• Ik zoek eigenlijk advies. Of ja, niet echt advies, maar meer ervaringsdeskundigen.

    Wij nemen dus een hondje. Nu is de vraag; gaan we voor een halsband of een tuigje?

    Een halsband heeft als nadeel dat hij de hals kan beschadigen bij slecht gebruik. Een tuigje voorkomt dit.
    Een tuigje daarentegen kan trekken stimuleren en sommige honden houden er niet van om aan te doen. Daarnaast is een halsbandje misschien beter te onderhouden als hij vies is.

    Heb jij een hond en wat gebruik jij? En wat zijn je ervaringen?


    oi, suzy

    Onze hond heeft heel lang een halsband gehad. Die deden we op een gegeven moment thuis altijd af want ze kreeg er jeuk door. En bij het wandelen was ze altijd heel fanatiek waardoor ze ging trekken en dus veel hoestte door de ruk aan het touw (die ze dan zelf veroorzaakte). Dus we hebben een tuigje nu, dat dus enkel in aanraking komt bij haar voorpoten/rug en zo. Veel beter voor haar. Maar wij hebben ook een kleine hond. Ik weet niet of dit verschil maakt met een grotere hond.

    Wat voor hond neem je? Bij een grote hond adviseer ik een halsband/slipketting. Er zijn normale slipkettingen die de hond geen pijn doen. Iets anders dus als een wurgketting. Wij hebben deze voor onze Boerboels en ik vind ze heerlijk in het gebruik. De hond kan vrolijk aan de lijn en ik kan de hond makkelijker corrigeren dan met een normale halsband. En dat zonder dat de hond daadwerkelijk "gewurgd" wordt.

    Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van de tuigjes. Je hebt namelijk minder controle over de hond in de zin van dat het corrigeren moeilijker gaat.

    Echter, als je een kleine hond hebt, heb je zo'n slipketting niet nodig en kun je gerust voor een normale riem met halsband of tuigje gaan. Dit doordat kleinere honden een stuk makkelijker te corrigeren zijn. Ze zijn minder sterk dus jij hebt zelf snel de controle.

    Hopelijk helpen mijn ervaringen je een beetje. Wat voor hondje komt er? Veel plezier alvast samen! Honden zijn geweldig. ❤


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Een tuigje vind ik handiger bij een kleine hond en die hebben wij dus ook. Maar als je een grote hond hebt is een tuigje niet fijn, want ze trekken dan met hun schouders in plaats van nek en dat kan dus veel harder. Dan is een halsband handiger.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    We nemen een boomer, een kleintje dus. Onze vorige hond (ook boomer) had ook een tuigje, maar die gebruikten we alleen als we gingen wandelen. Thuis was hij altijd af. Ik vind knuffelen met een tuigje zo vreselijk irritant, dus dan zou een halsbandje gebruiksvriendelijker zijn. Aan de anderen kant, ik weet niet of boomers gevoelig zijn voor nekhernia's enzo. En ik weet ook niet of ons hondje veel gaat trekken, dus ik moet nu iets meer op andermans ervaringen afgaan.

    Ik ben het met je eens dat corrigeren met een halsband beter gaat dan met een tuigje, maar aan de andere kant, het is niet de bedoeling dat je fysiek corrigeert met een halsbandje - dat kan blijkbaar ook schade geven die je lange tijd niet ziet en zich pas openbaart als het ernstig is.

    [ bericht aangepast op 14 jan 2018 - 16:34 ]


    oi, suzy

    Treason schreef:
    We nemen een boomer, een kleintje dus. Onze vorige hond (ook boomer) had ook een tuigje, maar die gebruikten we alleen als we gingen wandelen. Thuis was hij altijd af. Ik vind knuffelen met een tuigje zo vreselijk irritant, dus dan zou een halsbandje gebruiksvriendelijker zijn. Aan de anderen kant, ik weet niet of boomers gevoelig zijn voor nekhernia's enzo. En ik weet ook niet of ons hondje veel gaat trekken, dus ik moet nu iets meer op andermans ervaringen afgaan.

    Ik ben het met je eens dat corrigeren met een halsband beter gaat dan met een tuigje, maar aan de andere kant, het is niet de bedoeling dat je fysiek corrigeert met een halsbandje - dat kan blijkbaar ook schade geven die je lange tijd niet ziet en zich pas openbaart als het ernstig is.


    Ah cute! Dan maakt het denk ik inderdaad niet zo uit. Als het een halsband wordt houdt t hondje m dus ook binnenshuis om? Ben daar zelf niet zo'n fan van, maar smaken verschillen hahah.

    Met corrigeren bedoel ik geen forse, harde ruk eh. Gewoon een klein, kort rukje. Net als dat je met je voet even een klein tikje kunt geven. Maar Ceasar Milans filmpjes zijn wellicht duidelijker dan mijn uitleg. :')

    Foto als t hondje er is? :3

    Edit: Eventueel kun je lid worden van de FB groep "Boomer en vriendjes liefde" en daar je vraag stellen? Veel eigenaars van boomers daar, obviously. :Y)

    [ bericht aangepast op 14 jan 2018 - 16:47 ]


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Wij hebben een Lhasa Apso en hadden eerst altijd een halsband. Hier trok hij echter ontzettend mee, als gevolg waarvan hij ontzettend liep te hoesten en proesten en zichzelf haast ophing. Toen zijn we overgegaan op een tuigje en dit werkte super! Hij loopt inmiddels netjes mee en als hij eens een andere hond ziet en aan het trekken gaat, dan komt de druk in ieder geval niet meer op zijn keel. Ik denk dat het dus maar net is wat je fijner vindt, maar met een klein hondje zou ik persoonlijk alvast voor een tuigje gaan. ^^ Grote honden heb ik geen ervaring mee, maar als ik alles hierboven lees, dan is dat toch net iets anders. Thuis zou ik beide echter wel afdoen, want het heeft daar toch niet echt een functie (?) en kan, vrees ik, meer kwaad dan goed doen.


    She's imperfect but she tries

    Onze Herders hebben als pup wel geleerd om een halsband te dragen, maar na enkele maanden kregen zij toch een tuigje. Voor hen is het niet fijn om een halsband te hebben en het heeft ook geen meerwaarde, omdat zij dus uitgelaten worden met het tuigje.
          Om gewenst gedrag tijdens het wandelen te leren gebruikten wij voor de ene hond een Halti.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Het hangt heel erg van de hond af vind ik. Als je een hond hebt die niet veel trekt kun je gerust een halsband nemen. Bij kleinere honden zou ik een tuigje nemen omdat hun nek ook wat 'minder sterk' is. Maar ja, ik heb er geen verstand van haha (:


    And then we'll see it.

    O god, daar vraag je me wat. Dat moet ik even navragen aan mijn vader hoor.

    [ bericht aangepast op 15 jan 2018 - 0:07 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik gebruik beide voor mijn pup (nu 6 maanden) zowel halsband als tuigje en wissel die regelmatig af. Ik ben zelf van mening dat trekken vooral aangeleerd gedrag is dus dat je gewoon moet trainen om je hond netjes naast je te laten lopen. Qua corrigeren is het met een dekje inderdaad lastiger, (al zie ik heel veel mensen bij mij in de buurt hun kleine hondjes ‘vliegles’ geven :’) ) maar als je goed met je hond traint kan je dat corrigeren ook gewoon met je stem doen.
    Ik heb zelf heel veel aan de filmpjes van Zak George op youtube, je moet even door de reclame heenspoelen maar ik vind zijn manier van trainen heel prettig en hij werkt met echt alle rassen. =)

    Wat tuigje betreft raad ik je wel de front clip harnass af, omdat zoiets voor pups en kleinere hondjes niet heel goed is voor hun lichaam. meer info

    Enne... als je wilt sparren over puppygedrag voel je vrij om een pb’tje te sturen. =) Ga je ook op cursus?


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Wij hebben een Golden Retriever, en vroeger had hij ook een halsband, maar nu gebruiken we al verschillende jaren een tuig, en ook hijzelf voelt zich daar duidelijk comfortabeler in. Ik vind het op die manier zelf ook handiger of makkelijker hem tegen te houden, want van een halsband ging hij ook altijd kuchen, of kreeg hij jeuk van. Het is ook handig als je hem kortbij moet houden, veel tuigen hebben op de rug, zeg maar, een soort handvat.
    Mij werd ook altijd gezegd door hondenkenners dat halsbanden heel schadelijk kunnen zijn. Je moet er bij grotere honden weliswaar meer voor doen, maar ik zou persoonlijk het risico niet willen nemen (:


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Hooverphonic schreef:
    Ik gebruik beide voor mijn pup (nu 6 maanden) zowel halsband als tuigje en wissel die regelmatig af. Ik ben zelf van mening dat trekken vooral aangeleerd gedrag is dus dat je gewoon moet trainen om je hond netjes naast je te laten lopen. Qua corrigeren is het met een dekje inderdaad lastiger, (al zie ik heel veel mensen bij mij in de buurt hun kleine hondjes ‘vliegles’ geven :’) ) maar als je goed met je hond traint kan je dat corrigeren ook gewoon met je stem doen.
    Ik heb zelf heel veel aan de filmpjes van Zak George op youtube, je moet even door de reclame heenspoelen maar ik vind zijn manier van trainen heel prettig en hij werkt met echt alle rassen. =)

    Wat tuigje betreft raad ik je wel de front clip harnass af, omdat zoiets voor pups en kleinere hondjes niet heel goed is voor hun lichaam. meer info

    Enne... als je wilt sparren over puppygedrag voel je vrij om een pb’tje te sturen. =) Ga je ook op cursus?

    Ik vind vliegles heel sneu. Zo eentje woonde hier vroeger ook. Verschrikkelijk. Nou ben ik sowieso niet van plan om door middel van de halsband te corrigeren. Met je stem is veel hondvriendelijker. Bovendien kan de hond naast medische klachten dan ook een negatieve associatie krijgen met de halsband.

    Zijn tuigjes goed verstelbaar qua maat? We willen er natuurlijk geen 4 kopen tijdens de groei van de pup... en qua prijs, waar zit je dan met een tuigje? Rond de 15 euro toch?


    oi, suzy

    Treason schreef:
    (...)
    Ik vind vliegles heel sneu. Zo eentje woonde hier vroeger ook. Verschrikkelijk. Nou ben ik sowieso niet van plan om door middel van de halsband te corrigeren. Met je stem is veel hondvriendelijker. Bovendien kan de hond naast medische klachten dan ook een negatieve associatie krijgen met de halsband.

    Zijn tuigjes goed verstelbaar qua maat? We willen er natuurlijk geen 4 kopen tijdens de groei van de pup... en qua prijs, waar zit je dan met een tuigje? Rond de 15 euro toch?


    Jaa, vliegles is best wel sneu. :P
    Ik moet eerlijk zijn dat ik mijn hond ook wel eens corrigeer aan de halsband, maar ik heb een herder en die zit net in de puberteit, dus die heeft af en toe een paar grote bananen in z’n oren. Je moet je er niet rot over voelen als het een keer nodig is, (dat heb ik namelijk heel erg gehad) maar veiligheid staat voorop. =)

    De tuigjes die ik heb zijn verstelbaar qua maat maar ik zit nu wel al aan m’n tweede tuigje en ik ga er sowieso nog een nodig hebben. Maar mijn hond is wel echt een minireusje. Ik denk dat je wel goedkoper uitbent omdat je een kleiner hondje hebt.
    Toen ik begon met het tuigje heb ik dat trouwens met veel snoepjes en blije woordjes gedaan (nu af en toe nog steeds whoops). Het kan (vooral bij puppies) best even wennen zijn omdat er een heel ‘ding’ aan hun lijf zit. x’D


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Wij gebruiken beide. Normaliter heeft hij meestal een tuigje om, want hij kan halsbanden af krijgen, maar dat tuigje gaat schuren als hij heel veel rent, dus als we gaan ballen, heeft hij de halsband om. In huis doen we beide altijd af.


    At the end we're all cursed

    Roundhouse schreef:
    Wij gebruiken beide. Normaliter heeft hij meestal een tuigje om, want hij kan halsbanden af krijgen, maar dat tuigje gaat schuren als hij heel veel rent, dus als we gaan ballen, heeft hij de halsband om. In huis doen we beide altijd af.

    O ja, halsbandjes gaan soms wel snel af ja, zeker als hij net te groot is bij puppies! Daar moeten we inderdaad wel rekening mee houden dan. Heeft jouw hond een groot tuigje (soort dekje) of gewoon bandjes? Ik kan me voorstellen dat een dekje wat meer schuurt maar het verdeelt de druk wel beter, denk ik?

    Also, een boomer heeft niet zo veel vacht. Is het risico op schuren dan aanzienlijk?

    Misschien moeten we gewoon wat uitproberen als het zo ver is, het is misschien niet verstandig om je vast te pinnen op één ding. Het hangt toch van de hond af...


    oi, suzy