• Deze discussie heb ik nu al jarenlang, en het felst nog met mijn zusje. Maar ik zit al vier jaar op het unief, en al vier jaar maak ik mee dat het niet bepaald makkelijk is om een wetenschappelijke richting te volgen. Ja oké, ik heb moeite met studeren en concentreren, maar daarom doe ik er vier jaar over, en geen drie. Maar AL mijn medestudenten hebben ook heel vaak moeite om hun hoofd boven water te houden. Ik weet niet of het enkel mijn opleiding is, maar ik denk dat dat wel algemeen wetenschappen is. En dan hoor je verhalen van andere richtingen die 50% minder les hebben in de week dan wij, die heel veel tijd hebben, eventjes de boeken doorlezen en door zijn. Ik kan nog een hele tekst schrijven waarom ik vind dat wetenschappen zwaarder is, maar het gaat hier niet om jullie te overtuigen hiervan.
    Er geldt uiteraard wel, iedereen ziet de opleiding anders, en wetenschappens zouden niet goed zijn in andere richtingen, oké. Maar zoals ik het zie, is wetenschappen zwaarder dan de rest. En nee, met die stelling wil ik niet zeggen dat de rest van de opleidingen peanuts zijn, absoluut niet. Ik zeg enkel dat in mijn mening wetenschappen nog net een trapje hoger ligt. Wat zijn jullie ervaringen/meningen?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Mijn studie is half theorie (psychologie, neurofysiologie, filosofie, taalkunde) en half "praktisch" wetenschappelijk (veel zware programmeervakken en wiskunde met wekelijks meerdere deadlines).

    Over het algemeen, en dan spreek ik puur vanuit mijn eigen ervaring, vind ik de theoretische vakken minder werk. MAAR. Dat is alleen omdat ik daar niet voor de 8 ga, maar een 6, omdat ik mijn tijd liever steek in die wekelijkse verplichte opdrachten voor de wetenschappelijke vakken (een opdracht missen = het vak volgend jaar opnieuw doen, vaak kun je je dan niet voor de tentamens inschrijven of moet je een speciale regeling volgen)

    Als ik alleen de theorievakken zou hebben en dan alles netjes zou bijhouden ipv twee dagen van te voren te leren voor die 5.5, zou ik daar denk ik net zoveel uren per week in steken als in de programmeervakken.

    Tevens voel ik je pijn wel, haha, al mijn vrienden van andere studies krijgen ook meer weken vakantie en hebben dan gewoon geen deadlines in het weekend! Dat terwijl ik blij moet zijn dat ik in ieder geval voor en op Pasen gelukkig geen deadlines heb :'). Wat is krokusvakantie? Wat is herfstvakantie? Wat is een studieweek voor tentamens? D:

    Maar goed, die vrije dagen liggen natuurlijk aan de organisatie van de studie, dat heeft niks met de stof te maken.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Er is op z'n minst al een discussie mogelijk over wat men wetenschappen noemt en wat niet.
    Imo zijn dingen als taalwetenschap, sociologie, filosofie, ga zo maar door gewoon prima te kwalificeren als wetenschap. Dus wat bedoel je precies?

    Dat er niveau verschillen bestaan tussen studies lijkt me onvermijdelijk. Verder heeft het ook veel te maken met waar je zelf beter in bent.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Hangt er gewoon vanaf waar je goed in bent, lijkt me. Niet veel mensen zijn heel wetenschappelijk ingesteld van nature, maar ze zijn er wel; mijn nicht doet bijvoorbeeld econometrie, wat ook als een "lastige" studie wordt beschouwd (ik geloof dat maar 10% of zo van de eerstejaars uiteindelijk echt afstudeert?), maar omdat ze er echt goed in is, is het voor haar een eitje. Een vriendin van me doet daarentegen een MBO sportopleiding waarvan ze zelf zegt dat het echt kakmakkelijk is en onder haar niveau, maar met de hoeveelheid sport die ze er zelf mee moet doen, zou ik het niet volhouden, ondanks dat ik een veel hoger niveau heb afgerond op de middelbare school, weet je wel?

    Ik vind persoonlijk dat er gewoon teveel klassistisch nadruk ligt op niveauverschillen in opleidingen. Ik hoor wel vaker van die dingen als "niets is zo zwaar als rechten!!" alsof dat rechtenstudenten meteen hoogwaardigere mensen maakt dan hun buurmeisje dat een mbo beauty opleiding doet. Ja, tuurlijk zal het zijn dat die rechtenstudenten meer leerboeken en theorie voor de kiezen krijgen, maar ik vind de ondertoon van "mijn opleiding is zwaarder dan die van jou dus het niveau is hoger dus het is beter" gewoon... zulke fucking onzin. We hebben een lerarentekort in Nederland, maar de pabo zal waarschijnlijk niet zo zwaar zijn als een wetenschappelijke studie. Maakt dat het een mindere studie? Nee man, we hebben die juffen en meesters op het moment harder nodig dan wetenschappers.

    Ik weet dat je waarschijnlijk niet expliciet bedoelde dat jouw opleiding beter is omdat hij moeilijker is, maar de ondertoon zit er wel een beetje in, met dat het een trapje hoger ligt omdat het wetenschappelijk is. Ik word gewoon ziek van hoeveel de opleidingsniveaus in mijn omgeving worden gelijkgesteld aan "mbo = slecht", "HBO = matig" en "wo = Het Best" want fuck dat, echt. Het deed me er even heel sterk aan denken en het maakt me oprecht pissig iedere keer dat de gedachte ook maar in mijn hoofd komt.

    Dat is ongeveer mijn mening.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik wil nog even toevoegen dat ik het niet echt aanvallend en scherp naar jouw kant bedoel, want ik zie in het topic dat je oprecht open staat voor open discussie en daar ben ik groot fan van!! Maar helaas komt de discussie over de waarde van de verschillende opleidingsniveaus nogal vaak naar boven en het maakt me buiten proportie kwaad, vandaar dat het misschien een beetje kwaad gekleurd is, excuus. (cat)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Als je bedoelt dat de meeste mensen meer moeite zouden hebben met wetenschap dan met bijvoorbeeld taal, ja, dan zou je het inderdaad moeilijker kunnen noemen. Ik doe nu geneeskunde (ook zo'n richting die als moeilijk wordt gezien), maar drop me in frans-spaans taal en letterkunde bijvoorbeeld en ik breng er niks van af. Drop me in communicatiewetenschappen of geschiedenis en ik ben na één jaar al half dood of zo. Of een richting al dan niet moeilijk is, is afhankelijk van je talenten, natuurlijk. Toch snap ik je op zich wel, want ik hoor bijvoorbeeld van een klasgenote die nu psychologie studeert dat ze maar 4 dagen in de week les heeft, idem voor een kotgenoot die kunstwetenschap studeert. Ik denk ook dat de manier om wetenschappen te studeren gewoon 'zwaarder' is. Ik denk dat wetenschappen gewoon heel abstract is. Bij bijvoorbeeld geschiedenis of Nederlands, kun je je de dingen nog inbeelden, een verhaaltje verzinnen of zo, terwijl wij dood worden geslagen met termen die uit een of ander vreemd sterrenstelsel lijken te komen. We hebben natuurlijk ook amper praktijk en sommigen zien praktijk als 'makkelijker', maar geef mij maar gewoon een cursus van 1000 pagina's, want ik heb echt 2 linker handen :') Een moeilijkheidsgraad is heel relatief, maar we moeten ook een beetje eerlijk zijn (knal me niet af voor deze uitspraak haha). Vraag honderd mensen wat moeilijker is: burgelijk ingenieur of nederlands-engels taal en letterkunde. Vermoedelijk zal de meerderheid toch wel burgelijk ingenieur antwoorden. Niet omdat burgelijke ingenieurs beter zijn dan de rest, maar wel omdat die richting voor de meerderheid gewoon moeilijker zou zijn.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Zijn alle universitaire opleidingen niet wetenschappelijk? Of wordt hier in België een ander soort verdeling in gemaakt of zoiets? Of bedoel je universitaire opleidingen in vergelijking tot andere opleidingsniveaus? Meer om je vraag/discussiepunt/stelling beter te kunnen begrijpen.
    Anyway, ik denk dat het meer afhangt van wat je het beste ligt en de opleiding specifiek en hoe die gegeven wordt. Ik kan me voorstellen dat een opleiding waarbij je dagelijks van 9 tot 5 les hebt zwaarder voelt dan een opleiding waarbij je minder les hebt (hoewel die meestal uit veel zelfstudie bestaan en dat weer een hoop discipline eist), en dat lastige stof lastiger wordt als het niet goed wordt uitgelegd. Maar dit kan net zo goed verschillen in hoe dezelfde opleiding op verschillende universiteiten gegeven wordt als tussen verschillende opleidingen. En persoonlijk heb ik bijvoorbeeld het gevoel dat een paper/verslag schrijven mij veel meer moeite kost dan leren voor een tentamen, terwijl dat voor andere mensen juist andersom is. Dus ik zou zeggen dat het meer aan dat soort dingen ligt of je een opleiding als zwaar ervaart en of het in het algemeen als zwaar ervaren wordt. En wanneer een studie door meer mensen als moeilijker ervaren wordt, doet dat toch niks af aan een andere studie en hoe zwaar of moeilijk die voelt voor een bepaald persoon?


    "Take my advice; I don't use it anyway."