• Aangezien de examens (in ieder geval in Nederland) net achter de rug zijn zullen er veel mensen aan een nieuwe stap in hun leven beginnen: een vervolgopleiding!
    Ik weet nog dat ik na mijn examens extreem veel vragen had over hoe en wat, dus misschien zijn er mensen die wat hebben aan een soort overleg-en-advies topic over het onderwerp?
    Ik begin zelf dit jaar ook aan een vervolgopleiding, maar voor mij is dat de tweede keer (mijn eerste keer aan de universiteit in 2016 ging niet zo lekker dus nu ga ik weer de schoolbanken in na 1,5 jaar! Spannond!)

    Stel hier je vragen over het studentenleven, op kamers gaan, colleges, bepaalde universiteiten/hogescholen/mbo's/etcetera.

    Misschien, mocht dit vaart lopen, maak ik wel een lijstje met toekomstige studenten en advies-studenten, maar alleen als daar behoefte aan is.
    Ik heb in ieder geval ervaring met sociale wetenschappen (Pedagogische Wetenschappen/Onderwijskunde), de Radboud Universiteit te Nijmegen en ga nu de pabo doen aan de Hogeschool Leiden.



    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Ik heb nu bijna mijn bachelor (taalwetenschap aan de UU), maar ik begin na de zomer aan mijn master aan een andere universiteit (cognitive neuroscience in Nijmegen). Ik hoor over het algemeen wel dat Nijmegen een leuke stad is om te studeren, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of mensen hier die in Nijmegen studeren/gestudeerd hebben die ervaring ook delen? En in hoe moeilijk/makkelijk is het om een kamer te vinden in Nijmegen? (Ik ben van plan om in het begin nog heen en weer te reizen, omdat ik het huis waar ik nu woon veel te leuk vind, maar ik ben wel vast benieuwd voor tegen de tijd dat ik daar wel een kamer zou willen zoeken.)


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Ik ben een groentje. Ben nu bezig met het afsluiten van mijn eerste jaar aan de universiteit.
    Naar mijn mening (al zeg ik het zelf) gaat het me allemaal best goed af. Dus mocht iemand tips willen, dan kun je bij mij gerust terecht. (:

    BlueJays schreef:
    Ik heb nu bijna mijn bachelor (taalwetenschap aan de UU), maar ik begin na de zomer aan mijn master aan een andere universiteit (cognitive neuroscience in Nijmegen). Ik hoor over het algemeen wel dat Nijmegen een leuke stad is om te studeren, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of mensen hier die in Nijmegen studeren/gestudeerd hebben die ervaring ook delen? En in hoe moeilijk/makkelijk is het om een kamer te vinden in Nijmegen? (Ik ben van plan om in het begin nog heen en weer te reizen, omdat ik het huis waar ik nu woon veel te leuk vind, maar ik ben wel vast benieuwd voor tegen de tijd dat ik daar wel een kamer zou willen zoeken.)

    Tja... een leuke stad om te studeren... ik ga nooit uit en shoppen doe ik er ook vrijwel nooit, maar ik weet wel dat alles gewoon heel dicht bij elkaar zit. De reistijd van de uni naar de stad is 5-10 minuten en alle faculteiten zitten op loopafstand van elkaar. Dat is chill. Maar van het 'gezellig'-gedeelte weet ik niets af :')

    Het is al even geleden dat ik een kamer zocht. Mijn eerste kot was bij een particuliere vereniging (Sonnaville) waar je nog niet dood gevonden wil worden. Mijn tweede kot was bij een particulier die een woonhuis had verhuurd, daar heb ik jaren gezeten. Dat was een gelukhebbertje. Schrijf in elk geval op tijd in bij woningverenigingen van de SSH&.

    BlueJays schreef:
    Ik heb nu bijna mijn bachelor (taalwetenschap aan de UU), maar ik begin na de zomer aan mijn master aan een andere universiteit (cognitive neuroscience in Nijmegen). Ik hoor over het algemeen wel dat Nijmegen een leuke stad is om te studeren, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of mensen hier die in Nijmegen studeren/gestudeerd hebben die ervaring ook delen? En in hoe moeilijk/makkelijk is het om een kamer te vinden in Nijmegen? (Ik ben van plan om in het begin nog heen en weer te reizen, omdat ik het huis waar ik nu woon veel te leuk vind, maar ik ben wel vast benieuwd voor tegen de tijd dat ik daar wel een kamer zou willen zoeken.)


    He, ik ga van Nijmegen naar Utrecht voor mijn master, lol!

    Het is wel iets makkelijker dan een kamer vinden in Utrecht, vooral buiten juni-september als alle eerstejaars klaar zijn met kamers zoeken. Er is een voorrangsregeling voor studenten die langer dan 2 uur moeten reizen en er zijn veel plekken waar je terecht kunt komen. Wel is de prijs/kwaliteit-verhouding wat minder dan in Utrecht (gok ik momenteel enkel uit de foto's van kamers die ik zie, hoor). Merk in Nijmegen wel dat de kamers wat kleiner en gedateerder lijken dan gelijkprijzige kamers in Utrecht, maar again, ik ben nog geen Utrechtse kamer binnengestapt haha.

    E: om te studeren is de stad wel fijn, de campus en complexen liggen allemaal bij elkaar met een aantal supermarkten in de buurt. Voor shoppen zou ik persoonlijk een trein naar Arnhem nemen, meer aanbod en alles ligt dichter en overzichtelijker bij elkaar.

    [ bericht aangepast op 15 juni 2018 - 10:42 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Manoeuvre schreef:
    (...)

    Ja, wist eventjes niet hoe het heette want ik heb die brief echt maar 3 seconde doorgelezen, haha! Als het inderdaad zo heel belangrijk is dan wil ik het wel doen, maar dan ook echt met tegenzin. Ik ben tegen die datum wel al 23 maar ik heb een hekel aan alcohol, dronken mensen en feesten. Ik zie daarom een studentenvereniging ook niet echt zitten, studievereniging misschien dan weer wel. Het enige wat ik eigenlijk belangrijk vind is dat ik dan niet door de hele klas aangekeken wordt wanneer de eerste week van de studie begint met een blik van "Wie is dat nou weer?"

    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik echt niks heb gehad aan de El Cid, maar ik had dan ook echt een groepje waar op 2 anderen na iedereen enkel geïnteresseerd was in de grote studieverenigingen (die draaien om zuipen) en het daadwerkelijke zuipen. Er zat ook weinig bij dat te maken had met de opleiding/de hogeschool.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    ^
    Je kan ook altijd een "alternatieve" studievereniging joinen, zoals een koor oid. Soms zitten er ook grappige tussen die alleen tabletops doen of naar concerten gaan. Ben niet bekend met de verenigingenscene daar in Leiden, maar dat is wellicht iets?

    Voor mij was de studievereniging overigens ook van toegevoegde waarde, omdat we een eigen ruimte hadden waar alle ouderejaars ook zaten. Dat was enorm handig met huiswerk e.d., vooral omdat ik een programmeeropleiding doe en ervaring daar dus goed bij helpt :'). Ook hielden ze vaak spoedcursussen voor tentamens, maar viavia kon je daar ook wel achterkomen.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Manoeuvre schreef:
    (...)

    Ja, wist eventjes niet hoe het heette want ik heb die brief echt maar 3 seconde doorgelezen, haha! Als het inderdaad zo heel belangrijk is dan wil ik het wel doen, maar dan ook echt met tegenzin. Ik ben tegen die datum wel al 23 maar ik heb een hekel aan alcohol, dronken mensen en feesten. Ik zie daarom een studentenvereniging ook niet echt zitten, studievereniging misschien dan weer wel. Het enige wat ik eigenlijk belangrijk vind is dat ik dan niet door de hele klas aangekeken wordt wanneer de eerste week van de studie begint met een blik van "Wie is dat nou weer?"

    Ik zou als je niet van alcohol en feesten houdt inderdaad niet bij een studentenvereniging gaan, maar een studievereniging kan ik persoonlijk wel aanraden, ik heb er tenminste goede ervaringen mee. Het verschilt misschien wel per opleiding (en misschien ook nog per stad), maar bij mijn vereniging worden er ook genoeg activiteiten georganiseerd waar geen alcohol bij is en zijn er sowieso altijd wel mensen die niet drinken (en maakt het eigenlijk niemand wat uit of je wel of niet drinkt). Wat dat betreft is een studievereniging naar mijn mening dan een hele leuke manier om wat meer contact te maken met je studiegenoten en ook mensen van andere jaarlagen te leren kennen.
    En wat betreft introductieweken: ik weet niet precies hoe die is in Leiden, maar je zou er bijvoorbeeld misschien ook voor kunnen kiezen om dan niet mee te gaan naar de avondactiviteiten, maar wel naar overdagactiviteiten die vaak meer gericht zijn op de stad en wat mensen leren kennen.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Thanks for alle ervaringen! Ik denk dat ik toch de El Cid ga overslaan. Als ik ook zo naar het programma kijk heeft het niet echt veel prioriteit voor mij persoonlijk en ik kan die week beter anders besteden. c:


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Fonollosa schreef:
    Ooh hi ^^ Ik heb vorig jaar mijn havo diploma gehaald en ben vervolgens verpleegkunde gaan studeren in Utrecht. Wel gestopt na 4 maanden ahum. Nu ga ik in september Communicatie doen in Rotterdam


    HAHAHA you're shitting me right

    Ik heb 2 jaar geleden mijn VWO diploma gehaald, ben begonnen aan Engelse Taal en Cultuur aan de UU, heb netjes meegedaan aan de UIT-week, en ben vervolgens gestopt, nu ga ik in september beginnen aan Communicatie in Rotterdam


    Spinning around, I'm weightless.

    Iemand ervaring met introweek op de HAN?


    The truth is out there.

    BlueJays schreef:
    Ik heb nu bijna mijn bachelor (taalwetenschap aan de UU), maar ik begin na de zomer aan mijn master aan een andere universiteit (cognitive neuroscience in Nijmegen). Ik hoor over het algemeen wel dat Nijmegen een leuke stad is om te studeren, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of mensen hier die in Nijmegen studeren/gestudeerd hebben die ervaring ook delen? En in hoe moeilijk/makkelijk is het om een kamer te vinden in Nijmegen? (Ik ben van plan om in het begin nog heen en weer te reizen, omdat ik het huis waar ik nu woon veel te leuk vind, maar ik ben wel vast benieuwd voor tegen de tijd dat ik daar wel een kamer zou willen zoeken.)


    Buiten het ‘beginseizoen’ dus van juli tot oktober of zo, is het kamer vinden in Nijmegen wel te doen. Er zijn relatief veel kleinere studentenhuizen, en inderdaad zoals hierboven ook genoemd werd de SSH& waarvoor je misschien in aanmerking komt. Ik vind Nijmegen persoonlijk niet een enorm leuke stad, maar dat is waarschijnlijk gewoon door eigen ervaring en invloeden. Het is wel gezellig, maar ik mis een beetje het knusse wat bijvoorbeeld Groningen wel heeft. Het is allemaal een beetje te kil. De uni is wel echt goed, ik kan eten in de Refter enorm aanraden! Het is relatief goedkoop, 4,95 als student volgens mij voor een avondmaaltijd, en ze hebben altijd 3 opties + meat-free monday.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Ashryver schreef:
    (...)

    HAHAHA you're shitting me right

    Ik heb 2 jaar geleden mijn VWO diploma gehaald, ben begonnen aan Engelse Taal en Cultuur aan de UU, heb netjes meegedaan aan de UIT-week, en ben vervolgens gestopt, nu ga ik in september beginnen aan Communicatie in Rotterdam


    Not at all HAHAHA

    Ik loop wel echt vast bij die ene opdracht voor de studiekeuzecheck. Like damn, waar is de tijd dat ik zo goed kon schrijven D:


    El Diablo.

    Fonollosa schreef:
    (...)

    Not at all HAHAHA

    Ik loop wel echt vast bij die ene opdracht voor de studiekeuzecheck. Like damn, waar is de tijd dat ik zo goed kon schrijven D:


    Die persoonlijke blog? Ik heb m'n gesprek al gehad en bij mij werd er niet zo veel over gezegd

    E: als je wil kan ik je mijn stuk wel sturen, misschien heb je er wat aan

    [ bericht aangepast op 15 juni 2018 - 19:59 ]


    Spinning around, I'm weightless.

    Ashryver schreef:
    (...)

    Die persoonlijke blog? Ik heb m'n gesprek al gehad en bij mij werd er niet zo veel over gezegd

    E: als je wil kan ik je mijn stuk wel sturen, misschien heb je er wat aan


    Yes please, you will be a saviour
    Dan weet ik misschien eindelijk hoe ik moet beginnen haha :’D Wat vroegen ze zoal trouwens, als ik vragen mag?


    El Diablo.

    Ik stuur je een PB!


    Spinning around, I'm weightless.