• Ik zoek eigenlijk advies. Of ja, niet echt advies, maar meer ervaringsdeskundigen.

    Wij nemen dus een hondje. Nu is de vraag; gaan we voor een halsband of een tuigje?

    Een halsband heeft als nadeel dat hij de hals kan beschadigen bij slecht gebruik. Een tuigje voorkomt dit.
    Een tuigje daarentegen kan trekken stimuleren en sommige honden houden er niet van om aan te doen. Daarnaast is een halsbandje misschien beter te onderhouden als hij vies is.

    Heb jij een hond en wat gebruik jij? En wat zijn je ervaringen?


    oi, suzy

    Treason schreef:
    (...)
    O ja, halsbandjes gaan soms wel snel af ja, zeker als hij net te groot is bij puppies! Daar moeten we inderdaad wel rekening mee houden dan. Heeft jouw hond een groot tuigje (soort dekje) of gewoon bandjes? Ik kan me voorstellen dat een dekje wat meer schuurt maar het verdeelt de druk wel beter, denk ik?

    Also, een boomer heeft niet zo veel vacht. Is het risico op schuren dan aanzienlijk?

    Misschien moeten we gewoon wat uitproberen als het zo ver is, het is misschien niet verstandig om je vast te pinnen op één ding. Het hangt toch van de hond af...


    Bandjes. Ik moet er wel bij zeggen dat hij er pas last van heeft als je dus een vol half uur met de ballengooier aan de slag gaat. Als je een paar uur wandelt schuurt het niet. En hij heeft voor een jack russel een hele dikke vacht, dus misschien speelt dat inderdaad ook een rol.

    Lijk mij idd verstandig om het van je hond af te laten hangen. Vooral omdat het per hond en situatie heel verschillend kan zijn. Onze vorige hond had bijvoorbeeld helemaal geen last van het tuigje als ze veel rende (ook een jack maar heel anders gebouwd). Zij kreeg wel ook halsbanden af, haha.

    Wij begonnen bij allebei met een halsband (hoewel ik bij de vorige hond nog mini was dus dat heb ik nooit bewust meegemaakt) en later kwam dan het tuigje, omdat beide later op het idee kwamen dat halsbanden af kunnen.


    At the end we're all cursed

    Mijn hondje heeft een halsband voor de penning en zodat anderen een beetje kunnen zien dat ze een meisje is (swarovski haha) maar als ze uitgaat krijgt ze altijd een tuigje om. Wij vinden het onwijs naar om het aan de halsband te doen (die ze dan ook overigens heel makkelijk af krijgt), voornamelijk omdat ze een tekkel is die graag nog wel eens heel de andere kant op wil. Ik zou zeggen tuigje, het is heel gemakkelijk en naar mijn mening ook veel fijner voor het diertje.


    The truth is out there.

    Treason schreef:
    (...)
    Zijn tuigjes goed verstelbaar qua maat? We willen er natuurlijk geen 4 kopen tijdens de groei van de pup... en qua prijs, waar zit je dan met een tuigje? Rond de 15 euro toch?

    Bij ons hielpen ze in de dierenwinkel heel goed. Dan zorgen ze ervoor dat de pup er nog in kan groeien, en toch nu goed zit.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo