• Helloooow!

    Dus ik heb een debatexamen voor Nederlands dat ik moet halen om voor mijn paraveterinaire diploma te slagen en hiervoor heb ik een stelling gekregen waarover ik moet debateren met een ander klasgenootje. Ik krijg pas vlak voor het examen te horen of ik voor of tegen ben, dus ik heb voor allebei de kanten genoeg argumenten nodig. Het gaat om de stelling:

    Pesten moet strafbaar worden

    Persoonlijk vind ik dit een rotstelling, maar het was wie het eerst komt, wie het eerst maalt, en ik was niet de eerste :( De rest ging over politiek en dat ligt niet echt in mijn straatje.

    Dus please, ik hoor graag jullie argumenten (zowel mening als goed onderbouwd door feiten en onderzoeken), zowel voor als tegen. Don't be shy, reageer lekker op elkaar, daar helpen jullie mij het meest mee!

    Dank jullie wel alvast voor alle moeite en tijd! Ik ga alle argumenten/informatie opschrijven en daar gaan mijn klasgenoot en ik iets moois van maken! ^^ (flower)

    [ bericht aangepast op 12 jan 2018 - 13:11 ]

    Pesten moet strafbaar worden

    75.0% (30 stemmen)
     
    Eens

    25.0% (10 stemmen)
     
    Oneens


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Eens. Pesten heeft een ongelofelijke impact op kinderen en volwassenen. Het achtervolgt je de rest van je leven. Maar de vraag is hoe je dit gaat handhaven.


    oi, suzy

    https://www.nji.nl/Pesten-Probleemschets-Gevolgen
    En als je op gevolgen pesten zoekt, krijg je vast nog meer negatieve gevolgen waarom pesten slecht is (en als je het strafbaar maakt, wordt het vast minder dus voorkom je die gevolgen). Deze site is behoorlijk betrouwbaar, gezien het de officiële site van het NJI is, dus mag vast als bron dienen haha.
    En wat ik hier ook wel leuk aan vind, is dat het niet alleen vanuit de pester en gepeste wordt gekeken, maar ook vanuit de hele klas, waarbij je dus een grotere groep beschermt tegen het pesten.

    En tegen strafbaarheid...
    Misschien iets over dat het waarschijnlijk vooral jongeren/minderjarigen zijn (vanuit pesten op school geredeneerd dan), en dat ze dan een strafblad krijgen? Hij vervalt wel als je achttien bent, maar zoiets heeft vast impact op je hele verdere leven.
    Net zoals als het wel over volwassenen gaat, een strafblad een behoorlijk probleem is bij het krijgen van een baan etc, en dat je daarmee dus het hele leven van de pester vernielt?


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Pesten is toch strafbaar? Of ben ik helemaal fout haha. In ieder geval, ik neem aan dat het hier over pesten op school gaat.

    Ik neem aan dat ze minderjarigen echter niet in de gevangenis kunnen gooien, maar ik heb wel al van gevallen gehoord waar die naar instellingen werden gestuurd.
    Ik vind ook niet zat ze minderjarigen in de gevangenis kunnen gooien, want heel vaak beseffen die ook gewoon niet wat ze aan het doen zijn en wat voor gevolgen dat kan hebben voor de persoon die gepest wordt. (Ik spreek uit ervaring.) Je hebt ook vaak heel veel te maken met groepsdruk enzo en dat de pesters zich goed voelen omdat ze een clubje hebben en dus, zoals ik al zei, geen idee hebben wat ze aanrichten. Het ligt dus moeilijk om iemand aan te wijzen en te zeggen "jij bent een slecht mens" terwijl je helemaal niet weet wat er allemaal precies kan spelen. Ik vind wel dat er een strenger beleid rond pesten zou mogen komen en dat er sancties getroffen moeten kunnen worden (maar als ik me niet vergis, is dat dus al het geval)

    Geen idee of je hier iets aan hebt, aangezien ik hier niet uitgesproken pro of contra over ben hahaha.


    help

    ik zal wat argumenten tegen geven, maar niet erg informatief.
    -wat bedoel je met strafbaar? maar meer belangrijk, waar ga je de lijn trekken? De lijn tussen plagen en pesten kan soms heel dun zijn.
    -Er is niet altijd voldoende bewijs voor pesten, hoe ga je dat dan aanpakken? Ga je uit van het woord van de dader, die mogelijk kan liegen. Of ga je uit van de pester, die uiteraard niet gaat toegeven dat hij pest (waar, of niet waar).
    -aan wat voor straf denk je dan? wie gaat hier mee bemoeid raken? --> hier kun je eens kijken naar mislukte pogingen van pestpreventie op scholen.

    oh ja, en misschien ook eens kijken als je argumenten maakt voor voor en tegen, dat je je eigen argumenten ook kunt ontkrachten, indien je klasgenoot dezelfde argumenten kan ontkrachten.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    in mijn ogen is pesten gewoon al strafbaar aangezien pesten vaak gepaard gaat met discriminatie (en discrimineren is op zich al niet toegelaten), geweld (wat ook strafbaar is) en respectloosheid (wat ook niet toegelaten is, aangezien je mensen niet mag ontmenselijken)

    pesten wordt dus eigenlijk al bestraft, op scholen en dergelijken maar het wordt gewoon nooit goed onderzocht door een tekort aan bewijsmateriaal etc. of omdat pesten 'minder belangrijk' wordt geacht dan andere problemen.

    ik ben een paar jaar terug enorm hard gepest geweest op social media in een groepschat op facebook (waar ik ben in toegevoegd en waar mensen allerlei discriminerende berichten plaatsten over, naar en tegen mij). ik toen die berichten afgeprint, doorgestuurd naar de organisatie van de leden van de groep, die de leden nooit heeft bestraft lol, en toen wilde ik naar de rechtbank gaan want ja, dat is mogelijk (met de steun van unia) maar de politie achtte het geval gewoon niet belangrijk genoeg en zeiden dat ik het maar gewoon moest negeren - zelfs al had ik bewijsmateriaal

    ik denk dat er gewoon meer aandacht gevestigd moet worden aan pesten en hoe pesters te straffen (geldboete, sociale begeleiding aan de pester - vanwaar komt het pestgedrag?, etc) pesten is natuurlijk een beginnende vorm van haat en discriminatie en zo is het antisemitisme dus ook begonnen - onschuldig en kleinschalig

    nu ja kan je altijd stellen dat het uitzoeken van pesten vaak heel moeilijk is, maar daar kunnen natuurlijk bepaalde vooropgestelde voorwaarden bijkomen waaraan eerst voldaan moet worden vooraleer er straffen kunnen uitgedeeld worden. daarbij is het vaak heel moeilijk voor de gepeste om pestgedrag aan te geven uit vrees voor meer of wraak. en natuurlijk is het enorm moeilijk om een contrast te stellen tussen de meelopers, toeschouwers en de leiders


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Oneens:
    Wat noem je pesten? Sommige noemen plagen al pesten namelijk. In sommige gevallen heeft de pester niet eens door dat hij/zij aan het pesten is. (Denk aan plagende opmerkingen). Om deze persoon dan direct te straffen hiervoor vind ik niet echt nodig.

    Eens:
    Ja, het moet in sommige gevallen (strenger) bestraft worden vind ik. Tegenwoordig bemoeien sommige docenten zich hier niet eens meer mee want het word niet serieus genomen. Of "Ze komen er zelf wel uit".


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Patholoog schreef:
    ik zal wat argumenten tegen geven, maar niet erg informatief.
    -wat bedoel je met strafbaar? maar meer belangrijk, waar ga je de lijn trekken? De lijn tussen plagen en pesten kan soms heel dun zijn.
    -Er is niet altijd voldoende bewijs voor pesten, hoe ga je dat dan aanpakken? Ga je uit van het woord van de dader, die mogelijk kan liegen. Of ga je uit van de pester, die uiteraard niet gaat toegeven dat hij pest (waar, of niet waar).
    -aan wat voor straf denk je dan? wie gaat hier mee bemoeid raken? --> hier kun je eens kijken naar mislukte pogingen van pestpreventie op scholen.

    oh ja, en misschien ook eens kijken als je argumenten maakt voor voor en tegen, dat je je eigen argumenten ook kunt ontkrachten, indien je klasgenoot dezelfde argumenten kan ontkrachten.

    Ik vind deze wel goed. Maar het is wel stom dat je zoiets moet doen voor een opleiding paraveterinair.
    Ik heb hier op oneens geklikt. Waarom? Omdat je anders "zuigers" gaat krijgen. Zo zag ik op mijn middelbare school een jongen een meisje tegen de vloer slaan. Maar dat meisje had het zelf over zich afgeroepen; ze was duidelijk populairder dan hem en zat met haar meelopers zijn moeder te beledigen. Ze zat waarschijnlijk al heel lang te zuigen. Ze wist dat hij zich verbaal slecht kon verdedigen, en slaan was verboden. Dus ze kon toen al genieten van zijn extra straf.
    Pesten is vaak ook zo klein dat het moeilijk te zien is. Het kan elke keer een kind als laatste kiezen zijn (met gym en groepsprojecten). Of telkens dezelfde flauwe "grap" . Of nooit iemand uitnodigen. En vaak gebeurt het door meerdere personen (ga je de hele klas straffen?). Soms gebeurt het door mensen die elkaar niet kennen (uitgescholden worden voor hoer, bespuugd worden).
    Ik heb ook ooit straf gekregen omdat ik een meisje terug schopte. Dat meisje wist de docent ervan te overtuigen dat zij niks had gedaan. Pesters zijn sociaal vaak veel beter en zullen dus eerder voor elkaar krijgen dat de gepeste nog meer straf krijgt, dat gebeurt nu al. Hoeft niet erger te worden.
    Gewoon duidelijke regels stellen " Je mag hoedanook niet slaan" werkt beter.
    Pesten is niet per se discriminatie zoals volgens de grondwet. Pesten kan ook voortkomen uit jaloezie (vb het kind dat de hoogste cijfers haalt). Cyberbullying lijkt mij makkelijker op te sporen en zal wel strafbaar gesteld mogen worden.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Je kunt dit nooit controleren, er wordt veel online gepest en de gepeste durft dit dan niet aan te geven. En begrijp me niet verkeerd, de gepeste is een slachtoffer, maar de pester heeft meestal ook het een en ander meegemaakt. Ik ben het oneens met de stelling


    Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

    oneens:
    De pester kan niet doorhebben dat die iemand aan het kwellen is, het is dan wel sneu om hem/ haar dan een taakstraf of een strafblad of wat dan ook voor straf te geven.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Snapple schreef:
    oneens:
    De pester kan niet doorhebben dat die iemand aan het kwellen is, het is dan wel sneu om hem/ haar dan een taakstraf of een strafblad of wat dan ook voor straf te geven.


    maar hoezo kan je dat niet doorhebben? i mean de gepeste geeft volgens mij wel aan als 'het plagen' too much is. daarbij is iemand beledigen of fysiek pijn doen, pesten of niet, ook gewoon verkeerd. like zelfs als je je eigen gedrag niet als pesten identificeert, weet je wel wat je zegt beledigend of kwetsend kan zijn


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Copenhagen schreef:
    (...)

    maar hoezo kan je dat niet doorhebben? i mean de gepeste geeft volgens mij wel aan als 'het plagen' too much is. daarbij is iemand beledigen of fysiek pijn doen, pesten of niet, ook gewoon verkeerd. like zelfs als je je eigen gedrag niet als pesten identificeert, weet je wel wat je zegt beledigend of kwetsend kan zijn


    Mensen bedoelen dingen soms als grapje, en hebben niet door dat de ander het niet leuk vind. Ook als zegt die gene dat, soms dringt het gewoon niet door.
    Tenminste dat denk ik, ik bedoel van zo'n wet/regel zou ook misbruik kunnen worden gemaakt,
    Of dingen worden overdreven


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Wettelijk strafbaar maken voelt in eerste instantie te overdreven aan, maar als je er even over nadenkt wordt het steeds logischer, door de blijvende mentale schade die kan worden aangebracht en hoeveel mensen er slachtoffer van zijn.

    Maar toch ben ik tegen denk ik. Ik vind het de taak van de school, de ouders en het kind zelf om te helpen zich te weren tegen dergelijke mensen. (Sorry voor het taalgebruik) maar kutkinderen moeten harder aangepakt worden, in plaats van de betuttelende manier waarop soms met "plagers" (keiharde pesters en respectloos tuig) wordt omgegaan; ouders moeten hun kind weerbaarder proberen te maken voor dergelijke mensen, je zult je hele leven vervelende mensen tegen komen en het is aan jou hoe je je daardoor laat beïnvloeden; en het is een kans voor het kind om te groeien, te leren en te versterken.

    Ik ben zelf op de basisschool gepest en ben nu echt heel blij met hoe ik ben. Ik denk dat het heel belangrijk is om ongewenst gedrag te straffen binnen de muren van school (en de hekken en misschien ook nog in een kleine straal daaromheen), maar ook juist te investeren in sociale vaardigheden oefenen en dat soort dingen. Dat levert je op termijn ook meer op, juist kennis en ervaring voor beide partijen - in plaats van een strafblad voor de ene partij en waarschijnlijk gedrag dat zich na de straf weer door zet.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Snapple schreef:
    (...)

    Mensen bedoelen dingen soms als grapje, en hebben niet door dat de ander het niet leuk vind. Ook als zegt die gene dat, soms dringt het gewoon niet door.
    Tenminste dat denk ik, ik bedoel van zo'n wet/regel zou ook misbruik kunnen worden gemaakt,
    Of dingen worden overdreven


    pesten is een verschijnsel op lange termijn, dus ik zou een niet grappig grapje nu niet als pesten beschouwen. als het vele grapjes worden, dan weet je zelf heus ook wel dat het voor de persoon in kwestie niet fijn is, en dat is juist waarom je het blijft doen zodat je de persoon kan kwetsen. daarbij is pesten niet alleen 'grapjes maken', maar bijvoorbeeld ook fysiek leed berokkenen, uitsluiten, discrimineren dus dat gaat wel gewoon verder dan 'een grapje'

    je kan bewijsmateriaal nu niet bepaald overdrijven want als het uiteindelijk tot een rechtzaak gaat, wordt er enkel gewerkt met bewijsmateriaal en eventuele getuigenissen. zo kan iemand even goed een vals alibi/verklaring afleggen bij een moordonderzoek en er iemand inluizen. Dat gaat in principe 'even gemakkelijk', dus ik vind niet dat jouw argument een goed tegenargument is, tho


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    M0NA schreef:
    Wettelijk strafbaar maken voelt in eerste instantie te overdreven aan, maar als je er even over nadenkt wordt het steeds logischer, door de blijvende mentale schade die kan worden aangebracht en hoeveel mensen er slachtoffer van zijn.

    Maar toch ben ik tegen denk ik. Ik vind het de taak van de school, de ouders en het kind zelf om te helpen zich te weren tegen dergelijke mensen. (Sorry voor het taalgebruik) maar kutkinderen moeten harder aangepakt worden, in plaats van de betuttelende manier waarop soms met "plagers" (keiharde pesters en respectloos tuig) wordt omgegaan; ouders moeten hun kind weerbaarder proberen te maken voor dergelijke mensen, je zult je hele leven vervelende mensen tegen komen en het is aan jou hoe je je daardoor laat beïnvloeden; en het is een kans voor het kind om te groeien, te leren en te versterken.

    Ik ben zelf op de basisschool gepest en ben nu echt heel blij met hoe ik ben. Ik denk dat het heel belangrijk is om ongewenst gedrag te straffen binnen de muren van school (en de hekken en misschien ook nog in een kleine straal daaromheen), maar ook juist te investeren in sociale vaardigheden oefenen en dat soort dingen. Dat levert je op termijn ook meer op, juist kennis en ervaring voor beide partijen - in plaats van een strafblad voor de ene partij en waarschijnlijk gedrag dat zich na de straf weer door zet.



    ja maar het probleem is dat niet alle scholen en organisaties het even goed afhandelen als jouw school. daarbij komt pestgedrag niet alleen voor op de basisschool xd i mean, als je elke dag in de bus in elkaar gemept wordt omdat je een andere afkomst hebt, zeg maar, dan is er niet echt een hogere instantie die jou kan beschermen (en je kan jezelf ook niet bepaald beschermen aangezien je alleen bent en je ouders kunnen ook niet veel doen tbh) bescherming van de overheid door een wet in te voeren biedt je daarbij wel bescherming, snap je wat ik bedoel?

    natuurlijk is het wel goed dat scholen hun eigen systemen hebben, maar dan kan er eventueel gesteld worden of de school de 'zaak' wil doorgeven (de straffen hoeven niet meteen gevangenisstraffen te zijn, want ja lol die zitten al vol, maar een eventuele mentale begeleiding kan een goede wake up call zijn, niet?)

    [ bericht aangepast op 12 jan 2018 - 18:42 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Copenhagen schreef:
    (...)


    ja maar het probleem is dat niet alle scholen en organisaties het even goed afhandelen als jouw school. daarbij komt pestgedrag niet alleen voor op de basisschool xd i mean, als je elke dag in de bus in elkaar gemept wordt omdat je een andere afkomst hebt, zeg maar, dan is er niet echt een hogere instantie die jou kan beschermen (en je kan jezelf ook niet bepaald beschermen aangezien je alleen bent en je ouders kunnen ook niet veel doen tbh) bescherming van de overheid door een wet in te voeren biedt je daarbij wel bescherming, snap je wat ik bedoel?

    natuurlijk is het wel goed dat scholen hun eigen systemen hebben, maar dan kan er eventueel gesteld worden of de school de 'zaak' wil doorgeven (de straffen hoeven niet meteen gevangenisstraffen te zijn, want ja lol die zitten al vol, maar een eventuele mentale begeleiding kan een goede wake up call zijn, niet?)


    Nou haha mijn school heeft er niks aan gedaan maar oké. Op mijn middelbare kwam ik na 3 jaar op die school gezeten te hebben erachter dat ze een pest protocol hadden...

    In elkaar meppen is mishandeling - dus daar staat al een straf op.

    Daarbij denk ik dat er altijd en overal pesters zullen zijn. Het lijkt bijna in de menselijke aard, is het niet pesten dan is het wel veelvuldig plagen. Het blijft zich herhalen, wat voor een oplossing je ook biedt. Daarom moet het naar mijn mening juist iets zijn in de opvoeding dat verandert, en dus ook op school. Respectloos gedrag wordt gestraft en er moet op een kindvriendelijke manier gepraat gediscussieerd en besproken worden hoe en wat er gebeurd als je iemand pest / wordt gepest / je je conflicten oplost.

    (Met kinderen bedoel ik ook middelbare school)

    Als je op je werkplek gepest wordt, ben ik van mening dat je volwassen genoeg bent op naar een leidinggevende te gaan en het te melden / je collega's daarop aan te spreken. Dat soort vaardigheden moet je dan dus wel leren op school / met back-up van thuis, waardoor ik weer op mijn punt terug kom.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.