• Lieve mensen die straks de examens ingaan,

    Ik wil jullie heel veel succes wensen. Voor mij is het alweer een jaar geleden en ik moet zeggen dat ik een beetje heimwee krijg als ik zo naar het examenrooster kijk? Het was vrij stressvol, maar ik vond het tbh ook een leuke periode. Het was gezellig met mijn vrienden en het was gewoonweg heel bijzonder.
    Aan iedereen die super gestresst is: Je kunt het! Echt waar. Het stelt eerlijk niet veel voor. Het zijn gewoon normale toetsen (SE's) afgenomen in de gymzaal. Like, het enige wat anders is, is de opzet. You can do it! Als je oefenexamens maakt, komt alles goed. Dat is het beste dat je kunt doen. Oud-examens maken. For real. Niets bereidt je beter voor dan dat, want je leert hierdoor heel goed de opbouw en van de examens kennen. Je leert je tijd verdelen en je leert het soort vragen kennen. Oh, EN omcirkel het antwoord op het vragenpapier. Je mag de boekjes namelijk mee naar huis nemen en als je in het boekje gauw je antwoord neerkrabbelt of omcirkelt, kun je thuis de antwoorden goed nakijken en kun je redelijk inschatten hoe je het hebt gedaan. (Note: pin jezelf er niet te erg op vast. Ik dacht dat ik economie heel erg had verpest, maar de N-term was heel hoog, dus ik had nog gewoon een oké cijfer. Het nakijken geeft je dus enige indruk, maar het zegt niet heel veel over je cijfer, aangezien het antwoord dat jij gaf misschien heel anders geintreperteerd wordt.)
    Jullie kunnen het allemaal! Stuk voor stuk!

    Laat me weten hoe het gaat, ok?

    Liefs,
    Anna, examenkandidaat HAVO 2017.


    look at the stars, look how they shine for you;

    OH! En deel jouw last minute tips, om je mede-examenkandidaten nog een beetje te helpen.
    In welke vakken doen jullie trouwens examens?
    Nog één laatste toevoeging:
    Jarenlang hameren docenten erop hoe belangrijk dit is en dat het echt een big deal is, maar het CE is overrated. Het is gewoon een toets die je makkelijk kunt halen met een klein beetje inzet. En je krijgt koffie of thee tussendoor! Is dat niet leuk? I mean I did.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Mijn examens deed ik voor spek en bonen mee, waarmee ik alleen voor engels, biologie en nederlands een havo certificaat heb gekregen, omdat ik al wist dat ik een mbo opleiding ging doen, dus voor mij was het vrijwel alles behalve stressvol. Ik heb lekker marvel films gekeken de hele examenperiode, dus ik heb geen tips helaas! xD Geloof me maar als ik zeg dat zelfs de meest luie mensen uit mijn klas toen ook met vlag en wimpel waren geslaagd! Examenoefeningen zijn altijd lastiger dan de examens zelf, dus blijf oefenen en dan kom je er wel!
    Nu heb ik voor mijn opleiding ook examens over twee weken en daar stress ik hem echt wel voor! 2 kennisexamens over alle stof die ik afgelopen 4 jaar heb gehad en een proeve van bekwaamheid dat een hele dag duurt... Ik kijk er niet naar uit :')



    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Hier in België mogen we het boekje niet meenemen en zijn er geen officiële oude examens, alleen onofficiële vragen die zijn doorgespeeld :') Maar dan spreek ik ook over de universiteit haha.

    Ik wens iedereen met examens veel succes, gewoon denken dat je het kunt, dat heeft blijkbaat een positieve invloed op het examen haha :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik weet niets van examens in de vorm van tafeltje aan tafeltje zitten in een gigantische hal, sorry.
    Maar, ik wens jullie allemaal heeel veel succes, en ik weet zeker dat het goed komt met jullie (:


    We were the forever that didn't last

    Heel veel succes volgende week jongens! En vergeet Facebook niet te checken; mijn favoriete onderdeel van de eindexamens van vorig jaar waren de examen memes daar hihi


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    I need reassurance from lazy and procrastinating people because help I am the queen of laziness and procrastination :"""")))))) I'm not ready

    Qrystallized schreef:
    I need reassurance from lazy and procrastinating people because help I am the queen of laziness and procrastination :"""")))))) I'm not ready

    Ik deed niks voor zeven jaar en ging toen vier weken op cafeïne vet hard leren en toen haalde ik mijn vwo met allemaal zevens

    komt goed


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)
    Ik deed niks voor zeven jaar en ging toen vier weken op cafeïne vet hard leren en toen haalde ik mijn vwo met allemaal zevens

    komt goed


    Kan vier weken ook verkort worden tot 4 dagen of minder :")?

    [ bericht aangepast op 10 mei 2018 - 14:04 ]

    Qrystallized schreef:
    I need reassurance from lazy and procrastinating people because help I am the queen of laziness and procrastination :"""")))))) I'm not ready


    Oké, maar ik heb nauwelijks geleerd voor m'n examens en ik haalde het alsnog.
    Probeer deze laatste dagen nog heel veel oud examens te maken om nog bepaalde stof onder de knie te krijgen. You can do it!


    look at the stars, look how they shine for you;

    Holographic schreef:
    (...)

    Oké, maar ik heb nauwelijks geleerd voor m'n examens en ik haalde het alsnog.
    Probeer deze laatste dagen nog heel veel oud examens te maken om nog bepaalde stof onder de knie te krijgen. You can do it!


    Is het niet beter om eerst alles te herhalen. Because I forgot most things :"c

    Qrystallized schreef:
    (...)

    Is het niet beter om eerst alles te herhalen. Because I forgot most things :"c


    Oké nee met vier dagen komen we in het noodplan:

    Neem een oud examen van elk vak waar nog leerwerk in zit (dus geen talen, maar geschiedenis/AK/scheikunde/NK etc). Doe een oud examen van deze vakken. Dan kom je namelijk precies tegen wat je echt vergeten bent en wat je eigenlijk nog wel wist. Neem dit serieus. Als je daarna nakijkt, valt het precies op welke onderwerpen zijn weggezakt. Herhaal en leer die onderwerpen. Repeat.

    Vergeet ook niet dat je tijdens je eindexamenperiode ook nog kan leren voor latere examens. Er zit nog een weekend tussen; plan NIKS voor dat weekend, zeg werk af etc, daarin ga je je focussen op post weekend examens. Natuurlijk wil je liever chillen tussen de examens maar helaas is dat niet weggelegd voor ons uitstellers tijdens Het Noodplan. Het komt allemaal wel goed hoor, je bent echt nog niet te laat, maar dit is wel HET moment om iets te gaan doen.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)

    Oké nee met vier dagen komen we in het noodplan:

    Neem een oud examen van elk vak waar nog leerwerk in zit (dus geen talen, maar geschiedenis/AK/scheikunde/NK etc). Doe een oud examen van deze vakken. Dan kom je namelijk precies tegen wat je echt vergeten bent en wat je eigenlijk nog wel wist. Neem dit serieus. Als je daarna nakijkt, valt het precies op welke onderwerpen zijn weggezakt. Herhaal en leer die onderwerpen. Repeat.

    Vergeet ook niet dat je tijdens je eindexamenperiode ook nog kan leren voor latere examens. Er zit nog een weekend tussen; plan NIKS voor dat weekend, zeg werk af etc, daarin ga je je focussen op post weekend examens. Natuurlijk wil je liever chillen tussen de examens maar helaas is dat niet weggelegd voor ons uitstellers tijdens Het Noodplan. Het komt allemaal wel goed hoor, je bent echt nog niet te laat, maar dit is wel HET moment om iets te gaan doen.


    Thank you! Dit is inderdaad precies wat ik bedoelde.
    Je hebt namelijk geen tijd meer om alles te leren. Door oude examens te maken, merkt je precies wat belangrijk is en wat niet. Zo kom je een soort systeem tegen en aan de hand daarvan is het vrij makkelijk om te achterhalen wat je echt nog eventjes moet herhalen. Er zijn namelijk zoveel dingen die overbodig zijn om te leren en in dit stadium is het niet handig om daar nog aandacht aan te besteden.
    Ook al beginnen de examens bijna, je hebt nog genoeg tijd! Er zijn ook nog herexamens in het geval je het de eerste keer niet zou halen, maar daar ga ik niet vanuit, want je komt op me over als een hele slimme meid. Al is slim zijn en kennis hebben ook weer iets heel anders, maar dat is een verhaal voor een volgende keer.
    De komende weken wordt een tijd van weinig sociale interactie en matige hygiëne, maar dan heb je wel kennis! En een machtig diploma. Whoe!


    look at the stars, look how they shine for you;

    Wiarda schreef:
    (...)

    Oké nee met vier dagen komen we in het noodplan:

    Neem een oud examen van elk vak waar nog leerwerk in zit (dus geen talen, maar geschiedenis/AK/scheikunde/NK etc). Doe een oud examen van deze vakken. Dan kom je namelijk precies tegen wat je echt vergeten bent en wat je eigenlijk nog wel wist. Neem dit serieus. Als je daarna nakijkt, valt het precies op welke onderwerpen zijn weggezakt. Herhaal en leer die onderwerpen. Repeat.

    Vergeet ook niet dat je tijdens je eindexamenperiode ook nog kan leren voor latere examens. Er zit nog een weekend tussen; plan NIKS voor dat weekend, zeg werk af etc, daarin ga je je focussen op post weekend examens. Natuurlijk wil je liever chillen tussen de examens maar helaas is dat niet weggelegd voor ons uitstellers tijdens Het Noodplan. Het komt allemaal wel goed hoor, je bent echt nog niet te laat, maar dit is wel HET moment om iets te gaan doen.


    Oké omg I must follow the noodplan

    I shall do it that way. Ik denk dat het ook zo beter is dan alleen maar dingen opnieuw door te lezen lol

    Qrystallized schreef:
    (...)

    Oké omg I must follow the noodplan

    I shall do it that way. Ik denk dat het ook zo beter is dan alleen maar dingen opnieuw door te lezen lol


    Jaaa het komt goed hoor, na afloop ga je gewoon een week achter elkaar slapen en voel je je langzaam weer menselijk worden maar op deze manier heb je ook nog echt het gevoel dat je ergens mee bezig bent, want eindeloos dingen doorlezen deed ik ook eerst en n i k s kwam binnen en dit heeft me echt erdoorheen gesleept


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)

    Jaaa het komt goed hoor, na afloop ga je gewoon een week achter elkaar slapen en voel je je langzaam weer menselijk worden maar op deze manier heb je ook nog echt het gevoel dat je ergens mee bezig bent, want eindeloos dingen doorlezen deed ik ook eerst en n i k s kwam binnen en dit heeft me echt erdoorheen gesleept


    Opzich weet ik wel zo een beetje voor sommige vakken wat ik meestal fout heb omdat ik deze na een een toets meestal opschrijf tijdens het nakijken dus in principe kan ik die dan nu doen en daarna weer een examen maken om te kijken of ik het kan idk? Maar ik dacht er zelf nu aan om voor maandag dus 4 (of 3 als er vandaag niks gebeurd) dagen lang dat vak te doen (cat)