoek om gaat. En de vloer in de gang is eikenhout, I guess.
    Oh, en ik heb al een soort van geschreven dat ze niet bij bewustzijn is, maar wel vlagen meekrijgt van wat er gebeurt. Is dit mogelijk? Wat voor verwondingen zou ze kunnen hebben?

    [ bericht aangepast op 31 dec 2017 - 11:18 ]


    look at the stars, look how they shine for you;

    McNuggets schreef:
    Hm, ik hoop eigenlijk dat ze minstens haar been breekt ofzo, anders zit ik een beetje met een plothole.
    De val zelf gaat als volgt:
    Zij staat boven aan de trap, maar wordt met een flinke kracht van de trap afgeduwd. Het is zo'n trap die twee keer de hoek om gaat. En de vloer in de gang is eikenhout, I guess.
    Oh, en ik heb al een soort van geschreven dat ze niet bij bewustzijn is, maar wel vlagen meekrijgt van wat er gebeurt. Is dit mogelijk? Wat voor verwondingen zou ze kunnen hebben?


    Ik haat zulke trappen, ik glij daar somehow altijd op uit. Ik weet er natuurlijk niet alles vanaf maar ik denk eigenlijk wel dat dat gewoon moet kunnen. Als haar been in een verkeerde hoek beland, hou je daar naar mijn kennen wel vaak een gebroken of soms zelfs verbrijzeld been aan over. Maar zoals ik al zei ik weet er niet alles vanaf. Ik ga is even googlen voor wat meer informatie.

    Buiten bewust zijn kun je raken door (dingen die in je jouw geval dan van toepassing zijn)
    • Pijn op zich heeft geen bewusteloosheid tot gevolg. Wel wanneer pijn samengaat met veel bloedverlies. In deze gevallen krijgen de hersenen ter weinig bloed en zal er bewusteloosheid optreden.
    • Een van de meest voorkomende oorzaken voor bewusteloosheid is een val op het hoofd. Vaak gebeurt dit tijdens sport, spel of werkzaamheden. Door een klap tegen de schedel worden de hersenen als het ware even door elkaar geschud. Dit noemen we ook wel een hersenschudding. Bewusteloosheid hoort daarbij.
    • Een inwendige of uitwendige bloeding kan ervoor zorgen dat de hersenen geen zuurstof meer krijgen. Daarnaast kan beschadiging van de hersenen voor bewusteloosheid zorgen.


    Dit vond ik ook nog geen idee of het handig is: "Bewusteloosheid moet nooit verward worden met flauwvallen, iets dat vaker voorkomt en zelfherstellend is. Iemand die in coma ligt verkeert in een zeer diepe staat van bewusteloosheid."

    Behandeling en herstel
    Iemand die bewusteloos is geraakt moet in een stabiele ligging worden gelegd, bij voorkeur op de rug of zij. Dit is afhankelijk van het letsel. De luchtwegen moeten eventueel vrij worden gemaakt. Kleding die knelt moet los gemaakt worden. Daarnaast moet ervoor gezorgd worden dat de patiënt niet afkoelt. Soms is beademing nodig. De hulpdiensten moeten altijd ingeschakeld worden bij een bewusteloos slachtoffer.

    [ bericht aangepast op 31 dec 2017 - 11:36 ]


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Klik
    Nog een klik

    Kortom hij/zij kan wel een been breken of een staartbeentje (al heelt dit vrij snel, geen idee of dat is wat je zoekt?). Succes in ieder geval nog met je verhaal!


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Het lijkt me heel waarschijnlijk dat als je van zo'n trap valt/geduwd wordt, de kan groot is op hoofdletsels, en wervelletsels zoals aan de rug, letsels aan armen/schouders. Als de zwaartekracht wat mee zit en het personage geluk zou hebben dan zou ik zeggen enkel beenletsels.
    Het lijkt me dat als je vooruit de trap af valt, je gaat afremmen met je handen (en dus armen en schouders) en als je onderuit zakt, je gaat afremmen met je voeten, dus je benen.
    Ik denk dat de meeste letsels dus zullen voorkomen als je vooruit de trap af valt, omdat je in het niets valt en jezelf dus wil afweren.

    Hoofdletsels kunnen zijn:
    - een hoofdwonde
    - schedelbreuk
    - hersenletsel/hersenschudding

    Als jouw personage een been zou breken, dan zou het al een open botbreuk moeten zijn indien ze er echt van wil flauw vallen volgens mij.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Als je uit jezelf valt (uitglijden ofzo), dan valt het inderdaad vaak wel mee. De trap is dan meer een hobbelige glijbaan haha, daar hou je niet zoveel aan over. Hooguit wat blauwe plekken. Ik spreek uit ervaring, want ik heb ook zo'n trap met twee hoeken en ik kan je zeggen dat ik daar toch best vaak vanaf gevallen ben :Y)

    Maar als je geduwt wordt, stuiter je waarschijnlijk al een of twee keer tegen de muur (vanwege die hoeken in de trap) en val je dan naar beneden, dus het lijkt me dat je dan behoorlijk lelijk terecht kan komen. Welk letsel je oploopt is dan afhankelijk van in welke houding je terecht komt en of en hoe hard je de muur raakt onderweg naar beneden... Misschien kan jouw personage eerst met haar hoofd tegen de muur botsen, waardoor ze bewusteloos raakt, en breekt ze haar been (of misschien iets in haar rug) bij de landing? Ik heb verder niet zoveel verstand van letsel dus ik weet niet of dit echt kan, maar het lijkt me wel mogelijk (A)


    Perpetual ~ continuing or enduring forever; everlasting.

    Als ze haar nek op een bepaalde manier breekt, is ze dood. En wat Atelophobia ookal zegt, het ligt aan de ondergrond, materiaal, (wat je ook niet moet vergeten; ligt er nog iets op de trap?) e.d.


    Don't walk. Run, you sheep, run.