• Ik moet voor school de belangrijkste personen in de Koude Oorlog opschrijven maar ik heb een beetje moeite met de beschrijvingen op het internet. Ik weet ig Stalin, maar weet iemand welke leider precies wat voor invloed had bij de Koude Oorlog? Dan ben ik je eeuwig dankbaar <3


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    En dan met name het einde?


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Misschien kan je Churchill opzoeken? Ik weet niet meer precies wie het was oops

    [ bericht aangepast op 17 april 2018 - 11:21 ]


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik heb een goede website gevonden, bedankt ^)


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    John F. Kennedy en Nikita Chroesjtsjov zijn misschien wel de twee belangrijkste kerels met hun wapenwedloop.


    ars moriendi

    EdensGate schreef:
    John F. Kennedy en Nikita Chroesjtsjov zijn misschien wel de twee belangrijkste kerels met hun wapenwedloop.

    Dit en Kennedy's speech in Berlijn (1963 geloof ik) 'Ich bin ein Berliner' is misschien ook interessant om naar te kijken. Ik weet niet hoe diep je erop in moet gaan, though?


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Je hebt de Amerikaanse presidenten van tijdens de Koude Oorlog, zijnde Truman (al was dat eigenlijk maar het prille begin ervan), Eisenhower, Kennedy, Johnson, Nixon, Ford, Carter, Reagan en HW Bush, en dan heb je de Sovietsecretarissen/presidenten, met name Stalin (zelfde verhaal als Truman), Chroesjtjov, Brezjnev, Andropov, Tsjernenko en Gorbatsjov. Eigenlijk hebben die allemaal een belangrijke rol gespeeld in de Koude Oorlog, want ze stonden aan het hoofd van de landen die recht tegenover elkaar stonden. Nu is tijdens de ene regeerperiode uiteraard wel wat meer gebeurd dan tijdens de andere, zoals EdensGate aanhaalt, bij Kennedy en Chroesjtjov en de Cubacrisis, of de Vietnamoorlog, die meerdere presidenten heeft meegemaakt aan beide kanten (Eisenhower tot Ford/Chroesjtjov en Brezjnev). Uiteraard is de val van de Berlijnse muur (Reagan/Bush en Gorbatsjov) ook een heel belangrijk gedeelte van de KO.

    Er zijn verschillende evenementen/conflicten die heel belangrijk waren om de Koude Oorlog te begrijpen (de twee die ik net opgenoemd heb, Berlijn, Suezcrisis, Koreaoorlog, et cetera), naast uiteraard de tegenoverstaande ideologieën en misverstanden van beide kanten die de Oorlog eigenlijk op gang geholpen hebben. Het lijkt me best dat je daar naar opzoek gaat en er dan probeert de belangrijkste personen/beslissingen eruit te halen. (:

    [ bericht aangepast op 17 april 2018 - 12:10 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Stalin is niet de belangrijkste persoon hoor. Hij is wel belangrijk geweest voor de start ervan. (:

    Momenteel heb ik het nogal druk, maar ik probeer straks uitgebreid te antwoorden!

    ps. Kijk je enkel naar VS-Sovjet Unie of ook naar bijvoorbeeld Vietnam en Korea?


    The soul needs autumn.

    Mathilda schreef:
    Je hebt de Amerikaanse presidenten van tijdens de Koude Oorlog, zijnde Truman (al was dat eigenlijk maar het prille begin ervan), Eisenhower, Kennedy, Johnson, Nixon, Ford, Carter, Reagan en HW Bush, en dan heb je de Sovietsecretarissen/presidenten, met name Stalin (zelfde verhaal als Truman), Chroesjtjov, Brezjnev, Andropov, Tsjernenko en Gorbatsjov. Eigenlijk hebben die allemaal een belangrijke rol gespeeld in de Koude Oorlog, want ze stonden aan het hoofd van de landen die recht tegenover elkaar stonden. Nu is tijdens de ene regeerperiode uiteraard wel wat meer gebeurd dan tijdens de andere, zoals EdensGate aanhaalt, bij Kennedy en Chroesjtjov en de Cubacrisis, of de Vietnamoorlog, die meerdere presidenten heeft meegemaakt aan beide kanten (Eisenhower tot Ford/Chroesjtjov en Brezjnev). Uiteraard is de val van de Berlijnse muur (Reagan/Bush en Gorbatsjov) ook een heel belangrijk gedeelte van de KO.

    Er zijn verschillende evenementen/conflicten die heel belangrijk waren om de Koude Oorlog te begrijpen (de twee die ik net opgenoemd heb, Berlijn, Suezcrisis, Koreaoorlog, et cetera), naast uiteraard de tegenoverstaande ideologieën en misverstanden van beide kanten die de Oorlog eigenlijk op gang geholpen hebben. Het lijkt me best dat je daar naar opzoek gaat en er dan probeert de belangrijkste personen/beslissingen eruit te halen. (:

    Yes, helemaal mee eens. Persoonlijk moet ik altijd direct aan Kennedy en Chroesjtsjov denken, maar er waren inderdaad talloze andere mensen betrokken bij dit conflict. Dit is een "heel blok" qua geschiedenis en dus niet in een paar zinnen uit te leggen, net zoals WWII niet in een paar zinnen te vertellen is.

    Misschien kun je ook eens rondkijken op YT? Vaak heb je mensen die (geanimeerde) samenvattingen van bepaalde conflicten/tijdsperiodes hebben gemaakt. Die zijn altijd erg prettig te bekijken omdat je op die manier een beknopte samenvatting voorgeschoteld krijgt.


    ars moriendi

    Wervelwind schreef:
    Stalin is niet de belangrijkste persoon hoor. Hij is wel belangrijk geweest voor de start ervan. (:

    Momenteel heb ik het nogal druk, maar ik probeer straks uitgebreid te antwoorden!

    ps. Kijk je enkel naar VS-Sovjet Unie of ook naar bijvoorbeeld Vietnam en Korea?

    Vooral naar de situatie in Duitsland ^)


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Mathilda schreef:
    Je hebt de Amerikaanse presidenten van tijdens de Koude Oorlog, zijnde Truman (al was dat eigenlijk maar het prille begin ervan), Eisenhower, Kennedy, Johnson, Nixon, Ford, Carter, Reagan en HW Bush, en dan heb je de Sovietsecretarissen/presidenten, met name Stalin (zelfde verhaal als Truman), Chroesjtjov, Brezjnev, Andropov, Tsjernenko en Gorbatsjov. Eigenlijk hebben die allemaal een belangrijke rol gespeeld in de Koude Oorlog, want ze stonden aan het hoofd van de landen die recht tegenover elkaar stonden. Nu is tijdens de ene regeerperiode uiteraard wel wat meer gebeurd dan tijdens de andere, zoals EdensGate aanhaalt, bij Kennedy en Chroesjtjov en de Cubacrisis, of de Vietnamoorlog, die meerdere presidenten heeft meegemaakt aan beide kanten (Eisenhower tot Ford/Chroesjtjov en Brezjnev). Uiteraard is de val van de Berlijnse muur (Reagan/Bush en Gorbatsjov) ook een heel belangrijk gedeelte van de KO.

    Er zijn verschillende evenementen/conflicten die heel belangrijk waren om de Koude Oorlog te begrijpen (de twee die ik net opgenoemd heb, Berlijn, Suezcrisis, Koreaoorlog, et cetera), naast uiteraard de tegenoverstaande ideologieën en misverstanden van beide kanten die de Oorlog eigenlijk op gang geholpen hebben. Het lijkt me best dat je daar naar opzoek gaat en er dan probeert de belangrijkste personen/beslissingen eruit te halen. (:


    Dit is inderdaad met name heel erg belangrijk. Gorbatsjov is ook een hele interessante (zie je wel als je dat uit gaat zoeken) en helemaal eens met de tips om filmpjes te kijken over het verloop van de koude oorlog op youtube, die vermelden altijd (in sneltreinvaart) wie wat deed.


    The truth is out there.

    Oh ik heb net een toets over de Koude Oorlog achter de rug en het is ook een historische context op het eindexamen dus ik kan wel ff helpen als ik zo op m'n laptop zit.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    InMyBlood schreef:
    (...)
    Vooral naar de situatie in Duitsland ^)


    Specifiek voor de Bondsrepubliek zijn de bondskanseliers heel belangrijk geweest tijdens de Koude Oorlog. Als ik het me goed herinner is bijvoorbeeld Kohl enorm belangrijk geweest voor het idee van de Europese Unie.


    The soul needs autumn.

    Oh, over de situatie in Duitsland heb ik niet zo veel gehad eigenlijk... Ik heb wel een overzichtje van presidenten van de VS en leiders van de SU in m'n schrift staan.

    Misschien heb je wat aan deze website?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly