• Aangezien de examens (in ieder geval in Nederland) net achter de rug zijn zullen er veel mensen aan een nieuwe stap in hun leven beginnen: een vervolgopleiding!
    Ik weet nog dat ik na mijn examens extreem veel vragen had over hoe en wat, dus misschien zijn er mensen die wat hebben aan een soort overleg-en-advies topic over het onderwerp?
    Ik begin zelf dit jaar ook aan een vervolgopleiding, maar voor mij is dat de tweede keer (mijn eerste keer aan de universiteit in 2016 ging niet zo lekker dus nu ga ik weer de schoolbanken in na 1,5 jaar! Spannond!)

    Stel hier je vragen over het studentenleven, op kamers gaan, colleges, bepaalde universiteiten/hogescholen/mbo's/etcetera.

    Misschien, mocht dit vaart lopen, maak ik wel een lijstje met toekomstige studenten en advies-studenten, maar alleen als daar behoefte aan is.
    Ik heb in ieder geval ervaring met sociale wetenschappen (Pedagogische Wetenschappen/Onderwijskunde), de Radboud Universiteit te Nijmegen en ga nu de pabo doen aan de Hogeschool Leiden.



    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Ooh hi ^^ Ik heb vorig jaar mijn havo diploma gehaald en ben vervolgens verpleegkunde gaan studeren in Utrecht. Wel gestopt na 4 maanden ahum. Nu ga ik in september Communicatie doen in Rotterdam


    El Diablo.

    Mijn ervaringen:
    Ik heb in 2012 mijn vmbo-t diploma behaald, daarna 3 jaar mbo gedaan en diploma behaald (onderwijsassistent), 1 jaar hbo in Nijmegen aan de HAN (gestopt wegens te weinig studiepunten) en toen opnieuw begonnen in Zwolle waar ik nu in het 2de jaar zit. Allebei lerarenopleiding Engels.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Ik ben 4 jaar geleden van vmbo afgestudeerd. Ik heb 2.5 jaar gedaan pedagogisch medeweker niv 3 en toen 1 jaar jiv. 4 en inmiddels werk ik een paar jaar.

    Aps iemand vragen of tips wilt wil ik altijd helpen

    In ieder geval veel succes en plezier. Denk ten allen tijde dat je de studie voor jezelf doet en niet voor een ander


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Als er mensen uit België zijn die keuzestruggles hebben ofzo, ik studeer nu aan de KU Leuven (geneeskunde). Weet niet of de opleiding in Nederland hetzelfde is, maar de basis moet wel ongeveer gelijk zijn, dus als er mensen vragen hebben over geneeskunde kan ik misschien ook wel helpen :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ga dit jaar aan de HAN ergotherapie studeren dus alle tips zijn welkom. 😎


    The truth is out there.

    Yeesss, zelfs als ik zelf geen specifieke vragen (nog) heb, vind ik het idee van een topic waar ik door heen kan scrollen met tips and advies van anderen heel fijn. Ikzelf heb deze week mijn MBO 4 diploma voor Grafische Vormgeving ontvangen en begin in september aan de opleiding Toegepaste Psychologie in Leiden. :Y)

    Edit: Er springt spontaan toch een vraag naar voren. Ik heb een tijdje geleden al een brief gehad over een introductieweek. Nu heb ik van mijn vriendinnen die Communicatie hebben gedaan in Diemen dat dit echt vreselijk was, in verband met gewoon "heel veel zuipen", dus ik zou graag nog meer ervaringen hiermee willen horen?

    [ bericht aangepast op 14 juni 2018 - 20:52 ]


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Manoeuvre schreef:
    Yeesss, zelfs als ik zelf geen specifieke vragen (nog) heb, vind ik het idee van een topic waar ik door heen kan scrollen met tips and advies van anderen heel fijn. Ikzelf heb deze week mijn MBO 4 diploma voor Grafische Vormgeving ontvangen en begin in september aan de opleiding Toegepaste Psychologie in Leiden. :Y)

    Edit: Er springt spontaan toch een vraag naar voren. Ik heb een tijdje geleden al een brief gehad over een introductieweek. Nu heb ik van mijn vriendinnen die Communicatie hebben gedaan in Diemen dat dit echt vreselijk was, in verband met gewoon "heel veel zuipen", dus ik zou graag nog meer ervaringen hiermee willen horen?


    Ik heb de introductieweek in Nijmegen gedaan, en dat draaide inderdaad veel om drinken (maar toen was ik nog geen 18, dus..)
    Maar de El Cid (neem aan dat jij die bedoelt?) is echt wel een goeie ervaring voor zover ik dat heb gehoord. Je kunt duidelijk aangeven waar je wel en niet aan mee wilt doen, en je leert zoveel over de stad, je leert studiegenoten kennen, krijgt rondleidingen door gebouwen, maakt kennis met de opleiding op een speelse manier, etcetera. Ja, bier speelt een grote rol, maar als je niet wilt drinken wordt daar rekening mee gehouden! Ik ben er ook dit jaar.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Mongeau schreef:
    (...)

    Ik heb de introductieweek in Nijmegen gedaan, en dat draaide inderdaad veel om drinken (maar toen was ik nog geen 18, dus..)
    Maar de El Cid (neem aan dat jij die bedoelt?) is echt wel een goeie ervaring voor zover ik dat heb gehoord. Je kunt duidelijk aangeven waar je wel en niet aan mee wilt doen, en je leert zoveel over de stad, je leert studiegenoten kennen, krijgt rondleidingen door gebouwen, maakt kennis met de opleiding op een speelse manier, etcetera. Ja, bier speelt een grote rol, maar als je niet wilt drinken wordt daar rekening mee gehouden! Ik ben er ook dit jaar.


    Ja, wist eventjes niet hoe het heette want ik heb die brief echt maar 3 seconde doorgelezen, haha! Als het inderdaad zo heel belangrijk is dan wil ik het wel doen, maar dan ook echt met tegenzin. Ik ben tegen die datum wel al 23 maar ik heb een hekel aan alcohol, dronken mensen en feesten. Ik zie daarom een studentenvereniging ook niet echt zitten, studievereniging misschien dan weer wel. Het enige wat ik eigenlijk belangrijk vind is dat ik dan niet door de hele klas aangekeken wordt wanneer de eerste week van de studie begint met een blik van "Wie is dat nou weer?"

    [ bericht aangepast op 14 juni 2018 - 21:15 ]


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Manoeuvre schreef:
    (...)

    Ja, wist eventjes niet hoe het heette want ik heb die brief echt maar 3 seconde doorgelezen, haha! Als het inderdaad zo heel belangrijk is dan wil ik het wel doen, maar dan ook echt met tegenzin. Ik ben tegen die datum wel al 23 maar ik heb een hekel aan alcohol, dronken mensen en feesten. Ik zie daarom een studentenvereniging ook niet echt zitten, studievereniging misschien dan weer wel. Het enige wat ik eigenlijk belangrijk vind is dat ik dan niet door de hele klas aangekeken wordt wanneer de eerste week van de studie begint met een blik van "Wie is dat nou weer?"


    Ik heb er wel echt iets aan gehad bij mn vorige studie, vooral om de school en de mensen te leren kennen. Nu zul je waarschijnlijk in een groep zitten met allerlei verschillende leeftijden, zeker omdat het HBO is, dus je zult niet de enige zijn die niet drinkt. Een studievereniging is ook zeker een aanrader, je krijgt vaak korting op lesmateriaal, kunt samenvattingen aanschaffen via hen en maakt ook kans om mee te gaan op studie-gerelateerde reizen en zo. En vaak kost een lidmaatschap maar 20 euro.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Ik heb twee keer introductie gelopen en ik vond het vreselijk. Al zit ik wel met mijn autisme, dus daar kan het ook door komen. Maar inderdaad, bij ons draaide het vooral om zuipen. En veel. 's Avonds uit je stapelbed (hoge bed) vallen en in je kast kruipen om daar te slapen; meer regel dan uitzondering. Introductie betekent zoiets als 'je wordt geleefd' en na die week ben je helemaal kapot. Het voordeel van intro lopen is dat je het gebouw leert kennen en dat je kennis maakt met zowel de mensen van je studie als de stad. Het is dus voor jou een persoonlijke overweging; wat vind je belangrijk en wat neem je voor lief?

    Een studievereniging kan ik niet echt aanraden. Het is relatief goedkoop, maar je krijgt er vrij weinig voor terug. Boeken kun je vaak tweedehands of via internet (download ze als pdf, dat scheelt honderden euro's per jaar!) verkrijgen en ook lesmateriaal kun je gewoon kopen als je geen lid bent. Sterker nog, vaak zijn boeken zelfs duurder via de vereniging dan via internet. Alle activiteiten (borrels etc.) zijn gewoon toegankelijk voor niet-leden en vaak zijn die slechts een euro duurder voor niet-leden.

    Fonollosa schreef:
    Ooh hi ^^ Ik heb vorig jaar mijn havo diploma gehaald en ben vervolgens verpleegkunde gaan studeren in Utrecht. Wel gestopt na 4 maanden ahum. Nu ga ik in september Communicatie doen in Rotterdam


    Oh lol die studie ben ik van plan te gaan doen daar :’) Mag ik weten waarom je bent gestopt?

    Ik zit nu in het 2e jaar Fine Art (kunstacademie). Is hbo. Maar ben er helemaal klaar mee :p


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    (...)

    Oh lol die studie ben ik van plan te gaan doen daar :’) Mag ik weten waarom je bent gestopt?

    Ik zit nu in het 2e jaar Fine Art (kunstacademie). Is hbo. Maar ben er helemaal klaar mee :p


    Het bleek dus eigenlijk totaal niet mijn ding te zijn. Ook had ik totaal geen klik met de mensen of stad, en was ik het reizen al snel beu. Dat had ik een beetje onderschat :’D Maar ik vond de lessen en leraren wel gewoon goed. Dus als het je ding is hoef je je geen zorgen te maken denk ik (:


    El Diablo.

    Ik heb ervaring met de RUG, dus als er vragen zijn! Ik heb drie jaar ervaring, inclusief buitenlandreis. :Y)


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Mocht iemand ervaring hebben met Hanze in Groningen, hmu ^^
    Ik ben namelijk wel benieuwd naar de matchingsdag en of het de moeite waard is om naar de kei-week te gaan? En like, hoe is de sfeer op Hanze eigenlijk?

    Qua ervaring heb ik alleen mbo paraveterinair en de studiebeurs in Zwolle (':


    We were the forever that didn't last

    Eostre schreef:
    Mocht iemand ervaring hebben met Hanze in Groningen, hmu ^^
    Ik ben namelijk wel benieuwd naar de matchingsdag en of het de moeite waard is om naar de kei-week te gaan? En like, hoe is de sfeer op Hanze eigenlijk?

    Qua ervaring heb ik alleen mbo paraveterinair en de studiebeurs in Zwolle (':


    Mijn zusje (JudithSuzann) zit in haar tweede jaar aan de Hanze. c: Je kan dr wel een pb doen, denk ik! Zeg maar dat ik je heb gestuurd. :')

    We hebben alleen geen van beiden de keiweek gelopen.

    [ bericht aangepast op 14 juni 2018 - 23:13 ]


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.